• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag köpte på mig en väldigt stor andel skoputsmaterial från Saphir för ett antal år sen (typ 2015, ifall jag ej missminner mig). Jag började dock lata mig med tiden och lämnade in mina skor till skomakaren för putsning, skokrämerna samt vaxerna har därmed stått orörda i ett antal år. Tror ni de fortfarande är användbara? Tänkte gräva fram dem.

Senast ändrad:
Jag köpte på mig en väldigt stor andel skoputsmaterial från Saphir för ett antal år sen (typ 2015, ifall jag ej missminner mig). Jag började dock lata mig med tiden och lämnade in mina skor till skomakaren för putsning, skokrämerna samt vaxerna har därmed stått orörda i ett antal år. Tror ni de fortfarande är användbara? Tänkte gräva fram dem.
Vaxet kanske stelnat, men om de varit förslutna så tror jag det är lugnt.

Tänkte matcha min nya somriga slips med ett par somriga dojor och tycker dessa från Morjas är väldigt snygga. Ngn som har erfarenhet av dessa?
tie-bmo80r-20168-001-1.jpg
The_Penny_Loafer_Burgundy_Calf_3.jpg

Tänkte matcha min nya somriga slips med ett par somriga dojor och tycker dessa från Morjas är väldigt snygga. Ngn som har erfarenhet av dessa?
tie-bmo80r-20168-001-1.jpg
The_Penny_Loafer_Burgundy_Calf_3.jpg

Har deras mockaloafer och är nöjd. Jag tycker deras kalvskinn känns/ser lite skumt när jag klämt, typ att det är polished leather eller liknande vilket ger det ett rätt billigt/plastigt utseende enligt mig. Vet att de tidigare har fått frågan i typ Manolos kommentarfält om vad det faktiskt är för läder och att de de svarat med någon marknadsföringsharang om att det är speciellt framtaget m.m. Men vad vet jag, någon som faktiskt har provat dem längre kanske vet mer.

Har deras mockaloafer och är nöjd. Jag tycker deras kalvskinn känns/ser lite skumt när jag klämt, typ att det är polished leather eller liknande vilket ger det ett rätt billigt/plastigt utseende enligt mig. Vet att de tidigare har fått frågan i typ Manolos kommentarfält om vad det faktiskt är för läder och att de de svarat med någon marknadsföringsharang om att det är speciellt framtaget m.m. Men vad vet jag, någon som faktiskt har provat dem längre kanske vet mer.
Det är givetvis inte högsta kvalité full grain a la EG/JL/CJ osv; det är en helt annan prisklass. Deras mocka är förmodligen inte reverse calf och deras läder kan mycket väl vara splittad och av lägre kvalité, dvs lite tunnare och inte lika fin, eventuellt behandlad med något för att dölja det faktumet. Man får vad man betalar för!

• Like
Reactions: a.i
Det är givetvis inte högsta kvalité full grain a la EG/JL/CJ osv; det är en helt annan prisklass. Deras mocka är förmodligen inte reverse calf och deras läder kan mycket väl vara splittad och av lägre kvalité, dvs lite tunnare och inte lika fin, eventuellt behandlad med något för att dölja det faktumet. Man får vad man betalar för!

Jo självklart, jag jämför bara med andra skor i liknande prisklass så som Meermin och Herrings billigare linjer och har då tyckt att deras kalvskinn har lite annan karaktär än Morjas. Det är väl förmodligen ingen större skillnad i hållbarhet eller liknande, utan mer att jag har svårt för det mer blanka utseendet hos Morjas.

En lite fråga angående skovård och Saphir.

Jag körde Saphirs neutrala skokräm på min bruna och ljusbruna skor. Men efteråt så framhävs ”vecken” mycket tydligare och det ser väldigt tråkigt ut. Även ytan ser mer ”uttorkad” ut.

Jag får känslan att skokrämen ligger kvar i vecken och utan på. Så när den torkar så syns det överallt.

Vad har jag möjligen gjort för fel och vad kan man göra vad att åtgärda detta? :)

Jag körde Saphirs neutrala skokräm på min bruna och ljusbruna skor. Men efteråt så framhävs ”vecken” mycket tydligare och det ser väldigt tråkigt ut. Även ytan ser mer ”uttorkad” ut.

Jag får känslan att skokrämen ligger kvar i vecken och utan på. Så när den torkar så syns det överallt.

Vad har jag möjligen gjort för fel och vad kan man göra vad att åtgärda detta? :)
För mycket skokräm. Använd väldigt lite och lägg på skon i cirkelrörelser.

Så här skriver CareOfCarl: Rengör skorna med putsborste. Applicera en ytterst liten mängd kräm med en påstrykningsborste alternativt putsduk i ett tunt och jämnt lager. Stryk på krämen med lätt hand i cirkelformade rörelser. Låt krämen sjunka in i lädret under minst fem minuter och putsa sedan med en putsborste.

Mitt tips är att applicera dem med fingrarna direkt. Du känner direkt när det blir torrt eller om du har kvar produkt. Sedan gäller det att borsta av skorna ordentligt efter att de har stått ett tag och dragit åt sig krämen.

För mycket skokräm. Använd väldigt lite och lägg på skon i cirkelrörelser.

Så här skriver CareOfCarl: Rengör skorna med putsborste. Applicera en ytterst liten mängd kräm med en påstrykningsborste alternativt putsduk i ett tunt och jämnt lager. Stryk på krämen med lätt hand i cirkelformade rörelser. Låt krämen sjunka in i lädret under minst fem minuter och putsa sedan med en putsborste.
Mitt tips är att applicera dem med fingrarna direkt. Du känner direkt när det blir torrt eller om du har kvar produkt. Sedan gäller det att borsta av skorna ordentligt efter att de har stått ett tag och dragit åt sig krämen.

Misstänkte också detta. Jag tyckte ändå att jag inte tog så mycket. Men där misstog jag mig :)
Behöver jag göra något åt det eller är det bara att vänta tills krämen ”slitits” bort?

Tack för svaren! Även @christian-h :)
Krämen sitter rätt hårt. Kunde gnugga bort lite med fingret märkte jag.
Men får köra lite med borsten sen.

Första gången jag använder Saphirs skokräm. Skiljde sig rätt mycket från den förra jag hade :D
Visst talar vi om pommadier eller mjuka krämer? Om du applicerat för mycket bör de bli vita sträck (ofta bland vecken) och de bör rulla ut som typ suddgummi rester på ett träbord. Du behöver inte använda mycket tryck endast fortsätta att "rulla" ut det eller torka bort det. Det bör inte sitta hårt så att det även kräver tryck.

Tack för svaren! Även @christian-h :)
Krämen sitter rätt hårt. Kunde gnugga bort lite med fingret märkte jag.
Men får köra lite med borsten sen.

Första gången jag använder Saphirs skokräm. Skiljde sig rätt mycket från den förra jag hade :D
Vad använde du för skokräm innan Saphir?
Om det är av sämre kvalitet så kan det vara så att dina skor behöver strippas ifrån befintlig kräm så att Saphirs egenskaper kommer in i lädret. Sämre skoprodukter har tex silikon i blandningen vilket gör att skon blir blank och fin men det ligger som en hinna på lädret. Det gör att Saphirs fina egenskaper inte kommer till sin fulla rätt.

Visst talar vi om pommadier eller mjuka krämer? Om du applicerat för mycket bör de bli vita sträck (ofta bland vecken) och de bör rulla ut som typ suddgummi rester på ett träbord. Du behöver inte använda mycket tryck endast fortsätta att "rulla" ut det eller torka bort det. Det bör inte sitta hårt så att det även kräver tryck.

Ja, det är en mjukkräm.
Saphir Medaille D’or.
Exakt som du beskriver det. Man gnuggar lite och det blir som suddgummi rester :)

Vad använde du för skokräm innan Saphir?
Om det är av sämre kvalitet så kan det vara så att dina skor behöver strippas ifrån befintlig kräm så att Saphirs egenskaper kommer in i lädret. Sämre skoprodukter har tex silikon i blandningen vilket gör att skon blir blank och fin men det ligger som en hinna på lädret. Det gör att Saphirs fina egenskaper inte kommer till sin fulla rätt.

Det hade jag inte tänkt kanske. Kanske därför effekten blev lite knasig.
Jag har använt Collonil’s skokräm innan.
Säkert kört en 3-4 lager innan.
Hur ofta behöver man tvätta ur hela skon?

Ja, det är en mjukkräm.
Saphir Medaille D’or.
Exakt som du beskriver det. Man gnuggar lite och det blir som suddgummi rester :)

Har inte använt Collonils produkter själv så vet inte vad det innehåller. Vet om att det finns en "bättre" serie där och den gissar
jag är bra och har naturliga ämnen (kanske även den andra, fast mer vatten i blandningen).
Troligen är det bra produkter du använt och du har kanske bara använt lite för mycket av krämen. Borsta skorna ordentligt så bör det bli bra.

Tvätta ur skorna; finns inga måsten :)
Om du sköter skorna så krävs egentligen ingen tvätt imho. Vissa anser att det dock är
bra att strippa skorna helt rena och börja om. Har inte själv sett vitsen med det om skorna i övrigt sköts om bra och med bra
produkter. Sedan kan de blir så att det tvättas grundligt ändå pga att det används under t ex vintern med snö, slask och salt som kan kräva
en ordentlig tvätt.

Ja, det är en mjukkräm.
Saphir Medaille D’or.

Tvätta ur hela skon på produkter gör man sällan, årligen enligt vissa skolor och färre enligt andra. Det är när det behövs liksom, det folk egentligen brukar vilja är att strippa all hårdpolish och börja om med mjuka vaxer och sedan bygga upp sitt hårda vax igen. Vill tro att Collonil inte har silikon om de inte tydligt säger det på produkten. Vet att de har haft några produkter där det stått tydligt att det inehåller silikon om jag minns rätt. Och om det blir som suddgummi rester är det endast att du haft kvar överflöd på ytan som inte lädret har plockat upp, dessa är bara att borsta av. Helst innan man bär skorna ute iochmed att de samlar damm. Men läder tål mycket så det är ingen fara.

Tillbaka
Topp