• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mocka_(läderkvalitet)

Nu talar du inte om läder längre dock, nu pratar du om något helt annat läder, det kan säkert vara mer hållbart än mocka.

Njae, missförstå mig inte nu. Det som beskrivs är ju skillnaden mellan mocka och rough out (vilket som jag förstår det är just läder, fast med insidan ut) Mocka beskrivs ju även som "split" https://en.wikipedia.org/wiki/Suede
Tror både har rätt och fel faktiskt. Vad jag lärt mig så använder man ibland spaltmocka vilket är en kluven hud och ibland använder används en hel hud. När man använder en hel hud slipas köttsidan och när man använder spaltmocka delas alltså huden i två lager och behövs därför inte slipas. Detta är vad jag lärt mig i min ack så korta läderslöjdskarriär. Också därför vissa av C&J:s mockaskor avsedda för svenska marknaden varierar i pris jämfört med engelska. (om jag inte missminner mig totalt) :)

https://www.pediwear.co.uk/crockettandjones/products/253.php, 345 pund ca 3800:- svenska kr vs. https://www.grafford.se/varumrken/crockettandjones/chiltern2wr 4500:- svenska kr.

Edit: Ser också att generellt så är mockaskorna billigare än de andra alternativen på Grafford. Inte 100 på varför dock.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tror både har rätt och fel faktiskt. Vad jag lärt mig så använder man ibland spaltmocka vilket är en kluven hud och ibland använder används en hel hud. När man använder en hel hud slipas köttsidan och när man använder spaltmocka delas alltså huden i två lager och behövs därför inte slipas. Detta är vad jag lärt mig i min ack så korta läderslöjdskarriär. Också därför vissa av C&J:s mockaskor avsedda för svenska marknaden varierar i pris jämfört med engelska. (om jag inte missminner mig totalt) :)

https://www.pediwear.co.uk/crockettandjones/products/253.php, 345 pund ca 3800:- svenska kr vs. https://www.grafford.se/varumrken/crockettandjones/chiltern2wr 4500:- svenska kr.

Edit: Ser också att generellt så är mockaskorna billigare än de andra alternativen på Grafford. Inte 100 på varför dock.
Du kan säkert ha rätt, jag bara googlade lite, men jag uppfattar ändå att mocka inte har med hela delen av huden och därför är både billigare och något svagare. Jag ska fråga min lokala läder-guru (Lejonkulan.com) nästa gång jag är där. Han älskar att få briljera och nörda sig ;) Men snyggt är det, och inte fullt så känsligt som många tror om man sköter det.
 

Josef B

Bestraffaren
20171010_064856.jpg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Det inlägget var ju bara dumt!
Att jämföra besprutning medelst impregneringsspray med paradputs är dumt.
Att tro att man behöver göra allt som beskrivs i inlägget för att man haft på sig ett par skor i regn är dummare!
En ofta förekommande ståndpunkt är den att folk tror att mocka är så mycket känsligare än läder. Den gäller inte längre. Ser jag en video till på någon som sköljer sina mockaskor under kranen kräker jag.
Kan acceptera det :D
 
J

Jackson

Guest
Såg att det är 20% på Footish för alla som gillar sneakers
 
Senast redigerad av en moderator:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Första omgången puts, försöker få till en mörk patina i tån, någon som har tips hur man ska gå till väga? Kombinerar i nuläget svart och brunt vax. :)
C2A033C0-3153-46AF-B383-DD0543372D1A.jpeg
Ser ju riktigt fint ut :). Personligen så har jag en rund mjuk häst-tagelborste på borrmaskinen som jag kör över ofärgad eller samma färg som skon på skokrämen. Den bränner vaxet i skokrämen så det blir mörkt, det kan bli lite flammigt om man har för mycket kräm, men det är bara att putsa till. Övning ger färdighet säger man väl;)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ser ju riktigt fint ut :). Personligen så har jag en rund mjuk häst-tagelborste på borrmaskinen som jag kör över ofärgad eller samma färg som skon på skokrämen. Den bränner vaxet i skokrämen så det blir mörkt, det kan bli lite flammigt om man har för mycket kräm, men det är bara att putsa till. Övning ger färdighet säger man väl;)
Tagelborste på borrmaskin alltså.. Låter udda, men kan funka kanske? Får testa nåt liknande. Har du några resultatsbilder? :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tagelborste på borrmaskin alltså.. Låter udda, men kan funka kanske? Får testa nåt liknande. Har du några resultatsbilder? :)
Det låter lite garage-meck över det, jag håller med :D Men jag tror skomakaren gör på samma sätt, fast borsten sitter i hans stora putsmaskin...
86FB9A50-47FB-42BE-B485-9182FD2AAED1.jpeg

Jag kanske ska förtydliga att man putsar skorna efter "borrmaskinen"på vanligt vis, med borste eller trasa osv. Nästa gång man lägger på skokräm lägger man den som vanligt på en renborstad sko.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ni som "patinerar" tån lite mörkare, går det att återfå en vanlig finish efter det eller det är permanent?
Om du gör som jag beskrev ovan, ja. Även med mörkare skokräm brukar det gå bra, men du kanske får tvätta liite mer ;). Men patinerar du med färg är det knepigare. Men varför vill man gå tillbaka? Det är ju så dom brukar bli efter många års putsande ändå...:cigar:
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Om du gör som jag beskrev ovan, ja. Även med mörkare skokräm brukar det gå bra, men du kanske får tvätta liite mer ;). Men patinerar du med färg är det knepigare. Men varför vill man gå tillbaka? Det är ju så dom brukar bli efter många års putsande ändå...:cigar:
Härligt! Var mest en generell undran från min sida. Kan ha varit så att jag fått en lite mörkare fläck ovanpå tåboxen på mina Lowndes :oops: Den kommer mest troligt pga nybörjarmisstag med Crockets egna kräm från början av ägandet. Får helt enkelt tvätta dem jävligt rent och börja om! Läderschampo som gäller då antar jag?
 

Lolle

Panerai
Saphir Renomat tycker jag funkar riktigt bra för att rengöra på djupet när jag klantat till det eller bara vill börja om - oftast det första tyvärr.
 

MartinGFX

Cartier
Härligt! Var mest en generell undran från min sida. Kan ha varit så att jag fått en lite mörkare fläck ovanpå tåboxen på mina Lowndes :oops: Den kommer mest troligt pga nybörjarmisstag med Crockets egna kräm från början av ägandet. Får helt enkelt tvätta dem jävligt rent och börja om! Läderschampo som gäller då antar jag?
I värsta fall är det bara att gno med kemiskt ren bensin.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Det är nog dags för mig att börja om från grunden på mina två par ändå... Är sugen på att köra med genomskinliga produkter. Hittills har jag kört Saphir Burgundy på ett par Finsbury tan och Saphir dark brown på ett par Lowndes i just mörkbrun. Någon som har lite bra bilder på naturella krämer på de färgerna? :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ser ju riktigt fint ut :). Personligen så har jag en rund mjuk häst-tagelborste på borrmaskinen som jag kör över ofärgad eller samma färg som skon på skokrämen. Den bränner vaxet i skokrämen så det blir mörkt, det kan bli lite flammigt om man har för mycket kräm, men det är bara att putsa till. Övning ger färdighet säger man väl;)
Låter som en sjukt bra idé!
För mig som tycker att det är otroligt tråkigt att putsa skorna och som aldrig skulle orka lägga tillräckligt med tid för att få ett mörkare tåparti låter detta som en genialisk genväg.:)
Har du möjlighet att beskriva lite mer ingående hur du har riggat detta (eller en bild funkar också)?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Låter som en sjukt bra idé!
För mig som tycker att det är otroligt tråkigt att putsa skorna och som aldrig skulle orka lägga tillräckligt med tid för att få ett mörkare tåparti låter detta som en genialisk genväg.:)
Har du möjlighet att beskriva lite mer ingående hur du har riggat detta (eller en bild funkar också)?
Jag har tagit en som liknar denna. https://www.granit.com/se/refill-diskborste Jag borrade först ett 4mm hål i mitten på borsten, sedan satte jag en M6 10cm skruv med mutter i mitten på borsten (med skallen på borstsidan och muttern som mothåll på andra sidan). Sedan sätter du fast den del av skruven som sticker ut utanför muttern i borrmaskinen. Jag har ingen bild på konstruktionen men den ser ut ungefär så här, fast med en gängad skruv som sticker upp.
drill-brush.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har tagit en som liknar denna. https://www.granit.com/se/refill-diskborste Jag borrade först ett 4mm hål i mitten på borsten, sedan satte jag en M6 10cm skruv med mutter i mitten på borsten (med skallen på borstsidan och muttern som mothåll på andra sidan). Sedan sätter du fast den del av skruven som sticker ut utanför muttern i borrmaskinen. Jag har ingen bild på konstruktionen men den ser ut ungefär så här, fast med en gängad skruv som sticker upp.
drill-brush.jpg
Tack. Ska se till att testa detta!
 

JB_XII

Rolex
Någon som har ett tips på en riktigt bra impregnering av mocka?
Vintern och slask knackar ju på dörren. Och alldeles för många mocka skor har blivit förstörda genom åren.
Dags att ändra på det!
 
Topp