• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Patent leather är inte ens skinn väl? Är inte lädret lackat måste det gå att putsa? Finns väl egentligen bara anilint och lackat?
Jo patent är skinn i grunden med coating över. Men gör ju inte så mkt på ett par skor som endast används till smoking.
Men vardagsskor som är i polished leather skulle jag inte rekommendera. Sämre kvalitet, åldras dåligt och kommer inte gå att få tillbaka samma liv i vid puts.
Loakes shoemaker linje i polished kostar väl ändå ca 2300 kr så det är väldigt prisvärt i längden att lägga 3000 lr för deras 1880 skor.
Däremot har jag flera loake shoemaker i mocka som jag tycker är kanon

Jag skulle putsa sambons Loake Chatterley och märkte att hon verkar ha sparkat i nåt rätt rejält utan att hon märkt det. Skorna är bara ett par månader gamla. Hon får kika förbi skomakaren. Vilken ordination vore rimlig?

A27D98CA-ECFF-4235-AD36-6813CF96C9EF.png
Kan även vara förrädiska kullerstenar. Lätt hänt när man liksom trampar ner med spetsen i en glipa mellan två stenar

Jo patent är skinn i grunden med coating över. Men gör ju inte så mkt på ett par skor som endast används till smoking.
Men vardagsskor som är i polished leather skulle jag inte rekommendera. Sämre kvalitet, åldras dåligt och kommer inte gå att få tillbaka samma liv i vid puts.
Loakes shoemaker linje i polished kostar väl ändå ca 2300 kr så det är väldigt prisvärt i längden att lägga 3000 lr för deras 1880 skor.
Däremot har jag flera loake shoemaker i mocka som jag tycker är kanon
Var tvungen att googla nu. Polished leather är bara ett fint ord för lackat läder. Ofta plast som på patent leather.

Var tvungen att googla nu. Polished leather är bara ett fint ord för lackat läder.
Det är det jag försöker förklara. Men polished är ändå inte detsamma som patent som på svenska är lackskor och mycket mer högblanka.
Polished ser vid blotta anblicken ut som väldigt putsade skinnskor. Men iom att det lagret slits kommer de bara se tråkiga ut

Det är det jag försöker förklara. Men polished är ändå inte detsamma som patent som på svenska är lackskor och mycket mer högblanka.
Polished ser vid blotta anblicken ut som väldigt putsade skinnskor. Men iom att det lagret slits kommer de bara se tråkiga ut
Har aldrig sagt att de är samma, men kan vara. Sade bara att polished är lackat skinn vilket du avvisade.

Har aldrig sagt att de är samma, men kan vara. Sade bara att polished är lackat skinn vilket du avvisade.
Jaja då missförstod vi nog bara varandra. Min poäng från start var ju att avråda från de loake loafers som en medlem hade sneglat på då de är i polished leather och därmed inte går att putsa som vanliga skinnskor vilket många inte känner till

Jag skulle putsa sambons Loake Chatterley och märkte att hon verkar ha sparkat i nåt rätt rejält utan att hon märkt det. Skorna är bara ett par månader gamla. Hon får kika förbi skomakaren. Vilken ordination vore rimlig?

A27D98CA-ECFF-4235-AD36-6813CF96C9EF.png

Sådär ser alla mina boots ut av någon anledning. Tydligen vanligt på framförallt RM Williams. Enligt RM är det pga klimtatet här sa de på Bäckmans.

De limmade mina och det var inga konstigheter. Ska hålla bättre nu enligt dem.

Jaja då missförstod vi nog bara varandra. Min poäng från start var ju att avråda från de loake loafers som en medlem hade sneglat på då de är i polished leather och därmed inte går att putsa som vanliga skinnskor vilket många inte känner till
Precis. Undviker själv all typ av lackat skinn på alla produkter. Skinn med plastbeläggning är rätt värdelöst, då kan man lika väl ha plast rakt igenom.

Här är det intressant hur mycket lädervårdsprodukter det finns till lackat skinn. Det är inte skinn man behandlar utan plast.

Precis. Undviker själv all typ av lackat skinn på alla produkter. Skinn med plastbeläggning är rätt värdelöst, då kan man lika väl ha plast rakt igenom.

Här är det intressant hur mycket lädervårdsprodukter det finns till lackat skinn. Det är inte skinn man behandlar utan plast.
Och jag tycker det är en konstig sak att snåla in på hos tillverkarna. Skor för 2400kr är ändå relativt dyra och poängen med randsytt är ju att de ska hålla i många många år.
Men jag gissar att målgruppen är folk som tycker det är skönt med ständigt blanka skor som de slipper putsa och sen köper de nya när de blir fula

Jag är sugen på fler boots.... Men kan inte riktigt bestämma mig. C&J Galway 2 eller C&J Coniston (Mörkbrunt)? Andra förslag?
Vad har du? Galway i mörkbrun är väldigt bra. I tan tycker jag däremot att Coniston vinner med hästlängder.

C53D803C-CFA3-4EB1-8E17-4BAED964D804.jpeg

In med lite bilder också och inte bara produktnamn. Det är bra för alla som inte har gått all in... Än.

Bild från Linnégatan 2 (vill minnas att jag har frågat om det är ok).
http://www.linnegatan2.com/c-j-galway-2-10

2238563D-C0A8-4CC0-B558-2FBCE3AEEB30.jpeg

Skulle behöva hjälp med Trickers lest 4497S är det någon som har erfarenhet med storleken!?Trickers säger själva att den är generös men true size. Blir lite osäker om man skall gå ner i storlek likaväl?

Jag har två par kängor med 4497S läst. Tycker att deras beskrivning som "rymlig" är korrekt. Jag har själv 10 (ibland 10.5 om det är smala skor) och 10 funkar bra. Mitt råd skulle bli att om du brukar ligga mellan två stl, så kör på den mindre, men om du alltid har en stl, så kör på samma.

Jag har två par kängor med 4497S läst. Tycker att deras beskrivning som "rymlig" är korrekt. Jag har själv 10 (ibland 10.5 om det är smala skor) och 10 funkar bra. Mitt råd skulle bli att om du brukar ligga mellan två stl, så kör på den mindre, men om du alltid har en stl, så kör på samma.
Tack för informationen :)

2238563D-C0A8-4CC0-B558-2FBCE3AEEB30.jpeg

Skulle behöva hjälp med Trickers lest 4497S är det någon som har erfarenhet med storleken!?Trickers säger själva att den är generös men true size. Blir lite osäker om man skall gå ner i storlek likaväl?
Är det några tveksamheter kanske du har en sko (läst) som jag också har (chansen är rätt så stor)? Isf kan jag lägga upp fler jämförelsebilder än de @lekingofkings länkade till.
Här t ex Trickers strl 10 jämfört med Löf & Tung T last strl 10,5.
0000000000000000000000000000000000000000000000000002350000000000000000006.jpg
0000000000000000000000000000000000000000000000000002350000000008000000000.jpg

Jag är sugen på fler boots.... Men kan inte riktigt bestämma mig. C&J Galway 2 eller C&J Coniston (Mörkbrunt)? Andra förslag?
Coniston i mörkblått från Linnégatan 2! Gravt underskattad färg för skodon. Hade bara lästen passat mig hade jag håvat hem ett par för längesedan!:) Tyvärr riktigt få storlekar kvar av detta mästerverk.:(
atn1024_aw17%20CoJ_coniston%20navy%202.jpg

Senast ändrad:
3F153AD7-188B-4839-8328-68DC1FE39662.jpeg

På tal om kängor kör jag själv Loake 1880 Anglesey i oxblodsfärgat grain. Lite styva i skaftet men de mjuknar med tiden. Dock är jag inte helt nöjd med sulan. Är de kramsnö ute fastnar det i massor. Till slut går man i platåskor som är glashala. Någon mer som haft samma erfarenhet?
Nu är det ju inte många snödagar ändå så oftast funkar de fint och de är väldigt fina och sitter perfekt.

Tillbaka
Topp