• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Ni får ursäkta allt tjat från min sida, är ännu nybörjare inom skor (tro det eller ej). Har aldrig riktigt brytt mig så mycket om hur skor sitter förens jag spenderat en större summa på dom.

Tog en bild precis vid ett "steg", ser detta normalt ut?
WNjpkTj.jpg


Jag börjar inse det inte är så lätt detta, och förmodligen blir det nog att försöka beställa hem 8.5 och jämföra...
 
Ni får ursäkta allt tjat från min sida, är ännu nybörjare inom skor (tro det eller ej). Har aldrig riktigt brytt mig så mycket om hur skor sitter förens jag spenderat en större summa på dom.

Tog en bild precis vid ett "steg", ser detta normalt ut?
WNjpkTj.jpg


Jag börjar inse det inte är så lätt detta, och förmodligen blir det nog att försöka beställa hem 8.5 och jämföra...
Svårt att bedöma på bild.. hur de känns att gå i är väl den viktigaste frågan. Tror en del köper lite för små skor och hoppas att de ska tänjas med tiden. Så är inte alltid fallet, de ska sitta bra direkt.

Brukar ha som tumregel när jag köper skor att de ska sitta så att man med lite kraft får ner ett finger bakom hälen i skon. Då med foten framåtskjuten så långt det går utan att man behöver kröka tårna eller känna obehag.
 

kalufsen

Panerai
Ni får ursäkta allt tjat från min sida, är ännu nybörjare inom skor (tro det eller ej). Har aldrig riktigt brytt mig så mycket om hur skor sitter förens jag spenderat en större summa på dom.

Tog en bild precis vid ett "steg", ser detta normalt ut?
WNjpkTj.jpg


Jag börjar inse det inte är så lätt detta, och förmodligen blir det nog att försöka beställa hem 8.5 och jämföra...
Som sagt svårt att avgöra på bild, men har du redan lagt en tanke på att de möjligen är för stora så är det kört. Tycker personligen att 2.5 cm framtill låter mycket.

Om du trycker fram foten, får du enkelt ned ett eller till och med två finger? Har själv sålt 3 par CJ för att storleken och passformen på lästen inte varit perfekt, lätt att övertyga sig själv i butik för de är ju så jäkla fina men sen när man väl börjat använda de och märker vad som inte står rätt till är det bara tråkigt.

Precis som nämns ovan tycker även jag att du med lite kraft skall kunna få ned ett finger samt slippa böjda tår, då har du hittat rätt.
 
Som sagt svårt att avgöra på bild, men har du redan lagt en tanke på att de möjligen är för stora så är det kört. Tycker personligen att 2.5 cm framtill låter mycket.

Om du trycker fram foten, får du enkelt ned ett eller till och med två finger? Har själv sålt 3 par CJ för att storleken och passformen på lästen inte varit perfekt, lätt att övertyga sig själv i butik för de är ju så jäkla fina men sen när man väl börjat använda de och märker vad som inte står rätt till är det bara tråkigt.

Precis som nämns ovan tycker även jag att du med lite kraft skall kunna få ned ett finger samt slippa böjda tår, då har du hittat rätt.
Får ganska lätt in ett finger bakom hälen (lite motstånd). Kanske är en aning för stora då, oavsett om 8.5 passar eller ej!

Edit: beställde 8.5, kommer aldrig kunna besluta mig annars.
 
Senast ändrad:
För er som följt min lilla resa så har jag precis hämtat ut skorna i storlek 8.5 och kan meddela de sitter betydligt bättre. Lite snävare runt foten, men det har redan släppt och tåutrymmet är runt 1.5cm vilket är mer rimligt.

Så om någon annan vill köpa samma sko (eller läst för den delen) kan de ha i åtanke att 8.5 satt bättre för mig som i vanliga fall bär 9 (fot på 275-276mm).
 

MartinGFX

Cartier
Provade ett par McAllister med dainitesula från Allen Edmond. Precis vad jag letar efter men satt skitdåligt på mig pga högt insteg. Tips på liknande?
IMG_1906.JPG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Provade ett par McAllister med dainitesula från Allen Edmond. Precis vad jag letar efter men satt skitdåligt på mig pga högt insteg. Tips på liknande?
IMG_1906.JPG
Vad är det exakt som tilltalade dig med dessa? Full brogue, att det är en oxford (derbyskor ger högre insteg), färgen (brun?), tåformen, sulan? Blir lättare att peka dig i rätt riktning. Men kika på Enzo Bonafe hos SkoAB, de flesta läster har högt insteg (och högre pris). Finns säkert några prisvärda Carlos Santos som kan passa (ingen koll på insteg på dessa dock).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bilden lånad ifrån Loake´s FB sida.
anglesey suade.jpg

Jag har sedan tidigare ett par Loake Anglesey i oxblod grain-läder som jag är riktigt nöjd med, och har varit halvsugen på ett par i mocka...
Nu dök det upp ett par i min storlek på tratten till bra pris, bara att slå till direkt!! Det lite roliga (utöver själva skon, som är kanon ;)) är ett det visar sig att säljaren är Filip Hallerfelt, generalagenten för Loake Sverige. Det är ju ingen "klock-proveniens", men roligt nog att nämnas tycker jag :happyhappy:
 

hannes

Omega
Hej,
Har ett par tassel loafers som glappar i hälen, vilket gör dem helt oanvändbara. Då jag står still känns storleken lite rymlig, med mycket motstånd får jag ner ett pekfinger bakom hälen. Är detta något som en skomakare kan ordna, 'sizea' ner skon ungefär en halv storlek, samt kanske göra insteget lägre? Eller är det bara att försöka hitta ett par som passar perfekt direkt?

Är helt grön då det kommer till läderskor, bär sneakers till vardags.
 
Hej,
Har ett par tassel loafers som glappar i hälen, vilket gör dem helt oanvändbara. Då jag står still känns storleken lite rymlig, med mycket motstånd får jag ner ett pekfinger bakom hälen. Är detta något som en skomakare kan ordna, 'sizea' ner skon ungefär en halv storlek, samt kanske göra insteget lägre? Eller är det bara att försöka hitta ett par som passar perfekt direkt?

Är helt grön då det kommer till läderskor, bär sneakers till vardags.
Testa släng i en extra sula och se om det hjälper.
 

Jackee

Omega
Hej,
Har ett par tassel loafers som glappar i hälen, vilket gör dem helt oanvändbara. Då jag står still känns storleken lite rymlig, med mycket motstånd får jag ner ett pekfinger bakom hälen. Är detta något som en skomakare kan ordna, 'sizea' ner skon ungefär en halv storlek, samt kanske göra insteget lägre? Eller är det bara att försöka hitta ett par som passar perfekt direkt?

Är helt grön då det kommer till läderskor, bär sneakers till vardags.
Om du inte har läst den här så rekommenderar jag att göra det :
https://www.skolyx.se/sv/content/30-foer-stora-skor-sa-kan-du-korrigera-passformen-sjaelv
 
Topp