• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Nej inte riktigt. Jag fick se en remsa som han avlägsnat ifrån en annan känga. Det är en genomskinlig remsa ungefär i storlek och tjocklek som en tape bit med ett mönster i metall som kan liknas vid ett kretskort. Jag glömde då jag var där, men ska fota då jag hämtar skorna sedan :)
Hur gick det med skorna?
Fick du info om vad det var som knarrade?
Beskrivningen låter imho som en shank/gelänk.

Hur gick det med skorna?
Fick du info om vad det var som knarrade?
Beskrivningen låter imho som en shank/gelänk.
Ja, glömde uppdatera… Nej det var inte plastremsan som han var så säker på att det var först, det var lim som släpp mellan lädersulan närmast foten och den svarta ”fästsulan” och bildat luftfickor under tåvecket. Små luftexplosioner likt de man kan få i sina ”knäppande leder” vart resultatet ;)
Han sa att dom i princip alltid avlägsnar remsan då dom gör omsulningar av Red Wing Moc toe, men att det de gånger det knarrat efter varit den som varit problemet.
Trots att det var förra året jag la om sulorna och att jag saknar kvitto så fixade han detta utan någon avgift, det får bli en vetelängd till nästa besök :)
IMG_0167.jpeg

Nu är dom omlimmade. Tysta fina och ingen ny sula behövdes :)
IMG_0168.jpeg

Jag är ganska säker på att Red Wing med denna sula inte har någon shank/gelänk då dom saknar klack och alltså är fyllda i fotvalvet. Plastremsan jag fick se liknar mer en larmremsa…

Svaret kanske inte är så specifikt eller hjälpsamt, men jag tänker att det inom en tillverkares alla läster finns de som redan ifrån grunden är bredare. Exempelvis alltså att en Loake Capitol F inte är samma bredd som 025 F. Med detta sagt tror jag du kan kolla olika tillverkares utbud av breda läster, och sedan kolla om dessa går att få ännu bredare. https://myrqvist.com/pages/our-lasts
Lycka till 👍🏿😊
Hammargruppen (primärt Crockett & Jones) utbud ligger dock klart över önskad budget på 2k, runt 6-8k)

@carlmartin
Kolla in märken Skolyx egna märken, Myrqvist och liknande instegsmärken för att komma närmare önskan om skor runt 2k.
Tipset från @Lilavati är väldigt bra. Olika läster är olika breda och kan då passa bra, även om lästen inte finns i extra bred.

Tack ja att testa mig runt har varit vägen framåt hittills just då olika märken är olika även om lästen heter samma osv. Men tyvärr räcker oftast inte de vanliga "wide" lästerna så söker något med ännu mer volym helst utan att gå custom. Men det är nog bara att prova vidare

Ja, glömde uppdatera… Nej det var inte plastremsan som han var så säker på att det var först, det var lim som släpp mellan lädersulan närmast foten och den svarta ”fästsulan” och bildat luftfickor under tåvecket. Små luftexplosioner likt de man kan få i sina ”knäppande leder” vart resultatet ;)
Han sa att dom i princip alltid avlägsnar remsan då dom gör omsulningar av Red Wing Moc toe, men att det de gånger det knarrat efter varit den som varit problemet.
Trots att det var förra året jag la om sulorna och att jag saknar kvitto så fixade han detta utan någon avgift, det får bli en vetelängd till nästa besök :)
IMG_0167.jpeg

Nu är dom omlimmade. Tysta fina och ingen ny sula behövdes :)
IMG_0168.jpeg

Jag är ganska säker på att Red Wing med denna sula inte har någon shank/gelänk då dom saknar klack och alltså är fyllda i fotvalvet. Plastremsan jag fick se liknar mer en larmremsa…

Blev nyfiken så lite snabb googling så hittade jag en video där plastremsan syns.
Ser ut att vara en RFID tag som Red Wing har i skorna för spårbarhet.
Var det en sådan remsa du såg?

Bilagor

• IMG_2512.png
    IMG_2512.png
    838.8 KB · Visningar: 4
Fortsätter att försöka utnyttja den samlade kompetensen i tråden:
Tips på vart man kan köpa randsydda skor med extra bred läst? Primärt loafers (och ev Oxfords). Närmare 2k än 10k helst..
Kolla utbudet och kanske maila kundtjänst på Skolyx, Lester och Meermin. Dessa tre sajter ger dig lite olika modeller, uttryck och prisnivåer.

Beställde hem ett par loafers från Sons of Henrey, haft skor därifrån tidigare och varit väldigt nöjd.
På dessa trevlig läst och bra läder vad det verkar. Tom som styr skeppet är dessutom en klippa. Just nu fina priser på flera modeller, kan genuint rekommenderas.
Fick precis upp dem ur lådan och är på jobbet så ingen kanonbild men alltid något.
IMG_4633.jpeg

Har tidigare fått hjälp av tråden men ännu inte riktigt kommit till skott i min jakt på vinterkängor. Önskar hitta skor som funkar i snö, slask och när det är riktigt halt. (Bor i Västsverige, känns som det ofta regnat på snö, därefter frusit till och därefter regn - snorhalt! Självklart kompletterat med mörker för extra festlig stämning 😣)

Vill helst ha skor som funkar till och från jobbet och under arbetsdagen utan att behöva byta. Jobbar i kontorsmiljö, aldrig kostym. Jeans/chinos/flanell och skjorta med eller utan stickad tröja.

Tycker Red Wings Moc Toe (som @Lilavati ovan har?) är snygga! Lite tveksam till om de klarar halkan dock? Är de tts?

Har bl.a. ett par Loake Hyde sedan tidigare men pga jag vid något tillfälle missat torka av vägsalt har de blivit lite skadade i lädret. De har dessutom Dainite-sula och jag kan tycka att de är i halaste laget? RMW (Craftsman) är bara att glömma i dessa lägen, alldeles för hala.

Så, finns det någon känga som är rimligt snygg, funkar med kontorsdressen och fixar halka? (Är flexibel med budget om det går att hitta något som tickar alla boxar).

Har tidigare fått hjälp av tråden men ännu inte riktigt kommit till skott i min jakt på vinterkängor. Önskar hitta skor som funkar i snö, slask och när det är riktigt halt. (Bor i Västsverige, känns som det ofta regnat på snö, därefter frusit till och därefter regn - snorhalt! Självklart kompletterat med mörker för extra festlig stämning 😣)

Vill helst ha skor som funkar till och från jobbet och under arbetsdagen utan att behöva byta. Jobbar i kontorsmiljö, aldrig kostym. Jeans/chinos/flanell och skjorta med eller utan stickad tröja.

Tycker Red Wings Moc Toe (som @Lilavati ovan har?) är snygga! Lite tveksam till om de klarar halkan dock? Är de tts?

Har bl.a. ett par Loake Hyde sedan tidigare men pga jag vid något tillfälle missat torka av vägsalt har de blivit lite skadade i lädret. De har dessutom Dainite-sula och jag kan tycka att de är i halaste laget? RMW (Craftsman) är bara att glömma i dessa lägen, alldeles för hala.

Så, finns det någon känga som är rimligt snygg, funkar med kontorsdressen och fixar halka? (Är flexibel med budget om det går att hitta något som tickar alla boxar).
Är det snö, halt och eländigt tycker jag en mjukare gummisula som den Ballys curlingkängor eller L.L. Bean Boots har funkar bäst men dessa är däremot inget jag kan ha en hel dag inomhus på jobbet. Bättre då kanske med ett par Red Wing på en grov Vibram commando-sula (lite stora i storlekarna och den vita sulan blir hal). Även Danners eller Paraboots pjäxor kan funka tänker jag.
Bildkavalkad från nätet.
Tillägg: Såg nu att Bally har nya/andra sulor från Vibram jämfört med tidigare.

Bilagor

• IMG_5075.jpeg
    IMG_5075.jpeg
    83.2 KB · Visningar: 6
  • IMG_5070.jpeg
    IMG_5070.jpeg
    89.8 KB · Visningar: 6
  • IMG_5071.jpeg
    IMG_5071.jpeg
    88.5 KB · Visningar: 5
  • IMG_5074.jpeg
    IMG_5074.jpeg
    80 KB · Visningar: 8
  • IMG_5073.jpeg
    IMG_5073.jpeg
    41.1 KB · Visningar: 5

Tts? Just Moc Toe är kända för att man bör gå ned en hel storlek, men jag kan tycka att det beror lite på vilken läst och hur man tänkt använda dom.
Jag har traditionellt ”43” med ca 27-27,5cm i andra skor
normal mallen
IMG_0171.jpeg
I Moc Toe kör jag alltså 42.
Jag kör exempelvis mina 1907 med innersula och endast med tunna liners, detsamma med 875.
8173 som har E-läst kör jag dock utan sula men med liner & sockor då det är kallt. Alla i en storlek under min normala.
Har man tänkt att köra dom på ett kallt lager / stallgolv eller liknande kanske man vill köra både innersula och sockor, och då kan säkert ens vanliga storlek vara en rekommendation.

Jag vet inte om din önskan egentligen är realistisk. Utav arbetsdagens alla timmar ska den ensamma timmen som är transport till och från jobbet styra hela funktionen under resten av dagen? En rejäl sula kombinerat med varma skor låter ju inte optimalt förenligt med kontorsgolv inomhus?
Jag har inga större bekymmer med mina Red Wing i Stockholms alla ruskväder. Sulorna nöts ganska snabbt, så man får ha koll om det är de enda skorna man har att tillgå då halkan kommer. Utöver Moc Toe skulle jag också tänka någon typ av pjäxa som @Arvis tipsade om eller kanske fundera på någon Blundstone modell.
Jag har inte testat Paraboot Avoriaz eller Bergerac, men det ser ut att vara samma typ av sula som på Avignon, och den är väldigt bra hela året :)
1730356702540.jpeg

Kanske kan Paraboot Mucy vara något?

Är det snö, halt och eländigt tycker jag en mjukare gummisula som den Ballys curlingkängor eller L.L. Bean Boots har funkar bäst men dessa är däremot inget jag kan ha en hel dag inomhus på jobbet. Bättre då kanske med ett par Red Wing på en grov Vibram commando-sula (lite stora i storlekarna och den vita sulan blir hal). Även Danners eller Paraboots pjäxor kan funka tänker jag.
Bildkavalkad från nätet.
Tillägg: Såg nu att Bally har nya/andra sulor från Vibram jämfört med tidigare.
Stort tack för fina tips 👍

Tts? Just Moc Toe är kända för att man bör gå ned en hel storlek, men jag kan tycka att det beror lite på vilken läst och hur man tänkt använda dom.
Jag har traditionellt ”43” med ca 27-27,5cm i andra skor
normal mallen
IMG_0171.jpeg
I Moc Toe kör jag alltså 42.
Jag kör exempelvis mina 1907 med innersula och endast med tunna liners, detsamma med 875.
8173 som har E-läst kör jag dock utan sula men med liner & sockor då det är kallt. Alla i en storlek under min normala.
Har man tänkt att köra dom på ett kallt lager / stallgolv eller liknande kanske man vill köra både innersula och sockor, och då kan säkert ens vanliga storlek vara en rekommendation.

Jag vet inte om din önskan egentligen är realistisk. Utav arbetsdagens alla timmar ska den ensamma timmen som är transport till och från jobbet styra hela funktionen under resten av dagen? En rejäl sula kombinerat med varma skor låter ju inte optimalt förenligt med kontorsgolv inomhus?
Jag har inga större bekymmer med mina Red Wing i Stockholms alla ruskväder. Sulorna nöts ganska snabbt, så man får ha koll om det är de enda skorna man har att tillgå då halkan kommer. Utöver Moc Toe skulle jag också tänka någon typ av pjäxa som @Arvis tipsade om eller kanske fundera på någon Blundstone modell.
Jag har inte testat Paraboot Avoriaz eller Bergerac, men det ser ut att vara samma typ av sula som på Avignon, och den är väldigt bra hela året :)
1730356702540.jpeg

Kanske kan Paraboot Mucy vara något?
Tror du har rätt, är nog inte helt realistiskt för mig att hitta enligt den specen. Men stort tack för tips och bra svar. Ska spana in Paraboot 👍

Stort tack för fina tips 👍

Tror du har rätt, är nog inte helt realistiskt för mig att hitta enligt den specen. Men stort tack för tips och bra svar. Ska spana in Paraboot 👍
Bara tilläggstips: Varning för senaste generationen Bally curling. Kostar 6k och kan inte sulas om med sin nya vibramsula. Om du blir sugen på bally så leta bättre beg av förra modellen (även om de inte är något under vad det gäller grepp).

Lystring loafersproffs! Vad kör ni för strumpor? Retar mig på att det korvar sig som f*n ovanför plösen, samlas liksom massa extra tyg där när man pressar i foten

När vi påratar strumpor, jag brukar köpa batchvis med knästrumpor. Nu är det hål i nästan alla så behöver en ny hög. Har ni några tips, gärna på rea!

Har kikat på dessa två modeller från UBR.
Har inte testat själv ännu men har någon erfarenhet, flika gärna in.

Chelsea boots med Vibram sula
IMG_3148.png

Lite rejälare boots men fortfarande hyfsat stilrena. https://www.careofcarl.se/sv/ubr-black-storm-leather-boot-black
IMG_3149.png

Har kikat på dessa två modeller från UBR.
Har inte testat själv ännu men har någon erfarenhet, flika gärna in.

Chelsea boots med Vibram sula
IMG_3148.png

Lite rejälare boots men fortfarande hyfsat stilrena. https://www.careofcarl.se/sv/ubr-black-storm-leather-boot-black
IMG_3149.png
Helt okänt märke för mig men intressanta förslag, vibram-sulorna fixar nog halkan iaf. Kul om någon har erfarenhet att dela med sig av. Jag börjar svänga till att skaffa någon rejäl pjäxa och byta skor på jobbet 🤔

Helt okänt märke för mig men intressanta förslag, vibram-sulorna fixar nog halkan iaf. Kul om någon har erfarenhet att dela med sig av. Jag börjar svänga till att skaffa någon rejäl pjäxa och byta skor på jobbet 🤔

Once you go fubuki, you never go back!

Jag kör Blundstone eller (gamla) Bally till kontoret beroende på årstid och byter till lågskor på plats. Tycker det funkar bra. Är det riktigt katastrofväder har jag ett par Sorel polarkängor men de tar upp halva garderoben så lite otympligare att hantera :D

Har testat alla möjliga stilligare Chelaseas, derby boots, Jodhpurs osv men det finns inget som verkligen funkar både ute och inne när det är riktig vinter eller regn och slask. Blir alltid multi-useless

Once you go fubuki, you never go back!
Kul tips! Om de levererar är ju priset bra också 👍
Jag kör Blundstone eller (gamla) Bally till kontoret beroende på årstid och byter till lågskor på plats. Tycker det funkar bra. Är det riktigt katastrofväder har jag ett par Sorel polarkängor men de tar upp halva garderoben så lite otympligare att hantera :D

Har testat alla möjliga stilligare Chelaseas, derby boots, Jodhpurs osv men det finns inget som verkligen funkar både ute och inne när det är riktig vinter eller regn och slask. Blir alltid multi-useless
Japp, lutar mer och mer åt att köra liknande! Multi-useless (bra ord) vill jag helst undvika 😅

Apropå gamla Bally så insåg jag att det skulle bli så dyrt att renovera mina så jag tappade lusten. Istället beställde jag lite sprayer och gummispackel från skolyx och gick loss. Följde även deras guide.

Det tog lite tid att fylla i alla hålor (spacklet sjunker in så man får göra det i omgångar med ett dygn torktid mellan varven) men till slut blev det jämnt.
IMG_9409.jpeg

Jag valde även att fylla i skarven mellan trampsulan och gummit på sidan då det känns som en källa till fukt och vattenskador.
Dessutom la jag ett lager spackel på hela sidan då orginalgummit blivit så där mjukt och nästan kletigt som gammalt gummi blir
IMG_9408.jpeg

Hade tänkt dokumentera alla steg men det glömde jag bort på vägen.. det var lite pilligt men slutresultatet blev helt ok om jag får säga det själv. Hade väl föredragit en mattare färg på gunmit om jag kunde välja men det återstår att se hur det ser ut efter lite användaning.
IMG_9596.jpeg

Slutnotan hamnade på 350kr vilket känns helt ok i relation till att renovering hos skomakare närmar sig 3k

Tillbaka
Topp