• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

På tal om kängor kör jag själv Loake 1880 Anglesey i oxblodsfärgat grain. Lite styva i skaftet men de mjuknar med tiden. Dock är jag inte helt nöjd med sulan. Är de kramsnö ute fastnar det i massor. Till slut går man i platåskor som är glashala. Någon mer som haft samma erfarenhet?
Nu är det ju inte många snödagar ändå så oftast funkar de fint och de är väldigt fina och sitter perfekt.
3F153AD7-188B-4839-8328-68DC1FE39662.jpeg
Ändå bättre än Commandosulan? (Där man inte bara bygger upp ett snöberg vid kramsnö, utan dessutom får ägna orimligt mycket tid oavsett väder efter varje dag för att plocka bort småsten som fastnat.:mad: Jag har ett par kängor från Tricker's med commandosula som jag tyvärr aldrig använder (det har nog faktiskt gått drygt fyra år sedan jag hade dessa på fötterna:() av den anledningen (småstensproblematiken!). Funderar på att sula om till Dainite, det är trots allt supertrevliga kängor på alla sätt och vis utöver sulhelvetet!) Borde inte vara samma problem med småsten på dina Loakes?
24-04-2018_tricker_s_commandosolemaltonbroguederbyboot_c-shade_jjg5874sa_blr_1.jpg
p-chel-sole_1.jpg

Senast ändrad:
Ändå bättre än Commandosulan? (Där man inte bara bygger upp ett snöberg, utan dessutom får ägna orimligt mycket tid efter varje dag för att plocka bort småsten som fastnat.:mad: Jag har tyvärr ett par kängor från Tricker's med commandosula som jag aldrig använder av den anledningen. Funderar på att sula om till Dainite, det är trots allt supertrevliga kängor!:)) Borde inte vara samma problem med småsten på dina Loakes?
24-04-2018_tricker_s_commandosolemaltonbroguederbyboot_c-shade_jjg5874sa_blr_1.jpg
p-chel-sole_1.jpg
Låter man gruset sitta så fastnar inget nytt. Perfekt när det är halt också, blir som dubbar ;)
Kramsnö fastnar dock även på mina med Commando, främst på klacken. Inte lika illa på Dainite.

Låter man gruset sitta så fastnar inget nytt. Perfekt när det är halt också, blir som dubbar ;)
Kramsnö fastnar dock även på mina med Commando, främst på klacken. Inte lika illa på Dainite.
He he!:) Men då får man gå omkring med ett halvt kilo tyngre dojjor som dessutom repar golvet !o_O Pluspoäng dock för ökat grepp vid halka!:D

Nja, inte snorhala direkt, men inget som ger tillfredsställande grepp i ishalka. I vinterväder upplevar jag den som rejält bättre än t ex lädersula, och bättre än en commandosula fullpackad med snö!
Okej, tycker dainite är väldigt hala. Men det verkar inte finnas bättre alternativ alltså så man får väl leva med det hehe

@M.L. det fastnar lite grus men antagligen mycket mindre än på commando. Störigt med snön dock, för det är ju då man verkligen vill använda högre skor.
Väger man för och nackdelar hade jag också valt dainite. Inget fastnar och bor man i stan som jag är det oftast snabba med att grusa så man halkar inte runt så mycket ändå

Det närmar sig black friday! Någon som har tips på hemsida där man kan få schyssta deals på Loake? :) Har hittills bara hittat att Pediwear kör 20% på nästan hela sitt sortiment, tyvärr har de inte modellen jag söker.

Senast ändrad:
En fråga angående skoputs. Jag har ett par R M Williams Gardener Greasy Kip (bruna) som jag skulle vilja få lite mer glans i. Just greasy kip är ganska matta från början då det är oljebehandlat läder, men kanske finns det något sätt att få dem att skina lite grann?
Tacksam för tips och råd!

Är dessa tror jag
10970011r_1.jpg

En fråga angående skoputs. Jag har ett par R M Williams Gardener Greasy Kip (bruna) som jag skulle vilja få lite mer glans i. Just greasy kip är ganska matta från början då det är oljebehandlat läder, men kanske finns det något sätt att få dem att skina lite grann?
Tacksam för tips och råd!

Är dessa tror jag
10970011r_1.jpg
Den typen av läder är ju inte tänkt att poleras upp till glans. Om du använde Saphir Grease (fett) så behåller du lädrets grundtanke och det går att polera upp lite glans. Kom ihåg att ta lite då det är drygt.
Nästa steg är att handera skorna som vanligt mha kräm och vax. Inget jag testat själv så vet inte hur det ser ut på en sko med den lädertypen. Blir det fel så går det alltid att tvätta rent och börja om.

Hur står sig cordovan i snö/generellt blött väder? Tänkte komplettera mina grova Red Wing med ett par elegantare kängor, och fastnade för dessa: https://www.lester.se/kategorier/kangor/berwick-1707-tudor-386-burgundy-cordovan
IMG_0213.jpg

Och en följdfråga på det: Hur är storlekarna på Berwick kontra Loake?
Cordovan är lätta att sköta men ser ganska fula ut efter lite regn men går snabbt att få fina igen.
Berwick är ganska stora men beror lite på läst . Många går ner 0.5 i stl mot Loake men som vanligt med skor så är bäst att pröva själv. Har haft hemma ett par som vara i samma size som Capital F och ett annat som var större.

Hur står sig cordovan i snö/generellt blött väder? Tänkte komplettera mina grova Red Wing med ett par elegantare kängor, och fastnade för dessa: https://www.lester.se/kategorier/kangor/berwick-1707-tudor-386-burgundy-cordovan
IMG_0213.jpg

Och en följdfråga på det: Hur är storlekarna på Berwick kontra Loake?
Cordovan blir ju tyvärr rätt fult snabbt av vatten. Främst ser de flammiga ut pga vattenstänk... Hade inte rekommenderat cordovan till höst/vinterrusket. Dock snygg sko!

Bolltvåa...

Håller med.
Tycker inte vi konsumenter ska acceptera fel eller skador på nya varor (om det inte säljs som sub) oavsett om det är premium eller basic. Det sänder, för mig, fel signaler till butiker och producenter; att vi accepterar fel och skador till ordinarie pris vilket i en förlängning gör att kvalitén (inom det här området) sjunker. Fullt medveten om att kostnaden för varan kan bli högre map mitt synsätt men tycker mig se fler varor idag där skador och fel förekommer än för ca 15-20 år sedan.
Obs, för tydlighetens skull så syftar jag på fel och skador och inte på tex sämre/billigare material inom lägre prissegment, om det inte marknadsförs att det kan förekomma fel/skador och konsumenten är medveten om det.

Jag håller med dig! Tyvärr tror jag möjligheten att handla på distans/online är en bov i dramat. Att besöka butiken och prova och inspektera innan köp är absolut att föredra, och att klaga f2f är alltid mer effektivt ;). Att kunna handla via nätet är ett super alternativ då man av olika anledning inte kan komma till butiken. Ibland kan det ju också vara så att man får rabattkoder när man handlat online, medans det sällan är så i butik. Men bekvämligheten har ett pris. Man får ofta själv kontrollera om det är fri retur och vad man kan förvänta sig för kvalité. Dessutom tror jag att även vi som besöker den fysiska butiken vid köp blir lidande av att varor med brister som förr (ca 10-15 år sedan) inte accepterats nu kan säljas online. Bor man som jag i Stockholm finns i princip allt att tillgå här, men det kan vara billigare på nätet. Jag är ganska säker på att en majoritet som köper dyrare produkter online gör det primärt för att det är billigare, och blundar för riskerna med att man kan bli missnöjd. Jag tror också det är alldeles för vanligt att man inte klagar när man är missnöjd över kvalitén, speciellt om det är en liten enkelt åtgärdad detalj.

Cordovan är lätta att sköta men ser ganska fula ut efter lite regn men går snabbt att få fina igen.
Berwick är ganska stora men beror lite på läst . Många går ner 0.5 i stl mot Loake men som vanligt med skor så är bäst att pröva själv. Har haft hemma ett par som vara i samma size som Capital F och ett annat som var större.
Cordovan blir ju tyvärr rätt fult snabbt av vatten. Främst ser de flammiga ut pga vattenstänk... Hade inte rekommenderat cordovan till höst/vinterrusket. Dock snygg sko!

Bolltvåa...
Tack för input! Får se hur jag gör. Oavsett så är det nog en broguekänga som jag är ute efter, så har ni alternativa förslag så tar jag gärna emot! Gärna omkring den prisklassen, ca 3.000. Spanat på Loakes varianter, men alltid kul med lite alternativ.

3F153AD7-188B-4839-8328-68DC1FE39662.jpeg

På tal om kängor kör jag själv Loake 1880 Anglesey i oxblodsfärgat grain. Lite styva i skaftet men de mjuknar med tiden. Dock är jag inte helt nöjd med sulan. Är de kramsnö ute fastnar det i massor. Till slut går man i platåskor som är glashala. Någon mer som haft samma erfarenhet?
Nu är det ju inte många snödagar ändå så oftast funkar de fint och de är väldigt fina och sitter perfekt.
Jag har 2par, ett par i mocka som jag har höst och ett par i samma skinn som dina som jag kör höst-vinter-slask väder. Jag tycker precis som @M.L. att det är betydligt mer störande med det nu lite grövre gruset/sanden som används som sedan fastnar i sulan. Gillar verkligen mina Timberlands när det är snö och halt, men helt livsfarliga om man springer in på stenlagt golv när det sitter stenar i sulan (eller parkett man repar sönder). Jag har inte upplevt det du beskriver, jag gillar faktiskt sulan bättre än Dainite då den inte är lika hal. Men snart åker dom väl på, och då ska jag ha det du beskriver i åtanke :)

Tack för input! Får se hur jag gör. Oavsett så är det nog en broguekänga som jag är ute efter, så har ni alternativa förslag så tar jag gärna emot! Gärna omkring den prisklassen, ca 3.000. Spanat på Loakes varianter, men alltid kul med lite alternativ.
Blev själv sugen på det paret. Dock har jag kängor "så det räcker". Är detta ditt första par kängor så kanske jag hade valt andra. Myrqvist eller Skolyx bör finnas flertalet liknande modeller! :)

Tack för infon! Borde passat på att prova hos Lester när jag var i Göteborg en dryg månad sen...
Chansa och beställ ett par Berwick (jag skulle rekommendera en halv storlek ner från vad du vanligtvis bär, men det varierar naturligtvis från fot till fot), enda risken du tar är att du måste betala returfrakten (?). Men vänta till lester.se har 40% rabatt på Berwick (brukar vara två gånger per år), då får du mycket sko/känga för pengarna!:)

Chansa och beställ ett par Berwick (jag skulle rekommendera en halv storlek ner från vad du vanligtvis bär, men det varierar naturligtvis från fot till fot), enda risken du tar är att du måste betala returfrakten (?). Men vänta till lester.se har 40% rabatt på Berwick (brukar vara två gånger per år), då får du mycket sko/känga för pengarna!:)
Jo, om cordovan ändå inte är optimalt för blött väder så kan jag lika gärna vänta! Borde kunna vara trevligt till våren!
Får satsa på nån annan känga till vintern, helt enkelt!

Jag har 2par, ett par i mocka som jag har höst och ett par i samma skinn som dina som jag kör höst-vinter-slask väder. Jag tycker precis som @M.L. att det är betydligt mer störande med det nu lite grövre gruset/sanden som används som sedan fastnar i sulan. Gillar verkligen mina Timberlands när det är snö och halt, men helt livsfarliga om man springer in på stenlagt golv när det sitter stenar i sulan (eller parkett man repar sönder). Jag har inte upplevt det du beskriver, jag gillar faktiskt sulan bättre än Dainite då den inte är lika hal. Men snart åker dom väl på, och då ska jag ha det du beskriver i åtanke :)
Dom i mocka är riktigt nice! Man kan aldrig få för mycket mocka.
Har inte använt mina i skinn så jättemycket. Har dina mjuknat i skaftet?

Dom i mocka är riktigt nice! Man kan aldrig få för mycket mocka.
Har inte använt mina i skinn så jättemycket. Har dina mjuknat i skaftet?
Dom är mjukare nu än i början, men jämför man med de i mocka som är som ett par Converse är dom förstås styva. Jag brukar dra åt snörningen och göra en enkel knut innan snabbsnörningen som jag drar lösare, men så gör jag på många kängor då jag tycker det kan bli lite för stelt annars.

Bolltvåa...
Hur har du använt dina skor och var bor du någonstans? Jag vill påstå att cordovan är perfekt för svenska vintrar och fixar snö galant. Saltet är det som ställer till det, inte vatten - förutsatt att man tar hand om skon. Låt inte vintern avskräcka er från cordovan, utan tvärtom.

Hur har du använt dina skor och var bor du någonstans? Jag vill påstå att cordovan är perfekt för svenska vintrar och fixar snö galant. Saltet är det som ställer till det, inte vatten - förutsatt att man tar hand om skon. Låt inte vintern avskräcka er från cordovan, utan tvärtom.
Bor i Karlstad för tillfället. Menar inte att det blir fult som att de går sönder men tycker mina i skor i cordovan blir dimmiga i färgen när det kommer för mycket väta på dom. Sen är de ju lättskötta genom att det går ganska snabbt att ta benbiten och lite kräm på dom. Hade dock som "första-känga" tagit en liknande mockasko. Ännu enklare att sköta, imo. :)

Någon som har erfarenhet av Allen Edmonds? I synnerhet Boulevard. Är lite sugen. Hur står de sig mot Loake och Carmina?

För er som har nära till Helsingborg så kör Helsingborg Skoservice 20% på alla Loake. Gäller fredag och lördag. Tyvärr ingen e-handel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp