• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Kan ett par skoblock töja skorna? Storleksmässigt känns det absolut inte för stort men vänsterfoten i ett par av mina shoepassion känns plötsligt lite för stor :p
Har ett par oxfords som skavde på vissa specifika ställen på foten. Vad jag gjorde var att ta ett skoblock och sedan tejpa på silvertejp i flera lager tills det blev små upphöjda "klumpar" med tejp på skoblocket, på de ställen där skorna skavde. Smörjde in skorna och lät de stå en vecka med skoblocken i, fungerade fint och sitter mycket bättre nu tycker jag. :)

Edit: eller jag kanske missförstod dig, du kanske inte var ute efter att töja ut skorna?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har ett par oxfords som skavde på vissa specifika ställen på foten. Vad jag gjorde var att ta ett skoblock och sedan tejpa på silvertejp i flera lager tills det blev små upphöjda "klumpar" med tejp på skoblocket, på de ställen där skorna skavde. Smörjde in skorna och lät de stå en vecka med skoblocken i, fungerade fint och sitter mycket bättre nu tycker jag. :)

Edit: eller jag kanske missförstod dig, du kanske inte var ute efter att töja ut skorna?
Nja, utan mer att det känns som att ett par skor jag har har blivit uttöjda.
 

DrDre

Patek
Har ett par oxfords som skavde på vissa specifika ställen på foten. Vad jag gjorde var att ta ett skoblock och sedan tejpa på silvertejp i flera lager tills det blev små upphöjda "klumpar" med tejp på skoblocket, på de ställen där skorna skavde. Smörjde in skorna och lät de stå en vecka med skoblocken i, fungerade fint och sitter mycket bättre nu tycker jag. :)

Edit: eller jag kanske missförstod dig, du kanske inte var ute efter att töja ut skorna?

Jag har gjort något liknande med ett par skoblock, i.e. satt dit små utbuktningar (jag tog sådana där gula öronproppar och sedan tejpade fast dem) där mina fötter har små knölar/lilltån. Funkar superbra. Visst, man kan skulle kunna uppnå samma resultat genom att gå in skorna men det skulle ta ganska lång tid och i vissa fall göra rätt ont. Nu är det, som du säger, bara att sätta in skoblocket och en vecka senare passar skorna perfekt från början.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Saphirs färgade mockaspray? (Renovateur) Har bara kört med neutral men lite nyfiken på om det färgade ger ett lyft.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Kör svart färgad på ett par Vagabondchelseas, så billiga skor. Men det ger ett lyft, helt klar. Dock har jag inte provat den neutrala på dem.


Funkar bra för uppfräschning men är ingen permanent ommålning.
Har ni erfarenhet av det olika nyanserna av brunt som finns, är det bara köra tex ljusbrunt till ljusa skor och mörkbrunt till mörka skor osv- eller är det stor skillnad på sprayen vs det olika nyanserna på ljusbrunt/mellanbrunt och mörkbrunt som finns?
Verkar inte som ljusbrunt finns i Mdo serien.
 

POO

Panerai
Har ni erfarenhet av det olika nyanserna av brunt som finns, är det bara köra tex ljusbrunt till ljusa skor och mörkbrunt till mörka skor osv- eller är det stor skillnad på sprayen vs det olika nyanserna på ljusbrunt/mellanbrunt och mörkbrunt som finns?
Verkar inte som ljusbrunt finns i Mdo serien.
Jag är inte så anal med mina skor som många andra här verkar vara men min erfarenhet är att det spelar inte jätteroll exakt vilken nyans det är. Ljus och mörk räcker. Som jag skrev ovan är det inte målarfärg.
 
Säg gärna till när du hittar Common Projects på rea! (har äntligen provat storlek på dem så jag känner mig trygg med att köpa när de dyker upp)
Caliroots har rea på några varianter, sedan hade Manofakind och Terrace nyligen 50% på några varianter också men tror det är slutsålt där nu. Kan hojta om jag stöter på något framöver :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte bara höra om ni tycker detta är normalt? Använt skorna två ggr och de har ätit upp sig själva, topplagret på skinnet är avskavt.
1EEDED32-76CB-4B39-B0A5-71D50A5A8792.jpeg
EF0A488A-C43B-475A-A331-143762547838.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ser inte ut som plast, men speciellt genomfärgat var det inte. Axel Arigato säger själva att detta är helt normalt.
Det är svårt att se om det är plastöverdraget eller inte (inte enklare mha bild utan att se verkligheten). Jag gjorde bedömningen utifrån hur skada ser ut och hur gångvecken ser ut. Det kan oxå vara täckfärgat, men då väldigt ytligt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är svårt att se om det är plastöverdraget eller inte (inte enklare mha bild utan att se verkligheten). Jag gjorde bedömningen utifrån hur skada ser ut och hur gångvecken ser ut. Det kan oxå vara täckfärgat, men då väldigt ytligt.
Tror faktiskt det bara än infärgat, anilint, men är samtidigt lite osäker på vilka kvaliteter det finns på ytfärg. Huvudproblemet här är iaf en för vass kant som går emot och skaver på skinnet.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tror faktiskt det bara än infärgat, anilint, men är samtidigt lite osäker på vilka kvaliteter det finns på ytfärg. Huvudproblemet här är iaf en för vass kant som går emot och skaver på skinnet.
Finns säkerligen en hel del varianter på anilinfärgat (bättre än täckfärgat) men så dåligt borde det inte vara. Tror mer på täckfärgat alt plastöverdrag.

Jag gör nu skillnad på plastöverdraget skinn och det som brukar kallas för polished binder (eller andra liknande benämningar) Ibland är det samma sak men för mig är plastöverdraget ytterligare en nivå (sämre) än slipat, täckfärgat och flera lager vax behandlat som polished binder brukar vara.
En djungel map skinnkvalite:)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns säkerligen en hel del varianter på anilinfärgat (bättre än täckfärgat) men så dåligt borde det inte vara. Tror mer på täckfärgat alt plastöverdrag.
Det beror ju iofs helt på vilket skinn man använder. Topplagret på nappa är ju ett helt annat material än lite längre ned, så sliter man av ytlagret kan färgskillnaden bli väldigt påtaglig. Om jag skulle fetta in skorna hade det nog inte varit någon större färgskillnad. Men detta är sekundärt i detta fall.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det beror ju iofs helt på vilket skinn man använder. Topplagret på nappa är ju ett helt annat material än lite längre ned, så sliter man av ytlagret kan färgskillnaden bli väldigt påtaglig. Om jag skulle fetta in skorna hade det nog inte varit någon större färgskillnad. Men detta är sekundärt i detta fall.
Det är klart att det blir färgskillnaden om man får en skada på ett anlininfärgat skinn mot övriga skon. Om det är genomfärgat helt (därav olika nivåer på anlinin) så är det dock enklare att åtgärda mha skokräm och vax så att det inte ser lika fult ut. På din sko så ser det inte ut att vara genomfärgat (anilin) utan enbart ytan (täckfärgat alt ngn annan variant som t ex plastöverdrag) annars borde inte skadan vara så synbar efter bara 2 användningar imho.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är klart att det blir färgskillnaden om man får en skada på ett anlininfärgat skinn mot övriga skon. Om det är genomfärgat helt (därav olika nivåer på anlinin) så är det dock enklare att åtgärda mha skokräm och vax så att det inte ser lika fult ut. På din sko så ser det inte ut att vara genomfärgat (anilin) utan enbart ytan (täckfärgat alt ngn annan variant som t ex plastöverdrag) annars borde inte skadan vara så synbar efter bara 2 användningar imho.
Väldigt elak kant som går emot skinnet.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Letar efter ett par ''slit och släng'' penny-loafers till sommaren. Ska gå att testa i fysisk butik i Göteborg och med en budget på 1-1,5k ungefär. Vart går jag? :)
 

rgladh

Omega
Letar efter ett par ''slit och släng'' penny-loafers till sommaren. Ska gå att testa i fysisk butik i Göteborg och med en budget på 1-1,5k ungefär. Vart går jag? :)
Varför slita och sen slänga dom? Gå upp 700 spänn och få ett par randsydda som håller i åratal om du sköter dom. Tråkigt svar kanske, men rimligt rent ekonomiskt om du nu hade tänkt använda loafers fler somrar än just den kommande.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Varför slita och sen slänga dom? Gå upp 700 spänn och få ett par randsydda som håller i åratal om du sköter dom. Tråkigt svar kanske, men rimligt rent ekonomiskt om du nu hade tänkt använda loafers fler somrar än just den kommande.

Slit och släng kanske var ett dumt uttryck men jag vill ha ett par som jag inte behöver vara så rädd om. Kostymskor och finare kängor har jag inget emot att lägga 2500-4000kr på (även om jag tycker det är lite tråkigt) och verkligen vårda. Men nu vill jag ha ett par dojjor jag kan råka doppa i havet, festa med en blöt utekväll osv.
 

rgladh

Omega
Slit och släng kanske var ett dumt uttryck men jag vill ha ett par som jag inte behöver vara så rädd om. Kostymskor och finare kängor har jag inget emot att lägga 2500-4000kr på (även om jag tycker det är lite tråkigt) och verkligen vårda. Men nu vill jag ha ett par dojjor jag kan råka doppa i havet, festa med en blöt utekväll osv.
Mörkare mockaloafers har fyllt det syftet för mig tidigare (bortsett från dopp i havet) – och blir dessutom billigare i längden. Ett tips i all välmening.
 
Topp