• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka utomlands

Tror både ups fedex ändrade 2 år sedan.
Frågan är vad man ska använda, måste ju finnas behov av detta från flera

Har typ en liknande fråga. Snor tråden lite.
Behöver skicka en klocka utanför eu för ett garantiärende.
Tillverkaren föreslog vanlig internationell post men blir lite konfunderad när man ska fylla i tulldeklarationen. Samt att det står att värdet får inte överstiga 2000 kr. Klockan kostade ca 6000 när jag köpte den.
Men den ska ju tillbaka till mig sen så är ju ingen handel liksom.
Känns som att skicka som ett vanligt paket känns en aaaaning otryggt.
Vad rekommenderar Klocksnack?

Nästan ingen speditör försäkrar klockor om ni läser det finstilta. Skicka via Fedex och häng på en Parcelpro-försäkring om ni inte vill oroa er. Och ja, det går att signa upp för Parcelpro som privatperson.

För en klocka värd under 50k så hade jag skickat oförsäkrat med lågt angett värde och en halvluddig deklaration.

Nästan ingen speditör försäkrar klockor om ni läser det finstilta. Skicka via Fedex och häng på en Parcelpro-försäkring om ni inte vill oroa er. Och ja, det går att signa upp för Parcelpro som privatperson.

För en klocka värd under 50k så hade jag skickat oförsäkrat med lågt angett värde och en halvluddig deklaration.
Visste inte det gick att signa Parcelpro som privatperson. Tack för tipset!

Annars kan jag bara rekommendera att kolla med DHL. De var de enda som ville försäkra när jag skickade i våras. Pratade med "alla" andra och ingen försäkrade klockor.

Ett tips som jag givit många gånger är att låta personen från utlandet beställa frakten med bud. I sverige kanske det kostar 1300kr, beställt från utlandet betydligt mindre med fedex och ups.

Observera att till och från land utanför EU = Schweiz, USA m.fl är det lätt att åka på tull o moms. Det spelar ingen roll att man skickar iväg t.ex. för service. Det blir lätt moms ändå... och det kostar en hel del att överklaga...

Observera att till och från land utanför EU = Schweiz, USA m.fl är det lätt att åka på tull o moms. Det spelar ingen roll att man skickar iväg t.ex. för service. Det blir lätt moms ändå... och det kostar en hel del att överklaga...

Kostar att överklaga?

Jag ska skicka tillbaka en klocka (utanför EU) jag nyss fick hem, och läste på Tullverket att jag då kan få pengarna tillbaka. Men, menar du att det är en överklagan som kostar?

Fick med förbetalt-FedEx-papper från företaget så kostnaden står dom för. Men hur gör man det rent praktiskt? Närmaste kontor att lämna in klockan på är Arlanda. Där har jag inte vägarna förbi de närmaste dagarna direkt..

Kostar att överklaga?

Jag ska skicka tillbaka en klocka (utanför EU) jag nyss fick hem, och läste på Tullverket att jag då kan få pengarna tillbaka. Men, menar du att det är en överklagan som kostar?

Fick med förbetalt-FedEx-papper från företaget så kostnaden står dom för. Men hur gör man det rent praktiskt? Närmaste kontor att lämna in klockan på är Arlanda. Där har jag inte vägarna förbi de närmaste dagarna direkt..
Omegan??
:sorry:

Tyvärr! Upptäckte att den var trasig :sorry: Nåväl, där lärde man sig att inte köpa utanför EU. Visst, dom betalar för att skicka tillbaka den och det kommer ett FedEx-bud som hämtar upp klockan. Men känns så krångligt ändå.. (Och de där Tullavgifterna var inte roliga heller:p)

I övrigt var jag nöjd med modellen så kanske blir en sån igen. Fick ju pröva den i en halv dag typ ;)

Tyvärr! Upptäckte att den var trasig :sorry: Nåväl, där lärde man sig att inte köpa utanför EU. Visst, dom betalar för att skicka tillbaka den och det kommer ett FedEx-bud som ämnar upp klockan. Men känns så krångligt ändå.. (Och de där Tullavgifterna var inte roliga heller:p)
Aha, oj, jobbigt. :wtf: Hur ser strategin ut framöver? Hitta en annan Omega?

Aha, oj, jobbigt. :wtf: Hur ser strategin ut framöver? Hitta en annan Omega?
Vet inte! Får fundera på det där hur framtiden ska se ut :) Ibland händer det ju att man handlar lite impulsivt.. :p
Är väldigt sugen på en Cartier Tank.. Samt såklart en Datejust 31 mm.... Men den är ju en lite större utgift. Så skulle jag vilja ha en Tudor Sub...
Gahh det är ju mycket mums man vill ha! Som du märker har jag ingen direkt plan :D

Du sparar ihop till Dweller'n eller? :)

Vet inte! Får fundera på det där hur framtiden ska se ut :) Ibland händer det ju att man handlar lite impulsivt.. :p
Är väldigt sugen på en Cartier Tank.. Samt såklart en Datejust 31 mm.... Men den är ju en lite större utgift. Så skulle jag vilja ha en Tudor Sub...
Gahh det är ju mycket mums man vill ha! Som du märker har jag ingen direkt plan :D

Du sparar ihop till Dweller'n eller? :)
Oh, kanske läge att ta ett snack med tomten? :)
Mmm, långsiktiga funderingar finns på nya SDn, men ju mer jag kikar på DJar, desto mer intresserad blir jag... :confused: Svart eller vit tavla, tror jag.
Svårt när både SDn och vissa DJ är högintressanta. Några råd?
Mvh

Oh, kanske läge att ta ett snack med tomten? :)
Mmm, långsiktiga funderingar finns på nya SDn, men ju mer jag kikar på DJar, desto mer intresserad blir jag... :confused: Svart eller vit tavla, tror jag.
Svårt när både SDn och vissa DJ är högintressanta. Några råd?
Mvh

Råd? Nej :D
Nya dwellern, är det den som är mycket fetare? Har du provat den? Är den inte jäkligt stor och fet?
Om DJ, har du tänkt köpa ny eller beg? Den är ju billigare än SD och är en bra första, allroundklocka :)
Men om det är SD som hägrar mest så, har du is i magen så är väl det klokt att sprara ihop till den. Ja du hör, här får du inga kloka tips :p

Råd? Nej :D
Nya dwellern, är det den som är mycket fetare? Har du provat den? Är den inte jäkligt stor och fet?
Om DJ, har du tänkt köpa ny eller beg? Den är ju billigare än SD och är en bra första, allroundklocka :)
Men om det är SD som hägrar mest så, har du is i magen så är väl det klokt att sprara ihop till den. Ja du hör, här får du inga kloka tips :p
Nae, du kanske blandar ihop den med Deep Sea-kolossen. Den är jättestor.. Nej den nya SDn ska vara 40mm dia och 15mm tjock. :) Låter perfekt, med tanke på att den är lite mindre än min Oris. Nej, jag har inte provat den, för då blir jag nog alltför såld på den, för tidigt. :hungover:
Får klura vidare.

Jag skulle använda mig av ups. Har fungerat extremt bra för mig i tidigare affärer. Sen kan ni väl dela på frakten? :)
Lycka till och trevlig helg!

Finns det nåt annat man kan skicka med förutom Postnord till Kanada? Ett tyngre paket på cirka 3 kg. Som inte kostar skjortan? Skulle kosta nästan 500:- att skicka med Postnord. DHL och Fedex är väl rätt dyrt oxå? Dum fråga kanske men då det inte drivnitsverktyget som jag har ute på K&S kostar mycket mer känns det för dyrt?

Finns det nåt annat man kan skicka med förutom Postnord till Kanada? Ett tyngre paket på cirka 3 kg. Som inte kostar skjortan? Skulle kosta nästan 500:- att skicka med Postnord. DHL och Fedex är väl rätt dyrt oxå? Dum fråga kanske men då det inte drivnitsverktyget som jag har ute på K&S kostar mycket mer känns det för dyrt?
Har du kollat med FedEx? De har bra priser från Nordamerika till hit. Vet ej priset åt andra håller!?
Annars googla!

Kolla: https://www.sendmybag.com
Brukar använda dem för flyttkartonger.

DHL är bäst men även dyrast.

Skickade en klocka försäkrad till 40.000 ner till Italien och det gick på ganska exakt 1500 kr.

Den skickades från Göteborg kl 18 och anlände vid lunch dagen efter till Bergamo, Italien.

Tillbaka
Topp