• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Någon rekommendation gällande kvalitet?
Jag har haft 2 par vita a days march sneakers under 4 säsonger och de har hållit väldigt bra. Använde de i princip varje dag under 6 månader av året (minst 10k steg/dagen). Blev ”trötta” efter ungefär 2 säsonger av högintensiv användning.

Edit:
Insåg nu att min formulering var svårförståelig.
Par nr 1, 2 års användning, används främst mars till oktober. Minst 10k steg om dagen.

Par nr 2, 2 års användning, används hela året. Minst 10k steg om dagen.

Bild på par nr 2 (smutsiga)
804A1AC8-7A3B-4B37-BD83-64AAAD6DB07F.jpeg

Capital-lästen från 1880 är bra för mina fötter och har flera sådana Loake. Inte testat Gable men har även ett par sneakers ifrån Design-linjen (tror de heter Bannister eller något liknande). Upplever dem som trängre än Capital men efter att jag gått in dem sitter de bra. Är EU-storlek på dem, kör 44 och har 9,5 i 1880 om det hjälper.
(Har ett par loafers också från Lifestile-linjen (?) jag köpte på rea för några r sedan men de har jag använt så få gånger att jag inte kan säga något om.)
Tack för input! Jag har beställt två par skor från den indiska produktionen för att utvärdera. Modell 302 och Woodstock, bägge oxfords med brouge i mellanbrun suede respektive burgundyfärgat skinn. Tänker att Loake inte äventyrar varumärket och släpper ifrån sig dåliga produkter, trots att produktionen inte är inhemsk.

Jag har problem med mina hälar. Har alltid hälkoppar (se bild) i mina skor. Hjälper väldigt mycket. Ibland krånglar hälarna mer än andra dagar. Då blir det Eccoskor (har hittat en modell som faktiskt ser helt OK ut) eller RM Williams Comfort Craftsman (som faktiskt har ganska fin dämpning). Sen vill jag minnas Löf & Tung från Skoaktiebolaget har några modeller med en extra komfortabel sula? Inget jag provat dock.
18851-18852.jpg
Jag hade för många år sedan problem med ömma hälar vilket sedan utvecklades till hälsporre. Jag fick inlägg, ortopediska inlägg, men inget hjälpte. Jag började sedan att ALLTID ha tofflor inomhus och vips försvann ömma hälar och hälsporren likaså. Jag rekommenderar också att skon har uppbyggnad under hålfoten.
Testa detta och du kommer troligen bli av med dina besvär

Någon/några här med erfarenhet av zero drop / barefoot typ skor? Lite nyfiken på vad ni tycker om ni använt dem ett tag. Tänker typ Xero, Vivobarefoot, Altra osv.

Någon/några här med erfarenhet av zero drop / barefoot typ skor? Lite nyfiken på vad ni tycker om ni använt dem ett tag. Tänker typ Xero, Vivobarefoot, Altra osv.
Barfotasko är ett bra komplement för att få starka och friska fötter, jag använder de vid all typ av träning och vandring. Däremot så finns de inga snygga dressade barfotaskor.

Det är också lite frustrerande att fötterna växer så mycket (blir biffigare). Jag gick upp en helt storlek i vanliga randsydda skor efter 3 år med träning i barfotaskor.

Barfotasko är ett bra komplement för att få starka och friska fötter, jag använder de vid all typ av träning och vandring. Däremot så finns de inga snygga dressade barfotaskor.

Det är också lite frustrerande att fötterna växer så mycket (blir biffigare). Jag gick upp en helt storlek i vanliga randsydda skor efter 3 år med träning i barfotaskor.

Provar ett par Altra Superior 5 då jag hittade de till bra pris; de är väl inte "äkta" barfotaskor men i alla fall åt rätt håll. Googlat lite på andra märken men det är en riktig djungel; nästan alla har en massa negativa kommentarer så svårt att reda ut vilka som är OK. Vilka märken/modeller har du använt som du kan rekommendera?

Visste inte att fötterna ökar i storlek, men det är kanske inte helt ologiskt.

Provar ett par Altra Superior 5 då jag hittade de till bra pris; de är väl inte "äkta" barfotaskor men i alla fall åt rätt håll. Googlat lite på andra märken men det är en riktig djungel; nästan alla har en massa negativa kommentarer så svårt att reda ut vilka som är OK. Vilka märken/modeller har du använt som du kan rekommendera?

Jag började med vibram fivefingers som är mina mest ”Hardcore” barfotaskor. Går inte komma närmare marken än med dessa. Använder dessa fortfarande på gymmet. Extremt praktiskt med ett par skor som är lika lätta att packa ner i gymväskan som ett par strumpor.

Sen har jag köpt vandrings & promenadskor från VivoBarefoot, bra kvalite men rätt dyra.

Nu springer jag i Altra Escalante 2.5. Bra varumärke men de gäller att se upp vart man köper dem, finns ett gäng ”fejk-sidor” som ser ut som Altras egna sida. Jag skulle rekommendera att du köper från typ https://northsport.se/

Kan tillägga att det är väldigt bra att börja träna och stretcha vaderna i förberedande syfte när du ska börja springa i dina Altra. Kör 100 vadhävningar om dagen så kommer du vara förberedd :)

Jag började med vibram fivefingers som är mina mest ”Hardcore” barfotaskor. Går inte komma närmare marken än med dessa. Använder dessa fortfarande på gymmet. Extremt praktiskt med ett par skor som är lika lätta att packa ner i gymväskan som ett par strumpor.

Sen har jag köpt vandrings & promenadskor från VivoBarefoot, bra kvalite men rätt dyra.

Nu springer jag i Altra Escalante 2.5. Bra varumärke men de gäller att se upp vart man köper dem, finns ett gäng ”fejk-sidor” som ser ut som Altras egna sida. Jag skulle rekommendera att du köper från typ https://northsport.se/

Där ser man, kanske förklarar vissa negativa recensioner. Köpte dessa från Zalando -- fanns för 798:- förra veckan (tillbaks till 1200+ nu).

Springer i Altra av olika modell och trivs väldigt bra med dem. Använder också vivo primus till vardags så mycket jag kan. Fötterna mår bättre än någonsin och har tidigare haft problem med hälsenor, plantar fascit/hälsporre för men sedan byter för några år sedan ingenting.

Kan för vissa ta lite tid att vänja sig men för mig har det inte varit några problem alls.

Springer i Altra av olika modell och trivs väldigt bra med dem. Använder också vivo primus till vardags så mycket jag kan. Fötterna mår bättre än någonsin och har tidigare haft problem med hälsenor, plantar fascit/hälsporre för men sedan byter för några år sedan ingenting.

Kan för vissa ta lite tid att vänja sig men för mig har det inte varit några problem alls.
Samma för mig gällande plantar fascit/hälsporre. Har haft problem med det i 4-5 år tidigare och efter träningen med barfotaskor, streching av vaderna och fokus på bra löpteknik har problemen försvunnit.
Värt att tillägga är att jag numera endast köper ”vanliga” & randsydda skor med bred läst för att inte klämma ihop tårna allt för mycket. Där är sneakers och RMW H-läst bra :)

En annan väldigt positiv effekt är att min balans har blivit avsevärd mycket bättre! :)

Samma för mig gällande plantar fascit/hälsporre. Har haft problem med det i 4-5 år tidigare och efter träningen med barfotaskor, streching av vaderna och fokus på bra löpteknik har problemen försvunnit.
Värt att tillägga är att jag numera endast köper ”vanliga” & randsydda skor med bred läst för att inte klämma ihop tårna allt för mycket. Där är sneakers och RMW H-läst bra :)

En annan väldigt positiv effekt är att min balans har blivit avsevärd mycket bättre! :)
Kan bara instämma i allt 👍😊

Senast ändrad:

Har kört Superior 5 för allt nån vecka nu och måste säga att de är otroligt sköna. Ska prova lite andra liknande skor med då jag blivit riktigt nyfiken.

Extremt nära gå på den här nitlotten. Verkar vara en scam.

Är inte Loakes hemsida. Läs informationen om frakt etc och få dig ett gott skratt. Betalning skulle ske med betalkort via paypal till någon loreenayala eller liknande. Det var först vid bekräftelse av kortbetalning med bank-id jag avbröt köpet.

Loakes riktiga hemsida --> https://se.loake.com/
Tack för den varningen!
Sjukt scam ändå 😅

Gissar att det finns en del som kan ge lite info om Church’s skor. Har hittat ett par som är intressanta till ett bra pris men vet om att det var en del negativa omdömen kring deras skor för ett par år sedan. Är det värt att köpa eller ska man undvika och leta efter något annat?
Också, är de normala i storlek/bredd?
Tackar på förhand för input!

Gissar att det finns en del som kan ge lite info om Church’s skor. Har hittat ett par som är intressanta till ett bra pris men vet om att det var en del negativa omdömen kring deras skor för ett par år sedan. Är det värt att köpa eller ska man undvika och leta efter något annat?
Det mest negativa är väl sedan Prada tog över dem. Sen är de väl inte dåliga men i förhållande till deras nypris finns det numera betydligt bättre alternativ.

Jag äger 4 par Church's. Ett par inköpta 2009 var mitt första par kvalitetsskor. Alla inköpta efter att Prada köpte företaget.
Det var väl massa surr om att de skulle blivit sämre efter att Prada köpte företaget, men en lite mer nyanserad bild är väl att de nya modeller som släpptes efter uppköpet i vissa fall hade lite märkliga "moderna" material. Ett par som jag köpte hade ett sånt typiskt modeläder (hette "Fume" vill jag minnas) och det har verkligen inte åldrats väl.

Mitt par från 2009 i mocka ser däremot nästan nya ut nu 14 år senare. De andra två paren som kanske är 7-10 år har också hållit upp väldigt väl. Så konstruktionsmässigt och materialmässigt skulle jag inte tveka att köpa Church's så länge man håller sig till de klassiska modellerna och klassiskt material. Däremot höjde de ju priserna med 50% över natten för två år sedan, vilket definitivt gör att jag inte kommer att köpa några fler par. Lite synd, jag gillar mina Church's.

Angående storlekarna skulle jag säga att de är normala, men det varierar kanske beroende på läst. Sen finns ju ofta skorna i olika vidder (E, F, G..).

Jag äger 4 par Church's. Ett par inköpta 2009 var mitt första par kvalitetsskor. Alla inköpta efter att Prada köpte företaget.
Det var väl massa surr om att de skulle blivit sämre efter att Prada köpte företaget, men en lite mer nyanserad bild är väl att de nya modeller som släpptes efter uppköpet i vissa fall hade lite märkliga "moderna" material. Ett par som jag köpte hade ett sånt typiskt modeläder (hette "Fume" vill jag minnas) och det har verkligen inte åldrats väl.

Mitt par från 2009 i mocka ser däremot nästan nya ut nu 14 år senare. De andra två paren som kanske är 7-10 år har också hållit upp väldigt väl. Så konstruktionsmässigt och materialmässigt skulle jag inte tveka att köpa Church's så länge man håller sig till de klassiska modellerna och klassiskt material. Däremot höjde de ju priserna med 50% över natten för två år sedan, vilket definitivt gör att jag inte kommer att köpa några fler par. Lite synd, jag gillar mina Church's.

Angående storlekarna skulle jag säga att de är normala, men det varierar kanske beroende på läst. Sen finns ju ofta skorna i olika vidder (E, F, G..).
Tackar för din input! Lite som jag tänkte mig, hittar man de mer traditionella modellerna till bra (rabatterat) pris så är det fortfarande en bra sko.

Tillbaka
Topp