Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Pantarella från Davidssons i Uppsala är förhållandevis bra.Köpte tre strumpor från Skolyx varav samtliga par har gått sönder i hälen efter en dags användning med tre olika skor, är det min läst eller kvalitet det är fel på? Några rekommendationer på bra strumpor?
Hmmm, det är ytterst märkligt, jag har 5 par i omlopp och de har hållt riktigt fint. Har du skrivit och pratat med dem?Köpte tre strumpor från Skolyx varav samtliga par har gått sönder i hälen efter en dags användning med tre olika skor, är det min läst eller kvalitet det är fel på? Några rekommendationer på bra strumpor?
Allt du behöver veta finns i denna guideBeställde ett par Yanko från Skolyx. Jag har tidigare mest gått i sneakers på grund av små fötter därför helt ny i skoträsket. Vad ska man tänka på när det gäller skovård för ett par nya skor?
Grymt bra, tack!Allt du behöver veta finns i denna guide
https://www.shoegazing.se/2018/07/28/skovard-den-kompletta-guiden/
edit1: personligen gillar jag att innan första användningen putsa upp skorna med ett lager renovatour och ett lager skokräm
Uppdaterar med att svara mig själv Blundstone dress boot 062/063 är absolut en storlek större än deras klassiska 500 serie.Kan man slänga in en fråga om lite grövre doningar? Jag har ett par Blundstone 1450 med snörning, antar det är samma läst som dom "vanliga" 500. Nu har jag blivit erbjuden att par 062 Dress boots. Många säger att man bör gå ner en hel storlek i den lästen, någon med erfarenhet av båda dessa Blundstone modeller som kan ge input?
https://www.skolyx.se/sv/60-loafers?marke=yankoTänkte införskaffa mig ett nytt par lofers, har tittat både på morjas och myrqvist bör jag titta på några andra också? Vilka rekommenderar ni ?
Kolla in Carmina och lästerna Simpson och Oscar. Bägge har lägre insteg. Simpson är en ganska liten läst generellt medans Oscar är lite rymligare i tåboxen men lågt insteg (dock kluven om det finns några Oxford på den idag?)Jag behöver fixa ett par Oxfords med cap-toe till ett bröllop. Använder inte så stiliga skor vanligtvis så jag vill inte lägga allt för mycket, men sammtidigt är det ju en sko som bör finnas i var mans garderob.
Jag passade på att gå förbi Myrqvist och Loake när jag var i STHLM i helgen, men jag har för lågt insteg för deras modeller. Dels får jag snöra ihop helt/nästan helt och dels bildas ett glapp vid fotleden (klockan 2 på höger fot). Går kanske att lösa med sulor och plöskuddar, men känns ju sådär...
Tänkte kolla på Berwick hos Lester och även på Larssons egna här i GBG, men sedan vet jag inte.
Är det någon som sitter på tips om skor med lite lägre insteg för en gammal plattfot?
Skolyx lagerför vissa modeller i G-vidd, det vill säga bredare vid. Kan vara värt ett kolla på. Finns showroom i Mölnlycke.Jag behöver fixa ett par Oxfords med cap-toe till ett bröllop. Använder inte så stiliga skor vanligtvis så jag vill inte lägga allt för mycket, men sammtidigt är det ju en sko som bör finnas i var mans garderob.
Jag passade på att gå förbi Myrqvist och Loake när jag var i STHLM i helgen, men jag har för lågt insteg för deras modeller. Dels får jag snöra ihop helt/nästan helt och dels bildas ett glapp vid fotleden (klockan 2 på höger fot). Går kanske att lösa med sulor och plöskuddar, men känns ju sådär...
Tänkte kolla på Berwick hos Lester och även på Larssons egna här i GBG, men sedan vet jag inte.
Är det någon som sitter på tips om skor med lite lägre insteg för en gammal plattfot?
Hur ska en bredare sko avhjälpa ett lågt insteg?Skolyx lagerför vissa modeller i G-vidd, det vill säga bredare vid. Kan vara värt ett kolla på. Finns showroom i Mölnlycke.
Bra tips!Kolla in Carmina och lästerna Simpson och Oscar. Bägge har lägre insteg. Simpson är en ganska liten läst generellt medans Oscar är lite rymligare i tåboxen men lågt insteg (dock kluven om det finns några Oxford på den idag?)
Förlåt. Tankevurpa av mig!Hur ska en bredare sko avhjälpa ett lågt insteg?
Skolyx-skor finns att testa hos Rob & Co vid grönsakstorget i GBGJag behöver fixa ett par Oxfords med cap-toe till ett bröllop. Använder inte så stiliga skor vanligtvis så jag vill inte lägga allt för mycket, men sammtidigt är det ju en sko som bör finnas i var mans garderob.
Lite tycke och smak.Ska man inte kunna snöra ihop oxfords helt? Varför inte?
Lite tycke och smak.
Jag gillar att skon inte går helt ihop och glipan blir oxå mindre med tiden. Om glipan går ihop direkt vid köp så brukar lästen inte passa utan vara lite stor, men behöver såklart inte vara så utan är individuellt.
Kanon! Glider in där med.Skolyx-skor finns att testa hos Rob & Co vid grönsakstorget i GBG
Jag tror snarare att det beror på produkten du använder. Det läderbalsam du använder är ju en produkt som inte specifikt är ämnad för användning på skor, det gör att lädret inte får optimal återfuktning eller skydd. Jag hade rekommenderat att du testar Saphir's Creme 1925, som räcker långt ifall du bara vill köra basic skovård. För tvätt kan du testa Saphir's leather cleaner för att få bort eventuell överbliven skokräm innan du påbörjar behandlingen. Använd dock inte Leather Cleanern vid varje tillfälle då den riskerar att torka ut lädret då.Vänder mig till experterna... jag är rätt novis och har en rätt anspråkslös ambition gällande skovård men brukar ta bra hand om skorna. Borstar av eller med trasa efter användning och i med skoblock. Vi behov kör jag läderbalsam för skydd å återfukt och ungefär där är jag nöjd. Jag har lite olika skor bl a RM Williams, Berwick och C&J samt ett par skolyx tassels. Ovan tillvägagångssätt funkar kanon på alla par skor men skorna från skolyx blir lite flammiga precis vid själva påstrykningen av läderbalsam, varför blir det så? Skulle de behöva en djupare tvätt (de har blivit lite mer ”utsatta” än de andra skorna) eller är det helt enkelt kvaliteten på skinnet? Ingen stor fråga men blev lite nyfiken.
ps bilden för inspo endast
Tack för svaret! Jag använder Famaco Leather lotion som jag fick rekommendation från Hojs Skomakare i Borås. Han tyckte att den var bättre för mitt ändamål men kanske ska prova saphir’s. Det märkliga är att det bara är på skorna från skolyx som till en början blir flammiga, när det torkat och man torkat bort och kört borste så ser dom ok ut.Jag tror snarare att det beror på produkten du använder. Det läderbalsam du använder är ju en produkt som inte specifikt är ämnad för användning på skor, det gör att lädret inte får optimal återfuktning eller skydd. Jag hade rekommenderat att du testar Saphir's Creme 1925, som räcker långt ifall du bara vill köra basic skovård. För tvätt kan du testa Saphir's leather cleaner för att få bort eventuell överbliven skokräm innan du påbörjar behandlingen. Använd dock inte Leather Cleanern vid varje tillfälle då den riskerar att torka ut lädret då.
Isf hade jag testat att göra en grundlig tvätt och återfuktning. Dvs, avlägsna all gammal polish, lägga på ett lager renovateur och sedan bygga upp med polish. Har du möjlighet att posta en bild på vad du menar med flammigt?Tack för svaret! Jag använder Famaco Leather lotion som jag fick rekommendation från Hojs Skomakare i Borås. Han tyckte att den var bättre för mitt ändamål men kanske ska prova saphir’s. Det märkliga är att det bara är på skorna från skolyx som till en början blir flammiga, när det torkat och man torkat bort och kört borste så ser dom ok ut.
Precis plockat undan alla skor, men jag tror som du att de behöver grundlig tvätt.. det blir lixom mörkare runt sulkanterna och andra utsatta områden, som att crèmen inte kommer in ordentligt.Isf hade jag testat att göra en grundlig tvätt och återfuktning. Dvs, avlägsna all gammal polish, lägga på ett lager renovateur och sedan bygga upp med polish. Har du möjlighet att posta en bild på vad du menar med flammigt?
Kan vara så, lämna in dem till skomakare alternativt införskaffa leather cleaner, renovateur och creme 1925 och testa själv. Omni Nettoyant fungerar även istället för leather cleaner ifall du vill göra en snäppet djupare rengöring, men då blir återfuktningssteget ännu viktigare (dvs renovateur). Länkar till bra guider om hur man använder produkternaPrecis plockat undan alla skor, men jag tror som du att de behöver grundlig tvätt.. det blir lixom mörkare runt sulkanterna och andra utsatta områden, som att crèmen inte kommer in ordentligt.