• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Kul inlägg, tack för det!

Vad som är rätt sko för mig kan vara oerhört fel för dig, därför kommer det ett gäng frågor: Hur vill du använda skorna? Vilken säsong? Vilken färg föredrar du? Mocka eller läder? Gummisula eller lädersula? Hur klär du dig?
Tack Christian!
Klär mig oftast i skjorta och jeans /chinos. Sällan kavaj, men det händer.

Lite kluven, mycket man vill ha men kanske inte behöver... Däremot skulle jag nog säga att jag är i störst behov av mörkt bruna oxfords att ha till marinblå kostym.

Jobbmässigt skulle nog citysula eller kanske till och med dainite vara att föredra, att användas i första hand under vinterhalvåret. Skinn eller mocka kvittar, men mörkt brunt är nog det som skulle passa bäst i garderoben. Cordovan skulle också vara fint.

Funderat på Pembroke eller Exmoor, split toe eller kanske till och med chukkas.

Loafers annat än sommartid passar inte mig. Det är snyggt, men tror inte att jag skulle känna mig bekväm i det.

Tack Christian!
Klär mig oftast i skjorta och jeans /chinos. Sällan kavaj, men det händer.

Lite kluven, mycket man vill ha men kanske inte behöver... Däremot skulle jag nog säga att jag är i störst behov av mörkt bruna oxfords att ha till marinblå kostym.

Jobbmässigt skulle nog citysula eller kanske till och med dainite vara att föredra, att användas i första hand under vinterhalvåret. Skinn eller mocka kvittar, men mörkt brunt är nog det som skulle passa bäst i garderoben. Cordovan skulle också vara fint.

Funderat på Pembroke eller Exmoor, split toe eller kanske till och med chukkas.

Loafers annat än sommartid passar inte mig. Det är snyggt, men tror inte att jag skulle känna mig bekväm i det.
Vad för jeans? Snackar vi högre midja, lite vidare eller är det Tiger of Sweden-stuket?

Min åsikt är att om du kör på ungdomligare stil, köp chukkas. Är du mer klassisk, köp Pembroke.

Vad för jeans? Snackar vi högre midja, lite vidare eller är det Tiger of Sweden-stuket?

Min åsikt är att om du kör på ungdomligare stil, köp chukkas. Är du mer klassisk, köp Pembroke.
Högre midja, men inte armhålorna. Några cm under naveln. Jag är rätt gubbig i stilen :D
Gärna pressveck, pleats och cuffs på andra byxor. Aldrig under 25 i front rise.

Någon som vet om Linnegatan 2 rabatten som de erbjuder på nätet även gäller för deras fullvärdiga sortiment i butik? Tänker då främst på Alden skorna :)

Som sagt, om nån springer på nedsatta C&J eller Carmina är jag tacksam! Inte hittat nåt jag verkligen vill ha i rätt storlek än. 9.5 växer inte på träd.

Tack för tipset! Jahapp då blev det två par loafers och ett par export grades. Blir spännande att se om de/något par passar. Riktigt fina priser, framför allt när det är fri retur.
Fick av någon anledning paketet med Export Grade Warminster i burgundy idag medan det andra paktetet inte har kommit.

Jag inser hur lyckligt lottad jag egentligen är när jag blev genuint ledsen över att skorna inte funkade. De kändes perfekta tills jag snörade på dem. Insteget är på tok för högt för mina fötter, funkar inte med plöskudde att rätta till. I övrigt sitter de kanon. Med innersula blir det för trångt. Retur. Suck.

Det stämmer. Så sent som igår var det 20 % på hela deras sortiment (exklusive något enstaka märke). Jag är däremot osäker på om det gäller i dag, är det någon som vet? Jag tänkte beställa ett par Vans, men får det inte att fungera.
Det var på 20% för medlemmar på allt. Nu 20% för alla med begränsat sortiment.
Kan man får 20% på allt utan att ha varit medlem? Har ni någon rabattkod?

Kör en liten paketöppning, om inte annat än för att muntra upp mig själv i dessa tider.

Jag har en liten "crush" på Chukkas. Har allt från sneakersvarianter via ökenkängor till mer dressade och randsydda skor.
_20200401_173116.JPG

Så för en tid sedan på ett annat forum stötte jag på en modell som väckte stort habegär men jag tyckte priset var over the top med tanke på att när sulan är slut är skorna redo för tippen.
_20200401_173205.JPG

Men när Linnegatan2 bjöd till i förra veckan kunde jag inte motstå frestelsen längre. Tänkte att jag fyller ändå år snart och allt.
_20200401_173301.JPG

Drakes Crosby Moc-Toe i en mörkbrun mocka som jag inte haft tidigare. Ska bli trevligt att få bekanta sig med dessa i vår.
_20200401_173351.JPG

De känns ganska mjuka och bekväma direkt ur boxen om än aningen små i storleken.
_20200401_173534.JPG

För en stund där glömde jag all oro och de frågetecken som för stunden råder där ute.
Ta hand om er där ute/hemma...

Hur skulle ni ranka dessa märken i kvalitetsordning (nr 1=bäst)-->Alden, C&J och Carmina.

Alden är amerikanskt. Carmina är spanskt med en touch av medelhav. Crockett & Jones är brittiskt med en touch av londondimma och eftermiddagste.

Precis som @mglaum skriver så handlar det om mycket mer om tycke och smak. Jag föredrar Alden utifrån deras läster, deras lite ledigare formspråk, cordovan och att deras stil passar bra med min garderob. En stor anledning till detta lär vara för att Alden är amerikanskt och att mycket i min garderob har sina rötter därifrån.

När det kommer till kvalité i form av hantverk är min erfarenhet denna: Crockett & Jones, Carmina och sist Alden, däremot vinner Alden i helhet utifrån vad jag söker.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp