• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Apropå gamla Bally så insåg jag att det skulle bli så dyrt att renovera mina så jag tappade lusten. Istället beställde jag lite sprayer och gummispackel från skolyx och gick loss. Följde även deras guide.

Det tog lite tid att fylla i alla hålor (spacklet sjunker in så man får göra det i omgångar med ett dygn torktid mellan varven) men till slut blev det jämnt.
IMG_9409.jpeg

Jag valde även att fylla i skarven mellan trampsulan och gummit på sidan då det känns som en källa till fukt och vattenskador.
Dessutom la jag ett lager spackel på hela sidan då orginalgummit blivit så där mjukt och nästan kletigt som gammalt gummi blir
IMG_9408.jpeg

Hade tänkt dokumentera alla steg men det glömde jag bort på vägen.. det var lite pilligt men slutresultatet blev helt ok om jag får säga det själv. Hade väl föredragit en mattare färg på gunmit om jag kunde välja men det återstår att se hur det ser ut efter lite användaning.
IMG_9596.jpeg

Slutnotan hamnade på 350kr vilket känns helt ok i relation till att renovering hos skomakare närmar sig 3k
Snyggt jobbat! Har du länkar till produkterna?

Snyggt jobbat! Har du länkar till produkterna?
Tack! Ja absolut, för ballygummit använde jag följande:

Instruktion:

Gummispackel:

Sprayfärg för gummi (och hand, klocka och tröjärm om man är dum i hela huvudet och inte täcker ordentligt :D):

Sen passade jag på att köra denna för att fräscha upp mockan men det är ju lite beroende på om det behövs och vilken färg man har på sina kängor:

Passar också på att tipsa om atomlim när jag ändå länkar till skolyx. Har blivit mitt go-to superlim för typ allting från ungarnas leksaker till trasiga skor

Edit: varnar än en gång för att sprayfärgen fäster fort och bra - TÄCK ORDENTLIGT!

Apropå gamla Bally så insåg jag att det skulle bli så dyrt att renovera mina så jag tappade lusten. Istället beställde jag lite sprayer och gummispackel från skolyx och gick loss. Följde även deras guide.

Det tog lite tid att fylla i alla hålor (spacklet sjunker in så man får göra det i omgångar med ett dygn torktid mellan varven) men till slut blev det jämnt.
IMG_9409.jpeg

Jag valde även att fylla i skarven mellan trampsulan och gummit på sidan då det känns som en källa till fukt och vattenskador.
Dessutom la jag ett lager spackel på hela sidan då orginalgummit blivit så där mjukt och nästan kletigt som gammalt gummi blir
IMG_9408.jpeg

Hade tänkt dokumentera alla steg men det glömde jag bort på vägen.. det var lite pilligt men slutresultatet blev helt ok om jag får säga det själv. Hade väl föredragit en mattare färg på gunmit om jag kunde välja men det återstår att se hur det ser ut efter lite användaning.
IMG_9596.jpeg

Slutnotan hamnade på 350kr vilket känns helt ok i relation till att renovering hos skomakare närmar sig 3k

Bra! Klart att saker skall lagas, och att man köper saker med så hög kvalitet att de går att laga.

Går ej att laga är lika med dålig kvalitet.

Kan det vara så att Crockett & Jones har skapat den ultimata vinterkängan? Limited Edition Islay Oxblood Zug Grain!😍
Islay är ju en ikonisk modell. Perfekt färg som kanske är den mest lättmatchade. Ridgeway som ger bra grepp utan Commandosulans irriterande grusinsamlande. Robust Zug grain-läder från Horween. What's not to like liksom...
Som grädde på moset på den lästen som passar mig bäst av alla skor jag provat. Blir nog en sen julklapp till mig själv!🙂
Islay25666B-G99R21_1400x.jpg
Islay25666B-G99R23_1400x.jpg
offset-carousel-desktop-islay-sole_1000x.jpg
Det tog sin lilla tid, men i veckan fick jag mitt par levererat.
När jag någon vecka innan deadline (31 januari) för beställning skulle beställa så möttes jag av beskedet "This preorder has now ended".
Mejlade C&J för att höra varför de hade stängt möjligheten till beställning i förtid, och tydligen var de så populära att deras lager med Zug Grain hade tagit slut. Var nog fler än jag som kände sig blåsta på konfekten eftersom C&J bestämde sig för att öppna förhandsbeställning till en andra batch. Denna gång vilade jag inte på hanen utan beställde så fort de öppnade för förhandsbeställning.
Var det värt väntan? Javisst, de här kommer att användas mycket under den kallare halvan av året!
20241124_113535.jpg
20241124_113838.jpg
20241124_122222.jpg

Jag tjackade ett par Red Wing 1907 idag inför vintern. Det är mitt första par RW och det känns redan mycket bra!

IMG_7610.jpeg
IMG_7611.jpeg
IMG_7612.jpeg

Bra skor. Går utmärkt att sula om.
Klassiker!

Jag tjackade ett par Red Wing 1907 idag inför vintern. Det är mitt första par RW och det känns redan mycket bra!

IMG_7610.jpeg
IMG_7611.jpeg
IMG_7612.jpeg

Då vet du vad du kan vänta dig i patina utifrån min bild tidigare 👍🏿. Dom blir riktigt sköna efter några månaders ingång 😊

Måste be er om hjälp!
Jag råkar ha relativt stora fötter och har väldigt svårt att hitta skor.
Ute efter ett par kängor, typ chelsea boots eller liknande, men vart tusan finns kängor i storlek 47 och uppåt?
Fötterna mäter 30.3cm o relativt breda
Finns det något märke som generellt inte är storleksdiskrimenerande? Kanske t.om någon butik med brett urval?
Har letat men är inte lätt så därför ber jag om hjälp nu
Jag svarar i rätt tråd.

Zalando har t ex 356 boots/kängor i strl 47

Vill du ha lite bättre kvalitet har Herring Shoes 19 modeller i strl UK13 (vilket jag tror motsvarar 47)

För just Chelsea Boots är ju RM Williams bland de bättre. De finns i strl 47 och går dessutom att finna i bredare läster för många modeller.

Blundstone är rätt generösa i storleken överlag, och brukar gå att hitta i större storlekar. Finns både lite grövre och deras dress boot, klassik sko i bra kvalitet till överkomligt pris tycker jag.

Kolla in Loaeks utbud, har G bredd på många läster och ska ha en del UK 13.
Annars kan du nog kontakta dem för hjälp

Ett annat bra alt är Vass. Där kan du göra MTO skor för vettiga pengar i din storlek.

Även Carmina har skor i UK 13 (och större) och MTO möjlighet

Senast ändrad:
IMG_1638.jpeg

IMG_1639.jpeg
IMG_1640.jpeg

Hittade dessa när jag rensade lite i garderoben, går de att rädda på ett bra sätt och få snygga igen? Eller bara att slänga?

Noll erfaranehet av skovård hittills :)

IMG_1638.jpeg

IMG_1639.jpeg
IMG_1640.jpeg

Hittade dessa när jag rensade lite i garderoben, går de att rädda på ett bra sätt och få snygga igen? Eller bara att slänga?

Noll erfaranehet av skovård hittills :)
Ser absolut ut att kunna gå att fixa iordning. Frågan är om du är villig att lägga pengarna (dvs om det är ett par skor värda att lägga pengar på)

Ser absolut ut att kunna gå att fixa iordning. Frågan är om du är villig att lägga pengarna (dvs om det är ett par skor värda att lägga pengar på)
Vad snackar vi för belopp? Och vad kan man göra själv? Sulan fattar jag att man behöver lämna in till skomakare såklart.

Det är ett par Whyred, nypriset var väll typ 2-3k men det är ju ingen ”skotillverkare” på det sättet men kvaliteten känns hyfsad utan att ha så stora referensramar att jämföra med.

Hittar ingen info i skorna

IMG_1641.jpeg

Vad snackar vi för belopp? Och vad kan man göra själv? Sulan fattar jag att man behöver lämna in till skomakare såklart.

Det är ett par Whyred, nypriset var väll typ 2-3k men det är ju ingen ”skotillverkare” på det sättet men kvaliteten känns hyfsad utan att ha så stora referensramar att jämföra med.

Hittar ingen info i skorna

IMG_1641.jpeg
Omsulningen borde väl kosta ca 1-1500kr beroende på vart du bor osv. Den ser inte jätteakut ut tbh så jag hade nog fått dem omsulade efter denna vintern (förutsatt att du inte bär dem varje dag).

Gällande missfärgningen blir det kanske svårare beroende på vad det är som orsakade det mörka. Du kan ju köra sadeltvål och en pigmenterad renovateur (saphir medaille dor) och sen vax av samma märke på de hårda delarna (där det inte är gångveck osv - i regel tåspetsen och runt hälen). Om du ska köpa allt nytt kanske det landar på en tusing men du har det för framtiden. Annars går det ju att gå till en skomakare och be om råd, och kanske betala halva priset för att få dem att försöka lösa det. Har dock mindre erfarenhet i denna frågan.

Se https://www.careofcarl.se/sv/carlma...rera-sina-skor-och-nar-ska-man-kopa-nytt.html
Eller botanisera bland artiklarna på https://shoegazing.se/

Omsulningen borde väl kosta ca 1-1500kr beroende på vart du bor osv. Den ser inte jätteakut ut tbh så jag hade nog fått dem omsulade efter denna vintern (förutsatt att du inte bär dem varje dag).

Gällande missfärgningen blir det kanske svårare beroende på vad det är som orsakade det mörka. Du kan ju köra sadeltvål och en pigmenterad renovateur (saphir medaille dor) och sen vax av samma märke på de hårda delarna (där det inte är gångveck osv - i regel tåspetsen och runt hälen). Om du ska köpa allt nytt kanske det landar på en tusing men du har det för framtiden. Annars går det ju att gå till en skomakare och be om råd, och kanske betala halva priset för att få dem att försöka lösa det. Har dock mindre erfarenhet i denna frågan.

Se https://www.careofcarl.se/sv/carlma...rera-sina-skor-och-nar-ska-man-kopa-nytt.html
Eller botanisera bland artiklarna på https://shoegazing.se/
Tackar för tips, blev ett lite dyrare och mer tidskrävande projekt än jag kanske tänkt och provade mig fram med grejer jag hade hemma. Nån sneaker rengöring och sambons skoglans svamp.

Vad gäller missfärgningarna så får jag se det som patinering och ”battlescars” från trevliga tillställningar och bära skorna mer casual numera 😅

IMG_1694.jpeg
IMG_1695.jpeg

Ursäkta min okunskap, men kan/ska/bör man spraya på impregnering efter renovatör?
Svarar i Sko tråden vs Dagens skor

Kort svar Nej.

Lite mer utförligt.
Impregneringsspray är bäst lämpad för mocka skor. Slätt läder mår bra av renovateur+skokräm (renovateur behövs inte så ofta, torra skor alt för mild rengöring vid behov)
Om du sprayar skorna så kommer inte nästa omgång med kräm att gå ner på djupet i lädret då sprayen hindrar det.

Svarar i Sko tråden vs Dagens skor

Kort svar Nej.

Lite mer utförligt.
Impregneringsspray är bäst lämpad för mocka skor. Slätt läder mår bra av renovateur+skokräm (renovateur behövs inte så ofta, torra skor alt för mild rengöring vid behov)
Om du sprayar skorna så kommer inte nästa omgång med kräm att gå ner på djupet i lädret då sprayen hindrar det.
Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp