• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skjortor

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Förr i tiden blev det stenströms, men tycker både Stenströms och Eton fått lite storhetsvansinne då de tycker en skjorta från dem är värda 1000-1400 kr/st (sååå bra är de inte...)

Så nu för tiden köper jag oftast skjortor när jag är utomlands, tex från TM Lewin (4 för 100 pund är ju en fantastisk deal), Charles Tyrwhitt, Boggi, Sartoria Rossi, Ralph Lauren's casual skjortor. Dessa skjortor har alla bra kvalitet samt lägre pris än ovan nämnda svenska tillverkare

För de som bor i Sthlm kan jag rekommendera Andrews Ties på Rörstrandsgatan, de har (tycker jag) prisvärda och snygga grejer
 

David

Bödeln
Sälja skjortor? Går det att få vettigt betalt för begagnade skjortor?

Jag köper nästan uteslutande Boss eftersom jag vet att de passar.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Sälja skjortor? Går det att få vettigt betalt för begagnade skjortor?

Jag köper nästan uteslutande Boss eftersom jag vet att de passar.

Nja. Hade inte mage att slänga alla skjortorna och min sambo hon handlar en del på Tradera så hon fixade biffen. Tror jag fick typ 1300 spänn för 6 skjortor (Stenströms, Paul&Shark, RL, Oscar bla). Några var knappt använda och de andra bara något använda.
Men jag vet folk som frekvent säljer sina skjortor på Tradera och de används mycket.
Ska kolla lite på Charles Tyrwhit och TM Lewin också.
 

Draper

Omega
Måttsyda från Pelote. Allt går att välja själv, som knappar, krage, stygn, tjocklek tyg etc.
Sen ligger beställningen kvar i deras system och så är det bara att beställa flera vid behov så skickas det till hemadress.

Billigare än Stenströms, Eton etc. och sitter bättre då det är måttsyda enligt dina önskemål. Jag bor i Sthlm men var i Malmö för att ta mina mått.

http://www.pelote.se/
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Provade precis en Brooks Brothers Slimline M.
Vilken skjorta. Satt perfekt på mig. Sällan känt mig så bekväm i en modell/storlek.
 

berg35

Omega
Latmasken i mig undrar om det finns några som är lättare att stryka än andra? Ska man titta efter något speciellt för att hitta en så lättstruken som möjligt?

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
 

axel_

Breitling
Latmasken i mig undrar om det finns några som är lättare att stryka än andra? Ska man titta efter något speciellt för att hitta en så lättstruken som möjligt?

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

BrooksBrothers oxford (dom flesta iaf?) är "strykfria" och grymt lätta att stryka, funkar säkert att inte stryka alls, men det har jag aldrig provat!
 

DrDre

Patek
Jag har nog provat mig igenom det mesta, och för mig har Brooks Brothers blivit en favorit. Deras strykfria varianter är dessutom verkligen strykfria och funkar väldigt bra när man reser. BB har stående erbjudande med tre skjortor för ca $ 200, så det är ju bara att bunkra upp när man hamnar i USA och det finns ju en BB butik i nästan alla lite större städer. Om man bara vill ha bulkskjortor (vitt och ljusblått) så kan man ju alltid be någon kompis/släkting köpa med sig ett tre-pack så slipper man strulet med tull etc.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hmm, trycker nog på beställa knappen hos TM Lewin ikväll. Dock dåligt med info kring storlekarna på deras casual.
Deras slimfit verkar ha större skillnader mellan bröst och midjemått än de svenska och amerikanska motsvarigheterna.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hmm, trycker nog på beställa knappen hos TM Lewin ikväll. Dock dåligt med info kring storlekarna på deras casual.
Deras slimfit verkar ha större skillnader mellan bröst och midjemått än de svenska och amerikanska motsvarigheterna.
jag gillar TM's slim fit, men beror på vad du jämför dem med vad gäller storlek
 

kalufsen

Panerai
Jag älskar "chill" skjortor, använder skjortor dagligen, och har fastnat för ralph laurens slimfit då de passar mig perfekt! Kör främst oxford med buttondown som känns lite finare men ändå är väldigt avslappnad men har ett par finare med men som har betydligt lägre uptime ;)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Alla skjortor är ju strykfria, det är bara att låta bli;).
Men som sagts tidigare så är Brooks Brothers strykfria riktigt bra. Bara låta torka på hängare.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Kör nästan uteslutande button down-skjortor i oxford. Av någon anledning tycker jag skjortor utan button down ser skräp ut på mig, är väl kroppsformen eller något. Egentligen kan jag köpa vilket skräp som helst när det är oxford och button-down, har tillochmed köpt oxfordskjortor utan button-down och haft det isytt efteråt (typ 50 kr hos en skräddare). Min erfarenhet är att det enbart är benägenheten att skrynklas som skiljer billigt oxford mot dyrt dito.

Senaste året har jag bara köpt från Rugby Ralph Lauren (numera nedlagt) samt tailorstore. Det sistnämnda enbart då jag har en fäbless för skjortor med vit krage. Kvalitén är helt OK hos tailorstore.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Vad har du för storlek hos typ Stenströms, RL eller liknande? Tycker deras storleksförklaring lämnar en del övrigt att önska.
Det kan jag tyvärr inte säg då jag har nu gått ner 15kg sen nyår. Innan hade jag 15 32/33 custom fit på mina RL och dom sitter lite ''säckigt'' på mig nu. Nu innan jag beställde från CT så kolla jag deras måttabell, mätte på mig och kom fram till att M slim fit bör passa bra. Återstår att se, annars får jag skicka tillbaka. :/
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Det kan jag tyvärr inte säg då jag har nu gått ner 15kg sen nyår. Innan hade jag 15 32/33 custom fit på mina RL och dom sitter lite ''säckigt'' på mig nu. Nu innan jag beställde från CT så kolla jag deras måttabell, mätte på mig och kom fram till att M slim fit bör passa bra. Återstår att se, annars får jag skicka tillbaka. :/

-15 kg, grattis.
Får man fråga om dina mått?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ok, när vi ändå är inte på TM. Kommit fram till att jag skall ha 15,5 på deras dressade. Men hur är deras casual-serie i storlekarna?
Jag har slimfit på TM, storlek 16 i hals och 35 i arm. Slim fit på Hawes & Curtis med 15,5 + 35. Stenströms 41 Slimfit

Provade ett ex varje ovan nyss här hemma - de är snarlika i storleken, kanske till och med att Stenströmen är aningen större faktiskt än de andra två

Det sjuka är ju att med dagens pundkurs så får du nästan 4 TM för 1 Stenströms :wideyed:
 
Topp