Citerar lite från min hemsida. Inga tvärsäkra svar, men kanske lite att tänka på och nysta i. Främst skrivet för köpare, men kanske nåt ändå.
FRAKT & FÖRSÄKRING Vi förutsätter förskottsbetalt.
Gör upp med säljaren om vem som har slutligt ansvar för den fullvärdeförsäkrade frakten. Jag anser att säljaren skall ta det ansvaret, men alla säljare tycker inte så. En del menar att de bara förmedlar den tjänsten, men så enkelt är det inte. Normalt har säljaren/avsändaren reklamationsrätten då han beställt den försäkrade frakten och du som mottagare kan inte reklamera till transportföretaget. Säljaren skall ersätta dig vid förlust/skada och sedan skall säljaren få (eller inte) sin ersättning från den försäkrade frakt han köpte. En hel del risk att hantera/fördela/komma överens om, före köp från utlandet.
Alternativt att köpare och säljare kommer gemensamt överens om hur klockan skall skickas och att säljaren åtar sig att reklamera vid ev förlust, men att köparen förbinder sig acceptera fraktbolagets ersättningsbeslut/avslag. Detta skulle jag inte rekommendera för köp från utlandet, men kanske inom Sverige om valt transportsätt är Post Nord Värde och klockans värde är tydligt under 50.000:-..
Kan vara klokt att vara lite petig med villkoren i förväg.
Är DHL en partner för försäkrad utrikes frakt? Kan det vara olika villkor beroende på varifrån man skickar? Kolla med svenska DHL om de erbjuder nedanstående tjänst och isf på vilka villkor. På DHL.se hemsida ser jag inget , för privatpersoner, som accepterar klockor.
Vi har ju diskuterat detta många gånger, men jag har aldrig sett att man försäkrar klockor tydligare i skrift,
därför länkar jag till DHL.de.
Rekommenderar att ni läser hela, men här följer ett utdrag ur länken:
”In case of DHL Paket International, only, the following items are also permissible up to a value of €25.000:
Jewelry (e.g. made from pearls, corals or amber), watches”.
Pris 12EURO per 1000EURO värde – påstods på Dornblüths Facebook-grupp. Kolla upp.
Jag skulle be svenska DHL maila exakt fraktsätt där klocka är försäkrad och till vilket maxvärde. Osäker på om svenska DHL erbjuder ”DHL Paket International