• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

aximand

Panerai
2-Faktor
Fick tillbaka mina ofodrade C-QP som varit på spa uppe i Stockholm några dagar sedan jag upptäckt att de gått sönder efter bara några användningar.

Har glömt hur EXTREMT sköna de är temperaturmässigt. Ofodrade sneakers är drömmen.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Jag tackar så mycket för bra hjälp. Jag återkommer med bild när jag hittat mina sneakers :)

Ha en fin kväll!

-Hej alla modemedvetna!

Jag skulle vilja tacka för all hjälp och tips som jag fått angående valet av sneakers.

Idag fick jag hem ett par Achilles från Common Projcects och känner mig jätte nöjd. Jag ser fram emot att gå in dem :happyhappy:
C3CCDECA-B30D-4631-8C88-09D8D51F8680.jpeg
 

urkronan

Omega
20190501_152546.jpg
Håller på att ge upp dessa C&J, litet glapp runt hälen vilket skomakaren sa kunde försvinna när man gått in dem. Använt dem ca 7 gånger men tar inte mer än 30 min innan det blir omöjligt att gå med dem då det skaver när man blir varm. Fel läst? Inget som är värt att försöka fixa hos skomakaren? (Detta är mina första randsydda skor)
 

Floffen

Panerai
20190501_152546.jpg
Håller på att ge upp dessa C&J, litet glapp runt hälen vilket skomakaren sa kunde försvinna när man gått in dem. Använt dem ca 7 gånger men tar inte mer än 30 min innan det blir omöjligt att gå med dem då det skaver när man blir varm. Fel läst? Inget som är värt att försöka fixa hos skomakaren? (Detta är mina första randsydda skor)

Du ser ut att ha väldigt lågt insteg (tror jag det heter), dvs ganska låg fot. Snörena är ju åtdragna till max. Skulle testa med en sula, funkar det inte är det nog tyvärr fel läst för din fot.
 

urkronan

Omega
Du ser ut att ha väldigt lågt insteg (tror jag det heter), dvs ganska låg fot. Snörena är ju åtdragna till max. Skulle testa med en sula, funkar det inte är det nog tyvärr fel läst för din fot.
Japp, jag tror det är så. Generellt så måste jag knyta hårt på alla mina skor, en sula kan nog vara värt att testa!
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Japp, jag tror det är så. Generellt så måste jag knyta hårt på alla mina skor, en sula kan nog vara värt att testa!
Värt att testa är ett hälgrepp också, pressar fram foten lite och fyller ut hälen något, finns även plöskuddar vilka fyller ut i insteget :)
Håller med om tipsen du fått (även om hälgrepp just inte funkat för mig), tänkte bara nämna att det är klokt att försöka testa effekten med plöskudde och/eller hälgrepp först utan att klistra/limma fast dem. (Orsak: jag hade inte köpt en andrahandssko med plöskudde/hälgrepp ditsatt, i alla fall inte vid köp på distans, men det kanske bara är jag.)

Edit: fast jag har inte koll på om det eventuellt är skitlätt att ta bort, det tänkte jag inte på. :)
 

Andyrew

Cartier
Är det någon här inne som har ett par skolyx derby’s (PTB)? Prövat och tyckte de var schyssta, tar gärna emot lite intryck.
 

urkronan

Omega
Håller med om tipsen du fått (även om hälgrepp just inte funkat för mig), tänkte bara nämna att det är klokt att försöka testa effekten med plöskudde och/eller hälgrepp först utan att klistra/limma fast dem. (Orsak: jag hade inte köpt en andrahandssko med plöskudde/hälgrepp ditsatt, i alla fall inte vid köp på distans, men det kanske bara är jag.)

Edit: fast jag har inte koll på om det eventuellt är skitlätt att ta bort, det tänkte jag inte på. :)
Vet inte heller om det är enkelt att ta bort. Ska testa med sula till att börja med, funkar inte det får jag nog överväga att låta dem gå vidare och leta efter en bättre läst. Otroligt fina skor i övrigt!
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
I behov av råd! Beställde ett par Yanko Penny loafers i mocka och fick hem dem idag. Gick ner en halv storlek mot vad jag brukar ha (9 i Loake Capital, 8,5 nu). De är precis lagom breda som de är, men någon millimeter för lång. Hälen glappar pyttelite redan under provning på vardagsrumsmattan. Frågan är då, hur mycket kommer de töja sig? De kommer förmodligen sitta perfekt ifall jag lägger i en hälkudde, men om de töjer sig för mycket kan de nog bli för stora oavsett med tiden.

Länk till skorna:
https://www.skolyx.se/sv/skor/307-penny-loafer-ljusbrun-mocka.html?search_query=Yanko&results=51

Vad hade ni gjort?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
I behov av råd! Beställde ett par Yanko Penny loafers i mocka och fick hem dem idag. Gick ner en halv storlek mot vad jag brukar ha (9 i Loake Capital, 8,5 nu). De är precis lagom breda som de är, men någon millimeter för lång. Hälen glappar pyttelite redan under provning på vardagsrumsmattan. Frågan är då, hur mycket kommer de töja sig? De kommer förmodligen sitta perfekt ifall jag lägger i en hälkudde, men om de töjer sig för mycket kan de nog bli för stora oavsett med tiden.

Länk till skorna:
https://www.skolyx.se/sv/skor/307-penny-loafer-ljusbrun-mocka.html?search_query=Yanko&results=51

Vad hade ni gjort?
Loafers ska snitta snortight i början, då de töjer sig med tiden och sitter bra sen. Åtminstone på mina fötter.
 

Steinbok

Omega
Letar mörkbruna oxfords från CJ på nätet. Någon som vet vilka modeller (läster) som passar lite bredare fötter?
 

rgladh

Omega
I behov av råd! Beställde ett par Yanko Penny loafers i mocka och fick hem dem idag. Gick ner en halv storlek mot vad jag brukar ha (9 i Loake Capital, 8,5 nu). De är precis lagom breda som de är, men någon millimeter för lång. Hälen glappar pyttelite redan under provning på vardagsrumsmattan. Frågan är då, hur mycket kommer de töja sig? De kommer förmodligen sitta perfekt ifall jag lägger i en hälkudde, men om de töjer sig för mycket kan de nog bli för stora oavsett med tiden.

Länk till skorna:
https://www.skolyx.se/sv/skor/307-penny-loafer-ljusbrun-mocka.html?search_query=Yanko&results=51

Vad hade ni gjort?
Jag hade gått ner en halv storlek till.
 

Yfront

Omega
Fick hem skolyx nya loafers igår, riktigt snygga men har av förklarliga skäl inte hunnit prova dom ordentligt. Jag noterade dock en liten prick på ovansidan skon, kan man få bort den på nåt vettigt sätt? är kanske sånt man får leva med för en sko i denna prisklass?
0E01A9A4-1EB9-4555-B165-3D07D210ACF3.jpeg
 
Fick hem skolyx nya loafers igår, riktigt snygga men har av förklarliga skäl inte hunnit prova dom ordentligt. Jag noterade dock en liten prick på ovansidan skon, kan man få bort den på nåt vettigt sätt? är kanske sånt man får leva med för en sko i denna prisklass?
0E01A9A4-1EB9-4555-B165-3D07D210ACF3.jpeg
Jag ser ingen prick alls faktiskt men det är då inget som inte löses med lite kräm.
 
I behov av råd! Beställde ett par Yanko Penny loafers i mocka och fick hem dem idag. Gick ner en halv storlek mot vad jag brukar ha (9 i Loake Capital, 8,5 nu). De är precis lagom breda som de är, men någon millimeter för lång. Hälen glappar pyttelite redan under provning på vardagsrumsmattan. Frågan är då, hur mycket kommer de töja sig? De kommer förmodligen sitta perfekt ifall jag lägger i en hälkudde, men om de töjer sig för mycket kan de nog bli för stora oavsett med tiden.

Länk till skorna:
https://www.skolyx.se/sv/skor/307-penny-loafer-ljusbrun-mocka.html?search_query=Yanko&results=51

Vad hade ni gjort?
Förra året beställde jag likadana skor i min vanliga storlek (UK9). Visade sig ganska snabbt att de var för stora så satte i hälgrepp och la i en extra sula men det hjälpte inte heller så sålde av skorna här på forumet för inte så länge sedan. Beställde hem nya i storlek UK8,5 som satt exakt så som du beskriver, de satt skönt framtill på foten men bara jag vickade lite på foten så hoppade hälen ur. Tror UK8 hade blivit bra, men de var ju slut och verkar vara slut fortfarande. Beställde hem tassel loafers istället till slut.

Så i ditt fall hade jag skickat tillbaka, väldigt viktigt att loafers sitter ordentligt eftersom du inte har några spännen eller någon snörning som håller skon kvar på foten.
 
Topp