• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Lycka till! En gång köpte jag ett par skor som jag slapp gå in. De satt perfekt. Plötsligt händer det. Crockett & Jones i cordovan.
Lite ovanligt att det var just i Cordovan, det om något brukar vara trögt att gå in pga sin tjocklek.

Mina Yanko i Cordovan tog nästan en månad att gå in, efter den månaden satt dom däremot helt perfekt.

Så här ser min nuvarande rotation ut! Några skor står i mitt andra hem nere i Bryssel...
-Asics Gel-Lyte III, Asics Gel-Lyte III, Asics Gel-Lyte III x Packers "Dirty Buck".
-Diemme, Nike Lunar Force 1, Giuseppe Zanotti i kroko.
-David Mayer Naman HighTops, Versace HighTops, Fratelli Rosetti.

IMG_20150729_231737.jpg

Sen lite jobbskor som inte är värda att nämna

Senast ändrad:
Gick nyss ett tiotal meter med dem, de är lite, lite trånga men inte så att jag behöver en storlek större. Finns det någon genväg att töja ut dojjorna någon nanometer?

Gick nyss ett tiotal meter med dem, de är lite, lite trånga men inte så att jag behöver en storlek större. Finns det någon genväg att töja ut dojjorna någon nanometer?
Har samma problem med mina!! Har precis skickat tillbaka dom för en storlek större! Får hoppas det funkar bättre :)

Om hela skon är lite för trång så kan man lämna in dem till en skomakare och lästa ut dem lite. Jag har annars ett litet knep som jag lärde mig från Shoegazings hemsida och utvecklade lite. För mig är det ofta så att skorna är lite för trånga på bara två ställen (lilltån och en lite knöl vid stortån). Vad jag gär är att jag tar ett skoblock och fäster sedan något lite hårdare men ändå lite mjukt på just de ställen som motsvarar mina fötter och som jag vill sträcka ut lite. Efter att gått över vad jag hade i huset så kom jag fram till att ett par öronproppar ger tillräcklig stadga men ändå mjuda så att de inte förstör något. Det kan ju vara lite pusslande, men viktigt, att du får "knölarna" att sitta på precis samma ställen som motsvarar dina fötter och man får ta bort dem och prova sig fram ett par gånger. Jag får alltså ett par skoblock som delvis är formade efter mina fötter.

Sedan smörjer jag in både utsidan och insidan av skorna med en mjukgörande kräm (jag kör med en okänd variant med Renovateur funkar säkert bra) där jag vill sträcka ut skon och så låter jag skoblocket sitta i skorna ngn vecka. Funkar helt perfekt och efter det använder jag alltid de skoblocken till de skorna.

Ang. Carmina: är det någon som testat både Simpson eller Inca och Rain-lästerna? Har bara erfarenhet av Simpson och Inca, och skulle behöva hjälp med hur de förhåller sig till Rain, sugen på ett par wingtips men de är bara tillgängliga beställningsvägen för min del...

Ang. Carmina: är det någon som testat både Simpson eller Inca och Rain-lästerna? Har bara erfarenhet av Simpson och Inca, och skulle behöva hjälp med hur de förhåller sig till Rain, sugen på ett par wingtips men de är bara tillgängliga beställningsvägen för min del...
Simpson är bra mycket trängre överlag. Jag kör Rain-lästen på flera olika modeller då det passar mig med lite högre isteg bättre. Har bägge varianterna men föredrar helt klart Rain.

/gustav

Om hela skon är lite för trång så kan man lämna in dem till en skomakare och lästa ut dem lite. Jag har annars ett litet knep som jag lärde mig från Shoegazings hemsida och utvecklade lite. För mig är det ofta så att skorna är lite för trånga på bara två ställen (lilltån och en lite knöl vid stortån). Vad jag gär är att jag tar ett skoblock och fäster sedan något lite hårdare men ändå lite mjukt på just de ställen som motsvarar mina fötter och som jag vill sträcka ut lite. Efter att gått över vad jag hade i huset så kom jag fram till att ett par öronproppar ger tillräcklig stadga men ändå mjuda så att de inte förstör något. Det kan ju vara lite pusslande, men viktigt, att du får "knölarna" att sitta på precis samma ställen som motsvarar dina fötter och man får ta bort dem och prova sig fram ett par gånger. Jag får alltså ett par skoblock som delvis är formade efter mina fötter.

Sedan smörjer jag in både utsidan och insidan av skorna med en mjukgörande kräm (jag kör med en okänd variant med Renovateur funkar säkert bra) där jag vill sträcka ut skon och så låter jag skoblocket sitta i skorna ngn vecka. Funkar helt perfekt och efter det använder jag alltid de skoblocken till de skorna.

Oj jäklar, det var inte illa :) Mitt problem är att bakdelen av skon behöver anpassa sig efter hälen då det känns som det är lite extra space där..

Mer bilder! Gärna hur de ser ut på. Hur är de i storlek? Kvalité?

Tjo!

Kommer i veckan, har ett skoskav som heter duga så skorna får vila ett par dagar.. Jag har 44 i Converse och köpte 44 i dessa. AA är marginellt mindre i storleken än Converse, men inte så att man behöver gå upp i storlek.
De känns riktigt gedigna, känns att det är bra material. Man får även med en liten överraskning i kartongen :)

Min samling skor:)
Från v.ö.: Nike Lunarglide 6 (som utomhus jogging), Gant Chelseaboots i mörkbrun mocka, vanliga Converse, bruna kostymskor (används MYCKET sällan).
V.n.: Nike Flyknit (inomhus), Gant loafers marinblå mocka, Philippe Model (favoriter), New Balance 420.
FullSizeRender.jpg

Bilagor

• IMG_7807.JPG
    IMG_7807.JPG
    175.7 KB · Visningar: 42
  • IMG_7808.JPG
    IMG_7808.JPG
    153.9 KB · Visningar: 53
Dags att inhandla ett par höstskor tänkte jag..är inne lite på loake1880 gillar deras design och tycker dom sitter underbart på mina fötter!
så nu till frågan, vilka ska man börja med?
vilka funkar till allt, till vardags och till fest?
vad tycker ni?
img_1104-600-283x425.jpg

(Ovan finns även i svart)
HydeDkBrn-510x340.jpg

Loake-Bedale-Tan-510x425.jpg

Dags att inhandla ett par höstskor tänkte jag..är inne lite på loake1880 gillar deras design och tycker dom sitter underbart på mina fötter!
vad tycker ni?
img_1104-600-283x425.jpg

HydeDkBrn-510x340.jpg

De nedre (om det nu är Wharfdale) har jag ägt och var i mitt tycket absolut inte värda pengarna. Tappade passform fort, det blev snabbt fula gångveck i skinnet och sulan släppte framtill på ena dojjan.
Möjligt att jag fick ett måndagsexemplar men det var både första och sista gången som jag vågade lägga pengar på Loake. Om alla deras produkter håller samma standard så är jag övertygad om att du kan lägga hälften så mycket pengar och få samma kvalité alternativt lägga till en tusenlapp och och få mångdubbelt med kvalité. Nu verkar många här köpa just Loake så jag gissar att jag bara hade otur.

vad tycker ni?
img_1104-600-283x425.jpg

HydeDkBrn-510x340.jpg

Personligen hade jag valt chelseabootsen då jag tycker att de nedre faktiskt är riktigt fula, lite för mycket militär över det för mig.

De nedre (om det nu är Wharfdale) har jag ägt och var i mitt tycket absolut inte värda pengarna. Tappade passform fort, det blev snabbt fula gångveck i skinnet och sulan släppte framtill på ena dojjan.
Möjligt att jag fick ett måndagsexemplar men det var både första och sista gången som jag vågade lägga pengar på Loake. Om alla deras produkter håller samma standard så är jag övertygad om att du kan lägga hälften så mycket pengar och få samma kvalité alternativt lägga till en tusenlapp och och få mångdubbelt med kvalité. Nu verkar många här köpa just Loake så jag gissar att jag bara hade otur.

Okej, nej tror dom heter Bedale Tan, men det ska jag isåfall ta åt mig!

Vilket märke är bättre i kvalle för någon tusenlapp upp? :)

Tillbaka
Topp