• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Står inför liknande utmaning som @Btotheb

Snyggare alternativet skulle vara dessa men är osäker på hur bra dom kommer funka när det är halt ute

Sen har jag kikat på Bally, inte jättevackra men tickar många boxar för utomhusbruk

Vad tycker ni?
Använder nästan bara mina Bally när det är riktigt kallt och lite snö.

Varvade framförallt Blundstone och Diemme Balbi i sandlådan.

Fixade upp ett par meermin som blev rätt bra.
D4781B1F-0BEF-4EFA-A31E-025D6F17FEEB.jpeg

Fyndade (nåväl, med frakt, tull och moms blev det väl inte sådär superbilligt) lite skoblock på Pediwears utförsäljning. Dock synd att de ska lägga ner verksamheten.
Men alltid bra att ha lite skoblock från olika tillverkare liggandes, så det blir lättare att hitta nåt som passar riktigt bra på nästa par skor.
20221110_183635-.jpg

Jag slog till på ett par RM Williams Blaxland för några veckor sen. På gränsen till små så det har varit några smärtsamma promenader med dem men nu börjar de så sakta ge med sig.
Hoppas verkligen de släpper med sig lite till så att de blir sådär bekväma som man hört att de ska vara.
78BF3A44-35C7-4D96-9214-E0CAD8B48A42.jpeg

Jag slog till på ett par RM Williams Blaxland för några veckor sen. På gränsen till små så det har varit några smärtsamma promenader med dem men nu börjar de så sakta ge med sig.
Hoppas verkligen de släpper med sig lite till så att de blir sådär bekväma som man hört att de ska vara.
Bra skor, mina är inne på sitt 8e år. De ger med sig fint efter ett tag, vill minnas att de var lite små i början.

Mina slutade aldrig vara för små tyvärr. Hoppas dina ger med sig mer.

Mina RMW kändes små i början också. Men dem ger med sig. Idag är det utan tvekan de skönaste chelsea boots jag någonsin ägt.
Värt alla smärtsamma promenader :)

Mina slutade aldrig vara för små tyvärr. Hoppas dina ger med sig mer.

Mina RMW kändes små i början också. Men dem ger med sig. Idag är det utan tvekan de skönaste chelsea boots jag någonsin ägt.
Värt alla smärtsamma promenader :)
Jag ber att få återkomma om ett par veckor!
Nu efter en middag hos vänner drog jag på mig dem för att gå hem - det kändes som en värre plåga än nånsin. Svullna gubbfötter deluxe. 🤯

Samma här, de blev bättre efter 2-3 år men var alltid en halv storlek för små. Fick slutligen köpa nya efter 3 år av onödigt plågande :/
Ja nånstans får man ju dra en gräns. Jag ger det nån månad till sen går jag upp en storlek, men jag tror faktiskt jag ska slippa göra det.

Ute efter på ett par vanliga pennyloafers i mörkbrun mocka med en nättare gummisula. Tänkte köpa ett par från Carmina, men de verkar ej ha den modellen (kombinerat med lästen) jag är ute efter i sitt ordinarie sortiment längre. Är ej tillräckligt sugen på att köra MTO från dem i dagsläget.

Såg att Morjas pennyloafers ser ut som önskat från mitt håll. Hur upplevs deras skor kvalitetsmässigt? Har ägt ett par Myrqivst tidigare, som jag inte var superimponerad utav. De flesta av mina skor är just från Carmina, så brukar se deras skor som en perfekt standard att utgå ifrån. Är Morjas långt under Carmina kvalitetsmässigt, eller är de värda priset? Ett par Carmina kostar ju cirka 80% mer än ett par Morjas.

Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan RM Williams modeller?

Tror jag har ett par 15 år gamla Gardener? Men när jag går online så möts jag mest av Blaxland och Wentworth. Ser små skillnader men skulle uppskatta en redogörelse :)

edit: på RM Williams hemsida är det craftsman, turnout och andra namn?

Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan RM Williams modeller?

Tror jag har ett par 15 år gamla Gardener? Men när jag går online så möts jag mest av Blaxland och Wentworth. Ser små skillnader men skulle uppskatta en redogörelse :)

edit: på RM Williams hemsida är det craftsman, turnout och andra namn?

Jag tror att det är:

Blaxland = kantig tå + gummisula
Wentworth = rund tå + gummisula

Craftsman = kantig tå + lädersula
Turnout = rund tå + lädersula

Någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

Edit: gardener är väl en helt annan form på skon. Mer upphöjd om jag förstått det rätt.

Edit 2: tydligen fler skillnader och varianter: https://www.ahume.co.uk/blog/rm-williams-boot-types-explained/

Senast ändrad:
Ute efter på ett par vanliga pennyloafers i mörkbrun mocka med en nättare gummisula. Tänkte köpa ett par från Carmina, men de verkar ej ha den modellen (kombinerat med lästen) jag är ute efter i sitt ordinarie sortiment längre. Är ej tillräckligt sugen på att köra MTO från dem i dagsläget.

Såg att Morjas pennyloafers ser ut som önskat från mitt håll. Hur upplevs deras skor kvalitetsmässigt? Har ägt ett par Myrqivst tidigare, som jag inte var superimponerad utav. De flesta av mina skor är just från Carmina, så brukar se deras skor som en perfekt standard att utgå ifrån. Är Morjas långt under Carmina kvalitetsmässigt, eller är de värda priset? Ett par Carmina kostar ju cirka 80% mer än ett par Morjas.
Jag äger två par Morjas, det senaste köpet var deras nya chukka i mörkbrun mocka som jag knep rätt nyligen. De har vuxit fram till en av mina favoritskor. Från Carmina äger jag ett par mocka split toes som jag köpte förra året. Är ju två skilda skotyper men både sitter som handsken och känts sköna ända från att de var nya. Kvalitetsskillnaden kanske visar sig längre fram men för mig, som inte är någon konnässör, tycker att Morjas håller bra nivå.

Beställ hem så får du klämma å känna om du upplever den direkta skillnaden.

Någon här som valt att gå bespokevägen vid något tillfälle? Då mina fötter är delvis "svåra" att finna skor till (särskilt loafers) har jag funderat i de banorna, dock kostar det en del. Har hört talas om Jan Kielman (baserad i Polen) som inte ska vara farligt dyra. Någon som testat beställa ett par från dem?

Ja nånstans får man ju dra en gräns. Jag ger det nån månad till sen går jag upp en storlek, men jag tror faktiskt jag ska slippa göra det.

Var är det de klämmer åt?

Jag inser att de förmodligen aldrig kommer bli bekväma. De är för korta helt enkelt.
Slog till på ett par i mocka i en halv storlek större nu på Black Friday och de passar perfekt.
Så - är det någon som är intresserad av ett par typ nya RM Blaxland stl 41,5 (7,5) i brunt skinn till reapris så skicka PM!
Alt byts gärna mot ett par i samma utförande och skick i stl 42…
Kan levereras till Sthlm nästa helg.

04FE1D7D-9AB0-4D68-B6F9-E26A69E6C5D8.jpeg

Är på jakt efter höga Chelsea boots likt dessa från Loake, har kollat runt en del men hittar inte så mycket annat. Någon som kan tipsa? Maxpris 5k
2F3C4CE2-7F64-488B-913C-3E93BA19C4A3.png

Tillbaka
Topp