• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tack! Ska kika!

Tänk på att Aldens skor är i US och inte UK så 0.5-1.0 stl upp mot din UK stl.
Ungefär Ja;)
Jag behöver 0.5 upp mot min UK även på Barrie, blir för kort annars. Sedan finns även lästerna i olika bredder som oxå påverkar storlek/passform.
Alden kör även med olika bredder på häl och tåboxen.
Tack!
Vilken model och vilken läst är du intresserad av?
Jag är ute efter en tassel eller penny loafer och har aldrig ägt ett par alden tidigare så tänkte därför gå till någon butik där personalen kan guida mig genom de olika lästerna osv :)

Nöjd med spontanköpet skolyxXyanko
20200823_133539.jpg
20200823_135923.jpg

Avdelning Oxfords

Om ett helt nytt par är lite väl tighta i nedre del av snörning (tänk lite nedanför vristen), är detta något som blir bättre med tid eller ska man sikta på något som helt enkelt sitter bättre från start?

Avdelning Oxfords

Om ett helt nytt par är lite väl tighta i nedre del av snörning (tänk lite nedanför vristen), är detta något som blir bättre med tid eller ska man sikta på något som helt enkelt sitter bättre från start?
Släng upp en bild på hur det ser ut.
Men generellt; trånga skor blir sällan bra med tiden. Kan vara lite tighta över ballen då den delen brukar ge med sig alt lästa ut enkelt men i övrigt brukar det sällan bli bra.

Jag har ett par Pembroke i Dark Brown Scoth Country Grain i 9E. Jag har märkt att jag har alldeles för få svarta skor till vardags, så om någon har ett par Svarta Pembroke i storlek 9E och har omvänd situation finns nu en möjlighet till byte :)?

Split toe derbies liknande Carmina och Edward Green under 3k? Mocka eller vanligt kalvläder kvittar,men tänk mer elegant utformning än kraftig arbetarsko.

Bilder snodda från nätet.
atn1024_Carmina-Split-Toe-Brown-Suede-Pair.jpeg

MG_2703_1024x1024.jpg

Ska hjälpa en polare med skor för hans bröllop. Han vill lägga 2-4k och vi kommer va i Sthlm. Efter lite googling tänkte jag att vi börjar på Morjas, efter de Myrqvist, sedan Loke och avslut med Church's (om han kan tämja lite på budgeten). Vad tror ni om detta? Någon vi kan skippa av tidigare nämnda, alt addera om jag missat någon? Tack på förhand :)

Ska hjälpa en polare med skor för hans bröllop. Han vill lägga 2-4k och vi kommer va i Sthlm. Efter lite googling tänkte jag att vi börjar på Morjas, efter de Myrqvist, sedan Loke och avslut med Church's (om han kan tämja lite på budgeten). Vad tror ni om detta? Någon vi kan skippa av tidigare nämnda, alt addera om jag missat någon? Tack på förhand :)
Tipsar om hammargruppens utförsäljning där det går att få loss discontinued modeller för 3700:-
Skulle vilja påstå att C&J kvalitetsmässigt ligger över samtliga tillverkare som din polare kikar på.

Ska han endast ha dom till ett bröllop? Standard tipset Loake Aldwych ligger väl bra i pris/prestanda

Tipsar om hammargruppens utförsäljning där det går att få loss discontinued modeller för 3700:-
Skulle vilja påstå att C&J kvalitetsmässigt ligger över samtliga tillverkare som din polare kikar på.
Tror han gärna provar innan köp, men ska kolla in hemsidan! CJ tror jag absolut är strået vassare, men då gäller de att hitta något nedsatt :)

Ska han endast ha dom till ett bröllop? Standard tipset Loake Aldwych ligger väl bra i pris/prestanda
Håller med. Något tråkigt men kanske landar i det tillslut! De står på listan att prova

Jag köpte ett par helt omärkta Penny Loafers för ca 500 kronor på Ebay. Helt ok kvalitet, typ Loake, Alfred Sargent. Kan det vara någon tillverkare som producerar åt andra men där produkten inte nått hela vägen fram? Någon som sett något liknande?
DB54B0CC-91F3-4979-B86F-D802181BEF73.jpeg
B17C7918-4ABE-4D84-995F-295A1094E04F.jpeg
6FE00488-57F4-484B-9589-63F4851E7F5A.jpeg

Åter till det här med läster...

Jag har ett par Loake på 026/F läst som sitter lite tight.
9.5G (standard) på RMW Comfort Craftsman.
9.5 Yanko oxfords.

Funderar på Loake Capital, bör jag ligga på 9 eller 9.5? Förutsatt att jag inte kan komma iväg och prova då alltså.
Alternativt kikar jag på en modell på lästen River, men den är slutsåld i butik, så den kan jag definitivt inte prova.

Edit: 28cm lång fot, så de flesta guider säger att jag ska ha storlek 9.5 (inte specifikt på Capital då)

Senast ändrad:
Åter till det här med läster...

Jag har ett par Loake på 026/F läst som sitter lite tight.
9.5G (standard) på RMW Comfort Craftsman.
9.5 Yanko oxfords.

Funderar på Loake Capital, bör jag ligga på 9 eller 9.5? Förutsatt att jag inte kan komma iväg och prova då alltså.
Alternativt kikar jag på en modell på lästen River, men den är slutsåld i butik, så den kan jag definitivt inte prova.

Edit: 28cm lång fot, så de flesta guider säger att jag ska ha storlek 9.5 (inte specifikt på Capital då)
Jag kör samma storlek i 026 som i Capital på alla mina Loake förutom Pimlico och Chatsworth där jag gick ner 1/2 storlek. Men det är mest för att jag har låga insteg, inte för att längden var fel... Så det beror nog på vilken typ av sko det handlar om

Tillbaka
Topp