• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Knugen

Panerai
2-Faktor
Någon som har lust att i någon rad summera hur jag bör vårda dessa? Har tänkt skaffa skolblock för när de inte används, men kanske bör skaffa någon kräm?

Skulle införskaffat följande:

Skoblock från skolyx
Skokräm från Saphir i färgen mellanbrun
Polish från Saphir i samma färg
1 skoborste att borsta av smuts med efter varje användning
1 skoborste till skokrämen
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Skulle införskaffat följande:

Skoblock från skolyx
Skokräm från Saphir i färgen mellanbrun
Polish från Saphir i samma färg
1 skoborste att borsta av smuts med efter varje användning
1 skoborste till skokrämen
Tack! Har denna borste i hästhår, bör väl funka till att borsta av smuts? Ganska hård kan jag tycka, men det kanske inte gör något.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Någon som har lust att i någon rad summera hur jag bör vårda dessa? Har tänkt skaffa skolblock för när de inte används, men kanske bör skaffa någon kräm?
Skokräm som går i färg, vax, hästhårsborste, creme renovateur - kanske en rengöringsprodukt typ sadeltvål, sen är du nog hyfsat hemma - kom ihåg att låta skorna vila en dag mellan användningarna ;)

Edit: Hästhårsborste är ju till för att putsa upp också, inte enbart rengöra! En trasa eller dylikt för att applicera vax kan va en grej också.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Gött, tack! Får skriva upp en liten lista. Men en dag?! 12h kan jag nog greja över natten :wideyed:

Saxar från skolyx

LÅT DINA SKOR VILA

13 Aug 2013, 00:00 0 som gillar 1477 visningar 0 kommentarer

För dig som kanske precis investerat i dina första "riktigt" fina skor så är det självklart lockande att använda dem väldigt mycket i början. Vad man dock bör tänka på är att alla skor mår bäst av att vila minst 24 timmar mellan varje användning.
Om du t.ex har 2 par skor och använder det ena tills de är uttjänta och därefter gör samma sak med det andra paret, kommer de båda paren vara uttjänta snabbare än om du varvar paren och på så sätt låter skorna vila efter användning.
Använder man skorna en dag svettas man normalt cirka 5 cl och genom att sätta i skoblock efter användning och låta dem vila i minst 24 timmar förlänger man alltså livslängden avsevärt. Detta hjälper lädret att återhämta sig och den fukt som finns i skorna sugs ut och torkas upp av skoblocken. Observera att man inte under några omständigheter skall placera skorna framför ett element eller liknande då värmen skulle torka ut och förstöra skorna relativt snabbt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Saxar från skolyx

LÅT DINA SKOR VILA

13 Aug 2013, 00:00 0 som gillar 1477 visningar 0 kommentarer

För dig som kanske precis investerat i dina första "riktigt" fina skor så är det självklart lockande att använda dem väldigt mycket i början. Vad man dock bör tänka på är att alla skor mår bäst av att vila minst 24 timmar mellan varje användning.
Om du t.ex har 2 par skor och använder det ena tills de är uttjänta och därefter gör samma sak med det andra paret, kommer de båda paren vara uttjänta snabbare än om du varvar paren och på så sätt låter skorna vila efter användning.
Använder man skorna en dag svettas man normalt cirka 5 cl och genom att sätta i skoblock efter användning och låta dem vila i minst 24 timmar förlänger man alltså livslängden avsevärt. Detta hjälper lädret att återhämta sig och den fukt som finns i skorna sugs ut och torkas upp av skoblocken. Observera att man inte under några omständigheter skall placera skorna framför ett element eller liknande då värmen skulle torka ut och förstöra skorna relativt snabbt.
Där ser man, får bli att låta dem vila..men det kommer krävas lite disciplin. :) När det gäller skokräm och polish så gissar jag att jag först bör torka rent skorna, sedan massera in krämen och låta den torka in en stund, för att avsluta med polish - stämmer det?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nu är bytet till dessa genomfört - kanonnöjd!! Dessa var även något ljusare i nyansen än de tidigare vilket bara var bra.
ac563089-0952-4a68-97d8-4265de12d679-jpeg.669001
[/ATTACH]
Fan, man kanske skulle köpa ett par i den nyansen också?:cool: Riktigt fin färg!
Damn you, din frestare!:shifty:;)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fan, man kanske skulle köpa ett par i den nyansen också?:cool: Riktigt fin färg!
Damn you, din frestare!:shifty:;)
Haha! :D Ja, grym nyans. Helt perfekt i mitt tycke. Köpte ju ett par för stora i samma färg som var något mörkare i sin nyans, men hade turen o fick dessa vid bytet. Skiljer väl kanske en aning från sko till sko
 

Aelgen

Omega
Efter ett mycket trevligt första besök till SkoAB blev det ett par nya boots från Carlos Santos. Mycket nöjd! Kvalitén känns ypperlig för den pengen. Nu påbörjas processen att gå in dem då mina fötter är allt annat än samarbetsvilliga när det kommer till nya skor...
Säljer mina knappt använda Yanko-boots från förra året i storlek 8 om någon är på jakt. (Länk till skamlös reklam för egen annons)
2017-11-17 13.01.47.jpg
 
Topp