• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
8D9EE7DE-CA5F-470A-AF8D-E23E836EDC45.jpeg

Tack för input ”skopanelen”. Blev trots att det initialt var mocca som var aktuellt ett par MTO Loake Pimlico. Samma sko fast med en udda grain i lädret och i Burgundy.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad kör ni för vinterkängor? Då alltså när typ RMW är för kalla och framför allt för hala ;)

Wolverine? Red Wings? Annat?
zoom.jpg

Kör fortfarande på dessa när det är riktigt kallt. The Northface Ballard 6" av den första modellen. Dom är pimaloftfodrade och har någon slags special gummi på vissa dobbar så att dom har bra grepp även på is. Även en liten filtrand högt upp mot ankeln. Super sköna och sjukt varma. Nu är dom väl 4-5 år och fortfarande i fint skick eftersom det vägrar bli riktigt kallt i Stockholm...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tror Linnégatan har Dovers inne på 606. Är du i GBG eller så kan du ju alltid gå dit och prata med dom :)

Jag vet - @Singular brukar alltid fresta mig med Dover när jag kikar in.

...gillar det inte! :D

Nja, jag skulle säga att den är högst normal i storleken (baserat på mina egna fötter). Vad är du - 7/7,5ish?

Stämmer fint. 7 eller 7,5 beroende på läst/tillverkare. Därav velandet.

Dover är väl förvisso en sko man vill ska sitta tight liksom så 7 är väl min spontana gissning...
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Behöver ett ytterligare par skor, som jag kan komplettera mina jag har idag med.
Det jag har just nu, utöver sneakers, är tre gummisulade skor:
  • RMW Blaxland - Rum
  • Loake1880 Hyde - Grain
  • Loake1880 Aldwych - Dark brown
Det jag önskar är följande:
  • Känga
  • Gummisula
  • Erkänd skotillverkare
  • Pris 2,5 till 4,5 k
  • Någon nyans av brun
  • Hade eventuellt velat testa fodrade, om det är något att ha. Ser väldigt skönt ut iaf.

Några tips?
 

Stab Ein

Omega
Det är iof. helt sant.

Tänkte främst på läst 606.
Jag beställde mina kängor på 606 en halvstorlek upp från vad jag normalt har i EG, för att jag tycker det är trevligt med lite extra utrymme i en känga för vintersäsongen. Skulle jag beställa ett par Dovers för åretruntbruk skulle jag köra i samma storlek som jag har i deras övriga läster.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Behöver ett ytterligare par skor, som jag kan komplettera mina jag har idag med.
Det jag har just nu, utöver sneakers, är tre gummisulade skor:
  • RMW Blaxland - Rum
  • Loake1880 Hyde - Grain
  • Loake1880 Aldwych - Dark brown
Det jag önskar är följande:
  • Känga
  • Gummisula
  • Erkänd skotillverkare
  • Pris 2,5 till 4,5 k
  • Någon nyans av brun
  • Hade eventuellt velat testa fodrade, om det är något att ha. Ser väldigt skönt ut iaf.

Några tips?
Eftersom du verkar gilla Loake, jag har ett par Anglesey som jag är väldigt nöjd med. Jag gick upp en halv storlek och har en ull-sula och kör ullfrotté. Funkar bra som vinterkängor i stan. Mina är burgundy med grainläder men dom finns i mocca också. Jag resonerar som så att det är bättre och billigare att byta sockor än att köpa nya skor
när fodret är slut...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Behöver ett ytterligare par skor, som jag kan komplettera mina jag har idag med.
Det jag har just nu, utöver sneakers, är tre gummisulade skor:
  • RMW Blaxland - Rum
  • Loake1880 Hyde - Grain
  • Loake1880 Aldwych - Dark brown
Det jag önskar är följande:
  • Känga
  • Gummisula
  • Erkänd skotillverkare
  • Pris 2,5 till 4,5 k
  • Någon nyans av brun
  • Hade eventuellt velat testa fodrade, om det är något att ha. Ser väldigt skönt ut iaf.

Några tips?
Tycker en chukka i mocka fyller ett tomrum i ditt innehav.
http://www.herringshoes.co.uk/searc...Tags[]=24&Types[]=1&ns_keyword=&submit=Search
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Eftersom du verkar gilla Loake, jag har ett par Anglesey som jag är väldigt nöjd med. Jag gick upp en halv storlek och har en ull-sula och kör ullfrotté. Funkar bra som vinterkängor i stan. Mina är burgundy med grainläder men dom finns i mocca också. Jag resonerar som så att det är bättre och billigare att byta sockor än att köpa nya skor
när fodret är slut...


Tack för tipsen.

Mocka är jag medveten om saknas, och det blir nog sko nummer 5. Har ett större behov av en tålig lädersko som klarar snö och slask och kan användas när de andra torkar.

Ang Loake så gillar jag dem och har gärna ett till par, men kan känna att det är lite trist med 3/4 Loake i uppsättningen :) Tack även för tipsen ang fodringsfrågan.
 

Hutti

Cartier
Tack för tipsen.

Mocka är jag medveten om saknas, och det blir nog sko nummer 5. Har ett större behov av en tålig lädersko som klarar snö och slask och kan användas när de andra torkar.

Ang Loake så gillar jag dem och har gärna ett till par, men kan känna att det är lite trist med 3/4 Loake i uppsättningen :) Tack även för tipsen ang fodringsfrågan.
Mocca är tåligare än läder
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Tror det handlar om att mocka behöver mer underhåll för att vara tåligare, ska se om jag hittar en tråd på shoegazing forumet där ämnet diskuterades
Nu hittar jag inte direkt tråden men har bokmärkt detta inlägg från herrskobloggen som pratar om att vården av mocka skon är såpass mycket snabbare så det är lättare att ta hand om när det gäller blöta situationer
http://herrskobloggen.blogspot.se/2011/11/mockaskor-perfekt-i-hostrusket.html
Men jag är inget skoproffs och har inte direkt mycket erfarenhet gällande mocka skor så jag är inte helt hundra men om jag minns rätt så var det mycket snack om att mocka är väldigt tåligt om det vårdas rätt
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Med risk för att sticka ut hakan här, men om mocca är tåligare än läder borde väl armékängor vara i mocca?
Här är ett exempel på hur bra en väl behandlad mocka kan tåla väta
tror inte att en putsat läder sko klara av samma mängd men dock så finns det ju läder som klarar sig bra i blöta situationer mest handlar väl om att ha ett mörkare läder som inte lika lätt får vatten fläckar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Här är ett exempel på hur bra en väl behandlad mocka kan tåla väta
tror inte att en putsat läder sko klara av samma mängd men dock så finns det ju läder som klarar sig bra i blöta situationer mest handlar väl om att ha ett mörkare läder som inte lika lätt får vatten fläckar.
Det kanske stämmer till viss del, när dom är ordentligt behandlade. Skillnaden är väl att det inte syns när det är dax att behandla igen, man får liksom göra det med regelbundenhet medans på läder ser man det, kanske? Jag har ett par C&J Exmoor i något som kallas "rough out". Det är läder som är vänt med råsidan ut. Tål vad som helst verkar det som och sköts bara med att borsta och ibland göra rent med nagelborste och vatten.
 

Hutti

Cartier
Det kanske stämmer till viss del, när dom är ordentligt behandlade. Skillnaden är väl att det inte syns när det är dax att behandla igen, man får liksom göra det med regelbundenhet medans på läder ser man det, kanske? Jag har ett par C&J Exmoor i något som kallas "rough out". Det är läder som är vänt med råsidan ut. Tål vad som helst verkar det som och sköts bara med att borsta och ibland göra rent med nagelborste och vatten.

Mocka är också läder med "köttsidan" utåt.

Jag personligen tycker att mocca är ett lätthanterat material som tål minst lika mycket som vanligt läder. Det är en missuppfattning att mocka skulle vara ett känsligt material. Jag skulle använda ett par mockaboots före läderboots under vinterhalvåret. Först och främst för att slitage på läder syns mycket mer än på mocka enligt mig.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Mocka är också läder med "köttsidan" utåt.

Jag personligen tycker att mocca är ett lätthanterat material som tål minst lika mycket som vanligt läder. Det är en missuppfattning att mocka skulle vara ett känsligt material. Jag skulle använda ett par mockaboots före läderboots under vinterhalvåret. Först och främst för att slitage på läder syns mycket mer än på mocka enligt mig.
Du har säkert rätt i det du säger om skötsel och användning under vinterhalvåret. Jag är väl fortfarande traumatiserad av när man i tonåren hade chelsey boots i mocka och kom hem med blåa fötter efter att ha traskat hem i spöregn efter någon blöt fest :D. Man skötte dom helt enkelt inte som man ska.:bag:
Men mocka är väl inte läder (fullnarv) med köttsidan utåt utan snarare bara den ena halvan av lädret, och därmed hälften så tjockt och inte lika starkt? Jag fick någon sådan förklaring av säljaren på Grafford när jag köpte mina Exmoor. Att "rough out" var fullnarvskinn med köttsidan ut medans mocka var det yttersta skinnet (blanka) som man skurit bort och sedan vänder på...
Hittade något liknande här http://www.redwingheritage.com/us/USD/journal/red-wing-101-understanding-roughout-leather/
 
Senast ändrad:

POO

Panerai
Nu hittar jag inte direkt tråden men har bokmärkt detta inlägg från herrskobloggen som pratar om att vården av mocka skon är såpass mycket snabbare så det är lättare att ta hand om när det gäller blöta situationer
http://herrskobloggen.blogspot.se/2011/11/mockaskor-perfekt-i-hostrusket.html
Men jag är inget skoproffs och har inte direkt mycket erfarenhet gällande mocka skor så jag är inte helt hundra men om jag minns rätt så var det mycket snack om att mocka är väldigt tåligt om det vårdas rätt
Det inlägget var ju bara dumt!
Att jämföra besprutning medelst impregneringsspray med paradputs är dumt.
Att tro att man behöver göra allt som beskrivs i inlägget för att man haft på sig ett par skor i regn är dummare!
En ofta förekommande ståndpunkt är den att folk tror att mocka är så mycket känsligare än läder. Den gäller inte längre. Ser jag en video till på någon som sköljer sina mockaskor under kranen kräker jag.
 
Topp