• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Jag har en standardborste för mina bruna och en för svart. Kanske inte nödvändigt men men, har alltid en uttjänt strumpa i skohyllan innanför dörren. fuktar den lite lätt och torkar snabbt av läderskorna när man kommer innanför dörren. Skokräm och ordentlig puts vid behov.
Kan vara en bra idé med två borstat faktiskt! Tack för hjälpen. :)
 
Börjat bli olidligt sugen på ett par slippers i sammet från C&J.
Nån som har erfarenhet av dessa?
Tänker som inneskor på jobbet nu i vi vinter när kängorna kommer fram.
Typ:
image.png
 
Har nyligen införskaffat mig ett par Loake Chester där det verkar ha uppkommit gångveck i den högra skons tåparti. Vad har ni att säga, bör jag vara orolig? Vad skall jag göra, skomakaren nästa?
IMG_0776.JPG
IMG_0777.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0776.JPG
    IMG_0776.JPG
    110.6 KB · Visningar: 20
Såg ett par sjukt snygga skor idag!

Har dock ingen koll på vad det var för märke eller så men modellen har lite högre klack samt är i cordovanskinn tror jag.
Skon var i ett stycke, alltså inga sömmar på ovansidan, tänk Carmina Wholecut fast utan snörning.

Något tips på vad det kan ha varit?
 
Såg ett par sjukt snygga skor idag!

Har dock ingen koll på vad det var för märke eller så men modellen har lite högre klack samt är i cordovanskinn tror jag.
Skon var i ett stycke, alltså inga sömmar på ovansidan, tänk Carmina Wholecut fast utan snörning.

Något tips på vad det kan ha varit?
Var det något loaferaktigt eller hur fick de ihop skon utan snörnbing? Knappar?
 
Letar efter ett bälte som ska matcha mina Loake Aldwych i färgen "Mahogany Calf". Några tips? Ska man gå på Loakes egna bälte eller finns det något billigare/mer prisvärt? 1000kr för en läder-rem svider... :)
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-henry-leather-belt-brown.html
Fanns även ett från J Lindeberg
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/jlindeberg-s-belt-52003-cow-leather-3-cm-cognac.html
11631811r_2.jpg
Jag köpte ett sjukt skönt bälte från Berg&Berg. That being said, dyra bälten tycker jag är lite överskattat. Dyra och billiga så blir ändå spännet rätt snabbt slitet och lädret tar en del stryk och så. Tycker det funkar lika bra med ett billigt bälte som ett dyrt. Räcker att matcha ungefärlig färg, du behöver inte matcha nyans också! :)
 
Letar efter ett bälte som ska matcha mina Loake Aldwych i färgen "Mahogany Calf". Några tips? Ska man gå på Loakes egna bälte eller finns det något billigare/mer prisvärt? 1000kr för en läder-rem svider... :)
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-henry-leather-belt-brown.html
Fanns även ett från J Lindeberg
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/jlindeberg-s-belt-52003-cow-leather-3-cm-cognac.html
11631811r_2.jpg
Meermin för ca 70 eur inkl frakt.
 
Senast ändrad:
Har svårt att bestämma mig men tror det lutar åt northcote, ser jäkligt fin ut. Vad säger panelen? Dela gärna med er av er åsikt. Känns som att Islay är KS dojjan 2015 (missförstå mig inte, den är grymt snygg)

CJ Northcote
North.jpg


CJ Coniston
Coni.jpg

CJ Tetbury
Tet.jpg
 
Har svårt att bestämma mig men tror det lutar åt northcote, ser jäkligt fin ut. Vad säger panelen? Dela gärna med er av er åsikt. Känns som att Islay är KS dojjan 2015 (missförstå mig inte, den är grymt snygg)

CJ Northcote
North.jpg


CJ Coniston
Coni.jpg

CJ Tetbury
Tet.jpg


Definitivt 1 eller 3! Chukkas är ju ett måste i en basgarderob, så har du den inte börja med dem. Och ta 1orna i vinter istället!
 
Har svårt att bestämma mig men tror det lutar åt northcote, ser jäkligt fin ut. Vad säger panelen? Dela gärna med er av er åsikt. Känns som att Islay är KS dojjan 2015 (missförstå mig inte, den är grymt snygg)

CJ Northcote
North.jpg


CJ Coniston
Coni.jpg

CJ Tetbury
Tet.jpg

Kika på Viberg också. Ligger något högre i pris än CJ men tycker att många rankar dem väldigt högt när det kommer till boots.
 
Har svårt att bestämma mig men tror det lutar åt northcote, ser jäkligt fin ut. Vad säger panelen? Dela gärna med er av er åsikt. Känns som att Islay är KS dojjan 2015 (missförstå mig inte, den är grymt snygg)

CJ Northcote
North.jpg


CJ Coniston
Coni.jpg

CJ Tetbury
Tet.jpg
Northcote! Jag har ett par och det är en riktigt bra känga. Lite lägre, lätta och nättare än vad exempelvis Islay är, men ändå varm och skön på vintern. Funkar i såväl bra som dåliga förhållanden. Tänk bara på att testa kängan först - lästen är ganska smal.
 
När det kommer till balmoral boots är det CJ Coiniston man ska köra på? Undrar också om någon har tips på snygga vinterskor gärna med päls inuti?
 
När det kommer till balmoral boots är det CJ Coiniston man ska köra på? Undrar också om någon har tips på snygga vinterskor gärna med päls inuti?
Coniston är inte balmoral (de har två olika sorters läder, typ lågsko med plusmeny ovanför).
DSC_0055.jpg



Du kanske tänker på derbykänga? Derby har öppen snörning och delen med störningen liksom sydd ovanpå underdelen av skon.

Jag tycker det går bra att köra ofodrade kängor på vintern. Med ett par ordentliga strumpor blir det inte kallt ändå. Möjligtvis om du står stilla längre tider utomhus att det är bra med fodrade. Men vill du ha det kan du ju kika på Loake Wolf.

1880_wolf_group_1.jpg
 
Coniston är inte balmoral (de har två olika sorters läder, typ lågsko med plusmeny ovanför).
DSC_0055.jpg



Du kanske tänker på derbykänga? Derby har öppen snörning och delen med störningen liksom sydd ovanpå underdelen av skon.

Jag tycker det går bra att köra ofodrade kängor på vintern. Med ett par ordentliga strumpor blir det inte kallt ändå. Möjligtvis om du står stilla längre tider utomhus att det är bra med fodrade. Men vill du ha det kan du ju kika på Loake Wolf.

1880_wolf_group_1.jpg
Måste det vara 2 olika lädertyper? Har sett skor märkas som Balmoral trots att det är samma typ av läder men att det går en söm som i princip håller ihop de två delarna, är detta då fel?
Tycker fodrade är skönt när jag är på landet eller vill ta en längre promenad och de där såg faktiskt rätt schyssta ut!
 
Måste det vara 2 olika lädertyper? Har sett skor märkas som Balmoral trots att det är samma typ av läder men att det går en söm som i princip håller ihop de två delarna, är detta då fel?
Tycker fodrade är skönt när jag är på landet eller vill ta en längre promenad och de där såg faktiskt rätt schyssta ut!
Nä, det har du såklart rätt i! Det kan vara samma läder, men det ser ut som två delar som är ihopsatta så. Titta exempelvis på den här lågskon från Yanko, den har den tydliga sömmen även fast det är samma typ av läder.
http://www.skolyx.se/sv/skor/216-cap-toe-balmoral-oxford-brunmelerad.html

Obs, inte så jäkla viktigt vad saker benämns om skorna är av bra kvalitet, snygga och passar bra! Coniston är bra kängor! :)
 
  • Like
Reactions: Oew
En balmoral är en oxfor
Coniston är inte balmoral (de har två olika sorters läder, typ lågsko med plusmeny ovanför).
DSC_0055.jpg



Du kanske tänker på derbykänga? Derby har öppen snörning och delen med störningen liksom sydd ovanpå underdelen av skon.

Jag tycker det går bra att köra ofodrade kängor på vintern. Med ett par ordentliga strumpor blir det inte kallt ändå. Möjligtvis om du står stilla längre tider utomhus att det är bra med fodrade. Men vill du ha det kan du ju kika på Loake Wolf.

1880_wolf_group_1.jpg
En balmoral är en oxfordkänga, som alltså har stängd snörning. De du visade överst är en vanlig derby boot i tvåton. En balmoral har inte med materialet att göra, utan kan vara samma skinn rakt över.
Classic-Black-Shoepassion-Balmoral-Boots-Model-No-625-900x573.jpg


Helvete vilken besserwisser jag framstår som nu...
 
Tillbaka
Topp