• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka utomlands

DHL express täcker klockor men är dock dyrare men overnight shipping är najs.. Dock är det så att Sverige är ett jäkla u-land sett till frakter och vad det kostar jämfört med stora delar av världen. Vilket såklart suger. Andra alternativ är att teckna separata försäkringar hos tex Parcel Pro.
DHL express kostar 1000kr+
UPS försäkrar bara klockor till 5'
Men vafan..

Hej,

Jag har tidigare förespråkat PostNord EMS. Kan säga att jag inte gör det längre.
Man saluför tjänsten som att man kan skicka varor för upp till 50,000kr men när det väl kommer till kritan så hänvisar man till att man endast ersätter 17SDR per kilo.
SDR är fiktiv valuta som är värd 13kr. Detta innebär att man måste skicka ett paket på 226kg för att få ut 50,000kr. Dock är maxvikten begränsad till 20kg på EMS vilket innebär att man som max kan få ut 4420kr per försändelse.

Så, skicka inte med EMS.

Jag ska skicka en klocka för 1700usd (nypris) till Usa.

Vilket gissel, dhl tillåter maxvärde på 4.000. PostNord verksr inte rekommenderas i tråden.

Någon som har erfarenhet?

Jag behöver tvärtom... Klocka ska skickas från Tyskland till Sverige. Vilka bör jag be säljaren skicka med?

Jag ska skicka en klocka för 1700usd (nypris) till Usa.

Vilket gissel, dhl tillåter maxvärde på 4.000. PostNord verksr inte rekommenderas i tråden.

Någon som har erfarenhet?
Jag skickade en klocka värd 130k till usa för 2år sedan med dhl express. Då kunde jag välja till försäkring till en kostnad av 1% av försäkrat belopp. Har dom inte kvar det?

Jag skickade en klocka värd 130k till usa för 2år sedan med dhl express. Då kunde jag välja till försäkring till en kostnad av 1% av försäkrat belopp. Har dom inte kvar det?
Jag försökte att kika på det men det står ingenting om det i deras villkor för tilläggstjänsten, däremot hittade jag detta:
Begränsat gods
Följande varor accepteras inte för transport om inte annat har godkänts av DHL. För att få ett sådant godkännande måste en undersökning utföras av DHL och varorna som godkänns för transport kommer att registreras skriftligen hos kunden
*Smycken och klockor med ett individuellt värde som överstiger 5 000 euro. Hela försändelsen får inte överstiga 100 000 euro.

Har använt mig av de. Funkar fint. Dock krävs en hel del foto osv om något skulle hända. Annars är de toppen.
Får väl köra på de... Hittar inget annat alternativ. Dhl, ups och fedex verkar inte försäkra över 2500 dollar för en klocka.. jag behöver 10 000 euro

Måste man ta foton innan man packat på själva klockan också eller räcker det när det är packat och klart?

Har använt mig av de. Funkar fint. Dock krävs en hel del foto osv om något skulle hända. Annars är de toppen.
Har du haft någon skada/förlust de gångerna du använt tjänsten? I så fall, hur uppfattade du skadehanteringen? Var du den som skickade eller tog emot? Tog det lång tid?

Hej! Frakt känns lite som en färskvara till kunskap, så dammar av den här tråden igen :)
Jag ska skicka en klocka till Monta i USA för serviceärende. Nån som vet om den hade valt DHL, UPS eller Postnord? Nypriset på klockan är dryga 2000 $.

Hej! Frakt känns lite som en färskvara till kunskap, så dammar av den här tråden igen :)
Jag ska skicka en klocka till Monta i USA för serviceärende. Nån som vet om den hade valt DHL, UPS eller Postnord? Nypriset på klockan är dryga 2000 $.
Jag brukar använda fraktjakt. Senast jag skickade till USA fick jag även chansen att utvärdera deras claims-avdelning då paketet försvann i hanteringen. Gick fint det med, fick försäkringsvärdet+frakten tillbaka.

Det blev FedEx den gången, klockans värde dock bara 4,500:-

Schenker försäkrar klockor upp till 100.000sek vid frakt. Det finns även minst ett bra alternativ med 3e partsförsäkring som försäkrar just klockor.
Försäkringen omfattar inte, om inte annat avtalats;
4.11 begagnade eller redan skadade varor,

Jetpack är det som funkar men det kostar.
2 procent av klockans värde men man får då får också skriftligt att klockan är försäkrad.
Finns inte heller något i villkoren som talar emot utan det står klart och tydligt att smycken och klockor kan försäkrad på detta sätt.

Jetpack är det som funkar men det kostar.
2 procent av klockans värde men man får då får också skriftligt att klockan är försäkrad.
Finns inte heller något i villkoren som talar emot utan det står klart och tydligt att smycken och klockor kan försäkrad på detta sätt.
Stod 1% men har samma standardfras som Schenker att den inte täcker begagnade varor utan speciellt avtal. Går det att skicka försäkrat som privatperson? Skiljer ju ofta som tex på DHL Express. Som företag kan du försäkra men inte som privatperson.

Yes det gör det.
Skickat en klocka för 140k till Belgien och då tecknade jag denna försäkring.
2 procent betalade jag.
Låter lite som när jag trodde jag var smart och skickade med Ups. Pratade med platschefen som sade det var täckt av försäkringen och hjälpte mig fylla i på plats. En månad senare får jag brev om att den skickats oförsäkrad. Verkar dock som Jetpak är lite rimligare och då att försäkringen faktiskt gäller.

Försäkringen ska gälla.
Fick det iaf skriftligen men har inte tillgång inte mailet, bytt jobb. Försäkringssnubbarna sitter i Göteborg så det är där man hamnar. Får backa ang kostnaden, verkar vara 1 procent, dyrt blev det oavsett.

3BD15599-B7AC-43BF-BA92-A54D93BF71EE.jpeg

Senast ändrad:
Fick även ge en noggrann beskrivning av innehållet även serienummer vill jag minnas.
Allt omsattes till ”mekaniska delar” 😂

Off tropic
Jag höll på i över en vecka för att hitta en lösning på att returnera ett köp från c24.
Var så förbannad och uppgiven..
Gick bet med alla andra bolag men här fick jag ok. Det var faktiskt chrono som tipsade mig rätt.. vilken process detta var, polerad klocka och falskt cert 😫
A1784E8F-B7AC-4FC4-9E86-6C8E1A54FC5E.png

10543154-EDB8-4FF2-B6FB-72B37D324D49.png

Off tropic
Jag höll på i över en vecka för att hitta en lösning på att returnera ett köp från c24.
Var så förbannad och uppgiven..
Gick bet med alla andra bolag men här fick jag ok. Det var faktiskt chrono som tipsade mig rätt.. vilken process detta var, polerad klocka och falskt cert 😫
A1784E8F-B7AC-4FC4-9E86-6C8E1A54FC5E.png

10543154-EDB8-4FF2-B6FB-72B37D324D49.png
Vilket bolag skickade du med?

Tillbaka
Topp