• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skambudare på Blocket

Det är ingen defensiv, det är sakliga argument. Något du verkar sakna då du förlitar dig på förolämpningar istället.

Ang. varför jag inte behåller den så har jag köpt en annan 40-tals tank från Cortébert jag blivit mer förtjust i sen dess och då får inte min Tissot någon tid på armen längre.

Men, varför blir du sur på det du anser vara skambudare om personen som budade tycker att det han erbjöd är värdet på klockan? Varför ska han inte buda enligt sin egen värdesättning på samma sätt som du sätter priset enligt din egen värdesättning?

"Dessutom hade jag gärna betalt 1000 kr på Tradera om det var det auktionen kom upp till, så varför ska jag ändra min egen värdesättning bara för att jag hade tur och fick den billigare?"

Men, varför blir du sur på det du anser vara skambudare om personen som budade tycker att det han erbjöd är värdet på klockan? Varför ska han inte buda enligt din egen värdesättning på samma sätt som du sätter priset enligt din egen värdesättning?

"Dessutom hade jag gärna betalt 1000 kr på Tradera om det var det auktionen kom upp till, så varför ska jag ändra min egen värdesättning bara för att jag hade tur och fick den billigare?"
Det är lite skillnad på drygt 350 kr och en Tissot och att erbjuda en trött jävla Armani för listpris 1400 i utbyte mot en Audermars Piguet?

Nej? Det handlade ju enligt dig om personlig preferens?
Gud vad du ser allt svart och vitt.

Det handlar om att som säljare förbehåller jag mig rätten att sätta pris efter vad jag vill ha betalt. Jag måste inte ha lägst pris. Det här är inget jävla byggvaruhus med prisgaranti. Dessutom så lägger jag inte nödvändigtvis upp annonser för att jag måste bli av med de så fort som möjligt så jag har råd med lite ramen-nudlar.

Jag lägger ut klockor jag av en eller annan anledning känner att jag kanske inte behöver ha kvar eller gärna byter mot något nytt kul. Om inte du vill betala det jag anser att den är värd, då behåller jag den gärna tills jag hittar någon som verkligen vill ha den. Typ som du och din Corum. Ska du hacka på den säljaren också?

Ibland är det solklart vad som är skambud, ibland är det lite luddigare. I det här fallet så har klockan alltså legat ute för 24k, men nu nersatt till 17k? Så jag antar att om jag gett budet 17 när den ligger ute för 24 så är det inte ett skambud. Alltså ok att pruta 30%?

Ibland är det solklart vad som är skambud, ibland är det lite luddigare. I det här fallet så har klockan alltså legat ute för 24k, men nu nersatt till 17k? Så jag antar att om jag gett budet 17 när den ligger ute för 24 så är det inte ett skambud. Alltså ok att pruta 30%?
Ja. Helt klart. Lade ut den för 24 med tanke att folk kommer pruta men då få hörde av sig så sänkte jag den till 17, vilket är vad jag vill ha för den, "punkt slut".

Älskar dessa trådar.
Har sysslat med all slags försäljning hela livet allt ifrån privatpersoner i början av karriären till nu internationella storföretag som omsätter mer en vad länder har i bnp.

Spelar ingen roll vad du säljer, kunden har ett behov att en viss summa att spendera på det behovet. Alla är ute efter en deal som man är nöjd med och det spelar ingen roll om du ska köpa en klocka eller förhandlar miljonkontrakt. Du kommer troligtvis för eller senare få ett så kallat ”skambud” det hör till äffärens natur, själva förhandlingsdelen.

Är själv sugen på en Cayenne och la ut vår X5 på blocket för något månad sedan för ca 400k, fick bud på allt ifrån 200k och uppåt. Måste jag svara på dessa bud? Nej, gör jag det? Självklart :) vissa gör såhär för att få igång en förhandling.

Med det sagt, om ditt ego inte lyckas ta emot ett ”skambud” sluta sälja saker till folk. Ingen kommer be dig om att köpa dina saker.( Till killen som säljer sin AP i texten ovan min med ”skick enligt bild” ha ha :)

Obs! Detta gäller i alla branscher förutom Rolex AD när du ska köpa SS, där måste man kryps in på knäna och be om att få köpa klockan till överpris.

Allt gott!

Är själv sugen på en Cayenne och la ut vår X5 på blocket för något månad sedan för ca 400k, fick bud på allt ifrån 200k och uppåt. Måste jag svara på dessa bud? Nej, gör jag det? Självklart :) vissa gör såhär för att få igång en förhandling.
Min bild är att de som börjar rejält lägre än utgångspris aldrig går att göra affärer med. När (snarare om) de faktiskt dyker upp så bjuder de lägre på plats, inte högre. De enda som går att göra affärer med är de som någorlunda delar bilden av värderingen.

Samma sak när jag ska köpa. Säg att klockan har ett realistiskt värde om 50k och säljaren vill ha 70k. Det går liksom inte att pruta ner till den nivån bara för från köperhållet. Säljaren måste befinna sig någorlunda på rätt planhalva mentalt.

Senast redigerad av en moderator:
Vi har förstått det. Men du behöver inte peta på getingbot hela tiden. Poängen har gått fram sen länge.

Min bild är att de som börjar rejält lägre än utgångspris aldrig går att göra affärer med. När (snarare om) de faktiskt dyker upp så bjuder de lägre på plats, inte högre. De enda som går att göra affärer med är de som någorlunda delar bilden av värderingen.

Samma sak när jag ska köpa. Säg att klockan har ett realistiskt värde om 50k och säljaren vill ha 70k. Det går liksom inte att pruta ner till den nivån bara för från köperhållet. Säljaren måste befinna sig någorlunda på rätt planhalva mentalt.
Med all respekt.

Jag har nog troligen gjort fler affärer en någon på detta forum. Det man lär sig med att jobba med människor är att alla har olika personligheter och olika ”buying motives” det som brukar vara problemet är att jag inte förstår att min motpart inte kan tycka att det jag ser som normalt inte hen gör. Tro mig vissa har varit 99% ifrån mitt utgångsbud men till slut har vi hittat varandra. Oftast är det män som bara vill visa att man är ”alfa hanen” och bjuder 1 kr på något som kostar 1000.

Det handlar om människor och alla kommer fram till målet på olika sätt. Gillar man inte spelet så ska man inte delta. Sluta sälja saker!

Sorry för för mina långa inlägg.. Med all respekt är så trött på denna sortens trådar.

Att sälja något är som livet, det är inte alltid skit lätt :) det kommer bumps på vägen ”skambud”

Med all respekt.

Jag har nog troligen gjort fler affärer en någon på detta forum. Det man lär sig med att jobba med människor är att alla har olika personligheter och olika ”buying motives” det som brukar vara problemet är att jag inte förstår att min motpart inte kan tycka att det jag ser som normalt inte hen gör. Tro mig vissa har varit 99% ifrån mitt utgångsbud men till slut har vi hittat varandra. Oftast är det män som bara vill visa att man är ”alfa hanen” och bjuder 1 kr på något som kostar 1000.

Det handlar om människor och alla kommer fram till målet på olika sätt. Gillar man inte spelet så ska man inte delta. Sluta sälja saker!

Sorry för för mina långa inlägg.. Med all respekt är så trött på denna sortens trådar.

Att sälja något är som livet, det är inte alltid skit lätt :) det kommer bumps på vägen ”skambud”

Givetvis är det så. Dessutom så är det ju så med vintageklockor att man kan få vänta ett tag på "rätt" köpare. Ingen har påstått att lite skambud är världens ände. Men tycker inte att det är något fel att ta ut sin frustration över vissa med en komisk touch lite då och då.. eller?

Det är lite skillnad på drygt 350 kr och en Tissot och att erbjuda en trött jävla Armani för listpris 1400 i utbyte mot en Audermars Piguet?

Jag synar hans Armani och höjer med en Daniel Wellington! Snabb affär!

Något jag tycker är märkligt, iaf i bilvärlden. Är alla dessa som verkar så himla seriösa, man pratar i telefon flera gånger, bestämmer tid och plats, gör alla förberedelser och har kanske bestämt att man ska mötas upp någonstans och helt plötsligt är personen helt off the grid och går inte att få tag i. Ett enkelt sms med att man ändrat sig hade inte skadat, hänt mig flera gånger.

Hade en gammal Audi A6 nu i vintras så att min sommarbil kunde stå och mysa i garaget, aldrig mer. Klarar inte av att sälja så billiga bilar längre, majoriteten av målgruppen är ju inte superkul att ha att göra med..

Jag synar hans Armani och höjer med en Daniel Wellington! Snabb affär!

Något jag tycker är märkligt, iaf i bilvärlden. Är alla dessa som verkar så himla seriösa, man pratar i telefon flera gånger, bestämmer tid och plats, gör alla förberedelser och har kanske bestämt att man ska mötas upp någonstans och helt plötsligt är personen helt off the grid och går inte att få tag i. Ett enkelt sms med att man ändrat sig hade inte skadat, hänt mig flera gånger.

Hade en gammal Audi A6 nu i vintras så att min sommarbil kunde stå och mysa i garaget, aldrig mer. Klarar inte av att sälja så billiga bilar längre, majoriteten av målgruppen är ju inte superkul att ha att göra med..
Taget! Erbjuder du fullset kan du få min Seamaster på köpet!

”Tycker du priset är rimligt?”
Nej, det är åt helvete för lågt men det är mest för att jag vill bli av med grejerna. Du får gärna lägga mer deg om du är sugen.

(Varje gång man säljer något på Facebook Market)

Hade ute en Seamaster pre Bond som jag blev erbjuden att byta rakt av mot tio par nya Adidasskor. :banghead::arghh:
Kunde ju varit en bra deal beroende av vilka adidas som skulle bytas... Jag blir glad när jag får skambud då det påvisar intresse för objektet. Ibland svarar jag trevligt och ser det som starten på en förhandling, men är det för tokigt så låter jag bli. Hetsar dock inte upp mig då det finns värre saker i livet, tro mig.
60784912_max.jpg

Om man lägger ut saker på blocket så får man nog räkna med att få skambud.
Det visar ju iallafall att objektet är intrssant.
Sen väljer man ju själv om man vill svara på det.
Det som jag stör mig på är däremot hur man ofta skriver när man ger ett skambud dvs man börjar inte med Hej och börjar en dialog samt avslutar med Mvh och sitt namn.
Utan det är ofta bara pang på ”1000kr jag hämtar nu” och inget mer.
Och det är ju inte så troligt att man då svarar tillbaka.

De absolut värsta personerna på blocket är de man kommit överens med om allt inkl. pris och som sedan börjar pruta på det överenskomna priset f2f ...
Japp, den har man vart med om. Har rest mig upp och lämnat i någon sådan situation. Han vet att klockan är begagnad, han får den till ett bra pris som är helt i linje med vad den kostar begagnad om inte till och med lägre. Men ska ändå försöka få ner priset vid själva överlämingen för att "den ser använd ut" och det efter att affären är uppgjord och han till och med har efterfrågat att jag ska skriva ett kvitto.

Hahaha. Avskyvärt dålig defensiv.

Men om du gärna velat betala 1000kr för klockan du köpte för 600kr, varför behåller du den då inte?
Ang. ditt antagande att jag tillhör gruppen blabla... Nej, mitt senaste köp för 2v sedan var en strösslad Corum som Ingen kommer köpa för vad jag själv betalade.

Pajas.
Ärligt talat så är det skit dåligt av dig och kalla någon för pajas. Detta är inte Flashback och jag tycker du ska försöka anamma ”ks andan” och inte kalla folk för pajas speciellt om du nu själv inte är ny här.

Ärligt talat så är det skit dåligt av dig och kalla någon för pajas. Detta är inte Flashback och jag tycker du ska försöka anamma ”ks andan” och inte kalla folk för pajas speciellt om du nu själv inte är ny här.
Jaha. Tycker det är ski t d åli gt av dig att kalla någon för skit..............

Dålig.

Tycker du ska försöka anamma "ks andan" speciellt om du själv är här överhuvudtaget.

Tillbaka
Topp