Nu har jag bara köpt ett par CJ, och det var för några år sedan. Men då hade Edwards of Manchester ett erbjudande på 25% rabatt med en kod. Så jag slog till på ett par Pembroke. Med dåvarande växelkurs kostade de mig 3300 kr

(strax under 300 pund plus frakt), vilket jag tyckte var prisvärt.
Kollar man vad de kostar numera på Pediwear (£405) med nuvarande växelkurs så blir det väl i runda slängar lite drygt 5200? Och det är väl ungefär vad de ligger på i svenska butiker? Då är det lika bra att köpa i Sverige (positivt att gynna lokala handlare, enklare kontakt vid ev. problem mm). Har för mig att något skomakeri fortfarande har priser runt 4500 för CJ.
Jag har köpte många (och då menar jag många) skor i England då det varit en enorm prisskillnad. Dock har det inte varit prismässigt meningsfullt sen hösten 2013 iom det allt starkare pundet. Har sen dess endast handlat ett par Sanders (som tack vare växelkursmiss på Shipton & Heneage (de anger priserna i SEK) + rabattkod blev riktigt billiga), ett par Trickers Navy Cordovan Chukka (subs, halva priset, jan 2014 när inte pundet hade stuckit iväg riktigt så mycket) och ett par Churchs med 20% rabattkod på Herring (ett par månader sen, blev väl egentligen inte jättebilligt, men rabatten kompenserade väl för pundets uppgång det senaste året

).
Senaste året har det känts mer meningsfullt att utforska övriga europeiska tillverkare. Så jag köpt ett par Vass MTO och har beställt ett par Enzo Bonafé MTO från Skoaktiebolaget. När jag har fått mina Bonafé och försäkrat mig om att jag är nöjd med skorna blir det ganska säkert en beställning till (har redan börjat fundera på hur modellen ska se ut.). Dessutom har SkoAB Carmina som jag ska beställa så fort de får in min storlek i lager på en viss modell.
Sammanfattningsvis tycker jag att du, om du ska köpa CJ, satsa på svensk affär om möjligt.
Annars (du verkar bo i Stockholm), in på Skoaktiebolaget och kolla Carmina och Bonafé (och läs på nätet vad folk tycker).
3600kr för Carmina, 5400 kr för Bonafé tror jag är betydligt mer prisvärt än CJ. Dessutom, hur kul är det inte att för 15% extra på Bonafé kunna välja fritt läder, modell, läst mm?)