• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Lauda

Patek
2-Faktor
Loake på ett par kritvita ben
20190520_165052.jpg

-Jätte snygga! Har du några fler skor från Loake? Typ Oxfords eller liknande. Tänkte fråga i fall du har samma storlek på de?
 

Stil

Omega
Halvt dubbelpost. Fick hem ett par Oxfords från SuitSupply som jag som sko-novis tycker verkar vara ok pris/värde. Jag fattar att man gör avkall på mycket i prisklassen. Har ni experter någon erfarenhet av deras skor?
25510AA2-2332-48E6-A61C-CDFDA04E707F.jpeg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Tackar! Nej tyvärr inte kommit så långt. Blev tvungen att kliva upp till 8.5 i dessa då jag vanligtvis har 8a. Vad hade du i åtanke? :)

-Jag har ett par oxfords från Loake i storlek 9,5. Tills jag gick in de så trodde jag att jag hade valt fel storlek. Nu när de är välanvända så är de världens skönaste skor.
70E7C820-6F55-4EAC-8923-7A477B589D72.jpeg
Nu har jag köpt ett par nya penny loafers från Loake igen. Också i 9,5. Jag håller på att gå in de här hemma. Men jag tycker att det är så jobbigt så att jag tror att det är fel storlek igen. Men de ger sig nog :)
42F7BBBE-BE70-4F47-BEBB-DF3A4C48532A.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
-Jag har ett par oxfords från Loake i storlek 9,5. Tills jag gick in de så trodde jag att jag hade valt fel storlek. Nu när de är välanvända så är de världens skönaste skor.
70E7C820-6F55-4EAC-8923-7A477B589D72.jpeg
Nu har jag köpt ett par nya penny loafers från Loake igen. Också i 9,5. Jag håller på att gå in de här hemma. Men jag tycker att det är så jobbigt så att jag tror att det är fel storlek igen. Men de ger sig nog :)
42F7BBBE-BE70-4F47-BEBB-DF3A4C48532A.jpeg
Tänkt på att lästerna Loake använder är väldigt olika i passformen. Din Oxfordsko är väl ett par Cadogan på Capital lästen
medan loafern är väl en Whitehall på 025 lästen.
025 lästen är imo betydligt mindre än Capital (som klassas som en stor läst) medan 025 nog att klassa som en mindre läst.
Om jag minns rätt så använder Loake läst 019, 025 och Loafer läst på sina loafers och 019 och 025 är ganska små medan loafer lästen är mer tts.
Mao- kan vara så att du behöver stl 10 på den.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Tänkt på att lästerna Loake använder är väldigt olika i passformen. Din Oxfordsko är väl ett par Cadogan på Capital lästen
medan loafern är väl en Whitehall på 025 lästen.
025 lästen är imo betydligt mindre än Capital (som klassas som en stor läst) medan 025 nog att klassa som en mindre läst.
Om jag minns rätt så använder Loake läst 019, 025 och Loafer läst på sina loafers och 019 och 025 är ganska små medan loafer lästen är mer tts.
Mao- kan vara så att du behöver stl 10 på den.

-Grymt bra koll som vanligt @stigge ! Tack för din input!

Hur kommer det sig att passformen på båda ska vara ”F”? Eller det kanske är något som man inte ska ta hänsyn till så mycket?
 

stigge

Omega
2-Faktor
-Grymt bra koll som vanligt @stigge ! Tack för din input!

Hur kommer det sig att passformen på båda ska vara ”F”? Eller det kanske är något som man inte ska ta hänsyn till så mycket?
F är bredden, men den går egentligen bara att jämföra inom samma läst då bredden mellan läster kan variera. Tex en Capital läst med F bredd vs G bredd är ok som jämförelse. 025 med F bredd mot Capital F ger inte så mycket då lästerna skiljer sig ganska markant.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
F är bredden, men den går egentligen bara att jämföra inom samma läst då bredden mellan läster kan variera. Tex en Capital läst med F bredd vs G bredd är ok som jämförelse. 025 med F bredd mot Capital F ger inte så mycket då lästerna skiljer sig ganska markant.

-Tack för bra förklaring. Jag ska ta och jämföra och fundera. Jag återkopplar...
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Tack för bra förklaring. Jag ska ta och jämföra och fundera. Jag återkopplar...

-Jag har läst på många ställen att man rekommenderar att gå upp en halv storlek på Loakes loafers som är gjorda på läst 025 precis som du sa @stigge .

Jag upplever dock att 9,5 som är min ”riktiga” storlek har tillräckligt mycket luft på de här loafers. Jag tror att 10:an hade blivit något för stort för mina fötter.

Jag ska ge mig på fighten för att gå in dem...:D
49D37978-514C-4A6E-9F15-8F2B7EFA755C.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
-Jag har läst på många ställen att man rekommenderar att gå upp en halv storlek på Loakes loafers som är gjorda på läst 025 precis som du sa @stigge .

Jag upplever dock att 9,5 som är min ”riktiga” storlek har tillräckligt mycket luft på de här loafers. Jag tror att 10:an hade blivit något för stort för mina fötter.

Jag ska ge mig på fighten för att gå in dem...:D
49D37978-514C-4A6E-9F15-8F2B7EFA755C.jpeg
Loafers är svårt pga avsaknad av snörning.
Äger inga loafers ifrån Loake men av det jag prövat så verkar loafers lästen passa mig bäst då 025 och 019 är för små i min vanliga storlek och 0.5stl upp blir troligen lite stor även om längden är bättre. Inland får man helt enkelt inse att vissa läster inte passar ens fötter.
Hoppas du vinner kampen :D
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Mina pennies är ett par Whitehall i läder från Loake. Upplever att jag ligger någonstans mellan 9 och 9.5 i storlek på Capital men 025 har något mindre tå-utrymme men känns istället generös över midjan på skon. Längdmässigt upplever jag inte någon stor skillnad.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Mina pennies är ett par Whitehall i läder från Loake. Upplever att jag ligger någonstans mellan 9 och 9.5 i storlek på Capital men 025 har något mindre tå-utrymme men känns istället generös över midjan på skon. Längdmässigt upplever jag inte någon stor skillnad.

-Tack för din input.

Men vad kör du på för storlek på Capital och på dina pennies?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
-Tack för din input.

Men vad kör du på för storlek på Capital och på dina pennies?
Jag har ett par Hyde i storlek 9F som jag gått in som idag sitter tvärskönt, men de har jag fått så mycket blåsor av på tårna när jag gick in dem att det nästan inte var värt det. Äger också ett par Buckingham i 9.5 som jag inte använt lika mycket men jag anar att de kanske kommer bli något stora när de väl är ingådda. Mina whitehall är 9.5 och passar rätt ok - har fått några blåsor, framför allt på lång och ring-tå och häl när jag använt dem strumplöst. De är som jag skrev ovan även något stora över midjan på foten.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Jag har ett par Hyde i storlek 9F som jag gått in som idag sitter tvärskönt, men de har jag fått så mycket blåsor av på tårna när jag gick in dem att det nästan inte var värt det. Äger också ett par Buckingham i 9.5 som jag inte använt lika mycket men jag anar att de kanske kommer bli något stora när de väl är ingådda. Mina whitehall är 9.5 och passar rätt ok - har fått några blåsor, framför allt på lång och ring-tå och häl när jag använt dem strumplöst. De är som jag skrev ovan även något stora över midjan på foten.

-Japp, då är jag med.

Med risk att ni tycker att jag är överdriven :angel:

Jag har kommit fram till att den högra skon är något bredare än den vänstra :hilarious:

Jag har gått lite här hemma och upplever inga märkvärdiga besvär på den högra. Men den vänstra än sydd något smalare än den högra på området precis innan stortån.

Hur har jag kommit fram till det? Dels så gör det fortfarande lite ont där jag pekar på bilden nedan och sen kommer inte skoblocken in lika långt på vänstra skon som den högra. Se bilderna nedan:

Skillnaden på att skoblocken inte kommer in lika långt på skon pga av att den ena är något smalare:
681F8878-3BC3-403A-87F9-A177677FD954.jpeg

Enda stället skon inte gett sig än men jag känner att det blir bättre och bättre:
31D4DB04-5A6C-4481-B043-C8E5E6AA9B19.jpeg

Reklamation eller normal avvikelse vid hantverk?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
-Japp, då är jag med.

Med risk att ni tycker att jag är överdriven :angel:

Jag har kommit fram till att den högra skon är något bredare än den vänstra :hilarious:

Jag har gått lite här hemma och upplever inga märkvärdiga besvär på den högra. Men den vänstra än sydd något smalare än den högra på området precis innan stortån.

Hur har jag kommit fram till det? Dels så gör det fortfarande lite ont där jag pekar på bilden nedan och sen kommer inte skoblocken in lika långt på vänstra skon som den högra. Se bilderna nedan:

Skillnaden på att skoblocken inte kommer in lika långt på skon pga av att den ena är något smalare:
681F8878-3BC3-403A-87F9-A177677FD954.jpeg

Enda stället skon inte gett sig än men jag känner att det blir bättre och bättre:
31D4DB04-5A6C-4481-B043-C8E5E6AA9B19.jpeg

Reklamation eller normal avvikelse vid hantverk?
Om du upplever besvär kan det absolut vara värt att ta tillbaka till butiken, men "risken" är att de räknar det som normal avvikelse. Gör det ont i leden som går till stortån? Jag hade det problemet med mina RM Williams, men det tog bara lite extra tid att gå in och nu sitter de toppenskönt.
 

stigge

Omega
2-Faktor
-Japp, då är jag med.

Med risk att ni tycker att jag är överdriven :angel:

Jag har kommit fram till att den högra skon är något bredare än den vänstra :hilarious:

Jag har gått lite här hemma och upplever inga märkvärdiga besvär på den högra. Men den vänstra än sydd något smalare än den högra på området precis innan stortån.

Hur har jag kommit fram till det? Dels så gör det fortfarande lite ont där jag pekar på bilden nedan och sen kommer inte skoblocken in lika långt på vänstra skon som den högra. Se bilderna nedan:

Skillnaden på att skoblocken inte kommer in lika långt på skon pga av att den ena är något smalare:
681F8878-3BC3-403A-87F9-A177677FD954.jpeg

Enda stället skon inte gett sig än men jag känner att det blir bättre och bättre:
31D4DB04-5A6C-4481-B043-C8E5E6AA9B19.jpeg

Reklamation eller normal avvikelse vid hantverk?
Nog snarare dina fötter som är olika stora som visar sig, inte helt ovanligt att det skiljer 0.5stl mellan fötterna. Ställ dig på ett blankt papper och rita av konturen på bägge fötterna och mät sedan längd och bredd så får du se skillnaden. Skoblock kan sitter lite olika i skor pga div anledningar så gå inte på det som en ”sanning” att skorna är felaktigt sydda.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Om du upplever besvär kan det absolut vara värt att ta tillbaka till butiken, men "risken" är att de räknar det som normal avvikelse. Gör det ont i leden som går till stortån? Jag hade det problemet med mina RM Williams, men det tog bara lite extra tid att gå in och nu sitter de toppenskönt.

-I början var det ont, nu är det mer som motstånd...

Det är vid fotens bredaste punkt där jag pekar på bilden nedan. Alltså en bra bit innan stortån.

Jag tror att det är en tidsfråga till de ger sig och kommer kännas helt perfekt. Får nog lida pin ett litet tag till :D
A93F9D41-36A3-4835-BA9E-DDBA4862D22A.jpeg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Nog snarare dina fötter som är olika stora som visar sig, inte helt ovanligt att det skiljer 0.5stl mellan fötterna. Ställ dig på ett blankt papper och rita av konturen på bägge fötterna och mät sedan längd och bredd så får du se skillnaden. Skoblock kan sitter lite olika i skor pga div anledningar så gå inte på det som en ”sanning” att skorna är felaktigt sydda.

-Yes, jag är medveten om att fötter kan vara olika stora. Mina är dock inte det. Jag har inte upplevt något liknande innan.

Anledningen till att jag misstänker att de kan vara lite olika sydda är att jag stoppat i skorna två olika skoblock där utfallet var detsamma:

B330194D-5BB7-4D86-A49F-AAE82089665D.jpeg

04AFDB62-D8F2-4062-B02D-4438CB65772A.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
-I början var det ont, nu är det mer som motstånd...

Det är vid fotens bredaste punkt där jag pekar på bilden nedan. Alltså en bra bit innan stortån.

Jag tror att det är en tidsfråga till de ger sig och kommer kännas helt perfekt. Får nog lida pin ett litet tag till :D
A93F9D41-36A3-4835-BA9E-DDBA4862D22A.jpeg
Generellt ska inte skor göra ont utan sitta bra redan från början. Pressa inte ner fötter i för små skor och hoppas det blir bättre framöver. Risk för framtida fotproblem finns då. En viss tighthet i början men inte så det gör ont.
Tänk på att en skomakare kan lästa ut på bredden en del (ca 0.5 i stl) om skon i övrigt är bra)
Men som sagt, inte för tight så det gör ont.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Mörkbruna C&J Pembroke till marinblå flanellkostym, bra eller anus?
Jättebra så länge de inte ska bäras på begravning (men även om det skulle vara en sådan tillställning skulle du förmodligen inte göra bort dig!) Några jätteanala typer kommer säkert att påpeka att derbys är alldeles för informella för att bäras tillsammans med kostym. Men de har fel!:)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jättebra så länge de inte ska bäras på begravning (men även om det skulle vara en sådan tillställning skulle du förmodligen inte göra bort dig!) Några jätteanala typer kommer säkert att påpeka att derbys är alldeles för informella för att bäras tillsammans med kostym. Men de har fel!:)
Gillar. Skulle säga att det funkar bra under vinterhalvåret.
Vad gött att höra! Tänker att de ska användas främst under de mer regniga månaderna i Göteborg.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Generellt ska inte skor göra ont utan sitta bra redan från början. Pressa inte ner fötter i för små skor och hoppas det blir bättre framöver. Risk för framtida fotproblem finns då. En viss tighthet i början men inte så det gör ont.
Tänk på att en skomakare kan lästa ut på bredden en del (ca 0.5 i stl) om skon i övrigt är bra)
Men som sagt, inte för tight så det gör ont.

-Jag håller med. Inte så att det gör ont på det sättet så att foten blir skadad. Det är inget ovanligt att man får ont av helt nya skor om man ger sig på långpromenad till exempel, utan att ha gått in dem först...

Jag tvingar inte på mig några skor som är för små naturligtvis. Men har jag på mig ett par helt nya oxfords eller loafers då finner jag dem inte alls sköna i början fast jag vet att storleken är rätt.

Det är nästan så att jag brottas med skorna i 2-3 dagar hemma tills de verkligen mjuknar upp och anpassar sig efter mina fötter.

Sen är detta väldigt individuellt såklart beroende på hur ens fötter är formade.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Vad skulle ni säga är en rimlig prissättning på ett par Crockett and Jones Lowndes i fint skick som är använda max 10 gånger? :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vad skulle ni säga är en rimlig prissättning på ett par Crockett and Jones Lowndes i fint skick som är använda max 10 gånger? :)
Skulle säga 3000-3500:-
Har vart några C&J i det skicket som annonserats för 3-3.5kkr.
Jag skulle säga att ni är högt ute! Mer 2-2.7kkr tror jag på för ett par begagnade C&J skor (oavsett hur fint skick de har). De går o köpa nya för 5-5,5kkr så halva priset mot nytt är nog mest rimligt om man vill ha dem sålda.
 
Har sålt ett par skor på KS, tror du får det svårt att sälja för 4.
KS är kanske inte bästa plattformen för att köpa och sälja skor och sedan kan ju ”max 10 användningar” vara allt från nyskick till ett par riktigt slitna jäklar så det är ju lite svårt att säga utan bilder men 4k är nog kanske ändå lite i överkant även om de är nära nyskick.

Nog för att dubbelmunkar inte är jättehett hos alla men 2k oavsett skick är fel.
 
Senast ändrad:
Topp