• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag resonerar att C&J är av hög kvalité och klarar det som jag utsätter dom för. Förutsatt att jag vårdar dom som man ska. Mina Islay har jag djup rengjort en gång och sedan vanligt underhåll och de har fått utstå väldigt mycket men är fortfarande väldigt fina.
OK. Försöker sköta dem... Blev lite rädd för salt när jag badade med ett par seglarskor i medelhavet. det tog lång tid att bli av med slatfläckarna... och färgad skokräm.

Funderar ni en gång extra kring vilka skor ni tar på er nu när det är mycket salt på gångbanorna, eller kör ni bara på? Är rädd för att det skall sätta sig och kör med lite mindre ömtåliga skor när det är stor salt-risk.

Är det befogat eller skall jag snöra på CJ i vanlig ordning?
Kör som vanligt eftersom skorna är till för att användas. Bara se till att sköta om dom, så funkar det...min åsikt.

Funderar ni en gång extra kring vilka skor ni tar på er nu när det är mycket salt på gångbanorna, eller kör ni bara på? Är rädd för att det skall sätta sig och kör med lite mindre ömtåliga skor när det är stor salt-risk.

Är det befogat eller skall jag snöra på CJ i vanlig ordning?
Lite slask är inga större problem. Är det dåligt väder försöker jag hålla mig borta från de dyraste skorna, men det är ju inga större problem annars. Vid mycket slask eller så försöker jag ta några av de lite billigare modellerna, som något från Meermin eller Loake. Annars kör jag mest på. Skor är ju till för att användas, och försöker vara vara bra på att torka av skorna när jag kommer in, eller borsta av dem när jag kommer hem. Islay klarar ju av det mesta... :)

Nu behöver jag lite inspirationshjälp från er. Har i dagsläget fyra par gummisulade skor som jag roterar under året regniga och kalla dagar.
C&J Islay (bruna)
C&J Tetbury (bruna)
Loake Hyde(bruna)
R.M Williams Blaxland(bruna)
Ska köpa ett par till men vet i tusan vad jag ska ha. De får gärna inte vara lägre en ett par chukkas och håller mig gärna till C&J. Några tips?
Du behöver skor i annan färg. Svart är tråkigt, burgundy skulle funka finfint, men vill gärna slå ett slag för den förbisedda färgen mörkblått. http://www.linnegatan2.se/footwear/boots/crockett-jones-31
Skitsnygga (hade jag passat i den lästen hade jag ägt ett par)
coniston-navy-1.jpg
coniston-navy-1.jpg

Ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare, men jag orkar inte plöja 217 sidor dojjor idag. Fick en oljefläck på mina Church's Clifton i antique calf i samband med bilpyssel, oklart vilken typ av olja dock. Klar och relativt ofärgad verkar det som, åtminstone. Vad göra?
image.jpg

Skor som ska utsättas för riktigt mycket väta och slask brukar jag smörja med något fetare, oftast eller egentligen alltid med rmw saddle dressing, och jag har i princip aldrig fått en saltfläck eller varit med om att skinnet blir genomblött.

Någon som har handlat därifrån? Bra/dåligt erfarenheter?

Jag provade lyckan efter san's tips. Fick hem mina Comfort Craftsman i onsdags utan problem. Du får dock räkna in frakt
så priset blev kring 3000 kr vilket ändå är helt ok. Nu ska jag bara gå in mina skor :) Tog kanske en vecka för skorna att
komma, inget sätt att spåra vilket var lite konstigt, bara så du vet. Var aldrig i kontakt med Bogart så kan inte kommentera
det heller.
2016-01-20 12.34.41.jpg

Jag provade lyckan efter san's tips. Fick hem mina Comfort Craftsman i onsdags utan problem. Du får dock räkna in frakt
så priset blev kring 3000 kr vilket ändå är helt ok. Nu ska jag bara gå in mina skor :) Tog kanske en vecka för skorna att
komma, inget sätt att spåra vilket var lite konstigt, bara så du vet. Var aldrig i kontakt med Bogart så kan inte kommentera
det heller.

Behöver du "gå in dom" skulle jag bli förvånad. Mina är nästan lika sköna som ett par fårskinnstofflor. :D

Du behöver skor i annan färg. Svart är tråkigt, burgundy skulle funka finfint, men vill gärna slå ett slag för den förbisedda färgen mörkblått. http://www.linnegatan2.se/footwear/boots/crockett-jones-31
Skitsnygga (hade jag passat i den lästen hade jag ägt ett par)
coniston-navy-1.jpg
coniston-navy-1.jpg
Verkligen skitsnygg modell, har stått på min att köpa-lista i åratal. Hur funkar mörkblått till mörka jeans och föralldel mörkblå byxor? Blir det inte lite, ja, jag vet inte? Monokromt?
Har själv varit sugen på något liknande fast i dovt grönt, typ British racing green eller loden-grönt. Gucci hade de här för ett tag sen men jag gillade aldrig sulan.
image.jpg

Ett par Coniston i BRG scotch country grain hade varit perfekt! Några andra tips?

Verkligen skitsnygg modell, har stått på min att köpa-lista i åratal. Hur funkar mörkblått till mörka jeans och föralldel mörkblå byxor? Blir det inte lite, ja, jag vet inte? Monokromt?
Har själv varit sugen på något liknande fast i dovt grönt, typ British racing green eller loden-grönt. Gucci hade de här för ett tag sen men jag gillade aldrig sulan.
image.jpg

Ett par Coniston i BRG scotch country grain hade varit perfekt! Några andra tips?
Jag har några par mörkblåa skor och boots. Så länge det inte är exakt samma mörkblåa nyans som byxorna fungerar det alldeles utmärkt tycker jag.
Gällande grönt finns det en massa trevliga alternativ. Jag har ett par gröna (kanske inte riktigt den gröna färg du efterfrågar) Carminaboots från Skoaktiebolaget samt ett par Vass i (riktigt mörkt) grön museum calf. Riktigt nöjda med dessa. Finns naturligtvis fler gröna färger från Vass. Med Enzo Bonafé kan du också (precis som med Vass) beställa precis den kombinationen du vill ha. Kolla vilka gröna färger de har. Själv blev jag riktigt förtjust i deras gröna Baby Llama Calf när jag var förbi Skoaktiebolaget och kollade på deras läderutbud.
12292769_546317225520298_1895332972_n.jpg
1147b-jpg.178682
Lama.jpg

Jag har några par mörkblåa skor och boots. Så länge det inte är exakt samma mörkblåa nyans som byxorna fungerar det alldeles utmärkt tycker jag.
Gällande grönt finns det en massa trevliga alternativ. Jag har ett par gröna (kanske inte riktigt den gröna färg du efterfrågar) Carminaboots från Skoaktiebolaget samt ett par Vass i (riktigt mörkt) grön museum calf. Riktigt nöjda med dessa. Finns naturligtvis fler gröna färger från Vass. Med Enzo Bonafé kan du också (precis som med Vass) beställa precis den kombinationen du vill ha. Kolla vilka gröna färger de har. Själv blev jag riktigt förtjust i deras gröna Baby Llama Calf när jag var förbi Skoaktiebolaget och kollade på deras läderutbud.
12292769_546317225520298_1895332972_n.jpg
1147b-jpg.178682
Lama.jpg
Riktigt snygga bägge två! Tack för tipsen, nu har jag något att jobba vidare på! :)

Ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare, men jag orkar inte plöja 217 sidor dojjor idag. Fick en oljefläck på mina Church's Clifton i antique calf i samband med bilpyssel, oklart vilken typ av olja dock. Klar och relativt ofärgad verkar det som, åtminstone. Vad göra?
image.jpg
Jag tror du behöver gå på med starkare saker. Typ lacknafta.

Grymt nöjd med "renoveringen" dvs halvsulningen och klackbytet på mina gamla Aldwych:)
image.jpeg

Nya smala snören oxå:
image.jpeg

Blev även ett par rejäla vinterkängor i form av Cheaney Tweed C:
image.jpeg

image.jpeg

Funkar grymt till flanell byxor o jeans!
Snyggt, ser ut som en fin halvsulning. Berätta mer om Tweed när du har testat dem ett tag, har inte använt några Cheaney själv..

Nu behöver jag lite inspirationshjälp från er. Har i dagsläget fyra par gummisulade skor som jag roterar under året regniga och kalla dagar.

C&J Islay (bruna)
C&J Tetbury (bruna)
Loake Hyde(bruna)
R.M Williams Blaxland(bruna)

Ska köpa ett par till men vet i tusan vad jag ska ha. De får gärna inte vara lägre en ett par chukkas och håller mig gärna till C&J. Några tips?
CJ Camberleys är sjukt fina. Har själv ett par mörkbruna och de sitter som gjutet.

Snyggt, ser ut som en fin halvsulning. Berätta mer om Tweed när du har testat dem ett tag, har inte använt några Cheaney själv..
Hittills efter några dagar så är jag väldigt nöjd överlag. Kört en sväng med neutral pate de lux, vill inte köra färgad skokräm då det skulle förstöra den handmålade burnish effekten men ville ändå ha nån form av "skydd". Nån vidare glans är svår att putsa upp då lädret är så grovt men det gör inget.
Commando sulan gör sitt jobb i slaskvädret men visst fastnar det även en del grus vilket irriterar..
Trots sitt grova och robusta utseende känns dom ändå rätt slanka och eleganta på nåt vis.
Storleksmässigt var jag tvungen att gå upp från uk8,5 till uk9 då dom var väldigt tajta speciellt över vristen.

Tillbaka
Topp