• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Har såklart kollat hos dessa två men jag hittar inga med tillräckligt höga skaft, länka gärna

Finns det några Split toe derby's i brun mocka för under eller åtmninstone runt 3k idag?
TLB Mallorca har två olika, ett par för strax över 4k och ett annat närmare 5k.

Finns det några Split toe derby's i brun mocka för under eller åtmninstone runt 3k idag?
TLB Mallorca har två olika, ett par för strax över 4k och ett annat närmare 5k.
Egentligen ska man väl inte uppmuntra till handel med denna skomodell😉, men t ex Berwick ligger med god marginal inom önskad budget.
Finns bl a här (på REA dessutom!): https://www.lester.se/kategorier/alla/berwick-1707-albert-5409-snuff-suede
Berwick-5409-Superbuck-Snuff-4.jpg

Senast ändrad:
Fyndade dessa, i princip helt nya (använda en gång) för en femtedel av nypriset.

Riktigt sköna och mycket fin kvalitetskänsla.
8C9E0F05-2F34-4BA6-8874-28D76946B84A.jpeg

Köpte Myrqvist Duved II tidigare i vintras men djupt besviken av känslan och flera flaws med usel kvalitet. Skickade tillbaka dom direkt.

C37E402A-7D3D-4A3A-8B3E-F23A2F8651AE.jpeg

079E82F3-4F52-4A8B-9E66-1D515ACAADAD.jpeg

Jag behöver sula om ett par Red Wing-kängor. Någon som har tips om vart? Såg att RWbutiken på Gamla brogatan gått i KK.

Någon som har en uppfattning om pris?

Börjat snegla lite på Paraboot michael av någon outgrundlig anledning (Instagram...) men känns lite blodigt att lägga ca 5k på ett par så fulsnygga skor. Någon som sitter på något bra tips på något liknande men med en lite humanare prislapp?

Någon som äger Yanko Traveler Belgian Loafer eller liknande modell och har några åsikter och tankar?

Känns som en oerhört trevlig vår/sommar sko. Skulle behöva något liknande som gärna får ha en bra och dämpande sula.
Förslag annars?

Bilagor

• yanko-traveler-belgian-loafer-medium-brown-reverse-kudu-suede.jpg
    yanko-traveler-belgian-loafer-medium-brown-reverse-kudu-suede.jpg
    97.3 KB · Visningar: 74
Någon som äger Yanko Traveler Belgian Loafer eller liknande modell och har några åsikter och tankar?

Känns som en oerhört trevlig vår/sommar sko. Skulle behöva något liknande som gärna får ha en bra och dämpande sula.
Förslag annars?
Japp! Fruktansvärt bra sommarsko. Speciellt på semestern när man vill ha något som funkar till "allt"

Bilagor

• 20211002_184353.jpg
    20211002_184353.jpg
    1,000.9 KB · Visningar: 74
Haha i wish, blev Rhodos . Planen va Tokyo men det ville inte covid :)

42,5 är storleken så gick upp ungefär 0,5-1 storlek som jag tror rekomenationen är på hemsidan. Har också ankfötter, skoindustrin verkar hata oss
ok :) tyckte precis gatubilden såg ut som en gata i Florence men Rhodos är väl nice oxå!

Har ett par chukkas som jag verkligen gillar men de är tyvärr för små numera, någon som vet om det går att lästa ut dem och ungefär hur mycket man kan få ut? Skulle nog behöva 1/2 strl eller allra helst 1 strl.

Vill ogärna behöva sälja dem då de varit med länge och har affektionsvärde 😊

Har ett par chukkas som jag verkligen gillar men de är tyvärr för små numera, någon som vet om det går att lästa ut dem och ungefär hur mycket man kan få ut? Skulle nog behöva 1/2 strl eller allra helst 1 strl.

Vill ogärna behöva sälja dem då de varit med länge och har affektionsvärde 😊
På bredden kan det funka med ca upp till 1/2 storlek, varierar lite beroende på modell och kvalitet på skinnet.
Längden, går att tänja lite men då med betoning på lite, tyvärr

På bredden kan det funka med ca upp till 1/2 storlek, varierar lite beroende på modell och kvalitet på skinnet.
Längden, går att tänja lite men då med betoning på lite, tyvärr
Tack, är nog främst bredden som behöver fixas då jag fått bredare fötter med åldern (samt pga fotträning). Är detta något allmän skomakare oftast kan hjälpa till med eller hur går man bäst tillväga?

Tack, är nog främst bredden som behöver fixas då jag fått bredare fötter med åldern (samt pga fotträning). Är detta något allmän skomakare oftast kan hjälpa till med eller hur går man bäst tillväga?
Jag har använt Saphirs shoe-eze på många olika skor med endast lyckade resultat. Helt fantastisk produkt. Sprayar, tar på mig dubbla strumpor eller dubbla lager skavsårsplåster där det klämmer och vips känns de lästade efter min fot.
https://saphir.com/blogs/saphir-journal/how-to-make-your-shoes-fit-with-shoe-eze®

Om du inte vågar lästa ut själv så är en seriös skomakare det bästa alternativet

Om du befinner dig i Stockholm kan jag rekommendera Bäckmans Skoservice - har lästat en del skor där med goda resultat. Ett tips är att börja med små ändringar så skorna inte helt plötsligt är för breda, har hänt mig.

Om du befinner dig i Stockholm kan jag rekommendera Bäckmans Skoservice - har lästat en del skor där med goda resultat. Ett tips är att börja med små ändringar så skorna inte helt plötsligt är för breda, har hänt mig.
Kan även rek Södermalms Sko och Nyckelservice. Trots namnet så är dem väldigt duktiga (far och son)
Även Framåt i Gamla stan är bra.

En seriös skomakare lästar bara ut lite i taget, dels för att skon inte ska bli för stor men även för att inte ”stressa” lädret för mycket och då ev. spricka.
Brukar ingå utökad lastning vid behov om du kommer tillbaka inom 2v.

Alltså jag har länge varit sugen på att bygga ut min skogarderob med skinn skor av lite olika modeller av lite högre kvalitet, typ Loake 1880 eller annat.

Mitt största problem är att randsydda kvalitetsskor har typ "alltid" en relativt stum sula? Eller har jag fel? Jag gissar att det beror på att dom ska ha en bra livslängd, lättare att fästa i osv.

Men jag har ett knä som är väldigt struligt fram och tillbaka, med flera operationer bakom mig. Går jag i hårda skor så klarar jag helt enkelt inte att gå lika länge innan knät blir överbelastat och svullet, går jag däremot i skor med mjukare sula så kan jag gå längre. Det innebär att typ Ecco, Rieker och liknande har goa sulor för mig.

Frågan blir såklart då ifall det finns skor i en kvalitet bättre än Ecco och Rieker som även dom är mjukare??

Nån som vet vad man ska titta efter??

Tillbaka
Topp