• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Trist. Tycker du skall gå tillbaks. Man köper inte hos proffs för att det skall bli fel, då kan man köpa billigare på internet. Prova lästa ut dem hos en skomakare.

Jag tänkte skriva att inlägget kunde uppfattas som lite besserwisser, då jag inte visste var du handlat. Min dotters uppmärksamhetsbehov gjorde dock att jag hoppade över det. Lilla aktuellt tog slut.

Jag har hyfsat breda fötter. Dessa modeller passar mig bra.
Cj grasmere 9,5G cj-läst 325 i g-vidd
Trickers bourton 9/5 (eller är det 6-vidd?) riktigt breda
Alden indy boots (komplicerat för de har en vidd i hälen och en på tån). Köpta i staterna då EEE inte fanns hemma. Nästan för breda.
Har några till från CJ, men inte i huvudet.

Vad har du för storlek?
Har ju redan försökt att lästa ut dem två gånger (som framgår ovan) :/ Påpekade flera gånger att jag tyckte de kändes väldigt tighta men fick höra att de absolut skulle gå ut sig och satt perfekt. Men nu känns det ju lite sent att ta upp det med Skoaktiebolaget efter två försök till lästning.

Alternativt får man köra på Loake med hänsyn till att Aldwych är så bekväma, Export grade kanske inte är så dumma (framgår tyvärr inte läst på Bäckmans hemsida).

Storlek framgår också längre upp men kör 7,5 på mina Loake Aldwych vilka är ruggigt bekväma men egentligen liiiite för stora.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har ju redan försökt att lästa ut dem två gånger (som framgår ovan) :/ Påpekade flera gånger att jag tyckte de kändes väldigt tighta men fick höra att de absolut skulle gå ut sig och satt perfekt. Men nu känns det ju lite sent att ta upp det med Skoaktiebolaget efter två försök till lästning.

Alternativt får man köra på Loake med hänsyn till att Aldwych är så bekväma, Export grade kanske inte är så dumma (framgår tyvärr inte läst på Bäckmans hemsida).

Storlek framgår också längre upp men kör 7,5 på mina Loake Aldwych vilka är ruggigt bekväma men egentligen liiiite för stora.
Missade storlek och att de var utlästade. Jag köpte ett par cordovan CJ men de var för tighta. Sitter numera på @Fabian 's fötter.

Har ett par finsbury i 9,5G och mina indy är 9,5 e/eee
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Haha, borde nästan göra det :D
Röstar på dessa -->
upload_2017-4-25_21-49-7.png
 

Ivar31

Cartier
Hej,
Provar slänga in en fråga kring ett par Chelsea - boots jag köpte i höstas. Har knappt använt dem då de är så djävulskt hårda i lädret. Har plågat mig med förmodan att de skulle mjukna, likt andra par jag har, men icke.

Funkar ok när dom är på, men framförallt efter användning känns det som anklarna varit fastskruvade i skruvstäd. Nån som har tips på sätt att "mjuka upp" lädret?
 

Hutti

Cartier
Hej,
Provar slänga in en fråga kring ett par Chelsea - boots jag köpte i höstas. Har knappt använt dem då de är så djävulskt hårda i lädret. Har plågat mig med förmodan att de skulle mjukna, likt andra par jag har, men icke.

Funkar ok när dom är på, men framförallt efter användning känns det som anklarna varit fastskruvade i skruvstäd. Nån som har tips på sätt att "mjuka upp" lädret?

Putsa med läderfett/skokräm, gå med dem hemma tills dem känns bättre. Fungerar inte det så är lästen inte för dig helt enkelt, är det ett par meermin?
 

Ivar31

Cartier
Putsa med läderfett/skokräm, gå med dem hemma tills dem känns bättre. Fungerar inte det så är lästen inte för dig helt enkelt, är det ett par meermin?
Ok, får göra det och testa. Tack för tipset! Märket är Charles Tyrwhitt, inga superexklusiva grejer men har ett par sen tidigare som jag är mycket nöjd med.
 

Hutti

Cartier
Ok, får göra det och testa. Tack för tipset! Märket är Charles Tyrwhitt, inga superexklusiva grejer men har ett par sen tidigare som jag är mycket nöjd med.

Okej! Kom ihåg att sluta använda skorna när det börjar göra ont, oftast krävs det några timmars användning innan smärtan kommer, och innan dess skall du ha slutat använda dem för dagen. Viktigt att man går in i skorna rätt, även fast du har haft dem ett tag.
 
Har ju redan försökt att lästa ut dem två gånger (som framgår ovan) :/ Påpekade flera gånger att jag tyckte de kändes väldigt tighta men fick höra att de absolut skulle gå ut sig och satt perfekt. Men nu känns det ju lite sent att ta upp det med Skoaktiebolaget efter två försök till lästning.

Alternativt får man köra på Loake med hänsyn till att Aldwych är så bekväma, Export grade kanske inte är så dumma (framgår tyvärr inte läst på Bäckmans hemsida).

Storlek framgår också längre upp men kör 7,5 på mina Loake Aldwych vilka är ruggigt bekväma men egentligen liiiite för stora.

Export Grade är gjorda på Tower-läst, den är något smalare än Capital som t.ex. Aldwych är i.

Jag skulle absolut rekommendera att kika på ett par Export Grade, lustigt nog sitter vi i exakt samma situation när det gäller skor; har också breda fötter och ett par Aldwych som är liiite stora men ack så bekväma. Jag gick ner en halv storlek i Export Graden och de var lite tighta i början men nu sitter de som ett smäck. Så förmodligen är det bäst att välja samma storlek som Capital när man har lite breda fötter och vill slippa "Aj, fan vad det ska klämma" i början. Lycka till
 

Ivar31

Cartier
Okej! Kom ihåg att sluta använda skorna när det börjar göra ont, oftast krävs det några timmars användning innan smärtan kommer, och innan dess skall du ha slutat använda dem för dagen. Viktigt att man går in i skorna rätt, även fast du har haft dem ett tag.
Ah ok, ja det låter ju klokt. Det var inte riktigt så jag gjorde när jag började använda dem. :rolleyes:
 

Jackee

Omega
Tack @Oliver och @Sjobedan! Jag har lite dålig koll på vilken läst det är på alla skor, men jag gör ett försök.
Jag börjar listan vänster uppifrån:
Carmina (Oscar), Maftei (Bespoke), Carmina (Detroit), Enzo Bonafe (Semi-Bespoke), Carmina (Robert), Carlos Santos (316)
G&G (MH71), Meermin (New rey), Meermin (Hiro), Meermin (Hiro), C&J (335)
Edward Green (202), Union Imperial (?), Hiro Yanagamachi (International), Clematis Ginza (Bespoke), Antonio Meccariello (A190)
Carmina (Uetam), Berwick 1707 (?), C&J (236), Hiro Yanagamachi (Semi-Bespoke), Enzo Bonafe (946)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
En fråga, Jag har läst att det går att lägga gummisula ovanpå lädersula. Vart kan man göra det och ungefär vad brukar det gå på?
Mina Barker Black har lädersula och jag gillar att kunna använda skorna så ofta som möjligt så lite gummi utanpå lädret vore inte helt fel.
 

Jackee

Omega
En fråga, Jag har läst att det går att lägga gummisula ovanpå lädersula. Vart kan man göra det och ungefär vad brukar det gå på?
Mina Barker Black har lädersula och jag gillar att kunna använda skorna så ofta som möjligt så lite gummi utanpå lädret vore inte helt fel.
Är lädersulan av någorlunda kvalité så kommer den att hålla utan problem i ett år under normala förhållanden. Lädersulor tål även lite vatten. Men visst man ska inte hoppa i vattenpölar för det.

När man lägger på en gummisula så måste man vilket som slipa bort en del av lädersulan. Det kan man göra hos alla skomakare och det kostar lite olika beroende på kvalité på gummisulan och skomakaren. Men kanske runt 200-400kr.

Finns även lite mer läsning här om du vill veta mer:
http://www.shoegazing.se/2014/03/23/guide-omsulningar-och-klackning/
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är lädersulan av någorlunda kvalité så kommer den att hålla utan problem i ett år under normala förhållanden. Lädersulor tål även lite vatten. Men visst man ska inte hoppa i vattenpölar för det.

När man lägger på en gummisula så måste man vilket som slipa bort en del av lädersulan. Det kan man göra hos alla skomakare och det kostar lite olika beroende på kvalité på gummisulan och skomakaren. Men kanske runt 200-400kr.

Finns även lite mer läsning här om du vill veta mer:
http://www.shoegazing.se/2014/03/23/guide-omsulningar-och-klackning/

Tack för läsningen. Med andra ord så ska jag använda skorna ett tag innan jag sätter dit en slitsula!
Finns det någon skomakare i t.ex Borås eller Göteborg som rekommenderas?
 

Sjobedan

Rolex
Tack @Oliver och @Sjobedan! Jag har lite dålig koll på vilken läst det är på alla skor, men jag gör ett försök.
Jag börjar listan vänster uppifrån:
Carmina (Oscar), Maftei (Bespoke), Carmina (Detroit), Enzo Bonafe (Semi-Bespoke), Carmina (Robert), Carlos Santos (316)
G&G (MH71), Meermin (New rey), Meermin (Hiro), Meermin (Hiro), C&J (335)
Edward Green (202), Union Imperial (?), Hiro Yanagamachi (International), Clematis Ginza (Bespoke), Antonio Meccariello (A190)
Carmina (Uetam), Berwick 1707 (?), C&J (236), Hiro Yanagamachi (Semi-Bespoke), Enzo Bonafe (946)
Schysst! Hur är meermin i storlek? Har 42/43 och överväger en beställning av ett par :)
 
Topp