• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Sugen på ett par chukkas till hösten. Vilka är favoriterna?

Har kikat på följande:

Church's Ryder:
A0397_9VE_F0AAD-1.jpg.detail.desktop.jpg


Crockett & Jones Chiltern:
Chiltern-dkbs-1.png


Crockett & Jones Tetbury:
Tetbury-dkbs-1.png


Enzo Bonafé 3403:
Enzo_Bonafe_3403_mod._Hidro_Moka_74945_Last_1_1024x1024.jpg


Carlos Santos 6981:
Carlos_Santos_6981_Toroc_586_160_Last_1_1024x1024.jpg

Personligen tycker jag att en chukka ska ha en lite grövre och mindre dressad känsla. Testat Tetbury, som passar min smala fot som foten i en sko, men gick till slut på Loake Pimlico med gummisula. Inte ångrat detta val två säsonger senare.
 
Jag har två chukkas i mocka, ett par låga StC med lädersula och fantastisk känsla och passform. Har också ett par Loake Pimlico med dainitesula. Använder dem när det är lite kallare ute och när det regnar. Funkar även på vintern om det inte är alltför slaskigt!

https://klocksnack.se/threads/ot-skor.230/page-213#post-1210984
Jadu, vad ska man säga. StC spelar i en egen liga :)

Pimlico kan vara något. Jag har ett par Kempton sedan tidigare. Passformen är dock inte den bästa – de är en halv storlek för stora – så jag har börjat kolla på alternativ.
 
Jadu, vad ska man säga. StC spelar i en egen liga :)

Pimlico kan vara något. Jag har ett par Kempton sedan tidigare. Passformen är dock inte den bästa – de är en halv storlek för stora – så jag har börjat kolla på alternativ.
Storlek kan vara lite knepigt. Skadar ju inte om kängor är en aning större så att en får i lite tjockare strumpor, men chukkas ligger ju lite emellan så då är det ju inte alltid så lätt att veta vad är bra. Har du testat en iläggsula i dina Kempton?
 
Storlek kan vara lite knepigt. Skadar ju inte om kängor är en aning större så att en får i lite tjockare strumpor, men chukkas ligger ju lite emellan så då är det ju inte alltid så lätt att veta vad är bra. Har du testat en iläggsula i dina Kempton?
Allergisk mot både tjocka strumpor och iläggsulor :) De är för all del inte jättestora, men tillräckligt för att jag ska kolla på alternativ som sitter bättre.
 
Sugen på ett par chukkas till hösten. Vilka är favoriterna?

Har kikat på följande:
Church's Ryder:
Crockett & Jones Chiltern:
Crockett & Jones Tetbury:
Enzo Bonafé 3403
Carlos Santos 6981:
Jag tycker att Tetbury är rysligt snygga, men som du själv säger är de ganska dressade. Jag hade dock gärna haft ett par själv, de hade varit ett bra komplement till mina Kempton.
 
Hade tänkt köpa lite skovård, men tycker inte det är helt lätt. Jag har redan bestämt mig på att använda saphir när det kommer till skokräm osv. Däremot har jag ingen aning vad man ska ha för borste/borstar? Vad är skillnaden på vilket hår som används till borsten? Behöver man påstrykningsborstar eller går det lika bra med en strumpa?

Tacksam för svar :)
 
Hade tänkt köpa lite skovård, men tycker inte det är helt lätt. Jag har redan bestämt mig på att använda saphir när det kommer till skokräm osv. Däremot har jag ingen aning vad man ska ha för borste/borstar? Vad är skillnaden på vilket hår som används till borsten? Behöver man påstrykningsborstar eller går det lika bra med en strumpa?

Tacksam för svar :)
Ta och riv sönder ett gammalt lakan i lagom stora bitar. Vira kring pek och långfinger och stryk på med det.
 
Men hur är det med borstar för finish och till att ta bort smuts? Eller går det lika bra med vilken som? Har kollat lite på skolyx och herrstil och det är ganska varierande pris.
En rejäl borste kommer du långt med. Du borstar rejält efter att du lagt på krämen och får till en fin yta. Funkar också när du kommit hem och vill borsta upp skorna och bli av med smuts.
 
Men hur är det med borstar för finish och till att ta bort smuts? Eller går det lika bra med vilken som? Har kollat lite på skolyx och herrstil och det är ganska varierande pris.
Jag har en standardborste för mina bruna och en för svart. Kanske inte nödvändigt men men, har alltid en uttjänt strumpa i skohyllan innanför dörren. fuktar den lite lätt och torkar snabbt av läderskorna när man kommer innanför dörren. Skokräm och ordentlig puts vid behov.
 
Tillbaka
Topp