Någon här i tråden som har erfarenhet av någon modell från Crockett and Jones x Tärnsjö Garveri?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Äger ett par Pembrokes sen något år tillbaka. Har även ett par Harvards hemma, som är av samma modell som Boston, dock ofodrade. Något speciellt du undrar?Någon här i tråden som har erfarenhet av någon modell från Crockett and Jones x Tärnsjö Garveri?
Sugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?Äger ett par Pembrokes sen något år tillbaka. Har även ett par Harvards hemma, som är av samma modell som Boston, dock ofodrade. Något speciellt du undrar?
Någon här i tråden som har erfarenhet av någon modell från Crockett and Jones x Tärnsjö Garveri?
Äger ett par Pembrokes sen något år tillbaka. Har även ett par Harvards hemma, som är av samma modell som Boston, dock ofodrade. Något speciellt du undrar?
De släpptes för typ två dagar senSugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?
I interwebbens menswearhörnor finns ingen som vågar köpa ett par kalsonger utan ett gäng recensioner från andra.De släpptes för typ två dagar sen
Mm, jag syftade mest till att det var ett uppenbart missförstånd mellan de två.I interwebbens menswearhörnor finns ingen som vågar köpa ett par kalsonger utan ett gäng recensioner från andra.
Sugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?
Jag skulle tro att deras läder i full grain (vad är svenska ordet? @Aurum) håller likvärdig kvalité med CJs tidigare läder. Vad som däremot har fått ett lyft är modellen Boston, som nu erbjuds i full grain, i stället för den kassa top grain kvalitén som tidigare har erbjudits, dessutom med en gummisula som passar vårt klimat utmärkt.Någon här i tråden som har erfarenhet av någon modell från Crockett and Jones x Tärnsjö Garveri?
Sugen på att införskaffa mig ett par Pembrokes att ha nu i höst. Hur upplever du kvaliteten, kan man räkna med den vanliga höga kvaliteten från C&J eller är det med Tärnsjös läder till och med snäppet bättre? Hur är läst 325, bärs de större än 348?
Tror den svenska benämningen borde vara Ospaltat läder för Full Grain.Jag skulle tro att deras läder i full grain (vad är svenska ordet? @Aurum) håller likvärdig kvalité med CJs tidigare läder. Vad som däremot har fått ett lyft är modellen Boston, som nu erbjuds i full grain, i stället för den kassa top grain kvalitén som tidigare har erbjudits, dessutom med en gummisula som passar vårt klimat utmärkt.
Tycker att Blundstone är ett inte för dressat och prisvärt alternativ. Finns lite olika varianter.
Någon som har tips på snygga chelsea boots till i höst/vinter? Jag gillar dessa från Burberry men de är från 1-2 år tillbaka och är slutsålda överallt.
Just nu lutar det åt Dr. Martens 2976 modell, de svarta utan de gula stygnen. Vill inte att de ska vara för fina/dressade.
Tack så mycket. Kände inte till märket Blundstone, men så fort jag googlade så kände jag igen dem. Ska se vad dem har.Tycker att Blundstone är ett inte för dressat och prisvärt alternativ. Finns lite olika varianter.
Sulan på mina Chelsea Boots har börjat lossna, vad tar en skomakare för att fästa den igen? Själva sulan ser ut att fortfarande vara i gott skick bara att den har börjat lossna från skon längst fram vid tårna. Det är ett par billigare skor, tror jag fick ge strax under tusenlappen. Funderar på om det är värt att få det fixat?
Om det är en limmad sko vi pratar om och det bara är lite släpp och det räcker att limma om lite snabbt och enkelt så runt 50-100:-Sulan på mina Chelsea Boots har börjat lossna, vad tar en skomakare för att fästa den igen? Själva sulan ser ut att fortfarande vara i gott skick bara att den har börjat lossna från skon längst fram vid tårna. Det är ett par billigare skor, tror jag fick ge strax under tusenlappen. Funderar på om det är värt att få det fixat?
Min fyraåring rockar Blundstone.Tack så mycket. Kände inte till märket Blundstone, men så fort jag googlade så kände jag igen dem. Ska se vad dem har.
Jag skulle tro att deras läder i full grain (vad är svenska ordet? @Aurum) håller likvärdig kvalité med CJs tidigare läder. Vad som däremot har fått ett lyft är modellen Boston, som nu erbjuds i full grain, i stället för den kassa top grain kvalitén som tidigare har erbjudits, dessutom med en gummisula som passar vårt klimat utmärkt.
Fullnarv är den svenska benämningen.Tror den svenska benämningen borde vara Ospaltat läder för Full Grain.
Själv utsidan på lädret kallas på svenska för Narvsidan och när den behandlas så heter det Nappa. Det kan
dock fortfarande spaltas så Full Grain borde vara Ospaltad Nappa.
Skulle tro att en skomakare bara limmar dit sulan igen. Kostnad ca 200 kr.
Japp, den är limmad. Tack för svar! Känns ju absolut värt då, trodde det skulle vara mycket dyrare.Om det är en limmad sko vi pratar om och det bara är lite släpp och det räcker att limma om lite snabbt och enkelt så runt 50-100:-
Är du säker? (nyfiken ny alltså så ingen kritik)Fullnarv är den svenska benämningen.
Jag är ingen tung expert utan allt jag vet om skor kommer från Shoegazing, som förklarar termen så t ex här https://www.shoegazing.se/2013/01/05/guide-garvnings-och-behandlingsmetoder-av-lader/Är du säker? (nyfiken ny alltså så ingen kritik)
Min uppfattning:
Narv=Skinn/Hud, mao inte garvat utan "råvaran" som ska garvas.
Nappa=Garvat skinn och blir då läder.
Men vet som sagt inte utan det är min uppfattning
Ingen erfarenhet av märket, men jag hade ju lätt föredragit randsydda skor istället för Blake.Sugen på dessa
Patina Chocolate lace-up Boots Derby - ENFIELD II GOMME CITY
Enfield Gomme Country is a classic boot with a timeless look.A high cut derby with it's refined patinated finish! Blake welted with patinated cow leather upper on a rubber outsole with leather welt.Tone on tone round waxed cotton laces guided by invisible eyelets and 4 brass hooks . A boot with...www.bexley.comBlack leather Men's Tassel loafers - PICADILLY
The Picadilly or tassel loafer is a true timeless classic men's loafer with its tassels and thin strap. This shoe also features a short saddle that makes it very easy to slip on and off. Blake welted with pull up cow leather on a leather outsole, with welt. Picadilly leather shoes is fully lined...www.bexley.com
Nån som har erfarenhet av skor från Bexley?
För att?Ingen erfarenhet av märket, men jag hade ju lätt föredragit randsydda skor istället för Blake.
Jag har en variant av kängorna som nog är 7-8 år gamla i alla fall. Fått ordentligt med stryk och brukskvalitén är där inget fel på och de är fortfarande snygga med lite putts. Sen är finish inte perfekt och lästen kanske inte den elegantaste men det är en annan femma.Sugen på dessa
Patina Chocolate lace-up Boots Derby - ENFIELD II GOMME CITY
Enfield Gomme Country is a classic boot with a timeless look.A high cut derby with it's refined patinated finish! Blake welted with patinated cow leather upper on a rubber outsole with leather welt.Tone on tone round waxed cotton laces guided by invisible eyelets and 4 brass hooks . A boot with...www.bexley.comBlack leather Men's Tassel loafers - PICADILLY
The Picadilly or tassel loafer is a true timeless classic men's loafer with its tassels and thin strap. This shoe also features a short saddle that makes it very easy to slip on and off. Blake welted with pull up cow leather on a leather outsole, with welt. Picadilly leather shoes is fully lined...www.bexley.com
Nån som har erfarenhet av skor från Bexley?
På Blake-sydda skor gör man hål rakt genom konstruktionen, yttersula innersula och ovanläder. Tål alltså väta sämre än Goodyear welted som har fler lager, men en styvare konstruktion. Men men, de är ju billigare.För att?
Går inte att sula om i nästintill oändlighet likt GYW heller, vad jag har förstått.På Blake-sydda skor gör man hål rakt genom konstruktionen, yttersula innersula och ovanläder. Tål alltså väta sämre än Goodyear welted som har fler lager, men en styvare konstruktion. Men men, de är ju billigare.
Går inte att sula om i nästintill oändlighet likt GYW heller, vad jag har förstått.
Det där är teoretiska fördelar på ett par dojor för 1500 spänn.På Blake-sydda skor gör man hål rakt genom konstruktionen, yttersula innersula och ovanläder. Tål alltså väta sämre än Goodyear welted som har fler lager, men en styvare konstruktion. Men men, de är ju billigare.
Vätan är väl ändå en praktisk fördel?Det där är teoretiska fördelar på ett par dojor för 1500 spänn.
Exakt hur mycket vattentåligare är den ena konstruktionen vis a vis den andra och vad påverkar andra aspekter av konstruktion och materialval?Vätan är väl ändå en praktisk fördel?