• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Zingo

Rolex
Päls i kängan låter nice till vintern. Finns det någon modell som har päls samt grovsula dvs som går att använda när det är snö och is ute. :)
 

Zalath

Panerai
Sko efter säsong ju! Nice att ha en lämplig sko för det rådande vädret, dvs man behöver flera uppsättningar skor. :)
Jo, men du behöver inte särskilda skor för det. Vanliga grova kängor funkar fint! Dainitesulor är inga problem för vanliga vinterförhållanden. Vanliga kängor kan du rotera in sep/ok och ha fram till april/maj, och även kallare dagar under sommaren. Pälsfodrade kängor kan du ha utomhus slutet av december till början av februari. Och då behöver du dels inneskor och dels andra skor att rotera med!
 

Zalath

Panerai
En balmoral är en oxfor

En balmoral är en oxfordkänga, som alltså har stängd snörning. De du visade överst är en vanlig derby boot i tvåton. En balmoral har inte med materialet att göra, utan kan vara samma skinn rakt över.

Helvete vilken besserwisser jag framstår som nu...
Ibland är det kul att ha fel! Tack! :)
 

Zingo

Rolex
Jo, men du behöver inte särskilda skor för det. Vanliga grova kängor funkar fint! Dainitesulor är inga problem för vanliga vinterförhållanden. Vanliga kängor kan du rotera in sep/ok och ha fram till april/maj, och även kallare dagar under sommaren. Pälsfodrade kängor kan du ha utomhus slutet av december till början av februari. Och då behöver du dels inneskor och dels andra skor att rotera med!
Japp, går alltid i andra skor till jobbet än de jag har under dagen även om jag slarvar och springer runt med lädersula utomhus på dagarna under vintern.

Vanliga kängor har jag redan men gillar som sagt att ha lämpliga skor och kläder för rådande väder, vind och underlag.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Päls i kängan låter nice till vintern. Finns det någon modell som har päls samt grovsula dvs som går att använda när det är snö och is ute. :)
Du bor i sthlm och behöver således inte päls i kängan;)

För en som bor i ett vinterlandskap cirkus fyra månader om året har jag inte heller behov av päls, har ett läderdojjer av lite tjockare läder(grain eller cordovan) samt en riktig gummisula(Dainite, Ridgeway(?), Commando) kommer man komma långt på.
 

Zingo

Rolex
Du bor i sthlm och behöver således inte päls i kängan;)

För en som bor i ett vinterlandskap cirkus fyra månader om året har jag inte heller behov av päls, har ett läderdojjer av lite tjockare läder(grain eller cordovan) samt en riktig gummisula(Dainite, Ridgeway(?), Commando) kommer man komma långt på.
Om det ändå vore så väl men nu är det så här att det händer faktiskt under flera dagar under vinter som det blir minusgrader i huvudstaden och således erfordras varma skor för tassarna. :(
 

Yrsnö

Cartier
Älskar dessa skor, någon mer som har ett par J.Fitzpatrick?
IMG_20160823_174747.jpg
IMG_20160823_175003.jpg
 

kalufsen

Panerai
Har svårt att bestämma mig men tror det lutar åt northcote, ser jäkligt fin ut. Vad säger panelen? Dela gärna med er av er åsikt. Känns som att Islay är KS dojjan 2015 (missförstå mig inte, den är grymt snygg)

CJ Northcote
North.jpg


CJ Coniston
Coni.jpg

CJ Tetbury
Tet.jpg
Damen kom precis hem från en weekend i London, titta vad hon fick med sig :) Tvärnöjd!
Stod precis under lampan så de ser mer röda ut på bilden än den faktiskta färgen "Dark Brown". Nu skall det bara smörjas och poleras!

image.jpeg
image.jpeg


Taada - Blev Nortcote tillslut!
image.jpeg
image.jpeg


(Självklart var jag tvungen att sätta på mig flanell brallor under testningen) :)
 

Zalath

Panerai
Damen kom precis hem från en weekend i London, titta vad hon fick med sig :) Tvärnöjd!
Stod precis under lampan så de ser mer röda ut på bilden än den faktiskta färgen "Dark Brown". Nu skall det bara smörjas och poleras!

image.jpeg
image.jpeg


Taada - Blev Nortcote tillslut!
image.jpeg
image.jpeg


(Självklart var jag tvungen att sätta på mig flanell brallor under testningen) :)
Grymma! De har verkligen en fin färg som gör att de sticker ut lite från andra mörkbruna skor. Jag brukar putsa med Saphir i burgundy.
 

kalufsen

Panerai
Grymma! De har verkligen en fin färg som gör att de sticker ut lite från andra mörkbruna skor. Jag brukar putsa med Saphir i burgundy.
Tack :) Håller med, har suttit och funderat faktiskt om jag skall köra neutral för att behålla original färg eller köra mörk brun eller burgundy. Kanske borde testa Burgundy då, har du någon bild på dina?

Är det Saphir Medaille d'or i Bordeaux - Burgundy (08) du kör? Den har jag faktiskt hemma :)
 
Senast ändrad:

Zalath

Panerai
Tack :) Håller med, har suttit och funderat faktiskt om jag skall köra neutral för att behålla original färg eller köra mörk brun eller burgundy. Kanske borde testa Burgundy då, har du någon bild på dina?

Är det Saphir Medaille d'or i Bordeaux - Burgundy (08) du kör? Den har jag faktiskt hemma :)
Kan skicka en bild senare i höst. Har packat ner dem för tillfället. Har lite för många par skor för att kunna ha alla uppe samtidigt. :/ Yes, Saphir Creme 1925. Blir du inte nöjd så blir de ju inte omfärgade direkt, utan du kan gå över till en annan om du tycker de får lite för röd ton t.ex.! Men jag tycker om att de är lite rödaktiga, ger en fin lyster och de sticker ut från mina mörkbruna skor. Brukar faktiskt putsa Islay i burgundy också för att få en touch av rött i lädret!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Sitter och kollar på nya skor inför hösten/vintern
Inne på C&J och började tänka på vad lästernas nummer egentligen betyder?

Finns det ett system så man kan läsa av vidden/passformen på lästen i numret?
Är det bara ett random löpnummer?

nån som tror sig veta?
 

Zalath

Panerai
Sitter och kollar på nya skor inför hösten/vintern
Inne på C&J och började tänka på vad lästernas nummer egentligen betyder?

Finns det ett system så man kan läsa av vidden/passformen på lästen i numret?
Är det bara ett random löpnummer?

nån som tror sig veta?
Näe, du får googla varje läst eller leta på en sammanställning. :/
 

Psykel

Patek
Vad finns det för vettiga tofflor på marknaden? Kikar lite efter ett par att ha hemma, då det kan bli rätt kyligt på golvet under vintern.
Villig att lägga max tusenlappen och vill gärna ha nåt i fårskinn, ull eller annat mysigt.
 

Ponlarsson

Panerai
Vad finns det för vettiga tofflor på marknaden? Kikar lite efter ett par att ha hemma, då det kan bli rätt kyligt på golvet under vintern.
Villig att lägga max tusenlappen och vill gärna ha nåt i fårskinn, ull eller annat mysigt.
Vad finns det för vettiga tofflor på marknaden? Kikar lite efter ett par att ha hemma, då det kan bli rätt kyligt på golvet under vintern.
Villig att lägga max tusenlappen och vill gärna ha nåt i fårskinn, ull eller annat mysigt.
Sherpherd har alla möjliga modeller. Varma och gosiga är de i alla fall.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Läste häromdagen om ett företag som 3D printar kundens fot och gör skor på lästen som blir. Någon här som provat?
Jag har inte sett det, men det känns inte som en nyhet eftersom läder fungerat så i årtusenden. Det formar sig efter din fot. Idag köper vi skor som är gjorda av plastmaterial som inte anpassar sig alls efter hur foten ser ut. Annars är 3D-tekniken intressant att följa.
 
Topp