• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag har us10 på alla. Har dom alla utom en Japan typ. Använder dom inte så har inte kollat in dom på ett tag. EBay är ett skämt om man ska kolla limiterade sneakers. Kolla www.klekt.in

Dom tillverkas ju inte längre så fattar inte vad det är för lista du står på.
När såna skor kommer gäller det att vara snabb.

Du har med andra ord storlek 43. Skulle du vilja bli av med något par så sänd mig gärna ett PM.

Ser ut som du gillar skor i den ungersk-österrikiska traditionen (högt tåparti) så jag skulle leta tillverkare från de länderna.
T ex denna från Vass:
019_Nagy.jpg

Ser också ut lite som engelska skol-skor men jag vill ha riktig lädersula. Kollade Vass hemsida men modellen på din bild verkar va ute :(

Vad säger folket om Car shoe's/Bilskor?
För att citera Skomakarmästare Marcus Davidsson "Dessa loaferliknande mockasiner med små gummipluppar under sulan gjordes ursprungligen för att köra bil i. De görs fortfarande på samma sätt, men säljs för att de är trendiga, inte praktiska eller bra. Detta är vad jag kallar för en "engångssko". Man lagar inte en sådan sko, därför att man inte ska gå i den över huvud taget. Gör man det gör man FEL. Man ska bara sitta med en sådan sko. Allra helst köra bil."

Med det sagt, Jag gillar dom.

Solen, värmen och det härliga vädret är här. Det betyder att det till slut har blivit dags!
Dags för att invigda ett par skor.
Ett par skor som funnits i mina ägor i några månader.
Några kalla, mörka och blöta månader.
Nu är det dags!

Bara att öppna lådan efter denna tid är lite nervöst...
Ganska anspråkslös låda med en konstig signatur på

11311895_10206650993611777_927994193_n.jpg

Under locket ligger lite papper, för att skydda det som ligger under det!

11329591_10206650993491774_10446587_n.jpg

Nu så! Bort med pappret och visa... En skopåse?!

11303571_10206650993011762_621781262_n.jpg

Jaja, av med skopåsen och visa skorna!
Här har vi skorn... Nejdå, ännu en jävla påse...

11256430_10206650992771756_130712206_n.jpg

Nu börjar man ju iaf se skorna, nu måste det vara slut på detta!

11267659_10206650992691754_2010648022_n.jpg

Sååååååja!
Vilken skönhet! En helt vanlig sneaker, i ett lite mindre vanligt material, nämligen krokodilskin!
Dom får lite fottid imorgon, men under veckan drar det verkligen igång :D

In action bilder kommer! :nailbiting:

Får ge er en liten update. Det landade på ett par Loake 1880. Fann den i den härliga bruna färgen som nästan matchar hunden. (Ni får ursäkta den stökiga tv bänken bakom...)
Gått en liten runda och haft dem på hemma framför tvn för att känna på dem och dem känns bra som mina första kvalitetsskor.

Måste även tipsa om borgeby skor för er som bor i Skåne. Bra pris i mina ögon (2400kr) och dem slängde även med skoblock och skokräm. Dock block med fjäder med dem kanske duger tills jag skaffat mig hela. Peli tror jag skokrämen var, är det något okej att använda?

Casper ser nöjd ut i alla fall.

image.jpg

Edit. Kiwi polish var det jag fick med...
Någon som vet om och hur man vårdar sulan bäst? Förutom skoblock och låta dem vila mellan turerna.

Hur kan mocka klara sig bra över längre tid? Läder återfuktar/fettar man ju då och då så det inte ska torka och spricka.. men mocka impregnerar man ju bara?

först och främst, borsta av så fort du använt dom. Ta en vanlig skoborste, men använd den endast till mocka och aldrig till läder. Trist ifall crème och puts gror in borsten som sedan borstas ut på mockan... Sedan är en hårdare mockaborste bra för att få fibrerna att lägga sig åt samma håll. Då ser skon snyggare ut. 9 fall av 10 är det bara fibrerna som ligger annorlunda och därmed skapar skiftningar i färgen. Slutligen - impregnera. Jag använder först en färgbaserad mockaspray, Saphir renovateur (finns i ljusbrun, mellanbrun, mörkbrun osv) och sen Saphir invulvner. När skon ser förjävlig ut (tex efter en hård utekväll) och därmed är utom räckhåll för räddning med "vanlig" vård behövs det en tvätt. Då tar du dina skor under kranen på full sprut i det varmaste vattnet. Låt skon dränkas helt, hela sulan, hela hälkappan - ALLT. Sedan köper du en galltvål som du sedan tvättar rent skon med. Var noggrann med att hela skon blir insmord och att extra svåra fläckar får sig ett extra gnugg. Skölj av skorna igen, stoppa i tidningspapper och låt dem torka. Minst 2 dagar. Sedan gör du om den "vanliga" vården med mockaborste och impregneringsspray x 2. Slutligen tar du fram en mörk crème alt. fett som du smörjer skons klack, sula och stormrand med.

Voila.

Tillbaka
Topp