• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka utomlands

Skickade en klocka till usa igår , 160kr rek 10000 kr med posten
Kanske är värt ett försök.. Dock va det bara klockan , så ingen box etc. Är det fullset blir det väl några kronor dyrare

Skickade en klocka till usa igår , 160kr rek 10000 kr med posten
Kanske är värt ett försök.. Dock va det bara klockan , så ingen box etc. Är det fullset blir det väl några kronor dyrare
Men det är egentligen inte OK. Väl? Skiter det sig får du ingen ersättning eftersom man inte får skicka (försäkrade) värdeföremål.
Annars låter det som en fullt rimlig kostnad tycker jag.

Uppdatering. Skickade en klocka till Sinn för service via UPS. Vilken försäkringsnivå som gäller vet jag inte men det var den tjänsten Sinn själva använde. Och de var noga med att poängtera just det, att den är försäkrad. Så jag löste mitt problem genom att Sinn beställde frakten och mejlade en lapp åt mig. Sen får jag pröjsa frakten via fakturan jag kommer att få. Summan av kardemumman blev 50€ i vardera riktning. Surt, men ändå acceptabelt.

Hej alla!
En snubbe i USA vill köpa min Gmt. Kan någon ge lite tips på vad jag ska tänka på? Fraktbolag, ansvarsfördelning, betalning etc. Han vill betala med Paypal gift. Han heter Sportrolexes på Insta. Någon som känner honom?

Om man vill skicka värdeförsändelser med kurir som UPS utan att betala en förmögenhet skall man bara kolla på deras samarbetspartners..
Till exempel Billigtpaket https://billigtpaket.se/ som använder UPS men till ett billigare pris. Har skickat en del inom och utanför EU med dem och fungerar bra :) dessutom skickas det dörr-dörr och fullt spårbart, där man kan välja försäkringen i bokningen.

... DHLs skrivning i länken nedan. Skulle dock dubbelkolla med DHL Sverige att detta gäller. Det ligger ju mycket gammalt och ogiltigt på nätet.

Pris 12EURO per 1000EURO värde - påstods på Dornblüths Facebook-grupp. Kolla upp.

Vi har ju diskuterat detta många gånger, men jag har aldrig sett det tydligare i skrift, därför länkar jag.

hten rekommendratps://www.dhl.de/content/dam/dhlde/downloads/paket/agb-regelung/dhl-infoblatt-wertgegenstaende-102016-englisch.pdf

Utdrag ur länken, men rekommenderar att ni läser hela:
"In case of DHL Paket International, only, the following items are also permissible up to a value of €25.000:
 Jewelry (e.g. made from pearls, corals or amber), watches
 Precious stones
 Works of art, paintings, antiques, unique pieces and other articles of value (e.g. items with value for a collector such as invalid collectable stamps, coins (no precious metal content), banknotes and phone cards)"

Försäkra alltid med en tredjepartsförsäkring utöver Fedex/DHL eller utgå ufrån att det blir många tårar om något kommer bort. Det är nog också billigare.

Uppdatering av tråden:

UPS skickar inte klockor till ett högre värde än 500$ punkt. Går inte ens att betala för en tilläggsförsäkring. Ringde tre gånger och fick samma info av samtliga handläggare.

Schenker hänvisade mig till mitt försäkringsbolag om jag ville ha försäkring. Motiverade med att det kan hamna hos andra fraktbolag när det går utomlands. Jag menade att ett tyskt bolag som ska leverera till Köln i Tyskland borde kunna klara det utan underleverantörer men icke sa Nicke.

Jakten på någon som kan transportera går vidare :)

Vårt kära PostNord vann oväntat. 259sek så skickar dem rek till Köln och försäkrat upp till 10.000sek. Ska skicka en Sinn 144 så även om det värdet är någon tusenlapp mer är det inte så pass mycket att det kan ifrågasättas och skrivas ner till noll som det har resonerats om i andra trådar tidigare.

Så för paket med värde upp till 10' var PostNord överlägset billigast i jämförelse med UPS, DHL och Schenker.

Halloj,
Ni som har erfarenhet av att skicka dyra klockor och/eller armband utomlands.....några tips för att skicka ett armband (sålt för ca $2500) försäkrat till Japan? Vilka ska man välja? Fedex, Ups, ngn annan? Tips mottages!

Jag har köpt en klocka från Spanien via c24, men nu lyckas inte säljaren hitta ett bolag som vill skicka hit klockan. Har någon förlag på vad man kan göra?

Jag har köpt en klocka från Spanien via c24, men nu lyckas inte säljaren hitta ett bolag som vill skicka hit klockan. Har någon förlag på vad man kan göra?

En handlare som inte vet hur han ska skicka en klocka inom EU?

Nej, privatperson. Det känns som att handlare har avtal där försäkring osv ingår, men för privatpersoner verkar det vara tvärstopp.
Om jag var du skulle jag ringa Chrono24 och be dom frysa transaktionen. Tycker att det låter väldigt underligt, har han förklarat varför situationen ser ut som den gör? Skulle detta då vara något specifikt för Spanien? :)

Nej, privatperson. Det känns som att handlare har avtal där försäkring osv ingår, men för privatpersoner verkar det vara tvärstopp.

Verkar märkligt att man börjar lista på en internationell sida om man ännu inte kommit underfund med hur man ska skicka vid affär..

Om jag var du skulle jag ringa Chrono24 och be dom frysa transaktionen. Tycker att det låter väldigt underligt, har han förklarat varför situationen ser ut som den gör? Skulle detta då vara något specifikt för Spanien? :)
Pengarna är på ett klientmedelskonto tills dess att jag har klockan och godkänner allt, det brukar funka grymt bra faktiskt. Köpte precis en Panerai på det sättet utan konstigheter. Så det finns ingen risk att jag blir blåst. Och gör man lite efterforskningar så inser man fort att i princip inga bolag vill transportera t ex juveler/smycken/klockor mellan privatpersoner. Det skiljer sig lite mellan marknader, men även i Sverige är det tvärstopp.

AEC14B71-AE93-4CA9-B282-A9D03BFA28FE.png
58322E6C-787D-4104-927E-1A2983ED0AF5.png

Verkar märkligt att man börjar lista på en internationell sida om man ännu inte kommit underfund med hur man ska skicka vid affär..
Vi är många som har tagit emot klockor från handlare inom EU, och då är det inte så konstigt att man tänker att man kan göra samma sak som privatperson.

Vi är många som har tagit emot klockor från handlare inom EU, och då är det inte så konstigt att man tänker att man kan göra samma sak som privatperson.

Oavsett märkligt,
Han skapar ett konto hos C24 vilket inte tar 5min
Han ska betala minimum 6% av listat pris i kommission till C24. ( Förmodligen mer som privatperson)
Känns omständigt och orimligt dyrt för en klocka som jag gissar är den nakna 116610 som borde vara förhållandevis enkelt att sälja i sin hemby.
Och i all iver att sälja denna bit så har han inte kontrollerat hur frakt firmor fungerar?

Oavsett märkligt,
Han skapar ett konto hos C24 vilket inte tar 5min
Han ska betala minimum 6% av listat pris i kommission till C24. ( Förmodligen mer som privatperson)
Känns omständigt och orimligt dyrt för en klocka som jag gissar är den nakna 116610 som borde vara förhållandevis enkelt att sälja i sin hemby.
Och i all iver att sälja denna bit så har han inte kontrollerat hur frakt firmor fungerar?
Det kan jag iofs hålla med om, men oavsett så tar jag ingen risk så länge klockan och det utlovade pappersspåret (kvitto från auktionshus osv) ser bra ut, om jag nu får den..

Men tillbaka till ämnet: är det inte orimligt att inget fraktbolag skickar dyra klockor mellan privatpersoner inom EU? Samma sak i Sverige.

Hallå!

Ska ev skicka en klocka till USA. Frakt med DHL express skulle kosta 1200 kr och då vara försäkrat till 20k sek.

Någon med erfarenhet att skicka till USA?
Någon med koll på moms för köpare? Vi måste ju betala enl gällande lagar men hur ser deras regler ut?

Tillbaka
Topp