• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka utomlands

Hur mycket risk är du beredd att ta, OM något skulle gå fel?

Om du är beredd att skicka utan försäkring:
Jag skulle vilja hävda att rekommenderat brev "paket" med "lågt" värde angivet och "mekaniska komponenter" som beskrivning har fungerat bra för mig. Men det var ingen jättedyr klocka. Skicka inte med läderarmband, speciellt inte om de ser ut att komma från "utrotningshotade" djur. Enligt min erfaranhet tappar svenska och japanska posten mycket sällan bort rek-brev.
Jag kan tillägga att jag fått UPS paket där värdet på innehållet stod utskrivet på adresslappen. Dvs inte ens på en tulldeklaration, då detta var inom EU, utan på UPS egna datorutskrivna etiketter. Kan vara så att avsändaren angivet värdet för att få fullvärdesförsäkring av UPS, men varför då skriva ut det på adresslappen, fullkomligt sanslöst!

Jag vet inte om UPS håller på med liknande dumheter fortfarande - men det är ju som att be om att personer med svag moral skall göra dumma saker.

Jag kan tillägga att jag fått UPS paket där värdet på innehållet stod utskrivet på adresslappen. Dvs inte ens på en tulldeklaration, då detta var inom EU, utan på UPS egna datorutskrivna etiketter. Kan vara så att avsändaren angivet värdet för att få fullvärdesförsäkring av UPS, men varför då skriva ut det på adresslappen, fullkomligt sanslöst!

Jag vet inte om UPS håller på med liknande dumheter fortfarande - men det är ju som att be om att personer med svag moral skall göra dumma saker.
Jag köpte en klocka för 37k av en professional dealer i Japan via C24. Den låg i brevlådan när jag kom hem från jobbet. Vår brevlåda är olåst och sitter på en stolpe vid vägen... Vet inte vem som hade klantat sig. Antingen var det DHL eller så hade säljaren valt bort leverans med signatur.

Nån som testat att använda Secursus i kombination med Postnord rek 2000 eller rek 10000?

Secursus insures parcels from classic carriers offering direct delivery with signature. The carrier must have a tracking system.

Säga vad man vill om postnord, men att köpa frakt där är en fröjd jämfört med dhl express...

Har fått mer info nu

Ska jag använda Secursus gäller avlämning på postnord företagscenter och hemleverans, så ems international express.

För billigare dinkor verkar REK 10 000 funka bra (enligt Postnord kundservice).

Har fått mer info nu

Ska jag använda Secursus gäller avlämning på postnord företagscenter och hemleverans, så ems international express.

För billigare dinkor verkar REK 10 000 funka bra (enligt Postnord kundservice).
Från EMS hemsida: "The parcels may contain documents or goods valued up to SEK 25,000 per shipment."

Fick du alltså godkänt av Secursus att använda EMS upp till 25k och Rek upp till 10k?

Har kommunicerat med bägge 🙂

Postnord för att hitta rätt metod så att frakten kan försäkras av Secursus (inlämning på företagscenter, spårbar frakt och hemleverans)
Ena gången trodde personen på kundcenter att "värde" kan funka upp till 50K men bara via företagscenter och kan inte köpas online. Har inget i närheten, men ska kolla om jag råkar köra förbi ett.

Om nån bor nära ett så kolla gärna om detta verkligen är möjligt!!

Med Secursus har jag bara kollat vad som gäller för min Sinn, och den hade de inga problem med att försäkra så länge formkraven uppnås.

Postnord för att hitta rätt metod så att frakten kan försäkras av Secursus (inlämning på företagscenter, spårbar frakt och hemleverans)
Ena gången trodde personen på kundcenter att "värde" kan funka upp till 50K men bara via företagscenter och kan inte köpas online. Har inget i närheten, men ska kolla om jag råkar köra förbi ett.

Med Secursus har jag bara kollat vad som gäller för min Sinn, och den hade de inga problem med att försäkra så länge formkraven uppnås.
Postnords tjänst "Värde" har jag skickat med förut. Postnord Värde ska täcka klockor upp till 50k, i alla fall när jag kollade med postnord och deras avtal. Men om värdet överstiger 50k så får du 0kr i ersättning om något skulle hända.

Det går bara att skicka "värde" från företagscenter, det var dock nästan 2 år sedan jag skickade med postnord värde så dubbelkolla villkoren så att dom fortfarande skickar/försäkrar klockor/armbandsur. Det kostar dock en del, tror det kostade ungefär 700kr när jag skickade med ett försäkrat värde på 35k för typ 2 år sen.

Postnords tjänst "Värde" har jag skickat med förut. Postnord Värde ska täcka klockor upp till 50k, i alla fall när jag kollade med postnord och deras avtal. Men om värdet överstiger 50k så får du 0kr i ersättning om något skulle hända.

Det går bara att skicka "värde" från företagscenter, det var dock nästan 2 år sedan jag skickade med postnord värde så dubbelkolla villkoren så att dom fortfarande skickar/försäkrar klockor/armbandsur. Det kostar dock en del, tror det kostade ungefär 700kr när jag skickade med ett försäkrat värde på 35k för typ 2 år sen.
Så fattade jag också det när jag ringde idag. Tycker inte 700 är särskilt dyrt, billigare än EMS och Secursus om värdet är mindre än 50 000 👍

Då förstår jag. 👍

Viktigt att formalian blir rätt så att Secursus inte nekar ersättning. Jag skickar med UPS/DHL via mitt företag, men det är ju smidigare med ombud ibland. Att slippa vänta på upphämtning om man bara vill få iväg en klocka.

Bara skicka med oförsäkrat med DHL Express och lägg de sparade pengarna i en fond.
Beror på vilken riskbenägenhet och risktålighet man har. Vissa kanske inte klarar av att förlora 30-40k eller har nerver nog att ta risken vid ett enskilt tillfälle, medan det kan vara en struntsumma för andra. Människor fungerar och lever olika. Men absolut, i längden förlorar du ju pengar iom att du betalar en riskpremie vid varje försäkringstillfälle, men det finns ju en anledning till att försäkringsbranschen existerar. ;)

Beror på vilken riskbenägenhet och risktålighet man har. Vissa kanske inte klarar av att förlora 30-40k eller har nerver nog att ta risken vid ett enskilt tillfälle, medan det kan vara en struntsumma för andra. Men absolut, i längden förlorar du ju pengar iom att du betalar en riskpremie vid varje försäkringstillfälle, men det finns ju en anledning till att försäkringsbranschen existerar. ;)
Håller med. Tycker dock alla som håller på med detta som en hobby bör ha råd att förlora en klocka. Annars sitter man på lite väl dyra objekt. Men visst, när jag skickade senaste 120'-klockan oförsäkrat till Paris och den tog lite omvägar var det liiite jobbigt.

Det är samma sak i dagsläget. Priserna varierar endast beroende på vikt, ändå om det ibland har känts som att de har höftat lite med priserna när man har stått där i kassan men det brukar landa på 700kr om inte lite mer eller mindre.

Håller med. Tycker dock alla som håller på med detta som en hobby bör ha råd att förlora en klocka. Annars sitter man på lite väl dyra objekt. Men visst, när jag skickade senaste 120'-klockan oförsäkrat till Paris och den tog lite omvägar var det liiite jobbigt.

Jag håller med dig i sak, men det finns nog många som hade behövt prioritera bort annat (semesterresa, vänta några månader till med att köpa ny bil, etc) för att ersätta en klocka i prisklassen 40-50 eller 100k, då funkar försäkringar bra. Men jag förstår också att många vill unna sig saker oavsett om det är ekonomiskt sunt eller inte, jag har själv köpt lite för dyra klockor när jag var yngre. Idag har jag inte nerver att ta en förlust och hade ältat det länge då det ändå är mycket pengar relativt sett.

Tycker det är skillnad på att "ha råd" att bli av med en klocka och att inte vara intresserad av att ta risken för ett par hundralappar.

Av samma skäl har jag andra försäkringar, jag har kanske råd att bli av med mitt golfset eller nån av kidsen sparkar en boll så en TV pajar - men det betyder ju inte att jag inte vill kunna få ersättning om det nu skulle hända.

Och det är många hundralappar och många års ränta-på-ränta i din aktiefond ovan innan du kan köpa en ny klocka för 120k... 🫣

Sen är det ju det där med att förklara för hustrun... Och det kan kosta betydligt mer än vad klockan var värd... 😂

Tycker det är skillnad på att "ha råd" att bli av med en klocka och att inte vara intresserad av att ta risken för ett par hundralappar.

Av samma skäl har jag andra försäkringar, jag har kanske råd att bli av med mitt golfset eller nån av kidsen sparkar en boll så en TV pajar - men det betyder ju inte att jag inte vill kunna få ersättning om det nu skulle hända.

Och det är många hundralappar och många års ränta-på-ränta i din aktiefond ovan innan du kan köpa en ny klocka för 120k... 🫣

Sen är det ju det där med att förklara för hustrun... Och det kan kosta betydligt mer än vad klockan var värd... 😂
Större risk att bli av med pengar på försäkringspremien än på eventuell förlust…

Tillbaka
Topp