• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Blev ett par Loake 1880 Aldwych i mocka!
Köpte även byxor, strumpor och skjorta :)
IMG_20151211_135104.jpg

Tack för hjälpen @Ponlarsson @Vincent @Stab Ein
Bra fredag!
 
Då hösten aldrig verkar ta slut så fick det bli ett par nya boots. Loake 1880 line 'Dovedale' Tan Grain Toe Cap Boots. De fick en liten putsning, och nu skall de brytas in. Är mycket nöjd.

Btw. Polerar ni med bomullstrasa eller borste (häst)?
Själv kör jag borste i början, och avslutar med trasa för den riktiga glansen.

IMG_20151211_180521.jpg
 
Senast ändrad:
Det har blivit dags för mig att inhandla nya lågskor inför stundande julfester och nyårsfirande. Har ni några tips på schyssta bruna oxfords/brogues med en budget på 3-4k? Är det Loake som gäller i den prisklassen?
 
Det har blivit dags för mig att inhandla nya lågskor inför stundande julfester och nyårsfirande. Har ni några tips på schyssta bruna oxfords/brogues med en budget på 3-4k? Är det Loake som gäller i den prisklassen?
Loake ligger lite under ca 2500-3000 beroende på ställe. Kolla Carmina kanske? Viktigaste är att lästen passar foten bra och du trivs med form språket :)
 
Tänkte unna mig ett par vettiga skor, vad ska man titta på? Viktigt att de är bekväma och jag är tung så de ska palla 140 kg utan att jag haltar dagen efter.
Fördel om man kan köpa för human slant och som passar vid lite festligare tillfällen.
 
Tänkte unna mig ett par vettiga skor, vad ska man titta på? Viktigt att de är bekväma och jag är tung så de ska palla 140 kg utan att jag haltar dagen efter.
Fördel om man kan köpa för human slant och som passar vid lite festligare tillfällen.
Ecco? Skämt åsido, har vikten Något med det att göra? Jag köper skor som är snygga och sitter bra. Sen kompletterar jag med en riktigt bra sula. Problem solved ☺
 
Ecco? Skämt åsido, har vikten Något med det att göra? Jag köper skor som är snygga och sitter bra. Sen kompletterar jag med en riktigt bra sula. Problem solved ☺

Jag har köpt enklare "finskor" för cirka 1500-2000 och efter en helkväll kan jag knappt gå dagen efter. Därav min undran.

Är totalt novis så vad bör man tänka på? Tacksam som sagt för alla tips.
 
Svart är ett måste för en mer formell klädsel.

Jag håller med dig, svarta skor till formella kläder är väldigt snyggt. Och svarta skor är också vad etiketten säger. Sedan är det en fråga om hur formell man vill/behöver vara. Vid vissa tillfällen vill man vara väldigt formell och då håller man det sobert. Begravningar, större fester, ngn presentation, disputation, besök av en orden etc. Att dyka upp på sådana tillfällen i bästa Pitti Uomo kläder med motiveringen "JAG tycker att det är snyggt" och en vilja att uttrycka sin personlighet mha kläderna blir fel (några ytterst få människor kan nog ändå greja det, som tex Ernst Hugo Järdegård och John Malkovich och några till, men de är väldigt få).

Manolo (har en väldigt trevlig sida med fredagstips varje vecka), hade denna veckan en sådant exempel. Inget sticker ut eller drar till sig uppmärksamhet, utan bara sobert och elegant.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjExOTU5ODY7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjM0NzNmMDcwYjdhZjdlN2Y3NmE3ZDE0ZWY1NWRmMDdhMDY3OTIyOGQiO30=


Sedan är det ju inte fel att klä sig som Pitto Uomo, men som sagt, det passar inte för alla tillfällen.

Color-texture-and-hats-at-Pitti-Uomo-88-photo-by-Pitti-Uomo.jpg
 
Hittat dessa fantastiska saker
ginkgo-beluga-toile-cendre-ravel.jpg

Ett märke som heter Heschung.
Aldrig hört talats om..
Ligger mellan 4-5000 tror jag.
Nått man bör känna till?
Tyckte dom va jäkligt coola i alla fall :)
 
Jag håller med dig, svarta skor till formella kläder är väldigt snyggt. Och svarta skor är också vad etiketten säger. Sedan är det en fråga om hur formell man vill/behöver vara. Vid vissa tillfällen vill man vara väldigt formell och då håller man det sobert. Begravningar, större fester, ngn presentation, disputation, besök av en orden etc. Att dyka upp på sådana tillfällen i bästa Pitti Uomo kläder med motiveringen "JAG tycker att det är snyggt" och en vilja att uttrycka sin personlighet mha kläderna blir fel (några ytterst få människor kan nog ändå greja det, som tex Ernst Hugo Järdegård och John Malkovich och några till, men de är väldigt få).

Manolo (har en väldigt trevlig sida med fredagstips varje vecka), hade denna veckan en sådant exempel. Inget sticker ut eller drar till sig uppmärksamhet, utan bara sobert och elegant.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjExOTU5ODY7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjM0NzNmMDcwYjdhZjdlN2Y3NmE3ZDE0ZWY1NWRmMDdhMDY3OTIyOGQiO30=


Sedan är det ju inte fel att klä sig som Pitto Uomo, men som sagt, det passar inte för alla tillfällen.

Color-texture-and-hats-at-Pitti-Uomo-88-photo-by-Pitti-Uomo.jpg

Hahaha roligaste jag sett, vilken cirkus!
 
Hittat dessa fantastiska saker
ginkgo-beluga-toile-cendre-ravel.jpg

Ett märke som heter Heschung.
Aldrig hört talats om..
Ligger mellan 4-5000 tror jag.
Nått man bör känna till?
Tyckte dom va jäkligt coola i alla fall :)

Det var en artikel om Heschung på shoegazing för ett tag sedan. Jag har inte haft ngra själv men stilen verkar ligga lite mellan traditionella finare skor och de lite kraftigare amerikanska (Red Wing, Frye etc). Dvs skor som funkar bra att gå långt i men ändå inte blir "skogsmulle i sta'n". Kommentarerna antyder att det är väldigt bra kvalitet.

http://www.shoegazing.se/2015/09/19/nyhet-heschung-till-sverige/
 
Det var en artikel om Heschung på shoegazing för ett tag sedan. Jag har inte haft ngra själv men stilen verkar ligga lite mellan traditionella finare skor och de lite kraftigare amerikanska (Red Wing, Frye etc). Dvs skor som funkar bra att gå långt i men ändå inte blir "skogsmulle i sta'n". Kommentarerna antyder att det är väldigt bra kvalitet.

http://www.shoegazing.se/2015/09/19/nyhet-heschung-till-sverige/
Ser man på.. Intressant.
Ska återkomma med retention om jag skaffar mig ett par :)
 
Jag håller med dig, svarta skor till formella kläder är väldigt snyggt. Och svarta skor är också vad etiketten säger. Sedan är det en fråga om hur formell man vill/behöver vara. Vid vissa tillfällen vill man vara väldigt formell och då håller man det sobert. Begravningar, större fester, ngn presentation, disputation, besök av en orden etc. Att dyka upp på sådana tillfällen i bästa Pitti Uomo kläder med motiveringen "JAG tycker att det är snyggt" och en vilja att uttrycka sin personlighet mha kläderna blir fel (några ytterst få människor kan nog ändå greja det, som tex Ernst Hugo Järdegård och John Malkovich och några till, men de är väldigt få).

Manolo (har en väldigt trevlig sida med fredagstips varje vecka), hade denna veckan en sådant exempel. Inget sticker ut eller drar till sig uppmärksamhet, utan bara sobert och elegant.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjExOTU5ODY7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjM0NzNmMDcwYjdhZjdlN2Y3NmE3ZDE0ZWY1NWRmMDdhMDY3OTIyOGQiO30=


Sedan är det ju inte fel att klä sig som Pitto Uomo, men som sagt, det passar inte för alla tillfällen.

Color-texture-and-hats-at-Pitti-Uomo-88-photo-by-Pitti-Uomo.jpg

Roligt att du gillade senaste inspirationen. Håller med om att svarta skor är otroligt snyggt till vissa situationer men jag inser själv att det är försvinnande få gånger jag faktiskt behöver bära svarta skor. Av min skogarderob på 25-30 bättre skor är endast 2 av dem svarta och ingen av dem bärs speciellt frekvent. Självklart alltid till begravning eller om det står Smoking, Mörk Kostym på en inbjudan men annars kommer man oftast undan även med skor i mörkbrunt och burgundy till kostym.

Angående Pitti Uomo så är det såklart ett spektakel som sällan funkar utanför Fortezza da Basso om ens där. Dock finns det ju en hel del besökare som inte lider av "Sprezz-tourettes" som man kan inspireras av.
 
Roligt att du gillade senaste inspirationen. Håller med om att svarta skor är otroligt snyggt till vissa situationer men jag inser själv att det är försvinnande få gånger jag faktiskt behöver bära svarta skor. Av min skogarderob på 25-30 bättre skor är endast 2 av dem svarta och ingen av dem bärs speciellt frekvent. Självklart alltid till begravning eller om det står Smoking, Mörk Kostym på en inbjudan men annars kommer man oftast undan även med skor i mörkbrunt och burgundy till kostym

För mig är det faktiskt tvärtom. Kör svarta minst 80% av arbetsdagarna. Alltid när jag har grå eller mörkblå byxor. Brunt nästan bara till cord eller jeans.
 
Jag har köpt enklare "finskor" för cirka 1500-2000 och efter en helkväll kan jag knappt gå dagen efter. Därav min undran.

Är totalt novis så vad bör man tänka på? Tacksam som sagt för alla tips.
Gäller nog att hitta rätt passform. Ecco gör bekväma grejer, testat? Själv ligger jag på 100 pannor men tycker loake F läst fungerar bra för mig. Annars finns det bra gel innersulor man kan ha till skorna. Blir som et par Nike

Men mycket handlar om vana. Nya skor är ofta obekväma, de måste brytas in. Tar ett tag.
 
Gäller nog att hitta rätt passform. Ecco gör bekväma grejer, testat? Själv ligger jag på 100 pannor men tycker loake F läst fungerar bra för mig. Annars finns det bra gel innersulor man kan ha till skorna. Blir som et par Nike

Men mycket handlar om vana. Nya skor är ofta obekväma, de måste brytas in. Tar ett tag.
Väldigt stiliga skor. Måste ta mig nånstans där jag får testa och titta IRL.
 
Hittat dessa fantastiska saker
ginkgo-beluga-toile-cendre-ravel.jpg

Ett märke som heter Heschung.
Aldrig hört talats om..
Ligger mellan 4-5000 tror jag.
Nått man bör känna till?
Tyckte dom va jäkligt coola i alla fall :)
Jag har ett par som jag är väldigt nöjd med. Förmodligen mitt bästa par skor. Har alltid varit lite svag för märken som tar ut svängarna lite och har sin egen stil. Heschung verkar ju gå på lite mer rustik friluftsstil från innan gortex såg dagens ljus. Gillar sulan som inte är lika halkig på höstlöv som dianiten tenderar att vara.
 
Tillbaka
Topp