• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

martaSM30

Audemars
På ett par Blundstone?
Japp.

Snart dags igen, går en del i dem.
IMG_4551.jpeg

IMG_4553.jpeg
 

JWB

Omega
Hej!

Min fru letar efter ett par loafers: penny eller tassel. Är det någon som kan rekommendera något prisvärt (ca 3000 kr) märke med damstorlekar som säljs/kan provas i Stockholm?
 
Var längesedan jag var hos skomakaren, men var där och hämtade upp ett par som varit på omsulning och passade då på att slå till på ett par C&J Westgate 2 (mocka) och ett par Connaught 2:
IMG_20240315_174753.jpg


Passade på att städa skohyllan så fick bli en nulägesbild på samlingen också:

IMG_20240315_175928.jpg

Tycker om alla förutom den bakre raden som max används någon enstaka gång per år. Kängor är så otroligt klumpigt och fullt, medan svarta derbys helt saknar användningsområde.
 
Senast ändrad:

Lidas78

Omega
2-Faktor
Var längesedan jag var hos skomakaren, men var där och hämtade upp ett par som varit på omsulning och passade då på att slå till på ett par C&J Westgate 2 (mocka) och ett par Connaught 2:
IMG_20240315_174753.jpg


Passade på att städa skohyllan så fick bli en nulägesbild på samlingen också:

IMG_20240315_175928.jpg

Tycker om alla förutom den bakre raden som max används någon enstaka gång per år. Kängor är så otroligt klumpigt och fullt, medan svarta derbys helt saknar användningsområde.
Mycket trevlig samling. Nåt favvo-märke?
 

Woland

Omega
I stort sett bara Crockett&Jones här också. Förutom ett par Vass på "Budapester" läst, samt ett par RM Williams.

C&J idag:
1 par Cottesmore, Jodphurs
1 par Westbourne, Oxford semi brouge
1 par Chepstowe, Chukka
1 par Cardiff, Derby full brouge
1 par Pembroke, Derby full brouge
1 par Westfield, Oxford halv brouge
2 par Connught, Oxford cap toe, svarta och bruna
1 par Skye, Boots full brouge
1 par Islay, Boots
1 par Clifford, Oxford full brouge, hand grade
1 par Chealsea 3, Jodphurs

Det syns vad jag gillar. Dock är Vass i lika bra kvalite som en C&J handgrade. Men säkert ca 3-4000:- billigare. Dessutom träpliggade.

RM Williams bekväma, slitstarka och bra för pengen.
 

Bruset

Panerai
Var längesedan jag var hos skomakaren, men var där och hämtade upp ett par som varit på omsulning och passade då på att slå till på ett par C&J Westgate 2 (mocka) och ett par Connaught 2:
IMG_20240315_174753.jpg


Passade på att städa skohyllan så fick bli en nulägesbild på samlingen också:

IMG_20240315_175928.jpg

Tycker om alla förutom den bakre raden som max används någon enstaka gång per år. Kängor är så otroligt klumpigt och fullt, medan svarta derbys helt saknar användningsområde.
Kängorna är ju asgrymma! Hade nog valt dom före dom ”gula” oxforden. 😊
Men väldigt trevlig samling. 👍
 

Woland

Omega
Varje skokategori har ju sitt specifika användningsområde. Kängor har du i riktigt slask, eller i skog och mark. Ett par lädersulade ox-
ford har du i stan. Torr beläggning. Du har heller inte en känga på restaurang, eller på festligare tillställning Då har du med fördel en brun oxford.

En känga motar vildsvin på landet. En oxford gör att du undviker vildsvin i stan.

Går du på begravning, eller jobbar i bank/domstol bär du en svart oxford.
 

Bruset

Panerai
Varje skokategori har ju sitt specifika användningsområde. Kängor har du i riktigt slask, eller i skog och mark. Ett par lädersulade ox-
ford har du i stan. Torr beläggning. Du har heller inte en känga på restaurang, eller på festligare tillställning Då har du med fördel en brun oxford.

En känga motar vildsvin på landet. En oxford gör att du undviker vildsvin i stan.

Går du på begravning, eller jobbar i bank/domstol bär du en svart oxford.
Instämmer!
Vet inte om det var mitt inlägg du svarade på men jag reagerade på beskrivningen att ”kängor är fula”, vilket jag inte håller med om.
 

Woland

Omega
Instämmer!
Vet inte om det var mitt inlägg du svarade på men jag reagerade på beskrivningen att ”kängor är fula”, vilket jag inte håller med om.

Kängor är inte fula. De ser ut som de gör av en anledning. I rätt miljö är de funktionella, och nödvändiga om man inte ska se ut som en tönt.
Precis som gummistövlar. Om de är fula eller snygga kan inte göra mig upprörd. Skodon väljs och används efter funktion och behov.

Tycker man att kängor är klumpiga? Ja, på bröllop eller begravning, självklart!

När jag fäller skog på landet har jag ju inte lädersulade oxfords. Då vore jag en tönt av dignitet.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Skiftade lite skor idag och tog fram några sommardojjor samtidigt som jag ställde undan lite vinterkängor.
Passade på att ta en samlingsbild på mina spectators (Ok, rent tekniskt kanske inte kängorna är spectators men de har i alla fall två olika färger och/eller material).
20240323_spct.jpg
 

Woland

Omega
Skiftade lite skor idag och tog fram några sommardojjor samtidigt som jag ställde undan lite vinterkängor.
Passade på att ta en samlingsbild på mina spectators (Ok, rent tekniskt kanske inte kängorna är spectators men de har i alla fall två olika färger och/eller material).
20240323_spct.jpg

Mycket bra där. Spectators är bland det coolaste som finns i skoväg.

Skönt varje vår när det lädersulade åker fram.
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
I stort sett bara Crockett&Jones här också. Förutom ett par Vass på "Budapester" läst, samt ett par RM Williams.

C&J idag:
1 par Cottesmore, Jodphurs
1 par Westbourne, Oxford semi brouge
1 par Chepstowe, Chukka
1 par Cardiff, Derby full brouge
1 par Pembroke, Derby full brouge
1 par Westfield, Oxford halv brouge
2 par Connught, Oxford cap toe, svarta och bruna
1 par Skye, Boots full brouge
1 par Islay, Boots
1 par Clifford, Oxford full brouge, hand grade
1 par Chealsea 3, Jodphurs

Det syns vad jag gillar. Dock är Vass i lika bra kvalite som en C&J handgrade. Men säkert ca 3-4000:- billigare. Dessutom träpliggade.

RM Williams bekväma, slitstarka och bra för pengen.
Bra samling!
Har du samma size i dina derbies/oxfords från C&J som du haft/har i andra märken? 😊
 

Woland

Omega
Bra samling!
Har du samma size i dina derbies/oxfords från C&J som du haft/har i andra märken? 😊

Nja, i C&J har jag 9,5E och i Vass 44F.
RM Williams är som C&J 9,5.

Crocketts E är ju standardbredd. Vass F tror jag är deras standardbredd.

Ganska konsistent. I gummistövlar har jag 45 för att få plats med en extra ullstrumpa.

Trätofflor inte så noga. 44-45.

Alla passar bra. Vad som känns som störst skillnad är inte längd eller bredd, utan höjden på fotryggen. En hög fotrygg passar lättare i en Derby, lite trängre i en Oxford som får ett mindre högt insteg. Men man går ju ut lädret över tid så skillnaden blir försumbar i slutändan. Vad man aldrig går ut är ju dock en för kort sko.
 
Topp