De hanterar ju inte paketet utanför Sveriges gränser så…Jag har använt mig av Postnord. Har konstigt nog aldrig strulat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
De hanterar ju inte paketet utanför Sveriges gränser så…Jag har använt mig av Postnord. Har konstigt nog aldrig strulat
Sitter i samma sits, löste det sig för dig? Vilket bolag skickade du med? Har en stundande Chrono24 retur och vet inte hur behjälplig handlaren kommer vara ännu. I värsta fall kommer jag väl behöva ordna frakt + försäkring (värde under 50k sek) själv.Att hitta info om vad som gäller hos DHL kan vara knepigt, observera att det finns ett "DHL Parcel" (tror jag) som inte skickar klockor m.m. och ett "DHL Express". Jag ringde precis DHL Express och de meddelade att de skickar varor som är värda mindre än 50 000 kr.
Med all sannolikhet kommer jag återkomma med ett reklamationsprojekt till Japan. Om någon gjort en retur dit och har något klokt att bidra med tar jag tacksamt emot det här i tråden eller PM.
Finns det någon som vet hur man markerar returen för att det inte behöva betala japansk tull/moms på returen till Japan? Räcker det att skriva ”Warranty Return” eller liknande på paketet?
Stort tack, det var till stor hjälp. Ska boka leveransen idag.Hej!
Det löste sig fint för mig!
Förutom DHL:s fraktsedel skrev jag Custom ID-numret på kartongen. Med Custom-ID-numret kan tullen konstatera att samma paket gått andra vägen och att tull då betalades. Att skriva "Warranty Return" låter inte heller dumt, jag hade med det flera gånger i beskrivningen när DHL-blanketterna fylldes i.
Jag angav även AWB-nr (referensen jag angav när jag betalade tullen via ombudet DHL) på paketet.
Det var ett rejält meck att fylla i DHL:s onlinetjänst (DHL express, inte att förväxla med dhlexpresseasy). När jag skrev ut fraktsedeln stod det på följebrevet att mottagaren skulle betala skatt och (Duties & taxes acct: Receiver samt Dutiable Status: Duitable). Jag ringde därför och dubbelkollade två gånger och fick lugnande besked.
Några dagar senare fick jag bekräftelse från säljaren att klockan var mottagen och jag ansökte om att återfå erlagd tull. Det försvann någon hundring i serviceavgift och tog ett bra tag att fylla i DHL-handlingarna, men gick enkelt och snabbt att få tillbaka tullpengarna. Helt klart värt omaket, givet bedömningsunderlaget jag fick för att göra ett bra klockval
Hoppas detta var till hjälp!
Bokat leveransen nu, uppdaterar när paketet kommer fram.Stort tack, det var till stor hjälp. Ska boka leveransen idag.
EDIT: För att svara på min egen tidigare ställda fråga så är svaret ja, om någon annan är intresserad av samma information.
Vet du förresten om Custom ID är samma sak som tullnummer? (Står under "Avsändar" på tullfakturan från UPS)
Custom ID och tullnr ska vara samma sak.Bokat leveransen nu, uppdaterar när paketet kommer fram.
Lite nervöst dock att DHL express vill att man ska lämna paketet helt öppet och inte igentejpat (med försäkring).
Det gick bra för mig tillslut (fått pengarna tillbaka av Chrono24) och paketet har kommit fram. Stort tack för hjälpen!Custom ID och tullnr ska vara samma sak.
’Jag känner inte igen att paketet skulle vara öppet, det tydliga till mig var att lådan inte skulle avslöja något om innehållet. Men känns inte orimligt att de kollar vad de försäkrar. Håll oss uppdaterade!
Snyggt! Lättnaden när man vet att man inte har ett oväntat tullproblem i Japan är en oslagbar känslaDet gick bra för mig tillslut (fått pengarna tillbaka av Chrono24) och paketet har kommit fram. Stort tack för hjälpen!
"Return - warranty repair" tror jag alternativet hos DHL hette där man fyller i tulldeklarationen.Jag skrev "Returned goods" och skrev även "Original shipment: " och inkluderade där under "Swedish Customs ID" och tracking/AWB referens på den ursprungliga leveransen då klockan skickades till mig in till Sverige under "övrig information" i tulldeklarationen (fylls i hos DHL). Jag skrev även den informationen på 3 olika sidor av paketet.
Jag skickade försäkrat med DHL express, frågade 2 olika personer på DHL express support om klockor var försäkrade och dom sa att klockor ska vara försäkrat upp till 5000 EUR men jag läste inte igenom villkoren för att dubbelkolla (vilket jag kanske borde gjort).
Det gick bra för mig tillslut (fått pengarna tillbaka av Chrono24) och paketet har kommit fram. Stort tack för hjälpen!
"Return - warranty repair" tror jag alternativet hos DHL hette där man fyller i tulldeklarationen.Jag skrev "Returned goods" och skrev även "Original shipment: " och inkluderade där under "Swedish Customs ID" och tracking/AWB referens på den ursprungliga leveransen då klockan skickades till mig in till Sverige under "övrig information" i tulldeklarationen (fylls i hos DHL). Jag skrev även den informationen på 3 olika sidor av paketet.
Jag skickade försäkrat med DHL express, frågade 2 olika personer på DHL express support om klockor var försäkrade och dom sa att klockor ska vara försäkrat upp till 5000 EUR men jag läste inte igenom villkoren för att dubbelkolla (vilket jag kanske borde gjort).
Jag körde på DHL express (https://mydhl.express.dhl/se/sv/home.html#/getQuoteTab), alltså inte dhlexpresseasy. Man lägger till försäkring som tillval när man skapar försändelsen via deras hemsida. Vill minnas att kostnaden för försäkringen var 1% av varans värde. Blev ganska dyrt (typ 1800kr inkl. försäkring för mig). Om du är osäker på vad du ska fylla i respektive fält i så kan man ringa kundtjänst och få hjälp medans man fyller i formuläret (dom svarade i princip direkt när jag ringde).Lägger man till försäkring eller ingår den hos DHL?
Söker du i tråden finns det information på frakt och försäkring till just USA.Håller på gör ett byte i zelos gruppen där motpart är från USA, några rekommendationer inför fraktandet? Inga pengar involverat utan rent byte, antar man åker på skatt när den kommer hit? Postnord rek med försäkring, som så vanligt är oklar vad den täcker, kostar runt 320kr, han föredrar usps från sin sida hit.
Härligt, står det något om min fråga då? Dvs om någon vet om det är skatt involverat i ren byteshandel..Söker du i tråden finns det information på frakt och försäkring till just USA.
Absolut.
Härligt, står det något om min fråga då? Dvs om någon vet om det är skatt involverat i ren byteshandel..
Moms och avgifter.Absolut.
Kommit fram till samma slutsats och använde mig av DHL Express.Jag tänkte att jag skriver om mina erfarenheter kring att skicka en klocka utomlands (till Frankrike). Jag googlade och kontaktade flera olika företag kring att skicka en klocka utomlands. Läser man avtalen ordentligt så även om flera fraktbolag har att man kan skicka värdefrakt så friskriver nästan alla sig från klockor. Det jag kom fram till var att DHL Express fungerar (pris ca 2500kr inkl försäkring på 70kkr). Klockor är godkända att skicka med DHL Express men inte vanliga DHL (det är tydligen olika företag). Det slutade dock med att jag valde Postnord Rek (pris ca 200kr men det beror så klart på storlek och vikt) och att jag försäkrade via Secursus (kostnad 1% av försäkringspriset). Det går att försäkra med Secursus som privatperson men man behöver skriva ett köpeavtal mellan parterna och man måste kunna påvisa att betalning skett. Jag använde Swiftcourt (pris 125kr och båda parterna signerar med BankID). OBS, jag har inte behövt använda mig av försäkringen så jag kan inte svara på hur smidigt det är om paketet skulle försvinna.
Allt detta gäller som privatperson. Jag vet att t.ex. Fedex har försäkrad frakt på klockor om man skickar som företag.
Dem sa exakt samma sak till mig bägge. Bad dem dubbelkolla detta och de var fast vid sina ord. Kundtjänsten verkar inte ha koll på sina egna villkorDet märkligaste är att jag fått övertygelser både från kundtjänst på UPS och Schenker att det är ok att skicka klockor försäkrat.
Läser man sen villkoren så blir man utan ersättning vid förlust…..
Dem sa exakt samma sak till mig bägge. Bad dem dubbelkolla detta och de var fast vid sina ord. Kundtjänsten verkar inte ha koll på sina egna villkor
Kundtjänst/support på större företag brukar tyvärr oftast svara efter bästa förmåga och vara lösningsorienterade (försöka lösa ärenden efter bästa förmåga i kvantiteter) även om dom ofta inte har koll på detaljer. Ber du om skriftlig bekräftelse kanske dom kollar lite mer noggrannt och företaget kanske (eller kanske inte) löser det genom goodwill om kundtjänsten svarar fel, men rent juridiskt tror jag ändå man är skyldig att lusläsa villkoren själv.Dem sa exakt samma sak till mig bägge. Bad dem dubbelkolla detta och de var fast vid sina ord. Kundtjänsten verkar inte ha koll på sina egna villkor
Märkligt tycker jag. Har ju även chat och Mail som bevis om något skulle hänt men det hjälper säkert inte.Dem sa exakt samma sak till mig bägge. Bad dem dubbelkolla detta och de var fast vid sina ord. Kundtjänsten verkar inte ha koll på sina egna villkor
Jag tänkte att jag skriver om mina erfarenheter kring att skicka en klocka utomlands (till Frankrike). Jag googlade och kontaktade flera olika företag kring att skicka en klocka utomlands. Läser man avtalen ordentligt så även om flera fraktbolag har att man kan skicka värdefrakt så friskriver nästan alla sig från klockor. Det jag kom fram till var att DHL Express fungerar (pris ca 2500kr inkl försäkring på 70kkr). Klockor är godkända att skicka med DHL Express men inte vanliga DHL (det är tydligen olika företag). Det slutade dock med att jag valde Postnord Rek (pris ca 200kr men det beror så klart på storlek och vikt) och att jag försäkrade via Secursus (kostnad 1% av försäkringspriset). Det går att försäkra med Secursus som privatperson men man behöver skriva ett köpeavtal mellan parterna och man måste kunna påvisa att betalning skett. Jag använde Swiftcourt (pris 125kr och båda parterna signerar med BankID). OBS, jag har inte behövt använda mig av försäkringen så jag kan inte svara på hur smidigt det är om paketet skulle försvinna.
Allt detta gäller som privatperson. Jag vet att t.ex. Fedex har försäkrad frakt på klockor om man skickar som företag.
Kommit fram till samma slutsats och använde mig av DHL Express.
Blev rätt dyrt med 2200kr till Italien men då ska det vara ok att skicka klockor.
Det märkligaste är att jag fått övertygelser både från kundtjänst på UPS och Schenker att det är ok att skicka klockor försäkrat.
Läser man sen villkoren så blir man utan ersättning vid förlust…..
Klockor är som standard tillåtet upp till 5000 EUR via DHL express men det kan finnas möjlighet att skicka klockor värda upp till 10 000 EUR via skriftligt godkännande: https://mydhl.express.dhl/se/sv/hel...-can-i-ship/prohibited-items.html#/restricted + deras försäkringslösning, för värden högre än detta/andra alternativ jag kom fram till var typ separat frakt i kombination med extern försäkringslösning (t.ex Secursus).DHL express har det här under prohibited items. Är det en speciallösning hos DHL Express ni använder?
Jewellery, costume jewellery, watches and objects constructed of precious metal and/or stones with a value in excess of £4,000 per waybill
Verkar som mitt inlägg med länk till transportvillkor är borttagetDHL express har det här under prohibited items. Är det en speciallösning hos DHL Express ni använder?
Jewellery, costume jewellery, watches and objects constructed of precious metal and/or stones with a value in excess of £4,000 per waybill
Väldigt intressant att de har max 10k eur och max 4k pund som gräns på samma sidaKlockor är som standard tillåtet upp till 5000 EUR via DHL express men det kan finnas möjlighet att skicka klockor värda upp till 10 000 EUR via skriftligt godkännande: https://mydhl.express.dhl/se/sv/hel...-can-i-ship/prohibited-items.html#/restricted + deras försäkringslösning, för värden högre än detta/andra alternativ jag kom fram till var typ separat frakt i kombination med extern försäkringslösning (t.ex Secursus).
Edit: Jag hade fel, det verkar vara upp till 10k EUR som standard och individuella överenskommelser över det beloppet.
Mm, tycker det är rörigt och kände mig inte alls helt säker själv när jag skickade, verkar även vara olika villkor beroende på vilken locale (språk & land) man har uppe i högra hörnet. Säker på att du inte har språk/land inställt på typ storbritannien eller liknande (då det belopp du fick upp visades i pund)?Väldigt intressant att de har max 10k eur och max 4k pund som gräns på samma sida