• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka utomlands

Bokat leveransen nu, uppdaterar när paketet kommer fram.

Lite nervöst dock att DHL express vill att man ska lämna paketet helt öppet och inte igentejpat (med försäkring). :D
Ja det låter ju konstigt! Lämnade du in paketet öppet? Ska lämna in ett paket imorgon och tänkte gå till den vanliga tobaksaffären. Undrar om de gör skillnad på försäkrade och vanliga paket i butiken?

Ja det låter ju konstigt! Lämnade du in paketet öppet? Ska lämna in ett paket imorgon och tänkte gå till den vanliga tobaksaffären. Undrar om de gör skillnad på försäkrade och vanliga paket i butiken?
Jag pratade med kundtjänst på DHL innan jag lämnade in och han sa att det var bara ifall chauffören ville det vid upphämtning, för sin egen skull alltså.
Hos ombudet scannade de bara som vanligt när jag lämnade in.

Hej
Villket fraktbolag använder man om man vill skicka en dyrare klocka inom europa. . Kan få sälja ett fickur till Polen som kostar 26.000 kr. Men hittar bara max försäkrin 10.000 kr som hõgst med post nord

Hej
Var hittar man info om DHL Express försäkring för klockor när man skickar utomlands?
Ska också skicka en klocka och hittar inga bra alternativ.

Enligt DHL express hemsida får man inte skicka klockor värda mer än 4000kr

Enligt DHL express hemsida får man inte skicka klockor värda mer än 4000kr
Det är inte DHL Express utan Express Easy.
Otroligt rörigt med DHL

Hej
Jag har skriftligt mailsvar nu om att de försäkrar klockor. 1% kostade det och det måste gå med Express.
Så en klocka till Belgien gick på 1600:-, men då skickas den idag och är framme måndag.

Hej
Jag har skriftligt mailsvar nu om att de försäkrar klockor. 1% kostade det och det måste gå med Express.
Så en klocka till Belgien gick på 1600:-, men då skickas den idag och är framme måndag.

Skulle råda dig att skicka på måndag istället. Du vill minimera tiden paketet ligger still under helgen.

DHL Express försäkrade sist jag kollade klockor upp till runt 50k-100k SEK (eller 5-10k EUR), högre belopp än det så tror jag det är skriftlig bekräftelse som gäller. Upp till 50000kr kunde man i alla fall boka själv som tilläggsförsäkring när man beställer frakten på deras hemsida. Gäller endast DHL express och inte övriga tjänster som Express Easy t.ex (det kommer alltså ett bud och hämtar upp paketet när du beställer DHL express, du lämnar inte in den hos ett ombud, i alla fall om du bor i en vanlig större svensk stad).
DHL express: https://mydhl.express.dhl/se/sv/home.html#/getQuoteTab

FAQ: https://mydhl.express.dhl/se/sv/hel...-can-i-ship/prohibited-items.html#/restricted
Följande föremål kommer INTE att accepteras för transport om inte annat överenskommits av DHL. För att erhålla en sådan överenskommelse måste ett affärscase genomföras av DHL och de varor som godkänts för transport kommer att registreras skriftligen med kunden.
/.../
  • Smycken och klockor till ett värde av över 10 000 euro.
/.../

Råder såklart alla att trippelkolla villkoren själva innan leverans, både läsa själv på deras hemsida (viktigast då det är dom villkoren som gäller oavsett vad kundtjänsten säger) men även bra att ringa/maila dom och dubbelkolla.

Här är DHL Express svar:
Hej!

Tack för ditt e-postmeddelande.

Det stämmer att du kan försäkra klockan hos oss och att kostnaden för försäkring är 1% av varans värde. Maxvärdet som vi tar på klockor är 10,000 euro och du behöver ha ett värderingsbevis om det skulle bli ett försäkringsärende.

Om du vill skicka med DHL Express men inte har något kundnummer så registrerar du din sändning online och leverans sker till angiven adress.

Betala med kort, paketet hämtas hos dig

Du bokar och betalar med kort online, samt skriver själv ut fraktdokumenten.

Du paketerar sändningen med eget emballage.

Det är möjligt att skicka fler än ett paket per sändning till samma adress.

I de flesta fall kan du välja att boka en heltäckande transportförsäkring samt förmiddagsleverans.

Få en prisuppgift och boka din transport HÄR.

Hör gärna av dig om det är något annat vi kan hjälpa dig med.

Med vänliga hälsningar/Best regards,

Jeanette von Wachenfeldt
Customer Service
CS Advisor

DHL Express (Sweden) AB
Norrkämstaleden 7
SE-827 31 Ljusdal
Sweden

Ibland får DHL psykbryt när man skeppar klockor. Hänt två ggr att de stoppat paketet vid scanning och skickat tillbaka det. De har även en ovana att öppna paket vid ”Security checks” och packa om vilket hänt många ggr varav en av dem resulterade i en uppskuren låda till en AP.

Ibland får DHL psykbryt när man skeppar klockor. Hänt två ggr att de stoppat paketet vid scanning och skickat tillbaka det. De har även en ovana att öppna paket vid ”Security checks” och packa om vilket hänt många ggr varav en av dem resulterade i en uppskuren låda till en AP.

Har hänt mig med. Chauffören var tydligen värderingsman också 🤡

Funkade väldigt bra med DHL Express. Kommer absolut alltid använda dom när jag skickar utomlands. Värt de extra kronorna och kommer fram blixtsnabbt

Senast stoppade de mitt paket med hänvisningen att de inte skickar klockor. Detta var dock till usa, gått bättre inom eu för mig iaf.

Efter att ha skummat tråden en stund så får jag ändå inget svar på hur man postar en klocka värde 100.000kr plus. När jag kikar på DHL mm så verkar det endast vara upp till 50.000kr. Ska ev sälja på Chrono24.

Nån som har nåt tips?

//Johan

Efter att ha skummat tråden en stund så får jag ändå inget svar på hur man postar en klocka värde 100.000kr plus. När jag kikar på DHL mm så verkar det endast vara upp till 50.000kr. Ska ev sälja på Chrono24.

Nån som har nåt tips?

//Johan
Skriv till DHLexpress, de försäkrar klockor, jag skickade en klocka på fredag eftermiddag som köparen fick i Belgien innan lunch på måndagen.

Skickat med dhl express till USA, dock utan försäkringen. De var klart mycket sämre i USA än i europa. Inte imponerad, dålig kommunikation och lång ledtid i USA. Kanske alltid tar mer tid i USA iofs.
Jag har bara använt FedEx det har gått snabbt. Men tror inte man kan köra försäkring då.

Jag har bara använt FedEx det har gått snabbt. Men tror inte man kan köra försäkring då.
Jag har skickat med FedEx till USA via fraktjakt försäkrat av FedEx.
Paketet försvann och jag fick ersättning efter nån månad.

Det var 2021 och förvisso lägre värde, men tydligt specat som klocka. Såld via c24 - men allt löstes alltså utan problem.

Jag har skickat med FedEx till USA via fraktjakt försäkrat av FedEx.
Paketet försvann och jag fick ersättning efter nån månad.

Det var 2021 och förvisso lägre värde, men tydligt specat som klocka. Såld via c24 - men allt löstes alltså utan problem.
Ah hur tecknade man den försäkringen via FedEx? Kan man göra det rakt av i appen?

Tillbaka
Topp