• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Det är nog dom som ligger mig närmst just nu för tillfället också!
dock vet jag inte om man ska ha svart eller brun..
Vad brukar du ha för kläder? Jag har oftast jeans och har ett par chelseaboots i mörkbrun mocka. Hade jag valt mellan dina hade jag valt den svarta versionen, men det är nog bara en smaksak.

Går du däremot klädd i mycket ljusa färger som ett par beiga chinos så tycker jag att du ska köra på bruna!

Vad brukar du ha för kläder? Jag har oftast jeans och har ett par chelseaboots i mörkbrun mocka. Hade jag valt mellan dina hade jag valt den svarta versionen, men det är nog bara en smaksak.

Går du däremot klädd i mycket ljusa färger som ett par beiga chinos så tycker jag att du ska köra på bruna!

Oj, har nog ganska blandad klädstil :)
Men jeans iallafall 3 dagar i veckan.
hade velat ha en mocka version men vädret lär ju inte tillåta det.
får bli att testa båda helt enkelt!!

Sköter du mockan så tål den väta nästan bättre än 'vanligt' skinn. Och är enklare att sköta om.

Folk är principiellt alldeles för oroliga för att mocka ska vara ömtåligt.

Chelseas i mocka är en av mina favoriter på höst/vinter.

Dags att inhandla ett par höstskor tänkte jag..är inne lite på loake1880 gillar deras design och tycker dom sitter underbart på mina fötter!

Jag köpte ett par Loake mörkbruna Litchfield för två år sedan. De har funkat helt OK och har använts en hel del. (lånad bild)
900x900px-LL-d5767306_Loake-Small4.jpeg

Har även ett par Barker Harrison. Kvaliteten är nog ganska likvärdig men färgen (tan) har gjort att jag inte använder dem så mkt. Den där lätt gula nyansen gör dem lite svårara att matcha till övrig klädsel. (också lånad bild).

1394475571323.jpg

Med bra impregneringsspray, typ Saphir Super Invulner, så står ett par mockaskor emot väta betydligt bättre än ett par i skinn. Dessutom är mocka lätt att tvätta. Är det slaskigt tar jag alltid mockaskor.

Använde mina förra vintern, hade bara impregnerat dem samt borstade av smuts med en mockaborste.

Värt att nämna är att mina var Gant, Loake bör ha betydligt bättre kvalité!

Sköter du mockan så tål den väta nästan bättre än 'vanligt' skinn. Och är enklare att sköta om.

Folk är principiellt alldeles för oroliga för att mocka ska vara ömtåligt.

Chelseas i mocka är en av mina favoriter på höst/vinter.
Hmm... haha ja där är jag skyldig, brukar alltid plocka undan mina mocka skor och gömma dom så långt bort från snö och slask som möjligt, men får väl kanske bli ett par mocka chelseaboots då, om loake1880 har det, det vet jag faktiskt inte :)

Hmm... haha ja där är jag skyldig, brukar alltid plocka undan mina mocka skor och gömma dom så långt bort från snö och slask som möjligt, men får väl kanske bli ett par mocka chelseaboots då, om loake1880 har det, det vet jag faktiskt inte :)

Annars är ju RM Williams ett, generiskt, men bra val.

Skovärldens Rolex Submariner typ.

Deras mocka är grymma enligt mig.

420 heter modellen. Såg att de fanns till riktigt bra pris på nätet. De är dock jäkligt små i modellen så man får gå upp en hel storlek.

Fördelen med vanlig calf på vintern jämfört med mocka är att det är enkelt att torka av smuts och framförallt salt som annars riskerar att fräta sönder skinnet. Visst, mocka är enkelt att tvätta och står emot väta bra. Men just det där med saltet kommer man ju inte ifrån om man inte tvättar sina mockaskor efter varje anvädning på vintern vilket man inte vill. Inte nådigt med salt på gatorna i vintern.

Fördelen med vanlig calf på vintern jämfört med mocka är att det är enkelt att torka av smuts och framförallt salt som annars riskerar att fräta sönder skinnet. Visst, mocka är enkelt att tvätta och står emot väta bra. Men just det där med saltet kommer man ju inte ifrån om man inte tvättar sina mockaskor efter varje anvädning på vintern vilket man inte vill. Inte nådigt med salt på gatorna i vintern.
Därför flyttar man till Luleå;)

Behöver ett par vardagsskor då jag plötsligt är nere på bara ett par som är ok att ha på kontoret. Är inne på ett par derbys i brun mocka. Har spanat in Loake Perth men är rädd för att skinnsulan inte är tillräckligt praktisk. Ska ju som sagt tjänstgöra som vardagsskor och vad jag förstått så är det lite känsligt med väta. Är detta ett problem? Dessutom känns det lite för "fint" med lädersula, och tänker mig att det kan tonas ned med gummi istället. Tar därför gärna emot tips på skor i liknande stuk/prisklass men med gummisula :)

Behöver ett par vardagsskor då jag plötsligt är nere på bara ett par som är ok att ha på kontoret. Är inne på ett par derbys i brun mocka. Har spanat in Loake Perth men är rädd för att skinnsulan inte är tillräckligt praktisk. Ska ju som sagt tjänstgöra som vardagsskor och vad jag förstått så är det lite känsligt med väta. Är detta ett problem? Dessutom känns det lite för "fint" med lädersula, och tänker mig att det kan tonas ned med gummi istället. Tar därför gärna emot tips på skor i liknande stuk/prisklass men med gummisula :)

Var inte rädd för att testa lädersula, det är underbart. Folk har en överdriven rädsla för att använda lädersula när det är blött. Låt skorna torka ordentligt efteråt bara så är det inga problem, det som händer när sulan blir blöt är att den slits snabbare bara, den går inte sönder av att bli blöt. Visst, lädersula är inte optimalt på vintern eller i höstregnet men knappast så du behöver ha någon paranoia över att använda skorna. Finns dubbel lädersula som är lite tjockare och tåliga om man vill ha det, återfinns oftast på lite kraftigare derbys, kängor eller chukkas.

Var inte rädd för att testa lädersula, det är underbart. Folk har en överdriven rädsla för att använda lädersula när det är blött.

Jag skulle inte välja lädersula på ett par vardagsskor som ska användas på vintern. Två skäl:
1) de blir väldigt hala på snö och is
2) när de blir blöta så blir de mjuka och mjuka sulor i kombination med grus/stenflis på gångbanorna som trycks in in den uppmjukade sular gör att man sliter ut dem fort. Visst, ska man bara ta ngn kortare promenad så är det ju inte så att de ramlar isär pga lite väta, men dagligt bruk och kanske lite längre promenader då och då, så skulle jag utan tvekan föredra dainite framför att hoppa som en balettdansare för att undvika vattenpölarna.

Visst är det trevligt med läder och jag har sådana också i garderoben. Men inte på vardagsskorna för vinterbruk.

Men, det är nog så att det finns rätt olika uppfattningar i frågan (som vanligt). Tittar man tex på vad de vettigare tillverkarna erbjuder (vilket är en spegel av vad folk föredrar och köper) så finns det ju en del vinterskor (kängor) med läder. Trickers tex har ju en del. Så uppenbarligen gillar vissa läder även på vintern.

Senast ändrad:
Har nu svängt lite i frågan om nya vardagsskor fram och tillbaka och insett att jag behöver stiltips! Kör nästan uteslutande piké/skjorta och jeans/chinos på jobbet, och oftast blir det piké. Finns ingen klädkod på kontoret, de flesta är klädda ungefär som jag, många kör t-shirt på daglig basis. Har hittils mest kört sneakers såsom Adidas Stan smith och NB420, men kommit fram till att det känns lite mycket fritid. Någon gång kört mina meermins, men det har inte känts 100 då jag känt mig lite för uppklädd istället. Har varit inne på derbys, men även det känns lite för "kostymigt" för min stil. Vad väljer jag om jag vill hamna någonstans mitt emellan och köpa något med i alla fall hyfsad kvalle?

Har nu svängt lite i frågan om nya vardagsskor fram och tillbaka och insett att jag behöver stiltips! Kör nästan uteslutande piké/skjorta och jeans/chinos på jobbet, och oftast blir det piké. Finns ingen klädkod på kontoret, de flesta är klädda ungefär som jag, många kör t-shirt på daglig basis. Har hittils mest kört sneakers såsom Adidas Stan smith och NB420, men kommit fram till att det känns lite mycket fritid. Någon gång kört mina meermins, men det har inte känts 100 då jag känt mig lite för uppklädd istället. Har varit inne på derbys, men även det känns lite för "kostymigt" för min stil. Vad väljer jag om jag vill hamna någonstans mitt emellan och köpa något med i alla fall hyfsad kvalle?
Chukka!

Kanske kan vara något! Speciellt till hösten, men blir de inte lite varma vid den här årstiden? Några tips på modeller? :)
På sommaren kör jag lite lägre chukkas (Loake Sahara, ett prisvärt alternativ, se bild 1 nedan) med sådana där låga stumpor. Funkar skitbra. Loake har ju också Pimlico och Kempton från 1880-serien som är riktigt fina. Men finns ju egentligen hur många varianter som helst beroende på budget och preferenser (föredrar du mer rundad tå eller mer smal tå t ex?). Carmina Polo Suede (bild 2) från Skoaktiebolaget har en riktigt snygg mockafärg (skulle köpt ett par om jag inte hade ett annat par som ligger väldigt nära i färg).
sahara.jpg

Carmina-80302-Polo-Suede-Chukka-01_1024x1024.jpg

Tillbaka
Topp