• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

stigge

Omega
2-Faktor
Jag skulle säga att ni är högt ute! Mer 2-2.7kkr tror jag på för ett par begagnade C&J skor (oavsett hur fint skick de har). De går o köpa nya för 5-5,5kkr så halva priset mot nytt är nog mest rimligt om man vill ha dem sålda.
Beror väldigt mycket på skicket efter 10ggr användning. Har sålts fina skor här för 3-3.5kkr så det känns ok om nyskick, annars lägre såklart.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
KS är kanske inte bästa plattformen för att köpa och sälja skor och sedan kan ju ”max 10 användningar” vara allt från nyskick till ett par riktigt slitna jäklar så det är ju lite svårt att säga utan bilder men 4k är nog kanske ändå lite i överkant även om de är nära nyskick.
Nog för att dubbelmunkar inte är jättehett hos alla men 2k oavsett skick är fel.
Beror väldigt mycket på skicket efter 10ggr användning. Har sålts fina skor här för 3-3.5kkr så det känns ok om nyskick, annars lägre såklart.
2-3 kkr verkar vara rätt standard skulle jag säga:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...1313&_nkw=crockett+and+jones+Lowndes&_sacat=0

För att jag skulle betala mer än halva nypriset för ett par begagnade skor skulle de behöva vara BNIB (men det är jag det, alla är vi olika). Mitt största resonemang bakom det är att innersulan i kork formar sig rätt snabbt efter dina fötter i början men sen när den är välpackad ändrar den sig inte mycket till nästa användares fötter. Så köper jag fina/dyra läderskor för att de ska forma sig efter mina fötter så vill jag att de formar sig efter mina fötter och inte någon annans fötter.
 

stigge

Omega
2-Faktor
2-3 kkr verkar vara rätt standard skulle jag säga:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...1313&_nkw=crockett+and+jones+Lowndes&_sacat=0

För att jag skulle betala mer än halva nypriset för ett par begagnade skor skulle de behöva vara BNIB (men det är jag det, alla är vi olika). Mitt största resonemang bakom det är att innersulan i kork formar sig rätt snabbt efter dina fötter i början men sen när den är välpackad ändrar den sig inte mycket till nästa användares fötter. Så köper jag fina/dyra läderskor för att de ska forma sig efter mina fötter så vill jag att de formar sig efter mina fötter och inte någon annans fötter.
Jag pratar såkart om BNIB eller nästinill och det C&J som sålt här nyligen har vart i det skicket. Ebay och Tradera priser bör imo vara lägre då möjligheten att
se och testa skorna live inte finns (såklart även begränsningar här också men klart bättre ändå). Om det är äkta 10ggr (finns många skor som annonsera som
10ggr men klart mer använda) så är korfyllningen inte ngt större problem, även om det finns. Min erfarenhet av beg. skor är skorna formar sig ganska bra efter dina fötter också, om det inte är rejält använta såklart. Sedan kan prisbilden såklart variera en del mellan modeller och material.
Ett par munkar idag kanske inte betingar samma prisbild (här) som t ex Pembroke som nu är heta.
Vi är ju trots allt ganska överens om att 3kkr inte är ett orimligt pris för skor som är mer eller mindre BNIB. Sedan kan det vara lite lägre
eller högre beroende på modell och hur eftertraktade det är på marknaden för tillfället. Om mer använda än BNIB eller liknande så känns närmare 2k
mer korrekt.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor

Skulle säga 3000-3500:-
Har vart några C&J i det skicket som annonserats för 3-3.5kkr.

Har sålt ett par skor på KS, tror du får det svårt att sälja för 4.

Jag skulle säga att ni är högt ute! Mer 2-2.7kkr tror jag på för ett par begagnade C&J skor (oavsett hur fint skick de har). De går o köpa nya för 5-5,5kkr så halva priset mot nytt är nog mest rimligt om man vill ha dem sålda.


Tack för er input. Tycker själv det är svårt med prissättningen. Jag tycker mycket om skorna, problemet är att jag upplever dom lite stora. Är det någonting en skomakare kan fixa tror ni?
Har andra CJ och loake som är ett nummer mindre som sitter som handen i handsken, vilket gör att dessa bara står i garderoben.

Använda tio gånger som är tio gånger. Kan nästa säga exakt vilka tillfällen jag haft dom. :)

20190529_185036.jpg


20190529_185052.jpg
 

Bilagor

  • 20190529_185026.jpg
    20190529_185026.jpg
    381.9 KB · Visningar: 2
Tack för er input. Tycker själv det är svårt med prissättningen. Jag tycker mycket om skorna, problemet är att jag upplever dom lite stora. Är det någonting en skomakare kan fixa tror ni?
Har andra CJ och loake som är ett nummer mindre som sitter som handen i handsken, vilket gör att dessa bara står i garderoben.

Använda tio gånger som är tio gånger. Kan nästa säga exakt vilka tillfällen jag haft dom. :)

20190529_185036.jpg


20190529_185052.jpg
Du kan alltid testa en sula, men om det skiljer en hel storlek är jag skeptisk. Mocka brukar generellt vara billigare än vanligt läder.

Om de är UK9 så kan du slänga iväg ett pm till mig :).
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tack för er input. Tycker själv det är svårt med prissättningen. Jag tycker mycket om skorna, problemet är att jag upplever dom lite stora. Är det någonting en skomakare kan fixa tror ni?
Har andra CJ och loake som är ett nummer mindre som sitter som handen i handsken, vilket gör att dessa bara står i garderoben.

Använda tio gånger som är tio gånger. Kan nästa säga exakt vilka tillfällen jag haft dom. :)

20190529_185036.jpg


20190529_185052.jpg
Testa att spänna flärpen till innersta hålet? :)
 
Tack för er input. Tycker själv det är svårt med prissättningen. Jag tycker mycket om skorna, problemet är att jag upplever dom lite stora. Är det någonting en skomakare kan fixa tror ni?
Har andra CJ och loake som är ett nummer mindre som sitter som handen i handsken, vilket gör att dessa bara står i garderoben.

Använda tio gånger som är tio gånger. Kan nästa säga exakt vilka tillfällen jag haft dom. :)

20190529_185036.jpg


20190529_185052.jpg

Beror helt på vilket sätt skorna sitter illa. En första åtgärd tycker jag är att smälla i en plöskudde, i och med att lästen har högt insteg.
 
Skulle vilja påstå motsatsen. Lästen har ett lågt insteg, och plöskudde hade inte varit första jag testat.
Tänkte på Pembroke-lästen då den nämndes, men det var ju förstås inte skon i fråga. Nåväl, lågt insteg är väl lite att ta i men det är ju relativt. Vidhåller dock att plöskudde kan vara värt att testa, då det vanligaste problemet vid "för stora skor" är löshet över insteget med resulterande glapp i hälen. Kan kombineras med en sula, eller 3/4-sula om utrymme för tårna är skäl till oro. Men som sagt beror det helt på vad problemet är.
 

kalufsen

Panerai
Var inne i EG butiken i Paris i helgen och kikade runt lite och har varit lite halvsugen på ett par Belgravia. Av någon anledning så testade jag ett svart par (äger ingenting svart överhuvudtaget sett till kläder eller skor - avskyr svart) men det kändes så jävla rätt med ett par byxor i charcoal och mörkblå kavaj som jag bar den dagen.

Nu kan jag inte riktigt släppa tanken på de, kanske inte den mest optimala skon för vare sig vår eller sommar i svart skinn men kan säkert vara super trevlig på hösten då jag uteslutande bär charcoal flaneller.

Vad mer (färgmässigt) på byxor kan jag matcha svarta skor med? Tips är välkommet, gärna med bilder, speciellt på något som jag hittils inte nämnt, så jag kan putas över kanten.

Bär aldrig kostym förresten, udda byxa och kavaj som gäller.

Skon i fråga
upload_2019-5-30_16-34-47.png


upload_2019-5-30_16-41-54.png
 
Var inne i EG butiken i Paris i helgen och kikade runt lite och har varit lite halvsugen på ett par Belgravia. Av någon anledning så testade jag ett svart par (äger ingenting svart överhuvudtaget sett till kläder eller skor - avskyr svart) men det kändes så jävla rätt med ett par byxor i charcoal och mörkblå kavaj som jag bar den dagen.

Nu kan jag inte riktigt släppa tanken på de, kanske inte den mest optimala skon för vare sig vår eller sommar i svart skinn men kan säkert vara super trevlig på hösten då jag uteslutande bär charcoal flaneller.

Vad mer (färgmässigt) på byxor kan jag matcha svarta skor med? Tips är välkommet, gärna med bilder, speciellt på något som jag hittils inte nämnt, så jag kan putas över kanten.

Bär aldrig kostym förresten, udda byxa och kavaj som gäller.

Skon i fråga
upload_2019-5-30_16-34-47.png


upload_2019-5-30_16-41-54.png
Jag bär mina svarta Piccadilly till i princip alla gråa uddabyxor jag har av olika nyanser men även navy kostym så klart (fast det var ju uteslutet).

Har inga bra bilder men till ljusgrå flanell:
F144B99C-A948-4C05-9679-4A5F0BE6CDAF.jpeg


Till mörk/mellangrå fresco:

0D4F247D-8BCB-489F-AFC6-AA352820810F.png
 

stigge

Omega
2-Faktor
Haha, alltså vad är det med CoC och skor egentligen? Typ 53:e paret i tråden därifrån men liknande scuffs.
Skulle nog snarare ställa fråga vad det är med CoC’s ”kunder” (dem som oftast beställer för att bara testa storlek och köpa varan billigare någon annanstans) och hur folk egentligen prövar varor som är köpta online. Haft några varor hemma som har vart mer än bara prövade och dessa slinker (tyvärr) igenom CoC’s koll på returer. Man blir ju lite nyfiken på om personerna ifråga skulle pröva varan på liknande sätt om det gällde butiksköp.
Troligen inte utan dem gömmer sig nog bakom internetmolnets ”trygga värld”
 
Skulle nog snarare ställa fråga vad det är med CoC’s ”kunder” (dem som oftast beställer för att bara testa storlek och köpa varan billigare någon annanstans) och hur folk egentligen prövar varor som är köpta online. Haft några varor hemma som har vart mer än bara prövade och dessa slinker (tyvärr) igenom CoC’s koll på returer. Man blir ju lite nyfiken på om personerna ifråga skulle pröva varan på liknande sätt om det gällde butiksköp.
Troligen inte utan dem gömmer sig nog bakom internetmolnets ”trygga värld”
Så är det ju också men känns ju som att CoC måste sätta ned foten (no pun intended :D) och neka returer om varor ser ut så där. Men är väl en balansgång också med kundservice och vad man kan ”skylla på posten” osv och hur man ska göra för att hålla kunder nöjda åt båda håll.
 

SebbeKar

Cartier
2-Faktor
Hej på er! på jakt ute efter ett par vita sneakers i skinn. Vilka är alternativen om man vill ha ett par som kommer hålla ett bra tag framöver? Absolut max jag kan tänka mig är nog 3k för skorna. Väl mött! :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick hem ett par Orust chestnut igår och de känns bra, men vilka färger/nyanser bär man till chestnut?
Underlättar alltid med en bild, men det är dessa du menar?
609e3077-5cb4b3540c438-1024x683.jpg

Isf: Jeans som inte är mörkblåa eller svarta, bruna linnebyxor i allehanda nyanser, chinos i standardfärg, det mesta i grått och blått (så länge du undviker de mörkaste nyanserna, även om jag personligen inte skulle tveka att bära den färgen till marinblå linnebyxor) mm... Jag ska också påpeka att jag inte tillhör falangen som har svårt för att skorna är betydligt ljusare än byxorna. Men viktigaste tipset är att du kör på nåt som du gillar!:)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Underlättar alltid med en bild, men det är dessa du menar?
609e3077-5cb4b3540c438-1024x683.jpg

Isf: Jeans som inte är mörkblåa eller svarta, bruna linnebyxor i allehanda nyanser, chinos i standardfärg, det mesta i grått och blått (så länge du undviker de mörkaste nyanserna, även om jag personligen inte skulle tveka att bära den färgen till marinblå linnebyxor) mm... Jag ska också påpeka att jag inte tillhör falangen som har svårt för att skorna är betydligt ljusare än byxorna. Men viktigaste tipset är att du kör på nåt som du gillar!:)
Det är ju longwings....funkar till allt :D
 
Topp