• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Det är mycket riktigt sannolikt en d-bredd du har (och de är SMALA...). Värt att tänka på är också att EG (åtminstone numera) är dubbelt storleksmärkta (med brittiska först och amerikanska sist, dvs det som står precis innan bokstav och lästnummer). Det är möjligt alltså att det är en 8US (dvs 7,5 UK) i D-bredd och då är det inte konstigt om det är lite tight...

Hej, ganska säker på att det är UK size men kan naturligtvis ha fel! Ska se om skomakaren här kan lästa ut dem lite, bör kunna få upp typ en halv storlek sade han. Visar sig förresten att en av våra lokala skomakare vunnit skomakar-SM två år i rad, visste inte ens att denna tävling existerade. :)

Hittade några Loake 1880 i Borås minst trevliga skobutik i kväll och kunde konstatera att 7,5 passar perfekt, så det jag läst om att man bör sikta på en halv storlek mindre när man köper Loake verkar stämma i detta fall.

Ni som kör Loake, hur har era erfarenheter varit angående storlekar? Jag har normalt 42 och tycker att mina Bugattis är rymliga och mina Edward Greens (läst 202) lite smala, båda är UK8. Har hört att Loake brukar kännas ganska stora så undrar om jag borde sikta på UK8 eller UK7,5... tack på förhand!

Var ute efter ett par vanliga brogues typ Chester, men funderar även på dessa inför hösten:
B6DYivJ.jpg

Jag vill nog hävda att Loake anses vara stora i storlekarna, och jag håller med av egen erfarenhet. Jag ligger normalt sett mellan UK 7 och 7,5 beroende på märke och läst. Jag köpte ett par i exakt den stil du länkar till (minns inte modell, det är ett par Loake som de producerat för Herrings räkning), där UK 7,5 var ett helt nummer för stora. Visst, man ska kunna ha lite tjockare strumpor i den typen av skor, men ändå. Jag har också haft några par av både 1880- och Shoemaker-serien som jag tycker var en halv storlek större än "normalt".

Min personliga klassificering baserat på egna erfarenheter och efter att ha frågat "proffsen". Bespokeskor ligger ofta i en annan liga och tar betydligt längre tid att göra vilket gör det orättvist att jämföra.

Topp Konfektionsskor

1. Bestetti Semi bespoke Novecento/St Crispin (handrandsytt och så nära bespoke du kan komma med toppfinish)
2. Edward Green/Gaziano Girling/John Lobb Prestige (maskinrandsytt men men extremt bra material)
3. Laszlo Vass/Enzo Bonafé (Handrandsytt och av superb kvalitet men inte samma finish på ovanskinn etc som ovan nämnda)
4. C&J Handgrade/John Lobb Benchgrade (väldigt fina skor med ekbarkgarvade sulor strax under GG, EG imho)
5. C&J Benchgrade/Carmina/Church´s Classic (välgjorda och prisvärda skor)
6. Loake 1880/Meermin Classic (Prisvärt men en bit upp till ovanstående i materialval och finish)

Jag håller med till fullo, bra ranking. Möjligtvis med undantaget att jag TROR att Meermin Classic nog är snäppet sämre än Loakes 1880 (efter diskussioner med en kollega som har både Classic och Linea Maestro), men det där kan nog skilja mellan olika exemplar också.

...men än en gång vill jag pytsa in observationen att många Loakedojor (i Sverige) säljs som F som standard, till skillnad från de flesta andra märken - vilket gör att det inte är så konstigt att man ligger ett halvnummer ner i storlek. Tumregeln är att man flyttar ett halvnummer per storlekssteg och får "samma" passform; jag som är en 7,5E kan med andra ord i stort sett använda såväl 8D som 7F.

Lustigt det där med skostorlekar. Jag skulle köpa joggingskor och kom till affären i Tiger i storlek 43 och gick därifrån med Asics i storlek 46!

Jag vet inte om det varit uppe tidigare i den här tråden, men just när det gäller löpdojor så är http://shoefitr.com en fantastiskt produkt. Man kan gå till en webshop som använder sig av Shoefitr, och där få ordning på följande:
  • Jag har storlek UK 8 i ett par Saucony Kinvara 2
  • Nu vill jag köpa ett par Nike bluttan-bluttan, och undrar vilken storlek jag bör ha.
Man får då förslag på exakt storlek, och får även se en 3D-bild över skon där man ser hur den här Nike-dojan borde sitta i förhållande till den sko man själv angett som referens, t.ex. att den kommer att sitta ungefär som den gamla i tå-boxen, lite tightare i mittpartiet och normalt i hälpartiet. Shoefitr har 3D-scannat en jädrans massa skor och modeller, så det är hyfsat stor sannolikhet att man hittar både de skor man själv har idag (som förhoppningsvis passar bra) och de man skulle vilja köpa. Perfekt att använda om man nät-shoppar.

Jag vet inte om det varit uppe tidigare i den här tråden, men just när det gäller löpdojor så är http://shoefitr.com en fantastiskt produkt. Man kan gå till en webshop som använder sig av Shoefitr, och där få ordning på följande:
  • Jag har storlek UK 8 i ett par Saucony Kinvara 2
  • Nu vill jag köpa ett par Nike bluttan-bluttan, och undrar vilken storlek jag bör ha.
Man får då förslag på exakt storlek, och får även se en 3D-bild över skon där man ser hur den här Nike-dojan borde sitta i förhållande till den sko man själv angett som referens, t.ex. att den kommer att sitta ungefär som den gamla i tå-boxen, lite tightare i mittpartiet och normalt i hälpartiet. Shoefitr har 3D-scannat en jädrans massa skor och modeller, så det är hyfsat stor sannolikhet att man hittar både de skor man själv har idag (som förhoppningsvis passar bra) och de man skulle vilja köpa. Perfekt att använda om man nät-shoppar.

Grym sida, har använt mig utav den en gång med gott resultat!

Ni som kör Loake, hur har era erfarenheter varit angående storlekar? Jag har normalt 42 och tycker att mina Bugattis är rymliga och mina Edward Greens (läst 202) lite smala, båda är UK8. Har hört att Loake brukar kännas ganska stora så undrar om jag borde sikta på UK8 eller UK7,5... tack på förhand!

Var ute efter ett par vanliga brogues typ Chester, men funderar även på dessa inför hösten:
B6DYivJ.jpg

Jag är inte säker på att alla Loake är större (har ett gäng själv), utan det snarare är så att de läster jag provat är av det lite bredare slaget som ofta används för lite kraftigare skor (country brogues eller som kängorna ovan) där man ofta har tjockare strumpor. Här är en rätt bra genomgång av Loakes olika läster: http://www.pediwear.co.uk/newsitem/60.php

Tillbaka
Topp