• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Är det någon som provat att lästa ut ett par skor? Jag har ett par svarta Boss i kalv utan snörning som blev en halv storlek för små.

Blev riktigt bra! 100 spänn och skorna sitter perfekt.

Det var min vänsterdoja som klämde alldeles för mycket för att jag skulle kunna härda ut och töja på egen hand med tidens gång. Gubben uppskattade att han ökat knappt en halv storlek.

Testar Loake 1880 för första gången. Kempton heter modellen.
Jäkla tråkig matchning med trätavlan dock.

image.jpg

Mina herrar, precis som detta forumet fick mig att bli galen i klockor och spendera stora summor på dem så har denna tråden fått mig väldigt intresserad utav skor. Jag är på gång med ett köp utav ett par Loake Burford och undrar lite över skorna. Jag har läst längre bak i tråden att många inte använder sina skor dagligen och kör med skoblock osv. Gäller det samma för denna modell eller kan jag köra på och använda dem dagligen under förutsättning att jag slänger i ett par skoblock direkt när dem åker av? Dessutom undrar jag lite över hur skinnet klarar av lite snö och slask som vi får en del utav här nere på västkusten? Är det OK så länge man borstar av dem och tvättar dem emellanåt eller skall det undvikas helt?

Länk till skorna: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-burford-dainite-brogue-boot-tan-burnished-calf.html

Tillägg: Det handlar alltså om den ifrån CareofCarl med daninite-sula.
(Lånad bild)

Bilagor

• burford_tan_loake_detail.jpg
    burford_tan_loake_detail.jpg
    59.5 KB · Visningar: 80
Mina herrar, precis som detta forumet fick mig att bli galen i klockor och spendera stora summor på dem så har denna tråden fått mig väldigt intresserad utav skor. Jag är på gång med ett köp utav ett par Loake Burford och undrar lite över skorna. Jag har läst längre bak i tråden att många inte använder sina skor dagligen och kör med skoblock osv. Gäller det samma för denna modell eller kan jag köra på och använda dem dagligen under förutsättning att jag slänger i ett par skoblock direkt när dem åker av? Dessutom undrar jag lite över hur skinnet klarar av lite snö och slask som vi får en del utav här nere på västkusten? Är det OK så länge man borstar av dem och tvättar dem emellanåt eller skall det undvikas helt?

Länk till skorna: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-burford-dainite-brogue-boot-tan-burnished-calf.html

(Lånad bild)

Den vanliga rekommendationen är att alltid låta ett par riktiga skor vila med skoblock (riktiga block i företrädesvis ceder) ett dygn mellan varje användningstillfälle. Med andra ord har man inte ett par skor på sig två dagar i rad. Anledningen är att skorna behöver tid för att släpa ifrån sig den fukt dina fötter släppt ifrån sig i skon under en dags användning. Skorna behöver torka ut ordentligt mellan varje användning för att maximera livslängden på lädret på ovandelen, och för att sträcka ut skorna ordentligt (kanske främst de med lädersula), samt inte minst för att lädersulan (om skorna har det) ska torka ut ordentligt om man burit skorna i väta.

Skinnat klarar snö och slask, förutsatt att du låter dem torka ordentligt mellan varje användning, och att du sköter dem med vettiga skovårdsprodukter då och då. Jag föredrar produkter från Sapphir, men det finns andra tillverkare också som gör bra prylar. De skor du länkar till har Dainite-sula med så kallad storm-rand vilket i alla fall i teorin ska bidra till att fukt/snö har svårare att tränga in ifrån sidan också.

(Lånad bild)

Inga konstigheter; alltid skoblock när du inte har skorna på dig, inte mer än en dag i stöten (och fler dagars vila om de blivit blöta) och inte ställa skorna i hyllan med (framförallt salt-)slask och vatten kvar på. Kvalitetskräm när de blir trötta och det är allt.

"Mycket välskriven och informativ text"

Inga konstigheter; alltid skoblock när du inte har skorna på dig, inte mer än en dag i stöten (och fler dagars vila om de blivit blöta) och inte ställa skorna i hyllan med (framförallt salt-)slask och vatten kvar på. Kvalitetskräm när de blir trötta och det är allt.

Jättetack till er båda för en mycket utförlig förklaring! Jag är ju sådan att jag gärna använder ett par skor mer frekvent (läs dagligen) när jag väl har ett par jag är väldigt nöjd med vilket då inte är särskilt passande. Är det kanske en anledning till att köpa ett till par för att kunna byta varje dag? ;) Hur som helst så blir det en beställning nu när jag vet hur man ska ta hand om ett par skor utav den här kalibern!

(Anledningen till citatet på din text Randel så är det för att jag är allergisk mot folk som citerar stora inlägg, eller ännu värre hela inlägg med 15 bilder för att sedan skriva en rad text. Det blir helt enkelt för plottrigt i tråden med en massa stora inlägg i onödan)

Jag har inget vettigt alls att säga men jag fick hem ett par nya mackor igår.

Att gå från Benchgrade till Handgrade måste typ vara som att byta från folköl till crack om man är lagd åt det hållet. Smack - rakt ner i skiten, jag tror jag är fast.

image.jpg

Jag har inget vettigt alls att säga men jag fick hem ett par nya mackor igår.

Att gå från Benchgrade till Handgrade måste typ vara som att byta från folköl till crack om man är lagd åt det hållet. Smack - rakt ner i skiten, jag tror jag är fast.

image.jpg

Grattis! Clifford är en riktig klassiker! Nu börjar du komma in i det riktigt tunga blandmissbruket av CJ Handgrade, Edward Green, Gaziano&Girling och John Lobb Paris...slippery slope!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Grattis! Clifford är en riktig klassiker! Nu börjar du komma in i det riktigt tunga blandmissbruket av CJ Handgrade, Edward Green, Gaziano&Girling och John Lobb Paris...slippery slope!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tack! Lite som med klocklådan tänker jag att även skogarderoben bör fyllas med några klassiker. Detta är ju en av den. Dessutom känns dom inte alltför stiffa utan det känns som att dom trots att de är en klassisk sko även funkar till ett par jeans. Jag gillar.

Kul! Handgrade är nog det värdaste på marknaden - och 337 råkar vara min favoritläst... ;)

Första gången jag provar något med 337or och jag har bara haft dem på fötterna som snabbast. Känns dock klockrena. Var lite tveksam på storleken och jag gick riktigt tight, mindre än jag brukar, känns dock rätt.

Och för mig som trevar mig fram i skoträsket så känns Handgrade helt fantastiskt. Jag är rädd att prova något 'finare', vore inte nyttigt för plånboken. Men jag misstänker att härifrån och norrut i prisstegen så minskar dock marginalnyttan med att lägga mer kosing.

Det här är kanske som att komma dragandes med en gant-klocka till dagens klocktråd men idag gick jag från långvandring i Lundhags till mina nya mackor från Human scales, dom ska vara handgjorda och jag tyckte dom var stiliga.

image.jpg

Tillbaka
Topp