• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skambudare på Blocket

Audacion

Omega
Ärligt talat så är det skit dåligt av dig och kalla någon för pajas. Detta är inte Flashback och jag tycker du ska försöka anamma ”ks andan” och inte kalla folk för pajas speciellt om du nu själv inte är ny här.
Tack. Har faktiskt aldrig blivit kallad en pajas eller liknande ens på Flashback, men här blir man det när man försöker sälja en klocka för 300 kr mer än vad jag köpte den för. Jävligt ironiskt.
 

mrowkoob

Omega
Men erkänn åtminstone att en värdering är en subjektiv sak. Chrono 24 värderar ju efter genomsnittet på de modeller som är till salu och det gör priset högt för det kan ju variera 30% mellan samma nya eller vintage klocka. Blocket... själv ger jag lägre bud när klockan legat ute länge. Man vet ju aldrig om säljare är i behov av pengar och dessutom eftersom den inte är såld så har "marknaden" sagt att priset är för högt. Är det ett skambud när man bjuder 50 för klocka som ligger på blocket för 75 när man hittar samma klocka på chrono 24 mellan 50 och 80? Säljaren verkar ofta tycka det. Jag försöker i alla fall alltid hålla god ton och ta ett nej när det blir så samt betala när ett bud accepteras. Så kunde exempelvis flertalet vintage AP som trådstarten försökte sälja på blocket för 17 fås för 12 på chrono24 så hade jag bjudit 10 och så kanske vi hade mötts på 11 (chrono skall ju ha %). Är det att skambjuda? (Sorry bara ett exempel då jag inte känner till värdet på trådstartarens klocka)
 
Senast ändrad:

Knypplarn

Cartier
Skänkte bort en gammal soffa på Blocket redan 2006.
Tre kom och kollade.
Två klagade på skicket och gick.
En sa "tar den, ska bara hämta släp, kommer om en timme", och hörde aldrig av sig igen...
Har också kört en del bortskänkes på blocket och folk är fan helt otroliga. Bortskänkes mot upphämtning innebär inte att jag ska köra 15 mil eller att man har rätt att ändra sig på plats för att man inte kan läsa beskrivningar eller kolla ordentligt på bilder. När de dessutom vill ha förtur för att de hämtar "snabbt" men inte har tid förrän om 1,5 vecka undrar man ju hur fan människor klarar sin egen vardag.

Också riktigt irriterande när folk inte använder sitt riktiga namn, om man inte drog öronen åt sig innan gör man det ju garanterat om telefonnummer inne stämmer överens med angivet namn. Kräver numera registrerat telefonnummer eller jobbmail.
 

stabil

Cartier
Men erkänn åtminstone att en värdering är en subjektiv sak. Chrono 24 värderar ju efter genomsnittet på de modeller som är till salu och det gör priset högt för det kan ju variera 30% mellan samma nya eller vintage klocka. Blocket... själv ger jag lägre bud när klockan legat ute länge. Man vet ju aldrig om säljare är i behov av pengar och dessutom eftersom den inte är såld så har "marknaden" sagt att priset är för högt. Är det ett skambud när man bjuder 50 för klocka som ligger på blocket för 75 när man hittar samma klocka på chrono 24 mellan 50 och 80? Säljaren verkar ofta tycka det. Jag försöker i alla fall alltid hålla god ton och ta ett nej när det blir så samt betala när ett bud accepteras. Så kunde exempelvis flertalet vintage AP som trådstarten försökte sälja på blocket för 17 fås för 12 på chrono24 så hade jag bjudit 10 och så kanske vi hade mötts på 11 (chrono skall ju ha %). Är det att skambjuda? (Sorry bara ett exempel då jag inte känner till värdet på trådstartarens klocka)

Ja du är en skambudare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Tycker en säljare får tåla prisjämförelser. Skall man ligga över Chrono24 (som i förvägen oftast är för högt) och där får man dessutom oftast ett års service vid fel om man handlar från butik då skall man tåla att bli ifrågasatt
OM man lägger ut en klocka som BRUKAR kosta 12 för 17 så får man ju räkna med att folk inte kommer vilja betala 17. Så då är ju frågan hur man definierar ett skambud. Sätter man inte ett rimligt seriöst pris från början så får man ju lite skylla sig själv.
 

mrowkoob

Omega
Fast iofs sitter jag just nu och ångrar mig över att jag inte har en pitbull att handla/byta till mig klockor med.... haha (se tidigare i tråden)
 

Robbanc76

Cartier
Här är ett till exempel på en som bestämt sig att bli rik. Fick höra ett och annat när jag erbjöd honom 12k. :)
Screenshot_20200923-212912_Blocket.jpg
 

PNM

Panerai
Här är ett till exempel på en som bestämt sig att bli rik. Fick höra ett och annat när jag erbjöd honom 12k. :)
Screenshot_20200923-212912_Blocket.jpg

Varför erbjuda 12k? Kändes det sannolikt att personen skulle svara ”Okay, 12 och ett halvt, snabb affär?” Bara irriterande när folk skickar sådana meddelanden. Jag bryr mig inte om du tycker det är för dyrt eller inte - hitta en billigare någon annanstans istället för att fylla min inbox med skräp..
 

Robbanc76

Cartier
Varför erbjuda 12k? Kändes det sannolikt att personen skulle svara ”Okay, 12 och ett halvt, snabb affär?” Bara irriterande när folk skickar sådana meddelanden. Jag bryr mig inte om du tycker det är för dyrt eller inte - hitta en billigare någon annanstans istället för att fylla min inbox med skräp..
Haha. Vaknat på fel sida kanske?
Hade du din ute för ett fantasipris också.?
 

PNM

Panerai
Haha. Vaknat på fel sida kanske?
Hade du din ute för ett fantasipris också.?

Det är ointressant vad du tycker är fantasipris eller inte. Det är väldigt enkelt. Säljare sätter pris (och underförstått förhandlingsrum). Köpare kan välja att köpa till det priset (och underförstått förhandlingsrum) eller inte.

När köpare erbjuder halva priset då dubblar jag priset. För dem. Specialpris.
 

Robbanc76

Cartier
Det är ointressant vad du tycker är fantasipris eller inte. Det är väldigt enkelt. Säljare sätter pris (och underförstått förhandlingsrum). Köpare kan välja att köpa till det priset (och underförstått förhandlingsrum) eller inte.

När köpare erbjuder halva priset då dubblar jag priset. För dem. Specialpris.
Jag förmodar att du inte har någon aning om vad en sådan Omega är värd.. Precis som säljaren.
Och även om säljaren skulle sälja den för 5k nu i efterhand så skulle jag tacka nej.
 

ScubaKing

Audemars
Förr i tiden blev jag tokig när folk skambjöd på mina grejor. Nu tycker jag det är skitkul och driver vidare med dem.
Det har blivit rätt många roliga konversationer.

Jag har en vara ute för 20 och dem bjuder 9, jag säger att det låter högt och föreslår 8 och så fortsätter det. Det funkar åt andra hållet med. Dvs priset är 20, dem vill bjuda 9 och jag säger 25. Då säger dem men priset var ju 20 och då säger jag att det är specialpris bara för dem med 25, och så fortsätter vi. Man kan även säga att man lägger till saker om dem betalar utsatt annonspris, allt från undulater till sorkar och Go-Carts, helgrillade grisar, bara fantasin sätter gränserna.

Vissa hajar direkt man driver med dem och avslutar direkt med ett "Fuck you" eller "Dra åt helvete", vissa kan man hålla på med i flera veckor då och då när man har tiden över. :)

Ja jag vet, jag har inget liv och är lättroad.. :D.

Men ni har helt rätt i tråden, det skambudas på precis allting på blocket, MEN sakerna säljs på blocket. Och det går rätt snabbt med. Och nu för tiden skambudas det MYCKET av medlemmar med få poster här på KS med.
 
Senast ändrad:

Robbanc76

Cartier
Förr i tiden blev jag tokig när folk skambjöd på mina grejor. Nu tycker jag det är skitkul och driver vidare med dem.
Det har blivit rätt många roliga konversationer.

Jag har en vara ute för 20 och dem bjuder 9, jag säger att det låter högt och föreslår 8 och så fortsätter det. Det funkar åt andra hållet med. Dvs priset är 20, dem vill bjuda 9 och jag säger 25. Då säger dem men priset var ju 20 och då säger jag att det är specialpris bara för dem med 25, och så fortsätter vi. Man kan även säga att man lägger till saker om dem betalar utsatt annonspris, allt från undulater till sorkar och Go-Carts, helgrillade grisar, bara fantasin sätter gränserna.

Vissa hajar direkt man driver med dem och avslutar direkt med ett "Fuck you" eller "Dra åt helvete", vissa kan man hålla på med i flera veckor då och då när man har tiden över. :)

Ja jag vet, jag har inget liv och är lättroad.. :D.

Men ni har helt rätt i tråden, det skambudas på precis allting på blocket, MEN sakerna säljs på blocket. Och det går rätt snabbt med. Och nu för tiden skambudas det MYCKET av medlemmar med få poster här på KS med.
Sen är det ju skillnad på ett skambud på en klocka som är prissatt helt åt skogen, mot en som har en normal prissättning
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Sen är det ju skillnad på ett skambud på en klocka som är prissatt helt åt skogen, mot en som har en normal prissättning

Jag kan bara tala för mig själv här, och jag prissätter inte mina klockor helt åt helvete. Jag ligger överlag billigt då jag faktiskt vill sälja klockan. Ser du på dem klockor jag sålt här på KS så har jag legat väldigt lågt på dem flesta. Tror jag gått back på varenda klockaffär jag gjort i hela mitt liv.
 

Robbanc76

Cartier
Jag kan bara tala för mig själv här, och jag prissätter inte mina klockor helt åt helvete. Jag ligger överlag billigt då jag faktiskt vill sälja klockan. Ser du på dem klockor jag sålt här på KS så har jag legat väldigt lågt på dem flesta. Tror jag gått back på varenda klockaffär jag gjort i hela mitt liv.
Nu diskuterar vi prissättningen på den Omega midsize quartz jag postade längre upp.
PNM verkar mena att det är ett bra pris eftersom jag gav ett skambud till säljaren ;)
 

PNM

Panerai
Nu diskuterar vi prissättningen på den Omega midsize quartz jag postade längre upp.
PNM verkar mena att det är ett bra pris eftersom jag gav ett skambud till säljaren ;)

Du är inget vidare på att läsa. Jag menar att priset är irrelevant. Spelar ingen roll om säljaren annonserade klockan för 100 000 - det är säljarens problem och inte ditt.
 

Robbanc76

Cartier
23' är ett överpris men 12' är fortfarande ett skambud så ni är väl lika giriga båda två antar jag. ;)
Jag hade gett 14 för den, 12 sa jag pga han skulle fatta att han begärde för mycket.
12 är ändå närmare det sanna värdet än vad 23 är =)
Klockan är tänkt som sommarklocka till sambon så jag har ingen panik att jag måste hitta nån nu
 
Topp