• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka utomlands

Jag ringde DHL för någon dag sedan och frågade om internationella klockförsändelser. Det var inga problem!

Jag ringde nyss till DHL och fick besked om att det inte gick att skicka klockor till ett högre värde än 5.000 euro. Överhuvudtaget, d.v.s. inte ens om man själv tog risken för "mellanskillnaden". (Det går ju i och för sig att lösa om man ringer en annan handläggare och säger att värdet är just 5.000 euro). Men vill hellst att allt ska går rätt till (samt vara fullförsäkrad).

Jag ringde nyss till DHL och fick besked om att det inte gick att skicka klockor till ett högre värde än 5.000 euro. Överhuvudtaget, d.v.s. inte ens om man själv tog risken för "mellanskillnaden". (Det går ju i och för sig att lösa om man ringer en annan handläggare och säger att värdet är just 5.000 euro). Men vill hellst att allt ska går rätt till (samt vara fullförsäkrad).

Jag fick svaret att det berodde på vilket land du skulle skicka till. Inom Europa var det exempelvis inga problem med att försäkra upp till 75 000kr (det belopp jag behövde försäkra till). Frågade flera gånger om hon var säker och hon dubbelkollade t.o.m. med sina kollegor :)

Jag skickade ner en Sub till Madrid nyligen, med FedEx. Fullförsäkrat 50k och leverans nästa dag, gick på runt tusenlappen.

@ Wii
Hej, är långlunchen snart till ända? ;)
Hittade du någon bra lösning? (jag står själv inför ett liknande problem).
Tacksam för input!

Ja juste ja!
Måste säga att det var väldigt mycket knepigare än jag trott och de olika företagen har olika interna regler, men ingen vill egentligen skicka klockor försäkrat. Det tillåts inte i avtalen.

Ringde till många företag och till några ringde jag mer än en gång. Det jag märkte var att det beror väldigt mycket på vilken handläggare som svarar på telefonen. Ringde Fedex 3 gånger. Första gången fick jag höra att de inte försäkrar klockor, läste då villkoren och fann att de faktiskt kan göra det. Ringde igen och fick då svaret att de kan, men endast försäkrar till motsvarande värde av 1000USD när de gäller klockor. Tredje gången förklarade handläggaren att det inte var nå problem att skicka klockan försäkrat till hela beloppet. Jag var övertydlig med att det var en klocka och frågade till och med om det gick bra enligt avtalen. Ja var svaret, samtalet spelades in och på så vis kände jag mig trygg att skicka. Det kostade 650 spänn att skicka ett litet 200g ekonomi-paket inom EU och försäkrat till 15k.

Så ja..Mitt tips är att helt enkelt läsa avtalen riktigt noga och faktiskt chansa genom att fråga olika handläggare.

Jag fick svaret att det berodde på vilket land du skulle skicka till. Inom Europa var det exempelvis inga problem med att försäkra upp till 75 000kr (det belopp jag behövde försäkra till). Frågade flera gånger om hon var säker och hon dubbelkollade t.o.m. med sina kollegor :)

Intressant iom att DHL inte ville röra mitt paket ens med tång.

Mitt ärende gäller också eruropa (UK). DHL var helt tydlig med att "värde över 5.000 euro skickar vi inte". Jag frågade om det inte fanns någon lösning att erbjuda, men svaret var glasklart nej.

Ringde till många företag och till några ringde jag mer än en gång. Det jag märkte var att det beror väldigt mycket på vilken handläggare som svarar på telefonen. Ringde Fedex 3 gånger. Första gången fick jag höra att de inte försäkrar klockor, läste då villkoren och fann att de faktiskt kan göra det. Ringde igen och fick då svaret att de kan, men endast försäkrar till motsvarande värde av 1000USD när de gäller klockor. Tredje gången förklarade handläggaren att det inte var nå problem att skicka klockan försäkrat till hela beloppet. Jag var övertydlig med att det var en klocka och frågade till och med om det gick bra enligt avtalen. Ja var svaret, samtalet spelades in och på så vis kände jag mig trygg att skicka. Det kostade 650 spänn att skicka ett litet 200g ekonomi-paket inom EU och försäkrat till 15k.

Det är ju helt horibelt att man ska få olika svar varje gång man talar med en ny handläggare. Samrt att spela in samtalet, min slutsats är att du måste kunna bevisa vad som avtalats om något skulle hända, eftersom fraktföretagen annars bara kan fiska upp sina standardvillkor, där klockor undantagslöst verkar vara föremål för restriktioner.

Jag skickade ner en Sub till Madrid nyligen, med FedEx. Fullförsäkrat 50k och leverans nästa dag, gick på runt tusenlappen

Eftersom detta inte är vad som gäller enligt deras allmänna villkor (se ovan i tråden) fick du då någon skriftlig bekräftelse på att du verkligen hade "fullförsäkrat"?

Har också kollat detta. i mitt fall gällde det en klocka som skulle till Danmark. Kom inte fram till något. Posten är värdelösa och fraktbolagen är svindyra. Dock skulle jag inte skicka någon klocka med värde över 5000 euro.

Den enda lösningen som jag ser det är att ta en billig flygstol och leverera klockan personligen.

Har också kollat detta. i mitt fall gällde det en klocka som skulle till Danmark. Kom inte fram till något. Posten är värdelösa och fraktbolagen är svindyra. Dock skulle jag inte skicka någon klocka med värde över 5000 euro.

Den enda lösningen som jag ser det är att ta en billig flygstol och leverera klockan personligen.

Överväger faktiskt det. Billiga flygstolar finns till destinationen. Dock med sen ankomst så transfer och hotellövernattning tillkommer. Samt två semesterdagar. Hade ju varit smidigare att bara kunna skicka ett litet paket....

Jag hade frågat mig själv om jag får så mycket mer betalt utomlands än vid försäljning i Sverige så att det motiverar en sådan resa. Helst ska förtjänsten täcka resan plus några tusen till.

• Like
Reactions: Wii
Det verkar finns två alternativ: Åka personligen eller skicka med endast begränsad försäkring.

IF Specialförsäkringar ("klockförsäkring") kan inte erbjuda någon lösning.

Fedex har (som nämnts ovan i tråden) en begärnsning på 1000 usd.
DHL har (som nämnts ovan i tråden) en begränsning på 5.000 euro.
UPS har (ringde nyss) en begränsning på 500 usd.

Helt otroligt... :arghh:

Hej!

Detta ämne brukar komma upp för jämnan, men hur ligger det till i dagsläget, om man ska skicka en klocka av värde på 15.000sek inom EU, i detta fall tyskland. Vad ska jag använda mig av?

Värdelösa posten sa först att postpaket utrikes gick bra, men såg senare att de såklart är reserverade mot ungefär varenda beståndsdel som universum består utav.

UPS kosta ca 1000
DHL kosta ca 1300
FEDEX tog inte försäkring över 1000usd

Finns det något billigare/bättre sätt?

mvh

Provar att bumpa denna tråd.

Har genom åren skickat mycket klockor utomlands men aldrig något som är i trakterna kring 80-100k.
Nu ska den inte skickas inom EU utan den ska till Asien och Hong Kong. Priserna är helt uppåt öronen och till de priser jag listar nedan försäkrar de inte paketet till mer än nånstans mellan 500-1000euro och då får paketet inte heller innehålla smycken eller klockor som de så fint skriver.

FedEx - 3836kr
DHL - 4510kr
UPS - 4813kr
TNT - Ingen prisuppgift
JetPak - 5100kr
EMS - 697kr

Utöver detta måste en tredjepartsförsäkring ordnas om nu paketet ska vara försäkrat till fullo och ParcelPro är väl den mest kända av dessa, dock kräver det en massa jada jada och det var inte alls särskilt smidigt. Så är det någon som har något annat förslag :) ? Att Sverige suger på detta vad gäller frakt blir bara tydligare och tydligare... Nästan enklare att flyga dit för 4000kr och lämna den på plats.

Så alla förslag på tredjepartsförsäkringar och speditörer tas tacksamt emot :)

bumpar denna... Kanske kan vara till hjälp för någon annan. Jag har varit i kontakt med DHL ang. frakt till Tyskland av en klocka. Tolkar iallafall DHL:s kundservice svar som att det är grönt att skicka ganska dyra klockor försäkrat med DHL Express?

Jag: Hej Kan jag skicka ett armbandsur (värde ca 35 000 SEK) till Tyskland med DHL, försäkrat till hela värdet? Försöker hitta info på hemsidan, men får ingen klarhet. Tacksam för svar.

DHL:
Tack för ditt e-postmeddelande.
Denna frakt kan du boka på www.dhl.se, och du kan då välja till en heltäckande transportförsäkring som kostar 1% av varans värde.
- Du bokar och betalar med kort online, samt skriver själv ut fraktdokumentet
- Du paketerar sändningen med eget emballage
- Paketet hämtas hos dig.
Boka din transport HÄR. För att ta fram en prisuppgift, följ länken och klicka på fliken Rate Quote.
Hör gärna av dig om det är något annat vi kan hjälpa dig med.

Försök att prata med någon som har företagskundnummer. Helt andra priser.
I övrigt är inte priserna direkt dyra. Flygfrakt kostar pengar.

Bumpar denna igen.
Någon som har senaste nytt avseende transport utomlands? Har sett att t ex Schenker förenklat pakethanteringen, men klockor ingår inte(?) i "skicka enkelt".
Generellt: Tips och ungefärlig kostnad? Någon som gjort detta nyligen?

Har säkert fel men har inte posten rek ett tillägg där man kan försäkra på det exakta beloppet när man skickar? Eller gäller detta bara inom Sverige? Om man vill skicka utomlands till en privarperson med fedex eller ups är det bäst om mottagarsidan gör beställningen av frakten då Sverige är extremt dyrt. Skulle retunera ett ur en gång, skulle jag skicka kostade det +1500kr om mottagande beställde under 500kr o_O Detta kan ha ändrats.

Har säkert fel men har inte posten rek ett tillägg där man kan försäkra på det exakta beloppet när man skickar? Eller gäller detta bara inom Sverige? Om man vill skicka utomlands till en privarperson med fedex eller ups är det bäst om mottagarsidan gör beställningen av frakten då Sverige är extremt dyrt. Skulle retunera ett ur en gång, skulle jag skicka kostade det +1500kr om mottagande beställde under 500kr o_O Detta kan ha ändrats.
Posten täcker max 50k, men ryvärr omfattas inte klockor enligt det finstilta...om jag inte missminner mig.

Posten täcker max 50k, men ryvärr omfattas inte klockor enligt det finstilta...om jag inte missminner mig.

Ja precis. Men var det inte så att för att den skulle omfatta klockor så var man tvungen att lägga till en tilläggs försäkring samt att den skulle tejpas men en speciell tejp? Har troligen fel, har iaf skickat mina klockor med vanlig rek 50.000kr och hoppats på att hemförsäkringen täcker detta

Posten rekommenderad värde förseglas med speciell tejp och fraktas i speciella burar som ska vara låsta. Där får man skicka klockor. Dock är det många som jobbar i mottagningsställena och alla inte så vana, så känslan när man är där kan (av erfarenhet) upplevas.... inte så professionell. Men detta gäller bara inrikes såvitt jag vet.
Dock var det ett bra tips att köparen kan beställa frakten om paketet ska utrikes.

Posten rekommenderad värde förseglas med speciell tejp och fraktas i speciella burar som ska vara låsta. Där får man skicka klockor. Dock är det många som jobbar i mottagningsställena och alla inte så vana, så känslan när man är där kan (av erfarenhet) upplevas.... inte så professionell. Men detta gäller bara inrikes såvitt jag vet.
Dock var det ett bra tips att köparen kan beställa frakten om paketet ska utrikes.

Ja det var så jag också fått för mig. Fedex och ups är ju en suverän tjänst för pengarna sålänge den beställs från utlandet. Min omega kostade 45 euro att skickas från england med bud leverans till mitt jobb..... undrar vad det hade kostat skickat från Sverige :confused:

Samma issue och vill skicka värde till usa, hur gö man om man vill ha försäkrat och spårbart?

På UPS hemsida kan du boka frakt och skriva in hur mycket paketet/innehållet är värt och därefter få offert.
Har skickat flertal klockor via UPS.
Aldrig nå strul, skriver du in 300,000 som värde så försäkras ju det till angivet belopp.
Handlarna har oftast kontrakt/konto hos fedex/DHL och kan därför skicka sina beställningar försäkrat genom dom.

På UPS hemsida kan du boka frakt och skriva in hur mycket paketet/innehållet är värt och därefter få offert.
Har skickat flertal klockor via UPS.
Aldrig nå strul, skriver du in 300,000 som värde så försäkras ju det till angivet belopp.
Handlarna har oftast kontrakt/konto hos fedex/DHL och kan därför skicka sina beställningar försäkrat genom dom.
Nej kolla nyss med UPS, klockor och smycken är undantagna, max 500 usd för värde utanför EU.

Tillbaka
Topp