• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka utomlands

Lånar tråden lite istället för att göra en ny: Jag har precis sålt en klocka till Watchfinder och ska skicka till deras anläggning i Paris.
Tom på WF erbjöd att arrangera frakten från min ände genom att beställa emplage och boka en frakt med DHL, allt som jag tog emot igår.
Vad som följde med var väldigt tydliga instruktioner på hur klockan skulle paketeras etc, men jag blir lite fundersam för det verkar motsägelsefullt med vad DHL skriver?
Enligt instruktionerna från WF så ska jag försegla påsen och inte under några omständigheter nämna klockor eller Watchfinder på paketet, vilket är mer än vettigt i mina ögon. Men när jag får orderbekräftelse från DHL inför upphämtningen så står det att jag ska paketera/försegla påsen framför kuriren, för att det inte ska vara otillåtna varor i paketet. Igen - jag förstår resonemanget, men det känns så klart väldigt motsägelsefullt.

Sen nu när jag läser på DHL's hemsida under varor som ej är tillåtet att skicka så står såklart klockor med under "icke tillåtna gods", därmed även varor som överstiger ett värde på 5000:-.

Så vad gäller om klockan mot förmodan (peppar peppar) försvinner under transport? Tom hade informerat mig att allt är försäkrat, men allt som står hos DHL talar emot?
Verkar som att dem har samma problem 😂
Inga fraktbolag verkar vilja försäkra klockor. Skulle något hända kommer förmodligen DHL neka ansvar, med all rätt med tanke på deras villkor. Det blir sedan en tvist mellan dig och WF vilket förmodligen inte kommer leda någonstans.

Verkar som att dem har samma problem 😂
Inga fraktbolag verkar vilja försäkra klockor. Skulle något hända kommer förmodligen DHL neka ansvar, med all rätt med tanke på deras villkor. Det blir sedan en tvist mellan dig och WF vilket förmodligen inte kommer leda någonstans.
Pratade precis med DHL igen, och enligt dom så kan firmor som har konto hos dom använda en försäkring och då kringgå 5000:- gränsen, dvs det finns en försäkring som gäller. Dock kunde dom se att denna försäkring ej var ifylld på min fraktsedel, så ja... Jag har skjutit upp försändelsen i väntan på svar från Tom 😅

Det KAN vara mänsklig faktor och den bara är glömd att kryssas i, men känns isådär just nu 🤷‍♂️

Pratade precis med DHL igen, och enligt dom så kan firmor som har konto hos dom använda en försäkring och då kringgå 5000:- gränsen, dvs det finns en försäkring som gäller. Dock kunde dom se att denna försäkring ej var ifylld på min fraktsedel, så ja... Jag har skjutit upp försändelsen i väntan på svar från Tom 😅

Det KAN vara mänsklig faktor och den bara är glömd att kryssas i, men känns isådär just nu 🤷‍♂️
Nu när du säger det har jag faktiskt fått klocka fraktad från en auktionsfirma i Östersund.
Det var med DHL och fullt försäkrat. Kostade 600kr något men var endast möjligt via företagskonto. Frågan återstår hur man gör som privatperson

Nu när du säger det har jag faktiskt fått klocka fraktad från en auktionsfirma i Östersund.
Det var med DHL och fullt försäkrat. Kostade 600kr något men var endast möjligt via företagskonto. Frågan återstår hur man gör som privatperson
Nykelordet är ju företagskund. Jag förstod det som att DHL inte är sugna på att göra det med någon som bara anger ett kreditnummer?
Hur som haver så har jag iallafall fått svar från Tom att det är Watchfinder själva som står för försäkringen om något går snett, så allt är enligt konstens alla regler. Det är bara jag som är nojig då jag har extremt begränsad tillit till kurirer 😅

Nykelordet är ju företagskund. Jag förstod det som att DHL inte är sugna på att göra det med någon som bara anger ett kreditnummer?
Hur som haver så har jag iallafall fått svar från Tom att det är Watchfinder själva som står för försäkringen om något går snett, så allt är enligt konstens alla regler. Det är bara jag som är nojig då jag har extremt begränsad tillit till kurirer 😅
better safe than sorry.

Det är ju en djungel det här, utan träd.
Jag har en köpare i Schweiz och har letat och ringt utan framgång, förrän jag hittade denna tråden.
Som det ser ut nu så blir det UPS via Fraktjakt och Secursus som försäkringsbolag. Jag hittade inget om försäkring på Fraktjakt.
Någon som har synpunkter?

Jag har en köpare i Schweiz och har letat och ringt utan framgång, förrän jag hittade denna tråden.
Som det ser ut nu så blir det UPS via Fraktjakt och Secursus som försäkringsbolag. Jag hittade inget om försäkring på Fraktjakt.
Värde på det du skickar?

Se bara till att läsa secursus villkor noggrant och följ de då ska det nog ordna sig

Jag har skickat med fraktjakt till USA. Försäkrat genom fraktjakt. Paketet försvann och pengarna betalades ut.

Dock var värdet inte mer än 5-6,000:-

Uppdatering, har läst alla 1 stjärniga omdömen på Secursus. Verkar vara som så att dem som inte fått sina pengar utbetalda inte riktigt följt deras instruktioner till 100%. Följer man secursus instruktioner om fotografier, förpackning och bekräftelse från dem innan man skickar ut borde det nog inte vara något problem om nåt väl händer.

hijackar tråden lite.
Har ett klockpaket (en retur till handlare i danmark) jag skickade iväg via DHL (har haft så dåliga erfarenheter med UPS och skickar värdefrakt postnord inrikes) för jag hade fått för mig att de var bra.

Paketet (ca 50k värde) har fastnat i helsingborg och jag har tagit kontakt med DHL som har börjat utreda. Lite otydligt på deras sida men läst på lite och verkar som att de bara ersätter högst 5k. Någon som vet om detta gäller även om de slarvat bort/stulit paketet på sin egna terminal? Om de inte hittar finns det väl tyvärr en chans att de kan ha blivit stulet - och isf borde man kunna göra en polisanmälan och hemförsäkringen kanske kan fungera?
Allt löser sig alltid och de kommer säkert fram men tänkte kika om någon har något tips eller varit med om något liknande? xoxo

Hej, jag har lite "ny" information kring detta då jag fick hjälp av ett bolag som enbart arbetar med frakt att sköta en klockförsändelse till annat EU-land igår. De var då i kontakt med deras kontaktpersoner på DHL, UPS samt FedEx.

DHL - Går bra att skicka klockor men har maximalt försäkringsbelopp om €5000.

UPS - Man kunde inte försäkra specifikt klockor och deras kontaktperson på UPS rekommenderade knappt dem ens själv. De är tydligen ganska hårda ifall paketet kommer bort och det är svårt att få ut beloppen.

FedEx - Här gick det bra, man kan välja mellan land eller flygfrakt. Det skilde ganska mycket att bara skicka till annat EU-land (700kr för land och 2100kr för flyg). Detta är mer en fråga om tiden att skicka varan men som de sa, även färre hanteringsmoment och potentiellt mindre problem. Därtill kan man försäkra klockan och det är då cirka 1,1% av varans värde som försäkringen kostar. De underströk att man skall kunna styrka värdet, klockor skall inte vara några problem alls utan de nämnde mer kring konst eller annat där värdet är svårt. Chrono24 exempelvis tyckte de var en perfekt marknadsplats att hänvisa till.

Hoppas detta gav lite.

Hej, jag har lite "ny" information kring detta då jag fick hjälp av ett bolag som enbart arbetar med frakt att sköta en klockförsändelse till annat EU-land igår. De var då i kontakt med deras kontaktpersoner på DHL, UPS samt FedEx.

UPS - Man kunde inte försäkra specifikt klockor och deras kontaktperson på UPS rekommenderade knappt dem ens själv. De är tydligen ganska hårda ifall paketet kommer bort och det är svårt att få ut beloppen.

FedEx - Här gick det bra, man kan välja mellan land eller flygfrakt. Det skilde ganska mycket att bara skicka till annat EU-land (700kr för land och 2100kr för flyg). Detta är mer en fråga om tiden att skicka varan men som de sa, även färre hanteringsmoment och potentiellt mindre problem. Därtill kan man försäkra klockan och det är då cirka 1,1% av varans värde som försäkringen kostar. De underströk att man skall kunna styrka värdet, klockor skall inte vara några problem alls utan de nämnde mer kring konst eller annat där värdet är svårt. Chrono24 exempelvis tyckte de var en perfekt marknadsplats att hänvisa till.

Hoppas detta gav lite.
Bra info, tack!!

Hoppas detta gav lite.
Detta var i egenskap av företag?

Detta var i egenskap av företag?
Kollat på FedEx och det verkar funka bra som privatperson. Man kan välja mellan privat & företag och vad jag ser skiljer sig inte priserna.
Dock väldigt dyrt, ett paket till Grekland försäkrat till 140k kostar 4000kr minst om man inte har konto, lite orimligt

Schenker ger ett seriöst intryck... Någon som lyckats hitta ett fraktbolag som skickar klockor försäkrat utomlands, eller det går fortfarande inte? Känns oerhört svårt att få till som privatperson.

Screenshot_20230117-132338__01.jpg

Är det över 50.000 så kan man försäkra via Secursus och skicka via valfritt fraktbolag

Man måste dock Secursus instruktioner väldigt tydligt
Nja, svaret jag fått är att dom egentligen inte täcker försändelser mellan två privatpersoner, endast företag. Dock skulle det kunna gå att lösa om jag kan förse dom med recensioner av mina tidigare affärer. Har länkat min GG-tråd så får vi se vad dom säger men känns ändå sådär att frångå deras policy.

Jag har just gått igenom de alternativ som står till buds och slutsatsen är att det (åtminstone om klockan kostar mer än 5000€) troligen är enklare och säkrare att sätta klockan på armen och flyga själv till en eventuell köpare. Kul utflykt men riktigt sorgligt. Att skicka på mitt företag skulle vara möjligt men kräver ett på förhand givet godkännande av speditören.

Nja, svaret jag fått är att dom egentligen inte täcker försändelser mellan två privatpersoner, endast företag. Dock skulle det kunna gå att lösa om jag kan förse dom med recensioner av mina tidigare affärer. Har länkat min GG-tråd så får vi se vad dom säger men känns ändå sådär att frångå deras policy.
Var det Secursus som sa till dig att dem endast täcker försändelser mellan företag och inga privatpersoner?

Känner flera som skickat privat>privat och företag>privat via Secursus försäkring

Jag har just gått igenom de alternativ som står till buds och slutsatsen är att det (åtminstone om klockan kostar mer än 5000€) troligen är enklare och säkrare att sätta klockan på armen och flyga själv till en eventuell köpare. Kul utflykt men riktigt sorgligt. Att skicka på mitt företag skulle vara möjligt men kräver ett på förhand givet godkännande av speditören.
Om du har ett företag och regelbundet skickar dyrare klockor/försändelser överlag skulle jag rekommendera att registrera bolaget hos en fraktleverantör/logistikbyrå som sköter allt åt dig. Från upphämtning till paketering, förtullande etc. Finns flera alternativ inom Stockholm, osäker på hur det ser ut utomlands.

Var det Secursus som sa till dig att dem endast täcker försändelser mellan företag och inga privatpersoner?

Känner flera som skickat privat>privat och företag>privat via Secursus försäkring
Står väldigt tydligt på deras hemsida, sista punkten under 6.2. Har även fått det bekräftat på mail.
Screenshot_20230117-155757.jpg
Screenshot_20230117-155906.jpg

Att hitta info om vad som gäller hos DHL kan vara knepigt, observera att det finns ett "DHL Parcel" (tror jag) som inte skickar klockor m.m. och ett "DHL Express". Jag ringde precis DHL Express och de meddelade att de skickar varor som är värda mindre än 50 000 kr.

Med all sannolikhet kommer jag återkomma med ett reklamationsprojekt till Japan. Om någon gjort en retur dit och har något klokt att bidra med tar jag tacksamt emot det här i tråden eller PM.

Jag tror att ett bra tricks är att packa i stort emballage, typ 40x60cm ca, riktigt ointressant förpackning, typ nåt företag som säljer hälsoprodukter/kosttillskott och tejpa så det inte syns att man återanvänt det

Tillbaka
Topp