• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka utomlands

Att hitta info om vad som gäller hos DHL kan vara knepigt, observera att det finns ett "DHL Parcel" (tror jag) som inte skickar klockor m.m. och ett "DHL Express". Jag ringde precis DHL Express och de meddelade att de skickar varor som är värda mindre än 50 000 kr.

Med all sannolikhet kommer jag återkomma med ett reklamationsprojekt till Japan. Om någon gjort en retur dit och har något klokt att bidra med tar jag tacksamt emot det här i tråden eller PM.
Sitter i samma sits, löste det sig för dig? Vilket bolag skickade du med? Har en stundande Chrono24 retur och vet inte hur behjälplig handlaren kommer vara ännu. I värsta fall kommer jag väl behöva ordna frakt + försäkring (värde under 50k sek) själv.

Behöver man göra ngt särskilt med paketet/fraktsedeln för att handlaren inte ska åka på Japansk tull & moms på returen?
 
Finns det någon som vet hur man markerar returen för att det inte behöva betala japansk tull/moms på returen till Japan? Räcker det att skriva ”Warranty Return” eller liknande på paketet?
 
Finns det någon som vet hur man markerar returen för att det inte behöva betala japansk tull/moms på returen till Japan? Räcker det att skriva ”Warranty Return” eller liknande på paketet?

Hej!
Det löste sig fint för mig!
Förutom DHL:s fraktsedel skrev jag Custom ID-numret på kartongen. Med Custom-ID-numret kan tullen konstatera att samma paket gått andra vägen och att tull då betalades. Att skriva "Warranty Return" låter inte heller dumt, jag hade med det flera gånger i beskrivningen när DHL-blanketterna fylldes i.

Jag angav även AWB-nr (referensen jag angav när jag betalade tullen via ombudet DHL) på paketet.

Det var ett rejält meck att fylla i DHL:s onlinetjänst (DHL express, inte att förväxla med dhlexpresseasy). När jag skrev ut fraktsedeln stod det på följebrevet att mottagaren skulle betala skatt och (Duties & taxes acct: Receiver samt Dutiable Status: Duitable). Jag ringde därför och dubbelkollade två gånger och fick lugnande besked.

Några dagar senare fick jag bekräftelse från säljaren att klockan var mottagen och jag ansökte om att återfå erlagd tull. Det försvann någon hundring i serviceavgift och tog ett bra tag att fylla i DHL-handlingarna, men gick enkelt och snabbt att få tillbaka tullpengarna. Helt klart värt omaket, givet bedömningsunderlaget jag fick för att göra ett bra klockval :)

Hoppas detta var till hjälp!
 
Hej!
Det löste sig fint för mig!
Förutom DHL:s fraktsedel skrev jag Custom ID-numret på kartongen. Med Custom-ID-numret kan tullen konstatera att samma paket gått andra vägen och att tull då betalades. Att skriva "Warranty Return" låter inte heller dumt, jag hade med det flera gånger i beskrivningen när DHL-blanketterna fylldes i.

Jag angav även AWB-nr (referensen jag angav när jag betalade tullen via ombudet DHL) på paketet.

Det var ett rejält meck att fylla i DHL:s onlinetjänst (DHL express, inte att förväxla med dhlexpresseasy). När jag skrev ut fraktsedeln stod det på följebrevet att mottagaren skulle betala skatt och (Duties & taxes acct: Receiver samt Dutiable Status: Duitable). Jag ringde därför och dubbelkollade två gånger och fick lugnande besked.

Några dagar senare fick jag bekräftelse från säljaren att klockan var mottagen och jag ansökte om att återfå erlagd tull. Det försvann någon hundring i serviceavgift och tog ett bra tag att fylla i DHL-handlingarna, men gick enkelt och snabbt att få tillbaka tullpengarna. Helt klart värt omaket, givet bedömningsunderlaget jag fick för att göra ett bra klockval :)

Hoppas detta var till hjälp!
Stort tack, det var till stor hjälp. Ska boka leveransen idag.

EDIT: För att svara på min egen tidigare ställda fråga så är svaret ja, om någon annan är intresserad av samma information.
Vet du förresten om Custom ID är samma sak som tullnummer? (Står under "Avsändar" på tullfakturan från UPS)
 
Senast ändrad:
Stort tack, det var till stor hjälp. Ska boka leveransen idag.

EDIT: För att svara på min egen tidigare ställda fråga så är svaret ja, om någon annan är intresserad av samma information.
Vet du förresten om Custom ID är samma sak som tullnummer? (Står under "Avsändar" på tullfakturan från UPS)
Bokat leveransen nu, uppdaterar när paketet kommer fram.

Lite nervöst dock att DHL express vill att man ska lämna paketet helt öppet och inte igentejpat (med försäkring). :D
 
Bokat leveransen nu, uppdaterar när paketet kommer fram.

Lite nervöst dock att DHL express vill att man ska lämna paketet helt öppet och inte igentejpat (med försäkring). :D
Custom ID och tullnr ska vara samma sak.
’Jag känner inte igen att paketet skulle vara öppet, det tydliga till mig var att lådan inte skulle avslöja något om innehållet. Men känns inte orimligt att de kollar vad de försäkrar. Håll oss uppdaterade!
 
Kan rekommendera dhl express .
Skickade i fredags morse, kom fram till mottagare i Schweiz måndag eftermiddag .
Kostnad ca 1600 kr , försäkringen kostar 1% av värdet på klockan . Maxbelopp man kan försäkra för är 50000 sek . Gjorde allting hemma på datorn , skrev ut fraktsedel och åkte till dhl egna terminal och lämnade in färdigt . Dom bjöd på en plastmapp att stoppa fraktsedeln i😀.
 
Har ingen adress att skicka till än så har inte pris/villkor klara men DHLs villkor att de försäkrar klockor finns var?
Schenker skickar ju uttryckligen inte klockor försäkrat…
 
Custom ID och tullnr ska vara samma sak.
’Jag känner inte igen att paketet skulle vara öppet, det tydliga till mig var att lådan inte skulle avslöja något om innehållet. Men känns inte orimligt att de kollar vad de försäkrar. Håll oss uppdaterade!
Det gick bra för mig tillslut (fått pengarna tillbaka av Chrono24) och paketet har kommit fram. Stort tack för hjälpen! :D

"Return - warranty repair" tror jag alternativet hos DHL hette där man fyller i tulldeklarationen.Jag skrev "Returned goods" och skrev även "Original shipment: " och inkluderade där under "Swedish Customs ID" och tracking/AWB referens på den ursprungliga leveransen då klockan skickades till mig in till Sverige under "övrig information" i tulldeklarationen (fylls i hos DHL). Jag skrev även den informationen på 3 olika sidor av paketet.

Jag skickade försäkrat med DHL express, frågade 2 olika personer på DHL express support om klockor var försäkrade och dom sa att klockor ska vara försäkrat upp till 5000 EUR men jag läste inte igenom villkoren för att dubbelkolla (vilket jag kanske borde gjort).
 
Det gick bra för mig tillslut (fått pengarna tillbaka av Chrono24) och paketet har kommit fram. Stort tack för hjälpen! :D

"Return - warranty repair" tror jag alternativet hos DHL hette där man fyller i tulldeklarationen.Jag skrev "Returned goods" och skrev även "Original shipment: " och inkluderade där under "Swedish Customs ID" och tracking/AWB referens på den ursprungliga leveransen då klockan skickades till mig in till Sverige under "övrig information" i tulldeklarationen (fylls i hos DHL). Jag skrev även den informationen på 3 olika sidor av paketet.

Jag skickade försäkrat med DHL express, frågade 2 olika personer på DHL express support om klockor var försäkrade och dom sa att klockor ska vara försäkrat upp till 5000 EUR men jag läste inte igenom villkoren för att dubbelkolla (vilket jag kanske borde gjort).
Snyggt! Lättnaden när man vet att man inte har ett oväntat tullproblem i Japan är en oslagbar känsla 😁
 
Det gick bra för mig tillslut (fått pengarna tillbaka av Chrono24) och paketet har kommit fram. Stort tack för hjälpen! :D

"Return - warranty repair" tror jag alternativet hos DHL hette där man fyller i tulldeklarationen.Jag skrev "Returned goods" och skrev även "Original shipment: " och inkluderade där under "Swedish Customs ID" och tracking/AWB referens på den ursprungliga leveransen då klockan skickades till mig in till Sverige under "övrig information" i tulldeklarationen (fylls i hos DHL). Jag skrev även den informationen på 3 olika sidor av paketet.

Jag skickade försäkrat med DHL express, frågade 2 olika personer på DHL express support om klockor var försäkrade och dom sa att klockor ska vara försäkrat upp till 5000 EUR men jag läste inte igenom villkoren för att dubbelkolla (vilket jag kanske borde gjort).

Lägger man till försäkring eller ingår den hos DHL?
 
Lägger man till försäkring eller ingår den hos DHL?
Jag körde på DHL express (https://mydhl.express.dhl/se/sv/home.html#/getQuoteTab), alltså inte dhlexpresseasy. Man lägger till försäkring som tillval när man skapar försändelsen via deras hemsida. Vill minnas att kostnaden för försäkringen var 1% av varans värde. Blev ganska dyrt (typ 1800kr inkl. försäkring för mig). Om du är osäker på vad du ska fylla i respektive fält i så kan man ringa kundtjänst och få hjälp medans man fyller i formuläret (dom svarade i princip direkt när jag ringde).

Enligt deras kundtjänst försäkrar dom klockor upp till ca 50k SEK (tror maxtaket var 4000 eller 5000 EUR) genom den försäkringen men jag har inte lusläst dom faktiska villkoren och behövde som tur var inte använda mig utav försäkringen den här gången.
 
Håller på gör ett byte i zelos gruppen där motpart är från USA, några rekommendationer inför fraktandet? Inga pengar involverat utan rent byte, antar man åker på skatt när den kommer hit? Postnord rek med försäkring, som så vanligt är oklar vad den täcker, kostar runt 320kr, han föredrar usps från sin sida hit.
 
Håller på gör ett byte i zelos gruppen där motpart är från USA, några rekommendationer inför fraktandet? Inga pengar involverat utan rent byte, antar man åker på skatt när den kommer hit? Postnord rek med försäkring, som så vanligt är oklar vad den täcker, kostar runt 320kr, han föredrar usps från sin sida hit.
Söker du i tråden finns det information på frakt och försäkring till just USA.

Absolut.
 
Jag tänkte att jag skriver om mina erfarenheter kring att skicka en klocka utomlands (till Frankrike). Jag googlade och kontaktade flera olika företag kring att skicka en klocka utomlands. Läser man avtalen ordentligt så även om flera fraktbolag har att man kan skicka värdefrakt så friskriver nästan alla sig från klockor. Det jag kom fram till var att DHL Express fungerar (pris ca 2500kr inkl försäkring på 70kkr). Klockor är godkända att skicka med DHL Express men inte vanliga DHL (det är tydligen olika företag). Det slutade dock med att jag valde Postnord Rek (pris ca 200kr men det beror så klart på storlek och vikt) och att jag försäkrade via Secursus (kostnad 1% av försäkringspriset). Det går att försäkra med Secursus som privatperson men man behöver skriva ett köpeavtal mellan parterna och man måste kunna påvisa att betalning skett. Jag använde Swiftcourt (pris 125kr och båda parterna signerar med BankID). OBS, jag har inte behövt använda mig av försäkringen så jag kan inte svara på hur smidigt det är om paketet skulle försvinna.
Allt detta gäller som privatperson. Jag vet att t.ex. Fedex har försäkrad frakt på klockor om man skickar som företag.
 
Jag tänkte att jag skriver om mina erfarenheter kring att skicka en klocka utomlands (till Frankrike). Jag googlade och kontaktade flera olika företag kring att skicka en klocka utomlands. Läser man avtalen ordentligt så även om flera fraktbolag har att man kan skicka värdefrakt så friskriver nästan alla sig från klockor. Det jag kom fram till var att DHL Express fungerar (pris ca 2500kr inkl försäkring på 70kkr). Klockor är godkända att skicka med DHL Express men inte vanliga DHL (det är tydligen olika företag). Det slutade dock med att jag valde Postnord Rek (pris ca 200kr men det beror så klart på storlek och vikt) och att jag försäkrade via Secursus (kostnad 1% av försäkringspriset). Det går att försäkra med Secursus som privatperson men man behöver skriva ett köpeavtal mellan parterna och man måste kunna påvisa att betalning skett. Jag använde Swiftcourt (pris 125kr och båda parterna signerar med BankID). OBS, jag har inte behövt använda mig av försäkringen så jag kan inte svara på hur smidigt det är om paketet skulle försvinna.
Allt detta gäller som privatperson. Jag vet att t.ex. Fedex har försäkrad frakt på klockor om man skickar som företag.
Kommit fram till samma slutsats och använde mig av DHL Express.
Blev rätt dyrt med 2200kr till Italien men då ska det vara ok att skicka klockor.

Det märkligaste är att jag fått övertygelser både från kundtjänst på UPS och Schenker att det är ok att skicka klockor försäkrat.
Läser man sen villkoren så blir man utan ersättning vid förlust…..
 
Dem sa exakt samma sak till mig bägge. Bad dem dubbelkolla detta och de var fast vid sina ord. Kundtjänsten verkar inte ha koll på sina egna villkor
Kundtjänst/support på större företag brukar tyvärr oftast svara efter bästa förmåga och vara lösningsorienterade (försöka lösa ärenden efter bästa förmåga i kvantiteter) även om dom ofta inte har koll på detaljer. Ber du om skriftlig bekräftelse kanske dom kollar lite mer noggrannt och företaget kanske (eller kanske inte) löser det genom goodwill om kundtjänsten svarar fel, men rent juridiskt tror jag ändå man är skyldig att lusläsa villkoren själv.
 
Jag tänkte att jag skriver om mina erfarenheter kring att skicka en klocka utomlands (till Frankrike). Jag googlade och kontaktade flera olika företag kring att skicka en klocka utomlands. Läser man avtalen ordentligt så även om flera fraktbolag har att man kan skicka värdefrakt så friskriver nästan alla sig från klockor. Det jag kom fram till var att DHL Express fungerar (pris ca 2500kr inkl försäkring på 70kkr). Klockor är godkända att skicka med DHL Express men inte vanliga DHL (det är tydligen olika företag). Det slutade dock med att jag valde Postnord Rek (pris ca 200kr men det beror så klart på storlek och vikt) och att jag försäkrade via Secursus (kostnad 1% av försäkringspriset). Det går att försäkra med Secursus som privatperson men man behöver skriva ett köpeavtal mellan parterna och man måste kunna påvisa att betalning skett. Jag använde Swiftcourt (pris 125kr och båda parterna signerar med BankID). OBS, jag har inte behövt använda mig av försäkringen så jag kan inte svara på hur smidigt det är om paketet skulle försvinna.
Allt detta gäller som privatperson. Jag vet att t.ex. Fedex har försäkrad frakt på klockor om man skickar som företag.
Kommit fram till samma slutsats och använde mig av DHL Express.
Blev rätt dyrt med 2200kr till Italien men då ska det vara ok att skicka klockor.

Det märkligaste är att jag fått övertygelser både från kundtjänst på UPS och Schenker att det är ok att skicka klockor försäkrat.
Läser man sen villkoren så blir man utan ersättning vid förlust…..

DHL express har det här under prohibited items. Är det en speciallösning hos DHL Express ni använder?

Jewellery, costume jewellery, watches and objects constructed of precious metal and/or stones with a value in excess of £4,000 per waybill
 
Senast ändrad:
DHL express har det här under prohibited items. Är det en speciallösning hos DHL Express ni använder?

Jewellery, costume jewellery, watches and objects constructed of precious metal and/or stones with a value in excess of £4,000 per waybill
Klockor är som standard tillåtet upp till 5000 EUR via DHL express men det kan finnas möjlighet att skicka klockor värda upp till 10 000 EUR via skriftligt godkännande: https://mydhl.express.dhl/se/sv/hel...-can-i-ship/prohibited-items.html#/restricted + deras försäkringslösning, för värden högre än detta/andra alternativ jag kom fram till var typ separat frakt i kombination med extern försäkringslösning (t.ex Secursus).

Edit: Jag hade fel, det verkar vara upp till 10k EUR som standard och individuella överenskommelser över det beloppet.
 
Senast ändrad:
DHL express har det här under prohibited items. Är det en speciallösning hos DHL Express ni använder?

Jewellery, costume jewellery, watches and objects constructed of precious metal and/or stones with a value in excess of £4,000 per waybill
Verkar som mitt inlägg med länk till transportvillkor är borttaget
 
Klockor är som standard tillåtet upp till 5000 EUR via DHL express men det kan finnas möjlighet att skicka klockor värda upp till 10 000 EUR via skriftligt godkännande: https://mydhl.express.dhl/se/sv/hel...-can-i-ship/prohibited-items.html#/restricted + deras försäkringslösning, för värden högre än detta/andra alternativ jag kom fram till var typ separat frakt i kombination med extern försäkringslösning (t.ex Secursus).

Edit: Jag hade fel, det verkar vara upp till 10k EUR som standard och individuella överenskommelser över det beloppet.
Väldigt intressant att de har max 10k eur och max 4k pund som gräns på samma sida
 
Nu hittar jag inte ens de transportvillkoren.
Var ju ännu rörigare i den tabellen och ingen förklaring till vad en ”costume watch” var.
 
Väldigt intressant att de har max 10k eur och max 4k pund som gräns på samma sida
Mm, tycker det är rörigt och kände mig inte alls helt säker själv när jag skickade, verkar även vara olika villkor beroende på vilken locale (språk & land) man har uppe i högra hörnet. Säker på att du inte har språk/land inställt på typ storbritannien eller liknande (då det belopp du fick upp visades i pund)?
 
Det verkar äntligen ha kommit stora nyheter på denna fronten.

Chrono24 håller nu på att rulla ut ett program där klockan "certifieras" hos en mellanhand, t.ex. deras egna urmakare, innan den når köparen. De erbjuder då att Chrono24 beställer frakten och säljaren får en färdigt fraktsedel, och kan lämna in klockan hos ett UPS-ombud. Frakten är försäkrad.

Att klockan först går till en officiell mellanhand har ju också fördelen att man slipper problematiken med att en illasinnad köpare hävdar att paketet du skickade inte innehöll påstådd klocka.

Tjänsten kommer kosta 200 EUR.

Men än är inte allt perfekt:
Tjänsten är ny och håller på att rullas ut. Därför måste köparen bo i EU, gå med på att använda certifieringstjänsten, samt dessutom bestämmer en slumpfunktion om säljaren och eller transaktionen kan ingå i programmet. Slumpfunktionen är aktiv nu i början av utrullningen, och kommer troligtvis att tas bort under nästa år.
Samt: "Klockans pris i annonsen är mellan 2 000 € och 25 000 €"
Därtill tar ju Chrono24 "Försäljningsprovisionen på 6,5 %"

Trots allt väldigt positiva nyheter som förhoppningsvis kommer att öppna upp marknaden ordentligt som säljare, speciellt nu när kronan är så svag så borde detta vara attraktivt. All information ovan finns inte på hemsidan, jag har ringt till dem och pratat.


Ni andra får gärna gå in och klicka köp (utan att sedan gå vidare) på en slumpmässig klocka till salu från privatsäljare på Chrono24, får ni erbjudande om certifiering? Jag verkar inte få det, men jag är inte heller säker på exakt var i köpprocessen detta erbjudande kommer att komma upp, dessutom är slumpen inblandad som jag nämner ovan.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp