• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Låt oss snacka skobredd. Är nyfiken på Myrqvist prisvärda(?) loafer modell Lysekil. Bär annars Loake i G-fit. Hur bred är Myrqvists potentiellt bredaste läst?
Jag har ingen erfarenhet av modellen Lysekil men har ett par Stenhammar penny loafers. Stenhammar passar mina bredare fötter ungefär lika bra som mina Loake med G-fit.

Köpte ett par loafers med lädersula i veckan och har några frågor, sulan bör inte användas i blött väder har jag förstått men hur nitisk bör man vara? Aldrig utan undantag, eller funkar det ibland på lite blött asfalt? Upplever ni att man får ut mycket mindre användning av skorna än liknande med gummisula, och är det i så fall värt att gå till en skomakare för att få på en sparsula?
Jag har personligen lagt på läderkula på fyra par Loake som initialt hade gummisula min spontana känsla var att dessa alla redan sköna skor blev än skönare med läderkula. Styvare i både sula och läst. Lite väta då och då är inget att oroa sig för. Jag brukar dessutom gå långa promenader i denna typ av skor och det är väl främst det som sliter sulor faktiskt

/PJ

Lite skorelaterade funderingar…
1. Skoborstarna!
Hur underhåller och rengör ni era borstar? Jag brukar använda en sån liten borstrengörare som ser ut som en liten kratta för att borsta ur damm och ludd, sedan kör jag diskmedel i varmt vatten för att lösa upp skokrämsrester. Finns det några bra verktyg & medel för ändamålet? Hur gör ni?
2. Omsulning!
Det är dags att göra något åt mina gamla Red Wing Iron Ranger som legat i förrådet i över 4år 🫣
Sulan är blank och hal, klacken är sliten och stum… Initialt tänkte jag bara lägga på den nya Vibram originalsulan med klack, men efter att ha suttit och avnjutit ett antal youtube-videos på omsulningar av just Iron ranger börjar jag få andra idéer 🤪
Att lägga till en mellansula i läder verkar populärt. Ökad styvhet samtidigt som en viss stötdämpning uppnås. Då kanske originalsulan känns mer komfortabel? Samtidigt, med en mellansula kan man ju lägga en halvsula och klack, och då i ett material som både är dämpande och har bra grepp… Någon som haft liknande funderingar?

Senast ändrad:
1. Skoborstarna!
Hur underhåller och rengör ni era borstar? Jag brukar använda en sån liten borstrengörare som ser ut som en liten kratta för att borsta ur damm och ludd, sedan kör jag diskmedel i varmt vatten för att lösa upp skokrämsrester. Finns det några bra verktyg & medel för ändamålet? Hur gör ni?
2. Omsulning!
Det är dags att göra något åt mina gamla Red Wing Iron Ranger som legat i förrådet i över 4år 🫣
Sulan är blank och hal, klacken är sliten och stum… Initialt tänkte jag bara lägga på den nya Vibram originalsulan med klack, men efter att ha suttit och avnjutit ett antal youtube-videos på omsulningar av just Iron ranger börjar jag få andra idéer 🤪
Att lägga till en mellansula i läder verkar populärt. Ökad styvhet samtidigt som en viss stötdämpning uppnås. Då kanske originalsulan känns mer komfortabel? Samtidigt, med en mellansula kan man ju lägga en halvsula och klack, och då i ett material som både är dämpande och har bra grepp… Någon som haft liknande funderingar?
Jag skulle rekommendera att ta med dina skor till en skomakare och diskutera vad DU vill ha så kan denne råda dig kring dina funderingar. Det kan bli väldigt vanskligt att fråga om folks personliga preferenser kring tingestar som skor och kläder… såvida du inte vet exakt vad du vill ha och vill har tankar kring kvalitet och motsvarande, men man pratar komfort och upplevelser är det oftast mycket svävande och högst subjektiva svar man får.

/ PJ

Jag skulle rekommendera att ta med dina skor till en skomakare och diskutera vad DU vill ha så kan denne råda dig kring dina funderingar. Det kan bli väldigt vanskligt att fråga om folks personliga preferenser kring tingestar som skor och kläder… såvida du inte vet exakt vad du vill ha och vill har tankar kring kvalitet och motsvarande, men man pratar komfort och upplevelser är det oftast mycket svävande och högst subjektiva svar man får.

/ PJ
Det är redan gjort, och att konsultera skomakaren ingick givetvis i planen ifrån början, men man kan ju försöka byta erfarenheter i tråden? 😊
Utifrån ditt svar antar jag att du varken är ägare av några Iron Ranger eller tittat på youtube-videor där omsulningar görs enligt kunders olika önskemål, men jag kan varmt rekommendera Wyatt and DadCobbler Company s youtube-kanal 👍🏿

Det är redan gjort, och att konsultera skomakaren ingick givetvis i planen ifrån början, men man kan ju försöka byta erfarenheter i tråden? 😊
Utifrån ditt svar antar jag att du varken är ägare av några Iron Ranger eller tittat på youtube-videor där omsulningar görs enligt kunders olika önskemål, men jag kan varmt rekommendera Wyatt and DadCobbler Company s youtube-kanal 👍🏿
Det stämmer att jag inte har skor av just det märke du nämner men jag har många av andra märken som har fått sulorna bytta uppåt och nedåt. Jag skulle säga att principen är densamma som jag försökte förmedla. Jag skulle personligen passa mig för att bära andras tycke om vad som är bekvämt eller komfortabelt. Det var min poäng.

Och jo jag har beskådat massor av videor gällande omsulning med mera och även där handlar det om generella regler och principer. Komforten och vad som tilltalar olika individer avgörs ändock i slutändan av den enskilde. Tycker du inte?

Tackar för tips, blev ett lite dyrare och mer tidskrävande projekt än jag kanske tänkt och provade mig fram med grejer jag hade hemma. Nån sneaker rengöring och sambons skoglans svamp.

Vad gäller missfärgningarna så får jag se det som patinering och ”battlescars” från trevliga tillställningar och bära skorna mer casual numera 😅

IMG_1694.jpeg
IMG_1695.jpeg
Skulle blivit bättre med blötläggning med diskmedel och handkräm/matolja efter. När det kommer till läder måste man våga blöta ner dem helt först. Får ofta bra om man inte har otur med någon färg som blöder.

Det stämmer att jag inte har skor av just det märke du nämner men jag har många av andra märken som har fått sulorna bytta uppåt och nedåt. Jag skulle säga att principen är densamma som jag försökte förmedla. Jag skulle personligen passa mig för att bära andras tycke om vad som är bekvämt eller komfortabelt. Det var min poäng.

Och jo jag har beskådat massor av videor gällande omsulning med mera och även där handlar det om generella regler och principer. Komforten och vad som tilltalar olika individer avgörs ändock i slutändan av den enskilde. Tycker du inte?
Det är en känga med en speciell konstruktion, och där de äldre (som mina) har en annan sula än de nyare. Redan detta kan vara föremål för olika syn på hur man gör eventuella renoveringar. Det är alltså inte något allmänt råd kring sulning jag efterfrågade. Att du helst vill ge rådet att inte diskutera olika syn på olika sulor kring just dessa kängor (eller övriga för all del) ställer jag mig lite frågande till? Vad tycker du forumet ska fylla för syfte om inte att dela erfarenheter?

Det är en känga med en speciell konstruktion, och där de äldre (som mina) har en annan sula än de nyare. Redan detta kan vara föremål för olika syn på hur man gör eventuella renoveringar. Det är alltså inte något allmänt råd kring sulning jag efterfrågade. Att du helst vill ge rådet att inte diskutera olika syn på olika sulor kring just dessa kängor (eller övriga för all del) ställer jag mig lite frågande till? Vad tycker du forumet ska fylla för syfte om inte att dela erfarenheter?
Absolut skall man kunna ge råd på ett forum. Du frågade vilket alternativ som skulle bli skönast gällande komfort och så vidare och detta får nog anses som subjektivt eller hur? Av denna anledning ville jag då råda dig att ta det utifrån dina preferenser, därav rådet som du frågade efter- Jag skulle kunna be om råd vilken tillverkare av kavajer gör kvalitativa kavajer men då det kommer till materialval och färger och konstruktion gör jag nog lämpligast i att fråga skräddaren om råd. Det är samma princip som i att säga att man inte skall låta någon annan välja klocka åt en själv då det i slutändan är köparen som kommer att bära klockan.

Nåväl, jag har inte kritiserat eller försökt kränka din person och jag gissar att du väljer att göra som du vill själv eller som någon annan råder dig att göra. Valet är fritt, ditt och det blir garanterat en erfarenhet oavsett.

1. Skoborstarna!
2. Omsulning!
För fråga 1 gör jag på samma vis, dvs. blötlägger och rengör några vändor med diskmedel och vatten. Gnuggar med svamp eller diskborste. Brukar använda två olika påföringsborstar (en för svart, en för brunt pigment), och tycker det funkar rätt bra även över längre tid.

Fråga 2 har jag ingen direkt erfarenhet av, men personligen hade jag nog inte velat få för styv sula om det är ett par jag promenerar längre sträckor i. Tycker ofta charmen i kängor kommer när jag mjukat upp skon lite lagom. Om du kör på mellansula får du lägga upp lite schyssta bilder!

För fråga 1 gör jag på samma vis, dvs. blötlägger och rengör några vändor med diskmedel och vatten. Gnuggar med svamp eller diskborste. Brukar använda två olika påföringsborstar (en för svart, en för brunt pigment), och tycker det funkar rätt bra även över längre tid.

Fråga 2 har jag ingen direkt erfarenhet av, men personligen hade jag nog inte velat få för styv sula om det är ett par jag promenerar längre sträckor i. Tycker ofta charmen i kängor kommer när jag mjukat upp skon lite lagom. Om du kör på mellansula får du lägga upp lite schyssta bilder!
Det blev efter konsultation en ”enklare” variant. Jag behåller befintlig klack och sula, men lägger på en mönstrad halvsula/slitsula och klack efter nedslipning. Men bild kommer på lördag då dom hämtas ut 👍🏿😊

Absolut skall man kunna ge råd på ett forum. Du frågade vilket alternativ som skulle bli skönast gällande komfort och så vidare
Njae, du får nog läsa med andra ögon vad jag skrev igen… 😊 ”Att lägga till en mellansula verkar populärt. Ökad styvhet samtidigt som en viss stötdämpning uppnås” Detta är fakta, men jag ville höra om personlig erfarenhet fanns, det är ju ett dyrare och omständigare ingrepp än att bara byta till original.
Ibland kan missuppfattningar ske i skrift då humor eller satir inte är uppenbar för motparten, fördelen med skrift är dock att man kan gå tillbaka och läsa igen 😊
Jag känner mig inte personligt kränkt och jag hoppas du inte känner dig kränkt heller 🤙🏿

• Like
Reactions: NKS
Njae, du får nog läsa med andra ögon vad jag skrev igen… 😊 ”Att lägga till en mellansula verkar populärt. Ökad styvhet samtidigt som en viss stötdämpning uppnås” Detta är fakta, men jag ville höra om personlig erfarenhet fanns, det är ju ett dyrare och omständigare ingrepp än att bara byta till original.
Ibland kan missuppfattningar ske i skrift då humor eller satir inte är uppenbar för motparten, fördelen med skrift är dock att man kan gå tillbaka och läsa igen 😊
Jag känner mig inte personligt kränkt och jag hoppas du inte känner dig kränkt heller 🤙🏿
Det är många årsedan jag var kränkt förvisso.

Jag har läst vad du skrev och låt mig bara avsluta med att säga att 1. "ökad styvhet kan förvisso vara fakta men om det är bra och är vad man önskar är typiskt för vad som skulle vara något subjektivt. 2. Stötdämpning likaså och det var just anledning jag vill i allmänna ordalag råda till att ta ett snack med en skomakare eller motsvarande för att få eventuella förändringar att passa just dina personliga preferenser...c'est tout

• Like
Reactions: NKS
Hittade ett par gamla dojjor i källaren som jag tänkte fräscha upp. Någon som vet vilken skokräm som passar bäst färgen på skorna?
1000016217.jpg

Då uppdaterar jag med resultatet
IMG_1761.jpeg

Eftersom originalsulan är omönstrad så har jag inte kört dessa vintertid. Den nya originalsulan har mönster, men är i ett annat material än dessa gamla.
IMG_1762.jpeg

Vi beslöt att behålla Cork Nitrile sulan och bara lägga en mönstrad uppepå (efter viss nedslipning).
IMG_1763.jpeg

Det blev kanon. Riktigt vintergrepp och lite mer svikt på köpet. Nu är hundpromenaderna säkra 😎👌🏿

Då uppdaterar jag med resultatet
IMG_1761.jpeg

Eftersom originalsulan är omönstrad så har jag inte kört dessa vintertid. Den nya originalsulan har mönster, men är i ett annat material än dessa gamla.
IMG_1762.jpeg

Vi beslöt att behålla Cork Nitrile sulan och bara lägga en mönstrad uppepå (efter viss nedslipning).
IMG_1763.jpeg

Det blev kanon. Riktigt vintergrepp och lite mer svikt på köpet. Nu är hundpromenaderna säkra 😎👌🏿

Mycket bra. Så ska det se ut.

Tillbaka
Topp