• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

aneki

Omega
Första dagen med L&T loafer. Första L&T skon med, känns väldigt bra faktiskt. Det är den fodrade, inte Manolo-skon som släpptes igår.
(färgerna blev lite konstiga, ser bättre ut i verkligheten).
IMG_20190510_085411.jpg
Kul! Jag köpte precis samma. Än så länge nöjd. Har en L&T MTO påväg också.
 
  • Like
Reactions: PIC

Lauda

Patek
2-Faktor
@grodslukarenx - Tack för länken. Det var intressant att läsa om spiralskoblock och hur de kan skada en sko. Än så länge tror jag att jag har valt ett spiralskoblock av rätt kvalité och form som inte kommer skada mina sneakers.

@M.L. - Tack för din synpunkt. Jag håller med att det hade varit det ultimata med ”riktiga” skoblock som du säger. Därför gjorde jag ett försök med dessa. Rätt storlek. Men för breda på det inringade området. Jag upplevde att den skadar skon. Jag har redan lagt mycket tid på det här med rätt skoblock för jag vill göra det rätta. Men det går ej att hitta.
C90DE0FF-B6CB-4149-BA08-6BE0B6378870.jpeg

@stigge - Enligt bilden ovan hade det inte hjälpt att gå ner en storlek då jag upplever att problemet med helfots skoblock är på bredden. Ditt tips däremot om att ta bort fjädringen hade varit genialiskt men då skulle jag även plocka bort hälen av skoblocken då den är för bred.

Jag tänker ge spiralskoblocken en chans då de kändes rätt och skonsamma. Upplever jag att det inte blir så bra då verkställer jag @stigges plan om att göra om en helfots skoblock genom att plocka bort fjädringen osv...

Är det någon som kan rekommendera ett specifikt märke av skoblock till just Common Projects så får man gärna höra av sig.

Tack för era input.

-Jag lyckades inse att spiralskoblock skulle innebära påfrestning för skorna på sikt så det blir inget mer med det.

Jag fick plocka bort fjädringen som @stigge rekommenderade men jag fick plocka bort även hälen då den är bred.

Främre delen och skon ser ut att fyllas i väl, vilket borde innebära att skon får den hjälp den behöver för att behålla sin form. Dessutom verkar det vara väldigt skonsam också.

Vad säger experterna? :)
91830089-54EF-48A2-839A-A8131AEDABC1.jpeg

DCD79DCE-443A-4326-B274-46B6952514BC.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
-Jag lyckades inse att spiralskoblock skulle innebära påfrestning för skorna på sikt så det blir inget mer med det.

Jag fick plocka bort fjädringen som @stigge rekommenderade men jag fick plocka bort även hälen då den är bred.

Främre delen och skon ser ut att fyllas i väl, vilket borde innebära att skon får den hjälp den behöver för att behålla sin form. Dessutom verkar det vara väldigt skonsam också.

Vad säger experterna? :)
91830089-54EF-48A2-839A-A8131AEDABC1.jpeg

DCD79DCE-443A-4326-B274-46B6952514BC.jpeg
Det krävs fortfarande väldigt mycket kraft för att ändra formen på skorna. Om du måste pressa ner blocken och spec. hälpartiet så kan skon ändras, men om blocken kommer ner i skorna utan större motstånd så kommer ditt användande att påverka passformen mer.

Jag har div olika märken på block och det tar tid innan det sker ngn ändring pga blocken och krävs en del kraft för att ändra formen.

PS: dina block är inte sk heltfotsblock utan delade.
 

aneki

Omega
Jag har ett par bespoke från Jan Kielman och där måste jag pressa ner de lästade blocken mycket hårt (jag är svag). Jag påtalade detta för dem, men de menade att allt var i sin ordning. På tal om skoblock och hur hårt de sitter.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag har ett par bespoke från Jan Kielman och där måste jag pressa ner de lästade blocken mycket hårt (jag är svag). Jag påtalade detta för dem, men de menade att allt var i sin ordning. På tal om skoblock och hur hårt de sitter.
Det är lite skillnad på lästade block och icke lästade map passform. Men ger en klar indikation av hur tight ett par korrekta block sitter.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Det krävs fortfarande väldigt mycket kraft för att ändra formen på skorna. Om du måste pressa ner blocken och spec. hälpartiet så kan skon ändras, men om blocken kommer ner i skorna utan större motstånd så kommer ditt användande att påverka passformen mer.

Jag har div olika märken på block och det tar tid innan det sker ngn ändring pga blocken och krävs en del kraft för att ändra formen.

PS: dina block är inte sk heltfotsblock utan delade.

-Ja ok, tack för all info.

Jag fick pressa in hälpartiet för att få in skoblocken. Men det kändes ok storleksmässigt. Hälen längst bak var också helt ok. Men kanten som jag pekar på enligt bilden nedan stack ut för mycket. Just den punkten såg inte ok ut.

Så även om jag plockar bort fjädringen och begåller hälpartiet så kommer kanten på hälpartiet att töja/skada skon på den delen den träffar på...

EB60AA08-9BB1-401A-9358-8F20753D2CFF.jpeg
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
-Ja ok, tack för all info.

Jag fick pressa in hälpartiet för att få in skoblocken. Men det kändes ok storleksmässigt. Hälen längst bak var också helt ok. Men kanten som jag pekar på enligt bilden nedan stack ut för mycket. Just den punkten såg inte ok ut.

Så även om jag plockar bort fjädringen och begåller hälpartiet så kommer kanten på hälpartiet att töja/skada skon på den delen den träffar på...

EB60AA08-9BB1-401A-9358-8F20753D2CFF.jpeg
Jag vet inte, men hade det inte varit enklare att slipa/fila ner träet där du tycker att hälen är för bred bara? Eller jag kanske missuppfattar.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
-Du uppfattar det helt korrekt. Jag har funderat på att slipa/fila den delen faktiskt... Det kanske blir helt perfekt då.
Ingen aning om det blir perfekt då, men jag har tänkt prova det om mina skor börjar kännas som att de töjs ut i hälen. Det har ju poängterats i tråden att vissa tyckt att hälen töjts med Skolyx:s block. Inget jag märkt av än dock.
 

stigge

Omega
2-Faktor
-Ja ok, tack för all info.

Jag fick pressa in hälpartiet för att få in skoblocken. Men det kändes ok storleksmässigt. Hälen längst bak var också helt ok. Men kanten som jag pekar på enligt bilden nedan stack ut för mycket. Just den punkten såg inte ok ut.

Så även om jag plockar bort fjädringen och begåller hälpartiet så kommer kanten på hälpartiet att töja/skada skon på den delen den träffar på...

EB60AA08-9BB1-401A-9358-8F20753D2CFF.jpeg

-Du uppfattar det helt korrekt. Jag har funderat på att slipa/fila den delen faktiskt... Det kanske blir helt perfekt då.
Inte för att vara den...:)
Men det verkar lite som du har lite för högt ställda krav på hur blocken ska sitta i ett par skor. Den delen har jag aldrig vart med om själv eller ens läst om. Har du rätt stl på dina block så kör på och låt det vara.
Men, du får såklart fila ner blocken om du vill men använd hellre skorna i någon månad så kommer du märka att passformen ändras genom att du använder skorna.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Inte för att vara den...:)
Men det verkar lite som du har lite för högt ställda krav på hur blocken ska sitta i ett par skor. Den delen har jag aldrig vart med om själv eller ens läst om. Har du rätt stl på dina block så kör på och låt det vara.
Men, du får såklart fila ner blocken om du vill men använd hellre skorna i någon månad så kommer du märka att passformen ändras genom att du använder skorna.

-Det är helt lugnt. Folk orkar inte med mig här hemma då det varit snack om skoblock hela veckan :hilarious:

Uppskattar högt att ni tagit er tiden för att dela med er av det ni kan!:)

Jag får lyckligtvis uppdatera er med att jag gick tillbaka till ruta 1 och gjorde som @stigge sa. Plockade bort fjädringen och skruvade tillbaka hälpartiet.

Alla delar av skoblocket ligger där de ska i skon. Skorna känns välfyllda och jag kan inte anmärka någon potentiell påfrestning visuellt:D

Jag vill tacka för mycket bra hjälp:happyhappy:
 

JB_XII

Rolex
-Det är helt lugnt. Folk orkar inte med mig här hemma då det varit snack om skoblock hela veckan :hilarious:

Uppskattar högt att ni tagit er tiden för att dela med er av det ni kan!:)

Jag får lyckligtvis uppdatera er med att jag gick tillbaka till ruta 1 och gjorde som @stigge sa. Plockade bort fjädringen och skruvade tillbaka hälpartiet.

Alla delar av skoblocket ligger där de ska i skon. Skorna känns välfyllda och jag kan inte anmärka någon potentiell påfrestning visuellt:D

Jag vill tacka för mycket bra hjälp:happyhappy:

Fjädringen, som ger ett tryck, har även en funktion såklart. Den förebygger att skon böjs och får en ”banan”-form så att tårna pekar uppåt.

Jag vet inte hur mycket sneakers påverkas dock. De brukar ju håll sig rätt platta.
Men jag skulle inte vara orolig för att använda fjädringen. Är skoblocket i rätt storlek så bör det inte vara några problem :)
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Fjädringen, som ger ett tryck, har även en funktion såklart. Den förebygger att skon böjs och får en ”banan”-form så att tårna pekar uppåt.

Jag vet inte hur mycket sneakers påverkas dock. De brukar ju håll sig rätt platta.
Men jag skulle inte vara orolig för att använda fjädringen. Är skoblocket i rätt storlek så bör det inte vara några problem :)

-Jag sätter fjädringen tillbaka när jag gått in skorna ordentligt ;)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ett tips för de som söker skoblock med smalare häl: Brooks Brothers (med reservation för att deras block kan ha förändrats, det var trots allt några år sedan jag sist köpte ett par). Se bilder för jämförelse med Bexley och Skocare. Jag kör BB skoblock i de flesta sneakers.
Ett annat tips är att köpa hem skoblock från många olika tillverkare. Jag sitter på ett lager med olika typer skoblock och när jag får hem ett par skor får man testa sig fram vilket block som sitter bäst. Det är förvånansvärt stora skillnader mellan olika tillverkare, men har man 6-7 olika varianter att välja på brukar det gå bra att hitta ett par som sitter perfekt. Detta tipset kräver förstås en hyggligt stor skosamling för att vara vettigt...
skoblock1.jpg

skoblock2.jpg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ett tips för de som söker skoblock med smalare häl: Brooks Brothers (med reservation för att deras block kan ha förändrats, det var trots allt några år sedan jag sist köpte ett par). Se bilder för jämförelse med Bexley och Skocare. Jag kör BB skoblock i de flesta sneakers.
Ett annat tips är att köpa hem skoblock från många olika tillverkare. Jag sitter på ett lager med olika typer skoblock och när jag får hem ett par skor får man testa sig fram vilket block som sitter bäst. Det är förvånansvärt stora skillnader mellan olika tillverkare, men har man 6-7 olika varianter att välja på brukar det gå bra att hitta ett par som sitter perfekt. Detta tipset kräver förstås en hyggligt stor skosamling för att vara vettigt...
skoblock1.jpg

skoblock2.jpg
Citerar dig samtidigt som jag skriver en allmän fråga, men du brukar ju ha bra koll :)

Någon som vågat sig på att fila ner ett par skoblock? Har ett par myrqvist loafers som är kräsna på block, och de blocket som passar bäst är dock för bred vid valvet och skapar en liten punkt som utbucknad.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Citerar dig samtidigt som jag skriver en allmän fråga, men du brukar ju ha bra koll :)
Någon som vågat sig på att fila ner ett par skoblock? Har ett par myrqvist loafers som är kräsna på block, och de blocket som passar bäst är dock för bred vid valvet och skapar en liten punkt som utbucknad.
Har aldrig behövt slipa ned, utan precis som jag skriver ovan hittar jag alltid nåt skoblock som sitter bra.
Men jag har svårt att se att det skulle vara nåt problem att slipa ned ett par block (utöver att det kanske krävs viss hantverksmässig skicklighet?).
 

wadstroem

Cartier
Mitt första par Myrqvist. Har ännu bara haft de till jobbet en gång så återstår att se hur de känns över tid, men mitt första intryck är bra. Helt klart prisvärda skor. Vad har ni andra för erfarenheter av Myrqvist?
A28BF357-0242-41B2-9FC3-86F0BD039604.jpeg C21ED3CC-4661-4A0B-A1F9-1529A43F4D1F.jpeg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Mitt första par Myrqvist. Har ännu bara haft de till jobbet en gång så återstår att se hur de känns över tid, men mitt första intryck är bra. Helt klart prisvärda skor. Vad har ni andra för erfarenheter av Myrqvist?
A28BF357-0242-41B2-9FC3-86F0BD039604.jpeg C21ED3CC-4661-4A0B-A1F9-1529A43F4D1F.jpeg
Hört mycket bra om Myrqvist men aldrig testat själv. Provade dock ett par av deras loafers i höstas (precis innan de gjorde om passformen) och den satt sådär, men fick då höra att de skulle göra om lästen så att insteget blev lite högre än vad det var på den befintliga. Ska prova igen nästa gång jag befinner mig i Sverige/Stockholm!
 
Topp