• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Yfront

Omega
I behov av råd! Beställde ett par Yanko Penny loafers i mocka och fick hem dem idag. Gick ner en halv storlek mot vad jag brukar ha (9 i Loake Capital, 8,5 nu). De är precis lagom breda som de är, men någon millimeter för lång. Hälen glappar pyttelite redan under provning på vardagsrumsmattan. Frågan är då, hur mycket kommer de töja sig? De kommer förmodligen sitta perfekt ifall jag lägger i en hälkudde, men om de töjer sig för mycket kan de nog bli för stora oavsett med tiden.

Länk till skorna:
https://www.skolyx.se/sv/skor/307-penny-loafer-ljusbrun-mocka.html?search_query=Yanko&results=51

Vad hade ni gjort?

Jag har likadana och giick ner en halv storlek, hade kanske kunnat gått ner en halv till.. men ska sägas att när man gått en stund och fötterna är varma svullnar dom lite.. så jag är nöjd ändå
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Förra året beställde jag likadana skor i min vanliga storlek (UK9). Visade sig ganska snabbt att de var för stora så satte i hälgrepp och la i en extra sula men det hjälpte inte heller så sålde av skorna här på forumet för inte så länge sedan. Beställde hem nya i storlek UK8,5 som satt exakt så som du beskriver, de satt skönt framtill på foten men bara jag vickade lite på foten så hoppade hälen ur. Tror UK8 hade blivit bra, men de var ju slut och verkar vara slut fortfarande. Beställde hem tassel loafers istället till slut.

Så i ditt fall hade jag skickat tillbaka, väldigt viktigt att loafers sitter ordentligt eftersom du inte har några spännen eller någon snörning som håller skon kvar på foten.
Tack! Kastade iväg ett mail och frågade när de skulle få in nya, de skulle återkomma på måndag. Var egentligen mest inne på Pennyloafers, men om de inte får in nya snart får det bli Tassels istället.
 

Yfront

Omega
Tack! Kastade iväg ett mail och frågade när de skulle få in nya, de skulle återkomma på måndag. Var egentligen mest inne på Pennyloafers, men om de inte får in nya snart får det bli Tassels istället.

Du kan ju kika på skolyx egna variant, det dock gummisula på den.. på en ljus mocka som känns mer som en renodlad vår/sommar skor kanske läder är trevligare iofs.
 

urkronan

Omega
Vet inte heller om det är enkelt att ta bort. Ska testa med sula till att börja med, funkar inte det får jag nog överväga att låta dem gå vidare och leta efter en bättre läst. Otroligt fina skor i övrigt!
Lite återkoppling. Gick till skomakaren idag som även säljer CJ själv. Fick testa en mindre storlek och han rekommenderade starkt det istället för modifikationer. Så slänger upp en annons på skorna här idag eller imorgon ifall någon är sugen på ett par pembroke i riktigt fint skick. UK 8 E.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Varför är det ingen som plockar @Christian-hs loafers fort som attan? Pangpris på pangskor. (hade plockat dom själv om de motsvarade 8 uk...)

Jag håller med. Det är en pangsko, för en väldigt rimligt slant. Dessa går ofta dyrt på eBay och Styleforum (i sämre skick och sällan originalsula).

Gissningsvis för att det är en loafer och storleksmärkningen sätter lite griller i huvudet på ev. spekulanter.

CJ’s egna modell
https://www.grafford.se/skor/cordovan/harvard

Det skiljer faktiskt en del från CJs Harvad. Mina är full straps.:)

https://klocksnack.se/threads/crockett-jones-x-ralph-lauren-marlow-loafer-uk-9.111833/


389641D8-24FC-4DF6-8C84-E67F9139A579.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Mycket frågor nu runt loafers och storleksproblematiken rörande denna så kallade sko. Hur ska man hantera detta?
Det enkla svaret är som alltid att man ska undvika denna styggelse till "sko" helt och hållet.:D
Finns faktiskt en uppsjö snyggare alternativ för vår-/sommarsäsongen (innan alla loafersfanatiker kastar sig över mig vill jag poängtera att detta är min personliga uppfattning, dvs helt oberoende av vad alla bloggare med rekommendationer angående sk "klassisk klädsel" försöker få oss att tro.;))
Nåväl, skämt å sido så inser jag att det finns många som gillar loafern som skomodell.
Kör ni gärna på den, men jag vill iaf presentera några alternativ (aka "Vad bär den där loafershatande idioten på fötterna under den varmare delen av året?":)) som jag tycker är mer stilfulla (ja, med undantag av nr 3, den är inte särskilt stilfull, utan mer rolig i rätt sammanhang) för vår- och sommarhalvår.
Uppifrån och ner:
1) Derbydojjor i vit canvas
2) Lädersulad oxford i ganska ljus tan, halvbrogue.
3) Väldigt låg ökenkänga i skojig färg.
4) Spectator. Den mest stiliga sommarskon.
Grenson Spencer.jpg
CT.jpg
BS.jpg
EB.jpg
 
Senast ändrad:

Yfront

Omega
Mycket frågor nu runt loafers och storleksproblematiken rörande denna så kallade sko. Hur ska man hantera detta?
Det enkla svaret är som alltid att man ska undvika denna styggelse till "sko" helt och hållet.:D
Finns faktiskt en uppsjö snyggare alternativ för vår-/sommarsäsongen (innan alla loafersfanatiker kastar sig över mig vill jag poängtera att detta är min personliga uppfattning, dvs helt oberoende av vad alla bloggare med rekommendationer angående sk "klassisk klädsel" försöker få oss att tro.;))
Nåväl, skämt å sido så inser jag att det finns många som gillar loafern som skomodell.
Kör ni gärna på den, men jag vill iaf presentera några alternativ (aka "Vad bär den där loafershatande idioten på fötterna under den varmare delen av året?":)) som jag tycker är mer stilfulla (ja, med undantag av nr 3, den är inte särskilt stilfull, utan mer rolig i rätt sammanhang) för vår- och sommarhalvår.
Uppifrån och ner:
1) Derbydojjor i vit canvas
2) Lädersulad oxford i ganska ljus tan, halvbrogue.
3) Väldigt låg ökenkänga i skojig färg.
4) Spectator. Den mest stiliga sommarskon.
Grenson Spencer.jpg
CT.jpg
BS.jpg
EB.jpg
Heja dig!

Jag är sjukt glad för loafers men har alltid vett att uppskatta olika. Många svåra skor där men man ska köra med det man trivs i! :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag håller med. Det är en pangsko, för en väldigt rimligt slant. Dessa går ofta dyrt på eBay och Styleforum (i sämre skick och sällan originalsula).



Det skiljer faktiskt en del från CJs Harvad. Mina är full straps.:)

https://klocksnack.se/threads/crockett-jones-x-ralph-lauren-marlow-loafer-uk-9.111833/


389641D8-24FC-4DF6-8C84-E67F9139A579.jpeg
Svårt med benchgrade made for skor.
Det innebär ytterligare ett led som kräver marginal och det brukar i regel innebära att man drar in på något i produktionen men att prisnivån är densamma eller högre. I det här fallet så verkar det vara i nivå med C&J's egna benhgrade serie utifrån prisnivån på ca 11kkr (RL) vs C&J på 8,5Kkr.
Om det sedan är stor skillnad eller inte mellan skorna map design, upp till användaren att avgöra då bägge har samma läst och är penny loafers i cordovan i benchgrade kvalitet(troligen) från C&J.

Med det sagt, dina skor är fina och priset är helt ok för en begagnad cordovan loafer.
Om det passar ngn på KS är det bara att slå till:)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Svårt med benchgrade made for skor.
Det innebär ytterligare ett led som kräver marginal och det brukar i regel innebära att man drar in på något i produktionen men att prisnivån är densamma eller högre. I det här fallet så verkar det vara i nivå med C&J's egna benhgrade serie utifrån prisnivån på ca 11kkr (RL) vs C&J på 8,5Kkr.
Om det sedan är stor skillnad eller inte mellan skorna map design, upp till användaren att avgöra då bägge har samma läst och är penny loafers i cordovan i benchgrade kvalitet(troligen) från C&J.

Med det sagt, dina skor är fina och priset är helt ok för en begagnad cordovan loafer.
Om det passar ngn på KS är det bara att slå till:)
Jag menade bara på att designen är något annorlunda.:)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Heja dig!
Jag är sjukt glad för loafers men har alltid vett att uppskatta olika. Många svåra skor där men man ska köra med det man trivs i! :)
Tack för hurraropet!:)
Gillar att du uppskattar olika!:)
Personligen tycker jag att loafers är svåra skor (no surprise;)). Är väl medveten om att min skosmak inte är för alla, men tycker att det är roligt att visa upp alternativ till det som är "normen" för vad som man förväntas bära!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack för hurraropet!:)
Gillar din öppenhet med att uppskatta olika!:)
Personligen tycker jag att loafers är svåra skor (no surprise;)). Är väl medveten om att min skosmak inte är för alla, men tycker att det är roligt att visa upp alternativ till det som är "normen" för vad som man förväntas bära!
Ta en GT till nu och klicka hem ett par Longwings nu :D
Tror jag ska lägga upp en bild på Loafers samlingen imorn så @M.L. har något att fundera över;)
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Mycket frågor nu runt loafers och storleksproblematiken rörande denna så kallade sko. Hur ska man hantera detta?
Det enkla svaret är som alltid att man ska undvika denna styggelse till "sko" helt och hållet.:D
Finns faktiskt en uppsjö snyggare alternativ för vår-/sommarsäsongen (innan alla loafersfanatiker kastar sig över mig vill jag poängtera att detta är min personliga uppfattning, dvs helt oberoende av vad alla bloggare med rekommendationer angående sk "klassisk klädsel" försöker få oss att tro.;))
Nåväl, skämt å sido så inser jag att det finns många som gillar loafern som skomodell.
Kör ni gärna på den, men jag vill iaf presentera några alternativ (aka "Vad bär den där loafershatande idioten på fötterna under den varmare delen av året?":)) som jag tycker är mer stilfulla (ja, med undantag av nr 3, den är inte särskilt stilfull, utan mer rolig i rätt sammanhang) för vår- och sommarhalvår.
Uppifrån och ner:
1) Derbydojjor i vit canvas
2) Lädersulad oxford i ganska ljus tan, halvbrogue.
3) Väldigt låg ökenkänga i skojig färg.
4) Spectator. Den mest stiliga sommarskon.
Grenson Spencer.jpg
CT.jpg
BS.jpg
EB.jpg

Nice! :D
Har varit sugen på ett par vit-bruna spectators länge. Frågan är hur ofta man faktiskt kommer använda dem.
 

Punkt

Omega
Vad rekommenderas till en rätt casual och ledig stil (svarta jeans/chinos) men som även passar till formella tillställningar?
Tänker mig tex
20190504_213955.jpg

Inga spetsiga tår och grejer. Vill varva med sneakers men är inte redo för nåt annat än svart.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
-Hej,

Köper man ett par Oxfords från Loake tex så finns det tillhörande skoblock att köpa till.

Jag hittar inga tillhörande skockblock till mina CC. Det känns som att det inte finns helt enkelt. Är det något speciellt att tänka på när man ska välja skockblock eller är det bara att köpa...?

Jag är inne på att klicka hem nedan:

https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/hammargruppen-shoe-tree-cedar.html
Har 4 uppsättningar skoblock från skolyx som jag kört i 1,5 år. Väldigt rimligt prissatta: https://www.skolyx.se/sv/skoblock/1-skoblock.html
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad rekommenderas till en rätt casual och ledig stil (svarta jeans/chinos) men som även passar till formella tillställningar?
Tänker mig tex
20190504_213955.jpg

Inga spetsiga tår och grejer. Vill varva med sneakers men är inte redo för nåt annat än svart.
Var har du för budget? Om jag gissar utefter skorna du hade som exempel... 5-6k?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Högst oklart. Nu senast har jag blivit mer inne på ett par Dr Martens 1461 mono. Har dålig koll på den här typen av skor så vet inte riktigt vad det finns för olika märken och modeller.

20190506_105428.jpg
Finns tusentals och åter tusentals. De där Dr Martens är nog bra kvalitét för pengarna, dock är inte så optimala för sommar.
 
Senast ändrad:

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Hej jag tänkte lämna in ett par Loake perth för omsulning. Min lokala skomakare sa att hon bara limmade den nya sulan. Är det så det går till, eller bör man leta efter en annan skomakare? Det är antagligen halvsulning och ny klack som ska göras.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
-Tack för tipset.

Vilka av nedan har du? Matchar de bra storleken?

Hade i så fall velat ha de här men de är slutsålda.
5129F70C-9635-47B1-A127-DBE5FED53E4F.jpeg


Men de finns tillgängliga.
076F0391-ABD6-4F32-916D-C7E5B342C9CA.jpeg
Jag har de som flexar/är justerbara på bredden. Storleksmässigt matchar de bra skor jag haft från Loake, c&j, etc... Med det sagt har jag faktiskt block i både storlek 42 och 43 för att jag inte vill stretcha ut mina loafers för mycket (har UK 8.5 i storlek).
 

Exekys

Cartier
Hej jag tänkte lämna in ett par Loake perth för omsulning. Min lokala skomakare sa att hon bara limmade den nya sulan. Är det så det går till, eller bör man leta efter en annan skomakare? Det är antagligen halvsulning och ny klack som ska göras.
Du ska gå till en riktig skomakare låter det som. Om allt den lokala förmågan kan göra är att limma på vad som i praktiken blir en slitsula ska du byta upp dig. Och ska du ändå byta klack är steget inte långt till en helsulning. Var i geografin håller du till - här finns folk som kan rekommendera skomakare i de flesta hörn av landet.
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Du ska gå till en riktig skomakare låter det som. Om allt den lokala förmågan kan göra är att limma på vad som i praktiken blir en slitsula ska du byta upp dig. Och ska du ändå byta klack är steget inte långt till en helsulning. Var i geografin håller du till - här finns folk som kan rekommendera skomakare i de flesta hörn av landet.

Hon kunde byta hela sulan om jag ville, det va dock inte nödvändigt. Hon skulle även kolla om korkdelen behövde bytas. Är risken stor att sulan släpper om den bara limmas och pressas? Finns det andra nackdelar? Finns det någon bra skomakare att rekommendera i närheten av Västmanland så vore det kanon.
 
Senast ändrad:

ETMC

Omega
Fick tillbaka mina ofodrade C-QP som varit på spa uppe i Stockholm några dagar sedan jag upptäckt att de gått sönder efter bara några användningar.

Har glömt hur EXTREMT sköna de är temperaturmässigt. Ofodrade sneakers är drömmen.

Håller med! Lade mina Sweyd på hyllan i förmån för CQP nu och skillnaden är enorm :cool:
 
Topp