• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Någon som har testas Chukkas från Drake’s? Har ett par liknande från Astorflex och som jag kan förstå görs de i samma fabrik och på samma läst men med några små modifikationer. Gillar Drake’s mycket mer men är de värda mer än det dubbla?

Lätt. #menswear

Någon som har testas Chukkas från Drake’s? Har ett par liknande från Astorflex och som jag kan förstå görs de i samma fabrik och på samma läst men med några små modifikationer. Gillar Drake’s mycket mer men är de värda mer än det dubbla?

Ingen aning om kvaliteten på någon av dem. Men är du beredd att lägga kring 3,5kkr så hade jag sneglat på Loakes chukkas. Pimlico eller kanske Rivington som verkar likna de du länkar.

Eller ännu hellre C&J Tetbury, men då går vi ju upp ett par tusen och de är ju mer spetsiga.

Ingen aning om kvaliteten på någon av dem. Men är du beredd att lägga kring 3,5kkr så hade jag sneglat på Loakes chukkas. Pimlico eller kanske Rivington som verkar likna de du länkar.

Eller ännu hellre C&J Tetbury, men då går vi ju upp ett par tusen och de är ju mer spetsiga.
Har kollat Loakes Chukkas innan men tycker att de är lite väl smala, gillar dessa mycket bättre

Kör en liten före och efter bild på RMW som förberedes för hösten. Paret i mitten(nedre bilden) är 10 år, behöver nog både sula och ny elastiska på sidan

B67B38E5-6F7D-46DE-AA8C-B5EA993E6881.jpeg

0A670EB7-C5DF-4436-BC2D-25919EF6B13B.jpeg

Edit:ser nu att jag får ta sulkanterna med…

Finns det några "finskor" som har mjuk sula/häl i läst G?
Har skadad fot + diabetes så behöver ha något mjukare än de jag äger...
Letar efter skor för kontoret framförallt. Sneakers är inte aktuellt nu under höst/vinter.

Görs dom i samma fabrik så är det nog bara ett märkespremium man betalar extra för. Ser ut att vara små skillnader i konstruktionen, men knappast nåt som motiverar en dubblering av priset.
Vad tycker du förresten om dina Astorflex? Har spanat på dom själv.

Görs dom i samma fabrik så är det nog bara ett märkespremium man betalar extra för. Ser ut att vara små skillnader i konstruktionen, men knappast nåt som motiverar en dubblering av priset.
Vad tycker du förresten om dina Astorflex? Har spanat på dom själv.
Jag är nöjd, mockan håller sig fin. Har inte haft några problem än, är inne på tredje året. Det jag ogillar är att de är lite väl stora och enligt mig klumpiga i partiet över tårna. Sen väger de en hel del vilket jag störde mig på i början, men det är nog en vanesak.

Har även denna modellen från Astorflex som jag gillar ännu mer.

Jag är nöjd, mockan håller sig fin. Har inte haft några problem än, är inne på tredje året. Det jag ogillar är att de är lite väl stora och enligt mig klumpiga i partiet över tårna. Sen väger de en hel del vilket jag störde mig på i början, men det är nog en vanesak.

Tack för input! Ser ut som trevliga casual höstskor. Klickar kanske hem ett par!

Drog en beställning från Skolyx på ett par nya svarta Oxfords, matchande skärp, skoträd och iläggssulor. Nu får vi se om jag hinner få skorna innan fredag när jag behöver dom, och om storleken kommer funka!

Tack för tipset! Har helt missat dessa och det låter lovande.
Blir att beställa hem och testa. Får höra med dom om de rekommenderar att man går upp en storlek med dessa i.
Då kan jag ju köpa ett par skor också.
👍👍

Jag har gjutna sulor som jag har fått köpa pga diabetes och olyckan, men de bygger väldigt mycket så alla mina skor blir för små.

Tack för tipset! Har helt missat dessa och det låter lovande.
Blir att beställa hem och testa. Får höra med dom om de rekommenderar att man går upp en storlek med dessa i.
Då kan jag ju köpa ett par skor också.
👍👍

Jag har gjutna sulor som jag har fått köpa pga diabetes och olyckan, men de bygger väldigt mycket så alla mina skor blir för små.
Jag förstår! Skolyx egna skor är för övrigt ruskigt bra för priset. Har några par där.

Kul, de är ju snygga så en stor bonus om de också håller bra kvalite. Hur är storlekarna?
Jag har tex 11 i Nike och ca 9-9,5UK i bred läst.
Det är nog rätt true to size. Kan inte uttala mig om Nike, men har samma storlek i deras skor som i exempelvis Loake.
Skolyx drivs ju av totala skonördar, så det är inga som helst problem att maila och fråga.

Drog en beställning från Skolyx på ett par nya svarta Oxfords, matchande skärp, skoträd och iläggssulor. Nu får vi se om jag hinner få skorna innan fredag när jag behöver dom, och om storleken kommer funka!
Ja det där gick ju åt skogen, alldeles för smala skor och skärpet var för långt! innebär det att det bara är att gå upp till Loake för att få tag på bredare Oxfords med andra ord?

Church's försäljning störtdyker enl Shoegazing, inte otippat med tanke på prishöjningarna.

Ska man höja priser sådär för att ställa om till "lyxprodukter" måste man nog ha en mer långsam takt och en ganska god uthållighet. Men på ett klockforum är det svårt att säga att inte fungerar. ;)

Bra input! Förstår att det inte är optimal vintersko men hur funkar crêpesulan på höst och vinter?

Varit dumsnål och köpt för små skor (igen) för att de var på rea :D

Vad är stalltipsen för att mjuka upp lädret en aning så jag kan tänja ut dom? De funkar på längden och sulan är bred nog så handlar mest om att tänja lite extra på bredden på lädret..

1664779828971.png

Varit dumsnål och köpt för små skor (igen) för att de var på rea :D

Vad är stalltipsen för att mjuka upp lädret en aning så jag kan tänja ut dom? De funkar på längden och sulan är bred nog så handlar mest om att tänja lite extra på bredden på lädret..

1664779828971.png

Buttero ger med sig en hel del så enklast är att använda skorna i korta perioder så bör det sitta bra om några gånger.
Annars är det bra att låta en skomakare lästa ut skorna, om behov finns.
Kan även fungera bra att sätta i lite större skoblock, nackdelen är då att man inte man lästa ut där man vill. Går att lösa genom att bygga upp blocken med ngn form av tejp/skavsårsplåster (lite nördig överkurs…)

Buttero ger med sig en hel del så enklast är att använda skorna i korta perioder så bör det sitta bra om några gånger.
Annars är det bra att låta en skomakare lästa ut skorna, om behov finns.
Kan även fungera bra att sätta i lite större skoblock, nackdelen är då att man inte man lästa ut där man vill. Går att lösa genom att bygga upp blocken med ngn form av tejp/skavsårsplåster (lite nördig överkurs…)
Tack för tips 🙏

Det är inte så extremt mycket som behövs, hade dom ett par timmar hemma idag och det var iaf inte smärtsamt 😅

Tror jag avvaktar lite med att köpa specialskoblock men att bygga på några befintliga på bredden skulle kunna funka..

Inga tips på medel som mjukar upp? Eller fuktiga strumpor eller något annat husmorsknep? Med nya, hårda Oxfords brukar jag ge mig ut i duggregn och ta en rask promenad så jag blir fuktig inifrån och utifrån 😬

Skomakare eller använd mycket. Enda som funkat för mig.

När man var yngre och bara hade ett par skor man gillade löste det sig alltid ganska fort! 😄

Tror jag avvaktar lite med att köpa specialskoblock men att bygga på några befintliga på bredden skulle kunna funka..
Inga tips på medel som mjukar upp? Eller fuktiga strumpor eller något annat husmorsknep? Med nya, hårda Oxfords brukar jag ge mig ut i duggregn och ta en rask promenad så jag blir fuktig inifrån och utifrån 😬
Jag brukar blöta tyg (t ex en bit från en gammal t-shirt) med vatten och peta in det där det behövs vid sidan av ett skoblock. Tar lite tid men fungerar alldeles utmärkt!

Tillbaka
Topp