• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Oliver

Cartier
2-Faktor
Slänger ut en fråga till hugade sko-proffs! Det börjar bli dax att köpa vår/sommar/höst skor. Det jag funderar på är det här med lädersula kontra gummisula. Jag tänker spontant att man får en lite nättare sko med lädersula än om man tar samma modell (när det finns) med Dainite exempelvis. Men man vill ju i så fall lägga på en tunn sula över lädret så dom inte blir så hala, eller? Hur bör man tänka här? Jag har inte tänkt att ha dom som finskor utan till vardags.

Jag personligen föredrar att använda skor med gummisula när det regnar och lädersula vid fint väder. Behöver jag gå några minuter i regn med lädersula så är jag inte speciellt oroad, lädersula tål mer än vad många tror. Gällande halkrisken med lädersula så brukar mina skor efter 2-3 veckor vara tillräckligt "slitna" för att ge bra grepp. Förutsatt att du inte går runt på nypolerat marmorgolv dagligen ;)

Rekommenderar att du köper dig ett par "billigare" kvalitetskor med lädersula och helt enkelt prövar dig fram. Testa Meermin eller Orbans, rejält med "bank for the buck" :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ska du använda de i alla väder?
Gummi och mocka är då 'bäst'.
Jag tänkte väl det, även om man kanske tar något lämpligare om det tänkt regna hela dagen ;)
Jag personligen föredrar att använda skor med gummisula när det regnar och lädersula vid fint väder. Behöver jag gå några minuter i regn med lädersula så är jag inte speciellt oroad, lädersula tål mer än vad många tror. Gällande halkrisken med lädersula så brukar mina skor efter 2-3 veckor vara tillräckligt "slitna" för att ge bra grepp. Förutsatt att du inte går runt på nypolerat marmorgolv dagligen ;)

Rekommenderar att du köper dig ett par "billigare" kvalitetskor med lädersula och helt enkelt prövar dig fram. Testa Meermin eller Orbans, rejält med "bank for the buck" :)
Jag har ju haft ren lädersula på boots back in the day ;), slutade dock med att jag la på en tunn sula efter ett tag. Jag har ett par Loake kängor med victory-sula som jag kör höst/vinter. Sedan har jag väl några lågskor med Dainite-sula som även används vår, höst/vinter om det inte är för slabbigt ute. Nu tänkte jag utöka garderoben med något mer vår/sommaraktigt, därav funderingen kring tunnare sula. Så ditt tips är lädersula och sedan testa sig fram?
Nu tänkte jag
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Slänger ut en fråga till hugade sko-proffs! Det börjar bli dax att köpa vår/sommar/höst skor. Det jag funderar på är det här med lädersula kontra gummisula. Jag tänker spontant att man får en lite nättare sko med lädersula än om man tar samma modell (när det finns) med Dainite exempelvis. Men man vill ju i så fall lägga på en tunn sula över lädret så dom inte blir så hala, eller? Hur bör man tänka här? Jag har inte tänkt att ha dom som finskor utan till vardags.
Har du enkel Dainite är de inte så tjocka. Se exempel (första två bilderna). Annars har du ju alltid varianten på sista bilden. Själv har jag inga problem med att lägga på en tunn gummisula på en lädersula (syns knappt, märker ingen skillnad i gångkomfort och har inte upptäckt att de skulle "andas" sämre). Men finns en skomodell med tunn gummisula köper jag den hellre än att lägga på en slitsula på en lädersula .
1_big.jpg
12653911r_7.jpg
Carmina-80391-Vegano-Marron-Rain-Last-4_5f13511a-ec62-4731-95eb-1ce4ff188c7e_1024x1024.jpg
 
Senast ändrad:

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag tänkte väl det, även om man kanske tar något lämpligare om det tänkt regna hela dagen ;)

Jag har ju haft ren lädersula på boots back in the day ;), slutade dock med att jag la på en tunn sula efter ett tag. Jag har ett par Loake kängor med victory-sula som jag kör höst/vinter. Sedan har jag väl några lågskor med Dainite-sula som även används vår, höst/vinter om det inte är för slabbigt ute. Nu tänkte jag utöka garderoben med något mer vår/sommaraktigt, därav funderingen kring tunnare sula. Så ditt tips är lädersula och sedan testa sig fram?
Nu tänkte jag

Mitt tips är att du helt enkelt börjar med billigare kvalitetskor med lädersula för att testa ifall det passar bra för din livsstil och i värsta fall går du till en skomakare och ber honom sätta dit en slitsula i gummi. Du kommer betala under 2 kkr och i värsta fall har du ett par snygga skor som du har "moddat" lite. Eller jag har kanske missförstått din fråga? :)

Själv är jag ute på samma tankar som du med att införskaffa något sommaraktigt och överväger starkt att köpa ett par Meermin "toffs" loafer.
Någon som har erfarenhet av dessa? :)
10138110100000SE-3_22.jpg
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Mitt tips är att du helt enkelt börjar med billigare kvalitetskor med lädersula för att testa ifall det passar bra för din livsstil och i värsta fall går du till en skomakare och ber honom sätta dit en slitsula i gummi. Du kommer betala under 2 kkr och i värsta fall har du ett par snygga skor som du har "moddat" lite. Eller jag har kanske missförstått din fråga? :)

Själv är jag ute på samma tankar som du med att införskaffa något sommaraktigt och överväger starkt att köpa ett par Meermin "toffs" loafer.
Någon som har erfarenhet av dessa? :)
10138110100000SE-3_22.jpg
Inte just Meermins tasselloafer, men har ett par skor från dom. Var med på att det kan göra lite ont i hälarna i början, skorna överlag är rätt styva i början. Annars är tassels perfekta sommarskon. Efter pennyn (eller på samma plats som iaf...) ;)
 

Yrsnö

Cartier
Mitt tips är att du helt enkelt börjar med billigare kvalitetskor med lädersula för att testa ifall det passar bra för din livsstil och i värsta fall går du till en skomakare och ber honom sätta dit en slitsula i gummi. Du kommer betala under 2 kkr och i värsta fall har du ett par snygga skor som du har "moddat" lite. Eller jag har kanske missförstått din fråga? :)

Själv är jag ute på samma tankar som du med att införskaffa något sommaraktigt och överväger starkt att köpa ett par Meermin "toffs" loafer.
Någon som har erfarenhet av dessa? :)
10138110100000SE-3_22.jpg

Har den där loafern, och även ett par till Meermin (oxford i mocka). Riktigt hårda(tänk skridsko) och tar tid att gå in, men har man tålamod så går det. Mina loafers är fortfarande stela efter ett par veckor innomhus men funkar nu att gå kortare promenader i.
Mina oxford meermins är hur sköna som helst, tror nog att loafern kommer dit en dag med :p
Tycker dock att loafern har tagit längre tid att gå in.

Mitt tips är att lägga på en slant för ett par bättre loafers om det rymms i kassan. Om inte så går det, iaf för mig, att gå in meermins men det tar tid och är inte alltid bekvämt.

Hur gick det med dina @gurta_g , visst köpte du ett par?


Edit: Bra om man taggar rätt person:banghead:
 

majsch

Omega
Funderar på att köpa mig ett par skor från Meermin. Någon som äger ett par och kan berätta om kvalitén och passformen ?
 

gurta_g

Cartier
Har den där loafern, och även ett par till Meermin (oxford i mocka). Riktigt hårda(tänk skridsko) och tar tid att gå in, men har man tålamod så går det. Mina loafers är fortfarande stela efter ett par veckor innomhus men funkar nu att gå kortare promenader i.
Mina oxford meermins är hur sköna som helst, tror nog att loafern kommer dit en dag med :p
Tycker dock att loafern har tagit längre tid att gå in.

Mitt tips är att lägga på en slant för ett par bättre loafers om det rymms i kassan. Om inte så går det, iaf för mig, att gå in meermins men det tar tid och är inte alltid bekvämt.

Hur gick det med dina @gurta_g , visst köpte du ett par?


Edit: Bra om man taggar rätt person:banghead:

Ja ni! Beställde ett par string loafers från meermin, kanon service och skorna var hemma hos mig 5 dagar efter beställning. Tyvärr var de en halv strl för stora,gjorde omgående en retur. Ca 1,5 vecka efter att jag skicka de från Sverige bekräftar meermin att de mottagit returen och återkopplar när de behandlat den. Ytterligare 2 veckor gick och jag skickade en påminelse, till svar fick jag att de skulle skickas måndagen veckan därpå. Eftersom jag inte hörde något mer efter ytterligare en vecka skickade jag en till påminelse.... nu är dem skeppade och ska enligt dhl komma imorgon så väntar med spänning! Meermin är oerhört sega på returer verkar det som. Kommer skorna imorgon har det tagit 5v sedan de mottog retur skorna....
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Ja ni! Beställde ett par string loafers från meermin, kanon service och skorna var hemma hos mig 5 dagar efter beställning. Tyvärr var de en halv strl för stora,gjorde omgående en retur. Ca 1,5 vecka efter att jag skicka de från Sverige bekräftar meermin att de mottagit returen och återkopplar när de behandlat den. Ytterligare 2 veckor gick och jag skickade en påminelse, till svar fick jag att de skulle skickas måndagen veckan därpå. Eftersom jag inte hörde något mer efter ytterligare en vecka skickade jag en till påminelse.... nu är dem skeppade och ska enligt dhl komma imorgon så väntar med spänning! Meermin är oerhört sega på returer verkar det som. Kommer skorna imorgon har det tagit 5v sedan de mottog retur skorna....

Segt med så lång väntetid efter returen. Du får gärna lägga upp lite bilder och första tankar när du fått dem :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja ni! Beställde ett par string loafers från meermin, kanon service och skorna var hemma hos mig 5 dagar efter beställning. Tyvärr var de en halv strl för stora,gjorde omgående en retur. Ca 1,5 vecka efter att jag skicka de från Sverige bekräftar meermin att de mottagit returen och återkopplar när de behandlat den. Ytterligare 2 veckor gick och jag skickade en påminelse, till svar fick jag att de skulle skickas måndagen veckan därpå. Eftersom jag inte hörde något mer efter ytterligare en vecka skickade jag en till påminelse.... nu är dem skeppade och ska enligt dhl komma imorgon så väntar med spänning! Meermin är oerhört sega på returer verkar det som. Kommer skorna imorgon har det tagit 5v sedan de mottog retur skorna....
Om jag inte är felinformerad befinner dom sig på Mallorca? På den tiden man skickade kort med snigelpost under sommarsemestern vill jag minnas att mottagaren fick dom samtidigt som löven började falla här hemma , just sayin´ ;)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag behöver eran hjälp! Blir internship i sommar på en av bankerna i Stockholm. Har ett par svarta Loake Aldwych men vill ha ett till par att variera med. Vet inte hur mycket jag kan ta ut svängarna riktigt. Är väl redo att lägga 2-3k. Vad rekommenderas? :)
 

Hutti

Cartier
Jag behöver eran hjälp! Blir internship i sommar på en av bankerna i Stockholm. Har ett par svarta Loake Aldwych men vill ha ett till par att variera med. Vet inte hur mycket jag kan ta ut svängarna riktigt. Är väl redo att lägga 2-3k. Vad rekommenderas? :)

Ett par från Yanko, skolyx.se
Modell skulle jag rekommendera kanske en liknande captoe som Aldwych, fast i mörkbrunt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag behöver eran hjälp! Blir internship i sommar på en av bankerna i Stockholm. Har ett par svarta Loake Aldwych men vill ha ett till par att variera med. Vet inte hur mycket jag kan ta ut svängarna riktigt. Är väl redo att lägga 2-3k. Vad rekommenderas? :)

Var beredd på att alla inte riktigt klär sig så himla uppklätt så du behöver ju inte gå overkill, om inte just de andra på din avdelning klär sig finare - det är inte så mycket kostym och kavaj där. Tjejen har jobbat på just den banken... :)

Jag skulle kört Carlos Santos!
 

Yrsnö

Cartier
Ja ni! Beställde ett par string loafers från meermin, kanon service och skorna var hemma hos mig 5 dagar efter beställning. Tyvärr var de en halv strl för stora,gjorde omgående en retur. Ca 1,5 vecka efter att jag skicka de från Sverige bekräftar meermin att de mottagit returen och återkopplar när de behandlat den. Ytterligare 2 veckor gick och jag skickade en påminelse, till svar fick jag att de skulle skickas måndagen veckan därpå. Eftersom jag inte hörde något mer efter ytterligare en vecka skickade jag en till påminelse.... nu är dem skeppade och ska enligt dhl komma imorgon så väntar med spänning! Meermin är oerhört sega på returer verkar det som. Kommer skorna imorgon har det tagit 5v sedan de mottog retur skorna....

Tråkigt att de tagit sådan tid för att få returen, hoppas de dyker upp idag.
 

Golbica

Omega
om man ska börja samla på skor och köpa kvalitetsskor, vad ska man satsa på som första par?
jobbar inte bank och bär inte kostym därav går svarta bort

tack
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Testade ett par Loake exportgrade warwick. Väldigt bekväma och kändes som en bra allroundsko, någon som har någon erfarenhet av dessa?
16583598_388865468156422_1255452419890872320_n.jpg

Jag gillar utseendet på Carmina Austerity Brogue, men har inte provat dessa. Kostar ungefär lika mycket. Är dom likvärdiga i kvalitet?
Carmina-10089-Burgundy-Museum-Simpson-Last-4_e078013f-f673-433c-9058-f86eaa22aa58_1024x1024.jpg
 
Senast ändrad:

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag behöver eran hjälp! Blir internship i sommar på en av bankerna i Stockholm. Har ett par svarta Loake Aldwych men vill ha ett till par att variera med. Vet inte hur mycket jag kan ta ut svängarna riktigt. Är väl redo att lägga 2-3k. Vad rekommenderas? :)
Stor skillnad mellan avdelningarna men generellt lite mer nedklätt på sommaren för att det blir så varmt hehe
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag behöver eran hjälp! Blir internship i sommar på en av bankerna i Stockholm. Har ett par svarta Loake Aldwych men vill ha ett till par att variera med. Vet inte hur mycket jag kan ta ut svängarna riktigt. Är väl redo att lägga 2-3k. Vad rekommenderas? :)
Ett par mörkbruna Aldwych om du är nöjd med lästen.
Vad är det för jobb? Sommarjobb kassan på Svettis eller high-fly wanna be Wallstreet corpen på en Stockholmsfilial?
Oavsett så tjänar man som sommarjobbande student sällan något på att glida in dressad till tänderna, klädd i bästa bröllopsstassen...
 
Topp