• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Äger ett par Pembrokes sen något år tillbaka. Har även ett par Harvards hemma, som är av samma modell som Boston, dock ofodrade. Något speciellt du undrar? :)
Sugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Någon här i tråden som har erfarenhet av någon modell från Crockett and Jones x Tärnsjö Garveri?

Äger ett par Pembrokes sen något år tillbaka. Har även ett par Harvards hemma, som är av samma modell som Boston, dock ofodrade. Något speciellt du undrar? :)

Sugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?
De släpptes för typ två dagar sen
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Sugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?

Sorry, vi verkar ha missförstått varandra, som några andra även poängterat ovan. Trodde du syftade på självaste skomodellen och ej specifikt Tärnsjö-lädret. Har tyvärr ingen erfarenhet av 348-lästen.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Någon här i tråden som har erfarenhet av någon modell från Crockett and Jones x Tärnsjö Garveri?
Jag skulle tro att deras läder i full grain (vad är svenska ordet? @Aurum) håller likvärdig kvalité med CJs tidigare läder. Vad som däremot har fått ett lyft är modellen Boston, som nu erbjuds i full grain, i stället för den kassa top grain kvalitén som tidigare har erbjudits, dessutom med en gummisula som passar vårt klimat utmärkt.
 

Entruv

Omega
Sugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?

Kan endast ge lite insikt i lästerna, har ingen koll på läder alls. Jag var på marknaden för ett par vinterhalvårsdosor för ett par veckor sedan och landade i ett par Lingfield på 348 lästen. Var från början inställd på ett par pembrokes, men lästen lirade inte alls med mina fötter. Har dock provat bägge läster i samma storlek så here goes nothing. 348 jämfört med 325 är en mycket längre och smalare läst. Dvs, har du smala och relativt långa fötter som yours truly, kommer 348 fungera bättre. Problemet med 325 för egen del var att jag behövde gå ned så mycket i storlek för att uppnå rätt bredd, att tårna slog rätt emot tåkappan. Man skulle väl kunna säga att om du i vanliga fall har ett par 348 som passar dig bra, kommer du behöva gå upp någon halvstorlek eller tom en helstorlek för att få plats med tårna. Märk väl att detta kommer resultera i en bredare sko, vilket man kanske kommer undan med i en snörkänga, men ändå. Personligen skulle jag (som vanligtvis har 42 i skostrl, men på 348 strl 7) inte köpa ett par skor på 325, utan hellre välja en sko där lästen faktiskt passar min fot ordentligt, speciellt om vi snackar dessa priser :p.
 

otisred

Omega
9b9869808e39c646d97412082e045fc88e47fc80.jpg


Någon som har tips på snygga chelsea boots till i höst/vinter? Jag gillar dessa från Burberry men de är från 1-2 år tillbaka och är slutsålda överallt.

Just nu lutar det åt Dr. Martens 2976 modell, de svarta utan de gula stygnen. Vill inte att de ska vara för fina/dressade.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag skulle tro att deras läder i full grain (vad är svenska ordet? @Aurum) håller likvärdig kvalité med CJs tidigare läder. Vad som däremot har fått ett lyft är modellen Boston, som nu erbjuds i full grain, i stället för den kassa top grain kvalitén som tidigare har erbjudits, dessutom med en gummisula som passar vårt klimat utmärkt.
Tror den svenska benämningen borde vara Ospaltat läder för Full Grain.

Själv utsidan på lädret kallas på svenska för Narvsidan och när den behandlas så heter det Nappa. Det kan
dock fortfarande spaltas så Full Grain borde vara Ospaltad Nappa.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
9b9869808e39c646d97412082e045fc88e47fc80.jpg


Någon som har tips på snygga chelsea boots till i höst/vinter? Jag gillar dessa från Burberry men de är från 1-2 år tillbaka och är slutsålda överallt.

Just nu lutar det åt Dr. Martens 2976 modell, de svarta utan de gula stygnen. Vill inte att de ska vara för fina/dressade.
Tycker att Blundstone är ett inte för dressat och prisvärt alternativ. Finns lite olika varianter.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Sulan på mina Chelsea Boots har börjat lossna, vad tar en skomakare för att fästa den igen? Själva sulan ser ut att fortfarande vara i gott skick bara att den har börjat lossna från skon längst fram vid tårna. Det är ett par billigare skor, tror jag fick ge strax under tusenlappen. Funderar på om det är värt att få det fixat?
 

Eidolon

Omega
Sulan på mina Chelsea Boots har börjat lossna, vad tar en skomakare för att fästa den igen? Själva sulan ser ut att fortfarande vara i gott skick bara att den har börjat lossna från skon längst fram vid tårna. Det är ett par billigare skor, tror jag fick ge strax under tusenlappen. Funderar på om det är värt att få det fixat?

Skulle tro att en skomakare bara limmar dit sulan igen. Kostnad ca 200 kr.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Sulan på mina Chelsea Boots har börjat lossna, vad tar en skomakare för att fästa den igen? Själva sulan ser ut att fortfarande vara i gott skick bara att den har börjat lossna från skon längst fram vid tårna. Det är ett par billigare skor, tror jag fick ge strax under tusenlappen. Funderar på om det är värt att få det fixat?
Om det är en limmad sko vi pratar om och det bara är lite släpp och det räcker att limma om lite snabbt och enkelt så runt 50-100:-
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack så mycket. Kände inte till märket Blundstone, men så fort jag googlade så kände jag igen dem. Ska se vad dem har. :)
Min fyraåring rockar Blundstone.
Köptes second(or third?) hand och ser fortfarande kanon ut om man ger dem tio minuter kärlek.
Tycker det säger något om deras kvalitet, då inget kan belasta en produkt som ett barn!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag skulle tro att deras läder i full grain (vad är svenska ordet? @Aurum) håller likvärdig kvalité med CJs tidigare läder. Vad som däremot har fått ett lyft är modellen Boston, som nu erbjuds i full grain, i stället för den kassa top grain kvalitén som tidigare har erbjudits, dessutom med en gummisula som passar vårt klimat utmärkt.

Tror den svenska benämningen borde vara Ospaltat läder för Full Grain.

Själv utsidan på lädret kallas på svenska för Narvsidan och när den behandlas så heter det Nappa. Det kan
dock fortfarande spaltas så Full Grain borde vara Ospaltad Nappa.
Fullnarv är den svenska benämningen.
 

frere

Audemars
2-Faktor

city69

Omega
Sugen på dessa

Nån som har erfarenhet av skor från Bexley?
 

Erik83

Cartier
Sugen på dessa

Nån som har erfarenhet av skor från Bexley?
Ingen erfarenhet av märket, men jag hade ju lätt föredragit randsydda skor istället för Blake.
 

POO

Panerai
Sugen på dessa

Nån som har erfarenhet av skor från Bexley?
Jag har en variant av kängorna som nog är 7-8 år gamla i alla fall. Fått ordentligt med stryk och brukskvalitén är där inget fel på och de är fortfarande snygga med lite putts. Sen är finish inte perfekt och lästen kanske inte den elegantaste men det är en annan femma.
 

POO

Panerai
Topp